منطقه شکار ممنوع دیلمان از امن‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور


​رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل گفت: منطقه شکار ممنوع دیلمان و...
​رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل گفت: منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک از امن‌ترین زیستگاهها برای گونه‌های جانوری استان به خصوص خرس، پلنگ و گرگ است.

به گزارش ایسنا، منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک در ‌١٠ کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل قرار گرفته است و از سال ‌١٣٧٤به صورت شکار ممنوع مدیریت شده است.

وضعیت توپوگرافی منطقه جنگلی، مرتعی و کوهستانی است. گونه های گیاهی مهم منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک شامل؛ افرا، ممرز، پلت، شیردار، راش، توسکا، لیلکی، صنوبر، انار، تمشک، شب خسب، ون، شمشاد، گردو و ملج است.

این منطقه یکی از بهترین مناطق برای حفاظت از نظر تنوع زیست بوده که توانایی ارتقای سطح به یکی از مناطق چهارگانه را دارد .

گونه‌های مهم جانوری این منطقه شامل؛ مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، گربه جنگلی، سمور و رودک است.

لطیف جواهر دشتی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک از امن‌ترین زیستگاهها برای گونه‌های جانوری استان و حتی کشور به خصوص خرس، پلنگ و گرگ است، گفت: این گونه‌ها از نظر فراوانی در وضعیت مطلوبی در این منطقه به سر می‌برند.

وی افزود: تلاش شبانه‌روزی همکاران در حوزه محیط زیست، حمایت‌های جوامع محلی و همکاری سمن ها از دلایل حفظ و افزایش گونه‌های مهم جانوری در این منطقه است.

جواهر دشتی در خصوص مشکلاتی که ممکن است انسان برای این جانوران در این منطقه ایجاد کند، خاطرنشان‌ کرد:به طور مثال تعارض خرس‌ها به کندوهای زنبور عسل موجب شکایت زنبورداران است و ما برای حل این مشکل از زنبورداران خواسته‌ایم که کندوها را تجمیع کنند و حتما دور آنها را محصور کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل، مرال و قرقاول را از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه دانست و افزود: جمعیت این گونه‌ها در سیاهکل بسیار مطلوب است و با اقدامات قانونی که انجام شده، رویایی شکارچیان برای شکار قرقاول‌ها این منطقه به کابوس تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اما دغدغه ورود فاضلابها به آبهای زیر زمینی در این شهرستان همچون دیگر مناطق شمال کشور، موجب نگرانی محیط زیست است. ضروری است برای حفظ چنین مناطق ارزشمندی هر چه سریعتر اقدامات اساسی برداشته شود.


انتهای پیام
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته