علایم سرطان که نباید از آن‌ها غافل شد (2)


علایم سرطان که نباید از آن‌ها غافل شد (2)

سرطان یکی از دغدغه‌هایی‌ست که این روزها پررنگ‌تر از همیشه شده است و هرگز دلمان نمی‌خواهد که با این بیماری روبه‌رو شویم. خوشبختانه شناسایی زودهنگام سرطان فرصت‌های درمانی ارزشمندی را پیش‌ِروی ما می‌گشاید. برای اینکه بتوانیم سلامتی و حال خوب خود را سال‌های طولانی داشته باشیم، در مطلب قبلی به بررسی چند مورد از علائم سرطان پرداختیم. امروز با بخش...

علایم سرطان که نباید از آن‌ها غافل شد (2)

سرطان یکی از دغدغه‌هایی‌ست که این روزها پررنگ‌تر از همیشه شده است و هرگز دلمان نمی‌خواهد که با این بیماری روبه‌رو شویم. خوشبختانه شناسایی زودهنگام سرطان فرصت‌های درمانی ارزشمندی را پیش‌ِروی ما می‌گشاید. برای اینکه بتوانیم سلامتی و حال خوب خود را سال‌های طولانی داشته باشیم، در مطلب قبلی به بررسی چند مورد از علائم سرطان پرداختیم. امروز با بخش دوم و پایانی در خدمت شما هستیم و چند مورد دیگر از علایم سرطان را با هم مرور می‌کنیم؛ با مجلۀ روزچین همراه باشید.

علایم سرطان که نباید از آن‌ها غافل شد (2)

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن کلسترول خون هستید این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​

دانلود رایگان

علایم سرطان که باید آن‌ها را بشناسیم

زخم‌های دهان یا زبان که درمان نمی‌شوند

زخم‌های معمولی دهان مانند تبخال یا تاول لب دردآور هستند، اما مشکل چندان بزرگی به‌حساب نمی‌آیند. تاول‌های لب معمولاً به‌دلیل ویروس نوع ۱ (ویروسی که هنگام بوسیدن یا استفاده از فنجان و چنگال مشترک با شخص حامل این ویروس منتقل می‌شود) پدیدار می‌شوند. زخم‌ها شاید بر اثر بیماری، استرس یا قرارگرفتن در معرض آفتاب هم به وجود بیایند. تبخال هم بسیار معمول است؛ اگرچه هنوز دلیل مشخصی برای بروز آن تشخیص داده نشده است. ترکیب این عوامل شامل آسیب به پوست، رژیم غذایی نادرست و بعضی باکتری‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند. باید به‌ مدت‌زمان ماندگاری زخم‌های دهان هم توجه کرد. دکتر بونتا می‌گوید: «اگر زخم دهانتان طولانی شد و مثلاً طی ۱ ماه بهتر نشد، لازم است که به پزشک مراجعه کنید. زخم‌ها می‌توانند علایم سرطان پوست و به‌ندرت سرطان گردن یا سر باشند.»

زخم‌های پوستی که تغییر می‌کنند

خال و کک‌‌مک به‌ندرت رشد می‌کنند یا تغییر رنگ می‌دهند یا اندازه‌شان تغییر می‌کند. اگر متوجه لکه‌ای روی پوستتان شدید که متفاوت از بقیه است، شاید آن‌ را سرطان بدانید. لازم است که با یک تومورشناس صحبت کنید. دکتر بونتا می‌گوید: «هرگونه تغییر در بافت بدن را باید با متخصص امراض پوستی در میان بگذارید. افرادی که پوستشان روشن‌تر و صاف‌تر است، در معرض سرطان پوست قرار دارند. منتظر نمانید که خال و لکه خودش از بین برود. البته فقط افراد دارای پوست روشن نباید نگران سرطان پوست باشند، چون ممکن است سیاه‌پوستان هم به این بیماری مبتلا شوند.»

همچنین این را بدانید که تمام سرطان‌های پوست اندازه یا شکلشان را تغییر خواهند داد. لکه‌هایی که سال‌هاست روی پوستتان دیده می‌شوند، باید توسط پزشک متخصص پوست معاینه شوند. داشتنِ لکه‌هایی که همیشه هستند به این معنی نیست که مشکلی وجود ندارد. معمولاً در چنین مواردی مشکلی نیست، اما باید هر سال این موارد کنترل شوند.

ورم‌کردن

گاهی دچار تورم‌شدن زیاد غیرطبیعی نیست، به‌ویژه اگر غذاهای فیبرداری مانند لوبیا و جوانه گندم می‌خورید که ممکن است به آن‌ها حساسیت داشته باشید. در اینجا هم تداوم شرایط غیرطبیعی مهم است. یعنی اگر ورم‌کردن ادامه پیدا کند و حتی پس از تغییر رژیم غذایی‌تان بهتر نشود و تمام درمان‌های نفخ شکمی را بررسی کرده باشید، بهتر است با پزشک صحبت کنید.

