سپکوی شب


سپکوی شب

#شب هر شب مینوشم غزلی تلخ ازفنجان ماه انگشت میزنم ته سرنوشتم را تا بیداری آه شب بو ها #سپکو #فاطمه همدانیان معرفی یک قالب جدید شعر سپید شاخصه های شعر سپکو : 1 - واژه سپکو بر گرفته از دوشاعر:فاطمه همدانیان

#شب
هر شب مینوشم
غزلی تلخ
ازفنجان ماه
انگشت میزنم
ته سرنوشتم را
تا بیداری آه شب بو ها

#سپکو
#فاطمه همدانیان

معرفی یک قالب جدید شعر سپید

شاخصه های شعر سپکو :

۱ - واژه سپکو بر گرفته از دو حرف اول سپید و دو حرف اول کوتاه می باشد

۲ - سپکو از دو سطر الی هفت سطر نوشته می شود اما از آنجا شعر مدرن کوتاه تاکیدش بر بیشترین سخن با کمترین واژه است سطرهای سپکو نباید بیش از یک فصل داشته باشند.

۳ - سپکو‌ کاملا به صورت سپید نوشته می شود و ریتم و لحن نوشتاری شعر سپکو بر محور فارسی نویسی امروزی استوار است و سبک های موزون و مقفی در آن کاربردی ندارند

۴ - قالبی ست که شعر سپید کوتاه را محدود به ( دو الی هفت سطر) کرده است.

۵ - میزان و معیار هر فصل، به فعلیت رسیدن سطر و یا سگته (مکث) و بر مبنای موجز نویسی که شاعر بر روی واژه ای بعنوان تاکید صورت می دهد، بطوری که در بین واژه ها نباید ( واو ) وجود داشته باشد.

۶ - در سپکو موضوع سخن کاملا بر محوریت یک واژه ( بن واژه ) استوار است و عدم پراکنده نویسی و ارتباط تنگاتنگ واژه ها چه از نظر مترادف یا متضاد بودن در تمام فصل ها بر محوریت "بن واژه" استوار است.

۷ - نوشتن " بن واژه " در سرلوحه شعر بعنوان موضوع و عنوان شعر و اشاره ی آن درسطر اول و تاکید مجدد آن بعنوان ضربه نهایی در سطر آخر.

۸ - سطرهای سپکو به صورت تک فعل می باشند اما نیازی نیست همه سطرها دارای فعل باشند اما داشتن فعل تکمیلی در شعر سپکو الزامیست و فعل نباید به صورت ناقص به حرف ( ه ) های آخر. مثل شده یا بوده و .... ختم شود


۹ - در سپکو تکرار واژه وجود ندارد مگر " بن واژه" که در سطر اول محوریت اصلی شعر را بر عهده دارد و در سطر آخر مجدداً بعنوان تاکید شاعر تکرار می گردد، اما حروف ربط به جهت اینکه نقششان ارتباط دادن واژه ها به هم است تکرار واژه محسوب نمیشوند.

۱۰ - بن واژه (کلیدواژه) باید از واژه های متشخص و دارای هویت معنوی انتخاب شود.
این واژه می تواند به صورت تکواژه یا واژه ای مرکب برای سپکوهای تا شش سطر و در سپکوهای هفت سطری به صورت فصل واژه باشد.
در بکاربردن" بن واژه " میتوان از ایهام و جناس تام نیز بهره گرفت.


✍ ۱ - نکته : ساختار ظاهری بن واژه در سطر اول و آخر ترجیحاً می باید عین هم باشند اما الزامی نیست .
معیار ساختاردرون نوشتاری کلیدواژه است.
در " بن واژه " باید زبان نوشتاری ملاک باشد که زبان گفتاری .
مثلا " بن واژه" اگر در سطر اول " سفر " است در سطر آخر به شکل صفر نباشد یا سَمَر در سطر اول به شکل ثمر در سطر آخر ظاهر نکردد .

✍ ۲ - نکته : چنانچه در واژه های مرکب و فصل واژه ها که بعنوان " بن واژه " استفاده میشود تکواژه های مشترک وجود داشته باشند می توان از مشترکات آن به عنوان بن واژه بهره گرفت . مثل ( لب خند و نیش خند ) واژه خندیدن در هردو واژه ی مرکب وجود دارد.

✍ ۳ - الویت انتخاب در کلیدواژه ، واژه های فارسی ست نه عربی و غیره اما شاعر اگر واژه ای غیر فارسی را بعنوان کلیدواژه برگزید تکرار آن در سطر آخر باید بر اساس دستور زبان فارسی باشد نه عربی و غیره.
برای مثال :
اگر از واژه ی عربی " عشق " در سطر اول بعنوان کلیدواژه استفاده شد عین واژه ی " عشق " باید در سطر آخر تکرار گردد نه به صورت " عاشق یا معشوق " و سایر واژه های همریشه نوشته شود .

نمونه‌ای از یک شعر سپکو و تاکید شاعر بر واژه ی باد و تکرار آن در آخرین سطر. ????

#باد

باد که می وزد
تمام قاصدک ها
شهادت می دهند
در محکمه ی زندگی
آرزوهای بر باد رفته ام را

( رضا نعمتی کرفکوهی )
#سپکو ۱ر۴ر۹۶

(تهیه شده درگروه فرهنگی ادبی سپکو)




مزار