منطقه آزاد بانه - مریوان عزم دولت برای توسعه کردستان


منطقه آزاد بانه - مریوان عزم دولت برای توسعه کردستان

سنندج - ایرنا - کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چند روز پیش اقدام به تصویب ایجاد چند منطقه آزاد در استان های مختلف کرد که منطقه آزاد بانه و مریوان در استان کردستان یکی از این مناطق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان با پیشنهاد شورای عالی مناطق آزاد و تصویب هیات دولت یک سال و نیم قبل به مجلس فرستاده شد بود و به باور کارشناسان دارای پیام های نهفته بسیار و نشان دهنده عزم دولت تدبیر و امید برای توسعه کردستان است.
توجه به ظرفیت های کردستان و شتاب دهی به توسعه استان از زمان سر کار آمدن دولت تدبیر و امید در مرداد ماه سال 1392 به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.
کردستان دارای ظرفیت های متنوع در حوزه های کشاورزی، معادن و تجارت فرامرزی است و همه این بخش ها به صورت جدی در این دولت بررسی شده و برای استفاده از آنها برنامه ریزی های گسترده ایی صورت گرفته است.
استفاده از امکانات مرزهای برای کمک به توسعه کردستان از یک سو و همچنین کمک به اقتصاد ملی از سوی دیگر یکی از راهبردهای مهم مورد توجه دولت تدبیر و امید است.
ساماندهی معابر مرزی، تلاش برای ساماندهی مرز باشماق و سیرانبند و تلاش برای بهبود وضعیت زیرساخت های ارتباطی نشان می دهد دولت این ظرفیت مهم استان کردستان را به صورت جدی مورد توجه قرار داده و لایحه ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان هم یکی از نشانه های مهم این حسن توجه است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند شاید لایحه ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان در نگاه اول فقط یک لایحه است اما در دل خود پیام مهمی برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دارد و آن اینکه دولت عزمش را برای توسعه یک منطقه مرزی محروم و کم برخوردار جزم کرده است.
کارشناسان همچنین معتقدند ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان علاوه بر تاثیرات مهمی که به خودی خود با افزایش امکان تجارت فرامرزی و روانسازی صادرات بر افزایش سرانه اقتصاد استان دارد از نظر کاهش درجه ریسک سرمایه گذاری در کردستان بشدت قابل بررسی و دارای اثرهای مهم است.
وقتی دولت تصمیم گرفته است منطقه آزاد تجاری در این دو شهرستان ایجاد کند، یعنی بخش مهمی از تجارت کشور به سمت این منطقه سوق داده می شود و قرار است کردستان بیش از پیش در صادرات و واردات نقش ایفا کند.
این پیام با توجه به زمینه های مستعد توسعه در کردستان قطعا سرمایه گذاران را تشویق خواهد کرد که در حوزه های قابل دسترس در این استان از جمله معادن و کشاورزی سرمایه گذاری کرده و با هزینه کمتری تولیدات خود را به بازارهای مصرف صادر کنند.
از سوی دیگر نقش چنین منطقه ای در ایجاد شرکت های خدماتی در زمینه های مختلف اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و قطعا این موضوع می تواند تاثیری مهم در ایجاد اشتغال هم داشته باشد.
معاون هماهنگی های امور اقتصادی استانداری کردستان با بیان اینکه به درستی در دولت تدبیر و امید به بخش ها و حوزه های مختلف استان در زمینه توسعه توجه شده است، گفت: همت دولت برای ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان یکی از نشانه های این توجه است.
حسین فیروزی معتقد است: مجلس شورای اسلامی رویکرد مناسبی به این موضوع داشته است و در یکسال گذشته جلسات متعددی در کمیسیون های اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد و بحث های فراوان انجام گرفت و رفت و برگشت های مختلفی شد و در نهایت از تصویب کمیسیون ها گذشته و در آینده نزدیک منتظریم در صحن علنی مجلس نیز مطرح و با رای نمایندگان تصویب شود.
این اقدامات نشان از عزم دولت برای استفاده از تجارت مرزی و توسعه سرمایه گذاری در زمینه تولیدات صادرات محور به عنوان یکی از ظرفیت های مهم توسعه کردستان است که زمینه اشتغال و ثروت آفرینی در استان را فراهم می کند.
6108/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی