پریسا پورطاهریان


پریسا پورطاهریان

محدودیت زنان در خبرنگاری و عکاسی رشته‌های ورزشی چون فوتسال، هرچند مانند مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها داغ و جنجالی نیست، اما یکی از مسائلی‌ست که در دنیای ورزش و خبرنگاری مطرح است. پریسا پورطاهریان کسی‌ست که نامش طی روزهای گذشته خبرساز شده است. این بانوی ایرانی که عکاس است، برای اولین‌بار توانست در بازی فوتبال دو تیم ذوب آهن و نساجی قائمشهر...

پریسا پورطاهریان

محدودیت زنان در خبرنگاری و عکاسی رشته‌های ورزشی چون فوتسال، هرچند مانند مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها داغ و جنجالی نیست، اما یکی از مسائلی‌ست که در دنیای ورزش و خبرنگاری مطرح است. پریسا پورطاهریان کسی‌ست که نامش طی روزهای گذشته خبرساز شده است. این بانوی ایرانی که عکاس است، برای اولین‌بار توانست در بازی فوتبال دو تیم ذوب آهن و نساجی قائمشهر عکاسی کند؛ البته نه در زمین بازی، بلکه در پشت‌بام مشرف به استادیوم.

پریسا پورطاهریان

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن کلسترول خون هستید این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​

دانلود رایگان

تلاش برای رسیدن به هدف

پریسا پورطاهریان

علاقه­ پریسا پورطاهریان به هنر عکاسی از دورۀ راهنمایی، علاوه‌بر انصراف او از رشته­ کامپیوتر و گرایش به طراحی صنعتی و عکاسی، باعث شد تا طی اقدامی عجیب و جنجالی لقب اولین بانوی عکاس از رقابت‌­های لیگ برتر را از آنِ خود بکند.

عکاسی ورزشی در حوزه­ فوتبال در ایران برای زنان به علت عدم اجازۀ ورود به تمرین­ و بازی ­در زمین فوتبال با محدودیت­‌هایی روبه­‌رو است و قطعاً ثبت تصویر از راه دور، کار آسانی نیست و نیاز به تجهیزات فراوان دارد.

برخلاف فدراسیون فوتبال که برای حضور زنان عکاس در استادیوم‌­ها مجوز صادر نمی­‌کند، پریسا پورطاهریان موفق شد تا برای اولین‌بار از لیگ فوتبال مردان تیم‌­های ذوب­ آهن و نساجی، از روی پشت­‌بام یکی از خانه­‌های نزدیک به استادیوم و با وجود شرایط امنیتی ویژه و فنس در دور زمین، از مسابقه عکس بگیرد و به هدف و آرزوی خود برسد.

پریسا پورطاهریان عکاس آژانس فوتو امان، در رشته‌­های مختلف ورزشی اعم از والیبال و تورنمنت‌­های داخلی و خارجی دیگر عکاسی کرده است و سال پیش دبیر عکس فدراسیون والیبال شد. اما یک سال بعد استعفا داد و بعد از آن به‌صورت آزاد با آژانس‌­های خبری کار کرد. او در رشتۀ فوتبال نیز تجربۀ عکاسی از تمرینات تیم استقلال و تیم خردسالان آقای مهدوی‌کیا و چند تورنمنت خارجی را دارد.

تقریباً دو سال، فکر عکاسی در زمین فوتبال و حین بازی ذهن پریسا پورطاهریان را مشغول کرده بود، اما هیچ راهی برای عکاسی از لیگ فوتبال مردان پیدا نکرده و همیشه به‌دنبال راهی برای عکاسی‌کردن بود. تا زمانی که عکس‌­های صعود تیم نساجی و ساختما‌ن­های بلند مشرف به استادیوم و چهرۀ بانوان تماشاگری که از ساختمان‌­های کنار ورزشگاه در حال تماشای مسابقه بودند، نظرش را جلب کرد. به‌همین‌خاطر در روز بازی دو تیم نساجی و ذوب­آهن، از تهران به سمت قائم­شهر رفت.

پیداکردن مکانی مناسب برای عکاسی آن­‌قدر هم راحت نبود. پریسا پورطاهریان، این عکاس ۲۶ ساله، در نیمه­ اول به‌دنبال مکانی با زاویه و فضایی مناسب برای پیگیری حرفه‌­اش بود، اما تا پایان نیمه اول هیچ یک از اهالی خانه‌های اطراف ورزشگاه با او همکاری نکردند. ولی بالاخره در نیمه­ دوم، یکی از اهالی قائم­شهر به وی اجازه داد تا بالای پشت‌­بام انبار مغازه‌­اش که پشت دروازه تیم ذوب­ آهن بود برود و در جایی که کسی او را نمی­‌دید عکاسی را شروع کند.

قابل‌ِتصور است که عکاسی در آن شرایط، از راه دور و روی پشت‌­بام اصلاً ساده نیست و این بانوی ماجراجوی عکاس ضمن اشاره به حس هیجان و خوشحالی بیان می­‌کند:« با ازدست‌دادن نیمه­ اول فکر می‌­کردم فرصت زیادی ندارم. یک درخت بزرگ روبه­‌رویم بود و سمت راست زمین را نمی­‌دیدم و مدام نگران بودم کسی بیاید و مانع از ادامه­ عکاسی من بشود.» بااین‌حال پریسا پورطاهریان با وجود محدودیت­‌ها تمام تلاشش را برای شکار عکس‌­های خوب با زاویه­ جدید انجام داد.

درحالی‌که برخی اجبار قرارگیریِ یک عکاس خانم برای کار در این شرایط را بسیار ناراحت­‌کننده می‌­دانند، ولی خود پریسا پورطاهریان می­‌گوید:« قطعاً دوست داشتم همانند عکاسان مرد به‌راحتی در جایگاه عکس بگیرم، ولی برداشتن قدمی موفقیت­‌آمیز برای رسیدن به آرزویم حس خوبی به من می­‌داد.»

خانم پورطاهریان عکس­‌های گرفته‌شده را در اختیار سایت ورزش سه، روزنامه همشهری و فوتوامان گذاشت. وی ضمن اشاره به اعتراضی‌نبودن حرکت، خوشحالی خود را از توئیت افرادی همچون پژمان راهبر برای ادامه­ این راه بیان کرد.

متأسفانه بیشتر ورزشگاه‌­ها از محل­‌های مسکونی دور هستند و وی نمی­‌تواند به این شکل در بقیه مسابقات عکاسی کند، ولی او خوب می‌­داند که همیشه راهی برای رسیدن به خواسته‌­ها وجود دارد. وی به آینده‌­ای که در آن همه­ زنان بتوانند به‌راحتی وارد ورزشگاه شوند، خوش­بین است.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
پریسا پورطاهریان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس