در افزایش کارایی نیروگاه‌ها دستاوردی نداشته‌ایم


در افزایش کارایی نیروگاه‌ها دستاوردی نداشته‌ایم

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، گفت: متأسفانه کارایی نیروگاه‌های کشور حدود 30 درصد است که باید افزایش کارایی داشته باشند اما متأسفانه پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.


به گزارش خبرنگار مهر، مسعود زندی در نشست خبری اقدامات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، اظهارداشت: یکی از منابع آلاینده هوا به ویژه در کلانشهرها نیروگاه‌ها هستند. مصوباتی در این زمینه داریم و سازمان محیط زیست هم اقداماتی انجام داده است.

وی افزود: یک نیروگاه ۲ هزار مگاواتی چیزی حدود ۸ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کند. اگر مازوت استفاده کند ببینید میزان آلایندگی آن با گوگرد ۳ درصد چه اندازه می‌شود.

زندی ادامه داد: یکی از مسائلی که سازمان دنبال می‌کرد جایگزینی سوخت نیروگاه‌ها بود و الان در اطراف شهر تهران و کرج نیروگاهی که مازوت بسوزاند نداریم مگر اینکه در فصل سرد سال شرایط اضطراری ایجاد شود. نخستین بار در سال گذشته حتی توانستیم مشعل مازوت‌سوز چند نیروگاه را پلمب کنیم و عمدتا سوخت گاز جایگزین سوخت مازوت شده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اعلام کرد: نیروگاه‌هایی مثل شهید رجایی قزوین مستندا آمارشان را ماهانه به ما اعلام می‌کنند. در بحث کارایی نیروگاه‌ها متأسفانه کارایی نیروگاه‌ها حدود ۳۰ درصد است که باید افزایش کارایی داشته باشند اما متأسفانه پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

زندی تأکید کرد: گفتیم از نیروگاه‌های با راندمان بالاتر برای شهرک‌های صنعتی استفاده شود که در این زمینه هم متأسفانه دستاورد چندانی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در بحث نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده ما باید از تجهیزات کنترلی استفاده کنیم اما به ویژه در واحدهای قدیمی‌تر نیروگاهی ایران هیچ گونه سیستم کنترلی وجود ندارد. روزانه ۱۶۰ میلیون لیتر سوخت برای نیروگاه‌ها استفاده می‌شود که از این میزان ۹۰ میلیون لیتر گاز بود و بقیه مازوت سوزانده می‌شد.

کد خبر 4362987
در افزایش کارایی نیروگاه‌ها دستاوردی نداشته‌ایم مسعود بربر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کمک نظامی جدید واشنگتن در راه کی‌یف