پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی


پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

حدود 50 درصد از زنان در سن‌ باروری در معرض دردهای شدید قاعدگی که در اصطلاح پزشکی دیسمنوره نامیده‌ می‌شود قرار می‌گیرند. پزشکان معتقدند درد شکم، ناشی از مادۀ شیمیایی پروستاگلاندین است که با انقباض رحم به‌ بدن کمک‌ می‌کند تا هر ماه لایه‌های داخلی رحم را وادار به فروپاشی کند. نوسانات هورمونی به‌ همراه سطح بالایی از التهابات نیز می‌تواند شکم‌درد...

پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

حدود ۵۰ درصد از زنان در سن‌ باروری در معرض دردهای شدید قاعدگی که در اصطلاح پزشکی دیسمنوره نامیده‌ می‌شود قرار می‌گیرند. پزشکان معتقدند درد شکم، ناشی از مادۀ شیمیایی پروستاگلاندین است که با انقباض رحم به‌ بدن کمک‌ می‌کند تا هر ماه لایه‌های داخلی رحم را وادار به فروپاشی کند. نوسانات هورمونی به‌ همراه سطح بالایی از التهابات نیز می‌تواند شکم‌درد قاعدگی را باعث شود. برای برخی زنان که دچار دردهای بسیار شدیدی می‌شوند، شرایطی مانند آدنومیوز و آندومتریوز یا فیبروم هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. برت ورلی، متخصص زنان و زایمان در ایالت اوهایو، می‌گوید: «بسیاری از زنان با درد قاعدگی زندگی‌ می‌کنند ولی برای برخی از آن‌ها، این درد بسیار شدید‌تر است.» اگر درد شدید باشد در زندگی روزمرۀ شما معضل ایجاد خواهد کرد. بنابراین دکتر ورلی پیشنهاد می‌کند که در این شرایط برای جلوگیری از ایجاد مشکل جدی با پزشک مربوطه مشورت کنید تا علت اصلی آن مشخص شود. اگر شما به‌دنبال استراتژی‌هایی برای درمان درد قاعدگی هستید، راه‌هایی را که در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم امتحان‌ کنید. بعضی از این روش‌ها به‌طور موقت حال شما را بهتر می‌کنند، ولی بعضی دیگر میزان درد شما را برای مدت‌زمان طولانی‌تری کاهش می‌دهند. در ادامه با مجله روزچین همراه باشید.

پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن کلسترول خون هستید این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​

دانلود رایگان

غذاهایی با چربی کم و فیبر بالا مصرف‌ کنید

پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

براساس مطالعه‌ای در مجلۀ اروپایی تغذیۀ‌ بالینی سال ۲۰۰۵، زنانی که تمایل به‌خوردن فیبر بیشتری دارند از دیگر زنان درد قاعدگی کمتری‌ را گزارش کردند. نویسندگان این مطالعه و تحقیق می‌گویند جذب فیبر، سطح استروژن خون را در زنان کاهش می‌دهد. به‌نظر می‌رسد استروژن عامل محرک درد در دوران قاعدگی باشد. بدین‌ترتیب غذاهایی که به رفع دردهای قاعدگی کمک می‌کنند شامل تمامی حبوبات، میوه‌‌ها و سبزی‌ها (به‌خصوص سبزی‌های برگ‌دار) است. همچنین استفاده از این موادغذایی در طولانی‌مدت به بهبود هضم غذا و عملکرد گوارش کمک خواهد‌ کرد که این امر منجر به کاهش درد معده و شکم می‌شود. از سوی دیگر، غذاهای پرچرب باعث افزایش میزان استروژن در زنان می‌شوند. در مطالعۀ انجام‌شده در سال ۲۰۰۵، ارتباط معناداری بین مصرف مواد غذایی با چربی بالا و افزایش درد قاعدگی یافت نشد، اما نویسندگان می‌گویند این ارتباط در مطالعات بعدی موردبررسی قرار خواهد گرفت. در مطالعۀ اخیر، زنانی که رژیم غذایی با چربی کم داشتند و سبزی‌های بسیاری (فیبر بالا) مصرف می‌کردند، شدت و مدت درد کمتری را گزارش کردند.

استفاده از داروهای خاص

پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

در مطالعات متعددی نشان داده شده‌ است که داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن با مسدودکردن تولید پروستاگلاندین در کاهش درد قاعدگی بسیار مفید هستند. طبق بررسی پایگاه اطلاعاتی Cochrane در سال ۲۰۱۵، کلیۀ داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی از دارویی مانند استامینوفن مؤثرتر هستند، اما هنوز واضح نیست کدام‌یک از این‌ دو دارو برای درمان درد قاعدگی عملکرد بهتری‌ دارند. دکتر ورلی می‌گوید: «مصرف استامینوفن، ایبوپروفن یا ترکیبی از هر دو، هر چهار تا شش ساعت یک‌بار می‌تواند مفید باشد. گاهی‌ می‌توانید قبل از شروع قاعدگی آن را مصرف‌ کنید. مثلاً اگر شروع پریود روز جمعه است، شما می‌توانید قرص را روز پنجشنبه بخورید.»

سطح استرس خودرا کاهش‌دهید

پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

طبق مطالعۀ مجلۀ سلامت زنان سال ۲۰۱۰، استرس بر شدت و مدت درد قاعدگی تأثیرگذار است. در این مطالعه وقتی زنان استرس بالاتری را تجربه می‌کردند، در قاعدگی بعدی خود درد بیشتر و شدیدتری را نسبت به زمانی‌ که استرس کمتری داشتند گزارش می‌دادند. به‌ نظر می‌رسید برای زنانی‌ که دو ماه متوالی استرس داشتند اثر تجمعی وجود داشت، بدین‌معنی‌که زنان هشت یا حتی تعداد بیشتری علائم قاعدگی را گزارش می‌کردند که این میزان تقریباً دو برابر قبل بود. آدرا گلنبرگ، دانشیار سلامت عمومی، توصیه می‌کند که به‌طورمرتب زمانی را برای مراقبت از خود و تفریح با دوستان جهت رفع استرس درنظر بگیرید. او ادامه می‌دهد: «ازآنجایی‌که استرس روی هورمون‌های تولیدمثل تأثیر می‌گذارد، بر قاعدگی نیز مؤثر است. کاهش استرس امری کاملاً شخصی‌ست، ولی هر عاملی که به‌شما کمک کند استرس خود را کنترل کنید، سختی و درد قاعدگی را کاهش می‌دهد.»

از کیسۀ آب گرم استفاده‌ کنید

به‌گفتۀ دکتر ورلی، برای برخی زنان استفاده از کیسۀ آب گرم یا دوش آب داغ می‌تواند در درمان درد قاعدگی مؤثر باشد. در سال ۲۰۰۵ محققان دانشگاه لندن نشان دادند که گرما چگونه می‌تواند سیگنال‌های درد را روی پوست متوقف نماید و همین‌طور احساس درد را در سطح مولکولی برای بیشتر از یک ساعت بی‌اثر کند.

حرارت موضعی همچنین باعث شل‌شدن عضلات سفت رحم می‌شود که به کاهش انقباضاتی که منجر به شکم‌درد می‌شود نیز کمک می‌کند. نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۱ نشان داد زنانی‌ که در خلال دورۀ قاعدگی خود از کیسۀ آب‌ گرم یا دستمال داغ استفاده‌ کردند، به نسبتِ زنانی‌ که داروی مسکن خوردند کاهش قابل‌ِملاحظه‌ای را در میزان درد خود مشاهده کردند.

ورزش، راهی مناسب برای درمان درد قاعدگی

پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

دکتر ورلی می‌گوید: «زمانی‌ که شما شکم‌دردهای شدید دارید، تمرینات ورزشی شدید و سنگین لزوماً باعث نمی‌شود که فوراً احساس بهترشدن‌ داشته‌ باشید، اما مطالعات نشان‌ می‌دهند زنانی‌که به‌طورمنظم ورزش می‌کنند، در درازمدت دچار دردهای لگنی کمتری می‌شوند.» افزایش ضربان قلب برای بدن شما سودمند است. دکتر ورلی می‌افزاید: «ورزش در بدن شما اندروفین تولید می‌کند که درمان طبیعی درد در بدن است.» اگر حس انجام ورزش‌های سنگینی مثل کیک‌بوکسینگ را ندارید، یوگا و نفس‌عمیق را امتحان‌کنید و مطمئن باشید که ورزش راهی قطعی برای درمان درد قاعدگی است.

قرص‌های پیشگیری از بارداری را فراموش نکنید

پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری یا انواع دیگر از قرص‌های هورمونی پیشگیری که مانع تخمک‌گذاری می‌شوند در زنانی‌که دچار آندومتریوز هستند و از شکم‌دردهای شدید رنج می‌برند، برای درمان درد قاعدگی مفید است؛ آندومتریوز وضعیتی است که بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم رشد می‌کند. حتی زنانی‌ که قاعدگی نرمالی دارند، با مصرف این قرص‌های هورمونی متوجه می‌شوند که درد شکم آن‌ها از بین می‌رود.

دکتر ورلی می‌گوید: «قرص‌های پیشگیری از بارداری به تنظیم سطوح هورمون‌ها کمک می‌کنند و نوسانات شدید آن‌ها را کاهش می‌دهند و این، می‌تواند مفید باشد.»

منیزیم بخورید

در بازار انواع مکمل‌هایی که سرشار از ویتامین‌ها، موادمعدنی و داروهای گیاهی هستند وجود دارد و فروشندگان این مکمل‌ها ادعا می‌‌کنند که در درمان درد قاعدگی مؤثر هستند، اما شواهد بسیار کمی وجود دارد که آن‌ها بتوانند در این زمینه مؤثر واقع شوند. البته یک استثنا وجود دارد و آن‌هم منیزیم است. برای بررسی اثرات مکمل‌های منیزیم بر تسکین درد قاعدگی زنان، حداقل سه آزمایش بالینی انجام‌ شد. درمجموع، زنانی‌ که منیزیم مصرف می‌کردند درد کمتری احساس کردند و به‌ داروی کمتری نیاز داشتند.

سال ۲۰۱۷، یک مطالعه در مجلۀ تحقیقاتی منیزیم اظهار داشت که کمبود منیزیم در ایجاد برخی بیماری‌های زنان مانند سندروم پیش‌از قاعدگی (PMS) و دیسمنوره نقش مهمی ایفا می‌کند. محققان بر این باورند که منیزیم با سست‌کردن سلول‌های عضلانی رحم مانع از انقباضات دردناک می‌شود. به‌گفتۀ محققان، برای تجویز میزان موردنیاز منیزیم تحقیقات بیشتری باید انجام شود، زیرا مصرف بیش‌ازاندازۀ آن سبب نوعی بیماری قلبی به نام آریتمی (غیرطبیعی‌شدن ضربان قلب) می‌شود. قبل از شروع مصرف هر مکمل جدید یا اقدام برای دریافت منیزیم بیشتر از منابع غذایی مانند تمامی غلات، لوبیا، آجیل، دانه‌ها و سبزی‌های ‌برگ‌دار، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

سیگار را کنار بگذارید

پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

مطالعات متعددی نشان‌ می‌دهند که بین سیگارکشیدن و حتی استنشاق آن با افزایش درد قاعدگی ارتباط مستقیمی وجود دارد. در سال ۲۰۱۵ گزارشی در مجلۀ کنترل دخانیات منتشر شد و اعلام کرد که زنانی‌ که از قبل سیگار می‌کشیدند، در سنین بالاتر بیشتر احتمال دارد دچار درد قاعدگی مزمن شوند. دکتر ورلی می‌گوید: «ترک سیگار به‌فوریت باعث بهترشدن شما نمی‌شود، ولی به‌طورکلی به بهبود شما کمک بسیاری می‌کند.»

منبع: Health

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
پروندۀ سلامت زنان: روش‌های مؤثر برای درمان درد قاعدگی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زیبایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!