یکی از متداول‌ترین علایم سرطان تخمدان فشار غیرطبیعی شکم است. دکتر بونتا می‌گوید: «آن‌ها می‌گویند خیلی زود سیر می‌شوند. ممکن است چیزی نباشد، زیرا نفخ یکی از علایم پس از یائسگی هم محسوب می‌شود. اما می‌تواند نشان‌دهنده سرطان تخمدان نیز باشد. سرطان تخمدان را قاتل خاموش می‌نامند، زیرا وقتی شناسایی می‌شود که دیگر خیلی دیر شده است و هیچ راه معاینه‌ای برای آن وجود ندارد. بنابراین باید به علائمش دقت کنید.»

عملکرد نامنظم روده

تعداد دفعات مدفوع در طول یک روز ممکن است بر اساس چیزی که می‌خورید فرق کند، اما اگر این دفعات غیرقابل‌پیش‌بینی و مشکل زا شوند، می‌توانند علائم احتمالی سرطان باشند. دکتر بونتا از مشکلات بیماران می‌گوید: «من نگران یبوست و اسهال هستم، اما بیشتر نگران تغییر حالت این دو هستم. سرطان روده یا سایر مشکلات رودۀ بزرگ می‌تواند باعث سفت‌شدن مدفوع و مشکل در دفع آن شود، درنتیجه یبوست پدید می‌آید. در همین زمان ممکن است اسهال ایجاد شود. هرگونه تغییر دائمی یا تغییر میان اسهال و یبوست مشکل بزرگی محسوب می‌شود.

سرفه

علایم سرطان که نباید از آن‌ها غافل شد (2)

سرفه‌کردن روش بدن برای تمیزکردن شُش‌هاست. سرفه‌های ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی متداول هستند. بااین‌حال اگر سرفه‌های مداوم همراه با علائم دیگری نباشند، بازهم باید معاینه شوید تا خدای‌ِناکرده از علایم سرطان نباشد.

اگر سیگاری هستید و سرفه می‌کنید، ظرف ۳ ماه باید به پزشک مراجعه کنید. احتمال ابتلا به سرطان بستگی به مدت‌زمان سیگاری‌بودنتان دارد؛ مدت‌زمانی که به آن سال‌های سیگار می‌گویند. این اصطلاح مربوط به تعداد بسته‌های سیگاری‌ست که شخص در طول روز کشیده و طی سال‌های متمادی آن را افزایش داده است. هر چه این تعداد بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان ریه بیشتر است.

سرفه می‌تواند خطری را نیز هشدار دهد. برای مثال اگر در معرض دود، مواد شیمیایی یا سایر مواد سرطان‌زای احتمالی در محیط خانه یا محل کار باشید، به سرفه مبتلا می‌شوید.

زخم روی آلت تناسلی

درحالی‌که این علامت در دسته علائم بیماری‌های مقاربتی قرار می‌گیرد، زخم روی واژن یا آلت تناسلی مردان می‌تواند نشانگر و یکی از علایم سرطان باشد. دکتر بونتا می گوید: «HPV (ویروس پاپیلومای) می‌تواند خود را به صورت زگیل تناسلی نشان دهد. این ویروس باعث بروز سرطان دهانه رحم می‌شود که به‌همین‌دلیل پاپ اسمیر برای زنان بسیار مهم است و باید هر سه سال یک‌بار برای زنان زیر ۳۰ سال و هر پنج سال یک‌بار برای زنان بالای ۳۰ سال انجام شود.» در این رابطه حتماً مقاله HPV چیست را بخوانید.

بنا بر گفتۀ دکتر بانتا نگرانیِ دیگر، افزایش موارد ابتلا به سرطان‌های سر و گردن بر اثر عفونت‌های HPV از طریق رابطه دهانی‌ست. او می‌گوید: «بله ممکن است از طریق رابطه دهانی به HPV مبتلا شوید. این ویروس روی مردان تأثیر بیشتری نسبت به زنان دارد.»

تکرر ادرار

دکتر واهان کاسابیان، متخصص غدد ادراری دانشگاه جورجیا، می‌گوید: «سرطان پروستات دومین سرطان تشخیص‌داده‌شده در میان مردان است. بیشتر مردان در مراحل ابتدایی بیماری شناسایی می‌شوند، درحالی‌که در این مراحل هیچ علامت مشخصی وجود ندارد.»

دکتر کاسابیان ادامه می‌دهد: «بعضی از سرطان‌های پروستات به‌صورت موضعی گسترش می‌یابند و همراه با علائم هستند. مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته موضعی ممکن است علائمی مانند تکرر ادرار یا جریان ادراری یک‌هفتگی داشته باشد. علایم سرطان شدیدتر پروستات شامل بی‌حالی، درد، ضعف یا بی‌حسی، بی‌خوابی و ناتوانی در انجام کارهای روزانه مانند بالا‌رفتن از پله‌ها یا بیرون‌بردن زباله‌ها مشاهده می‌شود.»

این علائم را جدی بگیرید. آرزوی قلبی ما سلامتی و تندرستی شماست.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
علایم سرطان که نباید از آن‌ها غافل شد (2)

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل