توانمندی شرکت های دانش بنیان و فناور


میزگردی با عنوان «صنعت هوایی و توانمندی شرکت های دانش بنیان و فناور یزد» در ایرنا برگزار و گفته شد که تولید صرف علم، فناوری نمی آورد، نهادهای دانش بنیان با توجه به تکنولوژی روز محصول تولید کنند تا بتوانند آن را بومی سازی کنند.به گزارش فاوانیوز به نقل از ایرنا، در این میزگرد از اینکه از ایده های نو، آنطور که باید و شاید استقبال نمی شود و در مسیر...

توانمندی شرکت های دانش بنیان و فناور
میزگردی با عنوان «صنعت هوایی و توانمندی شرکت های دانش بنیان و فناور یزد» در ایرنا برگزار و گفته شد که تولید صرف علم، فناوری نمی آورد، نهادهای دانش بنیان با توجه به تکنولوژی روز محصول تولید کنند تا بتوانند آن را بومی سازی کنند.به گزارش فاوانیوز به نقل از ایرنا، در این میزگرد از اینکه از ایده های نو، آنطور که باید و شاید استقبال نمی شود و در مسیر حرکت دارندگان آن سنگ اندازی وجود دارد، انتقاد شد.به اعتقاد شرکت کنندگان در نشست یادشده ، حمایت از نخبگان با هدف ورود علم، دانش نوین، تکیه بر استعدادها و دانش بومی برای رونق و بهبود چرخه تولید ضروری است.در این میزگرد، علی حاجی غلام سریزدی مسئول مگاپارک هوایی پارک علم و فناوری و دبیر کارگروه تجهیزات فرودگاهی استان یزد، سید عبدالرضا حسینی نسب مدیرعامل شرکت توسعه پرواز حضور داشتند.همچنین حسن درستکار دبیر انجمن نخبگان فرودگاه یزد به ارایه دیدگاه ها و فعالیت های مجموعه تحت مدیریت خود در حوزه صنعت هوایی پرداخت.
** فراهم کردن زیرساخت های صنعت هوایی در یزدمسئول مگاپارک هوایی و دبیر کارگروه تجهیزات فرودگاهی یزد با اشاره به تلاش ها برای فراهم کردن زیرساخت های صنعت هوایی می گوید: ایجاد زیرساخت صنعت هوایی زمانبر است اما تلاش ها را برای فراهم کردن آن به کار گرفته ایم .علی حاجی غلام سریزدی به طرح هایی در تولید هواپیماهای پهن پیکر اشاره کرد و افزود: این طرح ها از نظر دانش یا فناوری دستاوردهایی داشت، اما از نظر محصول بدون دستاورد بود.وی تصریح کرد: این طرح ها به علت حمایت نکردن دانشگاه ها و نهادهای مختلف برای تبدیل به محصول بومی نه پهن پیکر، میان پیکر و حتی هواپیمایی کوچک هم محقق نشد.سریزدی خاطر نشان کرد: اردیبهشت سال ۱۳۹۷ تفاهم نامه ای بین ستاد هواپیمایی با شرکت فرودگاه ها با هدف حمایت از شرکت های صنعت هوایی به امضا رسید.دبیر کارگروه تجهیزات فرودگاهی یزد با اشاره به زیرساخت تقاضا در حوزه صنعت هوایی یادآور شد: در ستاد هوایی کارگروه تجهیزات فرودگاهی تعریف شد که نیازهای این حوزه شناسایی شود.
** ساخت مرکز تحقیقات آزمایشگاهیسریزدی با اشاره به زیرساخت های استاندارد افزود: در سال ۹۴ تفاهم نامه ای بین دانشگاه یزد، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی منعقد شد.وی اظهار داشت: در چارچوب این تفاهم نامه ساخت مرکز تحقیقات آزمایشگاهی در حوزه ایمنی استاندارد صنایع هوایی و هوانوردی در حوزه تجهیزات فرودگاهی اشاره شده بود که اکنون مقدمات آن فراهم است و هم اکنون در حال انعقاد قراردادی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.مسئول مگاپارک هوایی پارک علم و فناوری یزد در ادامه تصریح کرد: هدف از راه‌ اندازی آزمایشگاه این است که مجموع قطعاتی که در صنعت هوایی تولید می‌شود، به نحوی استانداردهای آن از طریق آزمایشگاه بررسی و گواهی لازم صادر شود.به گفته وی تمام قطعات و تجهیزاتی هوایی که ساخته می شود، باید از طریق این آزمایشگاه‌ها از لحاظ ایمنی و کیفیت آزمایش شود.سریزدی از راه اندازی مرکز نوآوری هوایی ویژه دانش آموزان و دانشجویان مرکز نوآوری هوایی در پارک علم و فناوری، و دوره آموزش هوایی خبر داد و گفت: همچنین بازدیدهایی برای این ۲ گروه دارای ایده در این حوزه توسط مرکز انجام می شود.
** استفاده از توان نخبگان در پیشبرد اهدافدبیر انجمن نخبگان فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد هم گفت: این نهاد از مرداد سال ۹۶ با هدف همگرایی بین مخترعان و حمایت از نخبگان برای رفع مشکل تجهیزات فرودگاهی راه اندازی شد.حسن درستکار، اقدامات و فعالیت های انجمن را در این مدت مطلوب دانست و افزود: در حال حاضر ۶ نفر عضو انجمن هستند.وی اظهار داشت: با رایزنی هایی صورت گرفته، قرار شد که در آینده بتوانیم از دیگر استان افرادی به عضویت آن پذیرفته شوند.
** اثبات توانمندی مخترعان داخلی در تولید تجهیزاتدبیر انجمن نخبگان فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: بسیاری تجهیزات فرودگاهی مورد نیاز از خارج وارد می شود، اما مخترعان و جوانان کشور ما ثابت کردند که می توانند این نیازها را در داخل طراحی و بومی سازی کنند.درستکار افزود: باید از توان نخبگان در پیشبرد اهداف به ویژه با اثر بخشی بیشتر با تجاری‌ سازی علاوه بر بهره گیری از توان آنان به پیشبرد حوزه ‌های مختلف، برای پیشرفت گام اساسی برداشته شود که نیازمند حمایت ،هدایت و هم‌افزایی فرابخشی است.وی ادامه داد: اگر همگرایی و هم افزایی در تجهیزات داشته باشیم بخش قابل توجهی از آن با بومی سازی پاسخگوی نیازها خواهد بود.دبیر انجمن نخبگان فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه نباید در مسیر بومی سازی ایده ها تنگ نظری باشد، افزود: حمایت از نخبگان صرفا نباید حمایت مالی باشد بلکه هدف داشته باشد و به جریان نخبه پروری هم هدایت و کمک شود تا تجاری ‌سازی از ابتدا به عنوان راهبرد اساسی اتخاذ شود.درستکار پیشنهاد کرد: آزمایشگاه هایی که دانشگاه ها دارند در اختیار مخترعان قرار گیرد تا آنها بتواند راحت تر در مسیر اهداف خود حرکت کنند.
** صنعت هوایی، نیازمند زیرساخت تولیدهمچنین مدیرعامل شرکت توسعه پرواز در میزگرد یادشده گفت: صنعت هوایی نیاز به زیرساخت تولید دارد، طوری که اگر در کشور تولید نداشته باشیم هر اختراعی هم باشد مورد نیازش نخواهد بود.سید عبدالرضا حسینی نسب افزود: هواپیماهای استیجاری کمک خلبان و مهندس پرواز خارجی و غیره دارند که مساله ای ناخوشایند برای ماست.وی با بیان اینکه شرکت توسعه پرواز فعالیت خود را در عرصه صنعت هوایی از حدود ۱۰ سال پیش آغاز کرد، اظهار داشت: پنج سال نخست با انجام تحقیقات سپری شد و پس از آن مذاکره با طرف های خارجی در دستور کار قرار گرفت و به انعقاد قرارداد با یک شرکت ایتالیایی سازنده هواپیما با موتورهای پیستونی انجامید.مدیرعامل شرکت توسعه پرواز ادامه داد: این شرکت در ۱۰ سال اخیر ده ها فروند هواپیماها به ایران فروخت و در این خصوص همکاری خیلی خوبی هم دارد و در قالب تفاهم نامه ای موافقت خود را برای انتقال دانش و تولید هواپیما به ایران اعلام کرده است.حسینی نسب تصریح کرد: تاکنون هزینه های زیادی برای تولید هواپیماهای سنگین در کشور صورت گرفت اما نتیجه بخش نبود، از این رو برای دستیابی به دانش تولید هواپیماهای پیستونی دست به کار شدیم.
** احداث فرودگاه در مهریزمدیرعامل شرکت توسعه پرواز با تبیین اهمیت تامین زیرساخت های لازم صنعت هوایی می گوید: تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال صرف احداث فرودگاهی به وسعت ۱۰۰ هکتار با ۸۵ درصد پیشرفت کار در مهریز شده است.به گفته حسینی نسب، هرچند ساخت سالن های تولید، آشیانه ، برج مراقبت، اداری، حصارکشی فرودگاه انجام شد، تاکنون نتوانسته ایم تسهیلات ارزی در خصوص انتقال دانش جذب کنیم.به اعتقاد وی در حالی صنایع آلوده و پرآبخواه در مدت سه ماه تسهیلات ارزی را جذب می کنند.وی تصریح کرد: در ۲ سال گذشته با همکاری شرکت ایتالیایی به همه پرسش ها و ابهام ها در مورد انتقال فناوری ساخت هواپیما به ایران پاسخ داده شد.مدیرعامل شرکت توسعه پرواز ادامه داد: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت زیرساخت های لازم فراهم است و با اخذ مجوز به دنبال دریافت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی هستیم که تاکنون محقق نشد.حسینی نسب بیان کرد: با وجود اینکه صنعت هوایی در ردیف بودجه های صندوق توسعه ملی قرار نداشت برای آن ردیف بودجه تعریف شد اما بانک های عامل فقط به شرکت های پتروشیمی و نفتی تسهیلات ارزی پرداخت می کنند.وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۴ قرارداد ۳۰ میلیون یورویی برای انتقال دانش ساخت هواپیما با شرکت ایتالیایی منعقد شد، اضافه کرد: هم اکنون ۲ قرارداد با افزون بر ۳۰ میلیون یورو آماده است که در صورت واریز مبلغ اولیه به امضا می رسد.یزد در فاصله ۶۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران پایتخت ایران واقع است و در مجاورت استان های اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و کرمان قرار دارد.این استان بر پایه سرشماری آبان سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.یزد با دارا بودن ظرفیت های فراوان و موقعیت راهبردی یکی از مهم ترین قطب های سرمایه گذاری در بخش های تجارت و بازرگانی، میراث فرهنگی ، صنعت و معدن، حمل و نقل، توسعه آموزش عالی، پزشکی و توریسم درمانی محسوب می شود.یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و با عناوینی از جمله شهر بادگیرها، شهر کار، کاریز و کاهگل، دارالعباده، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شهر قنات ، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تراشه مغزی نورالینک مختل شد