دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)


دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)

همدان، پایتخت مادها از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر زیبا و تاریخی جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. اگر قصد دارید به همدان مسافرت کنید، قبل از سفر حتماً روزچین را بخوانید تا با دیدنی‌های شهر همدان به‌صورت اجمالی آشنا شوید. تاریخ ساخت شهر باستانی همدان به نوشته هرودوت،...

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)

همدان، پایتخت مادها از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر زیبا و تاریخی جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. اگر قصد دارید به همدان مسافرت کنید، قبل از سفر حتماً روزچین را بخوانید تا با دیدنی‌های شهر همدان به‌صورت اجمالی آشنا شوید.
تاریخ ساخت شهر باستانی همدان به نوشته هرودوت، تاریخ‌نگار یونانی، به سدۀ هشتم پیش از میلاد یعنی در دوران مادها و به‌دست دیاکو برمی‌گردد. مادها این شهر را هگمتانه خواندند. همدان صورت جدید هگمتانه‌ است. یونانیان نیز به این شهر اکباتانا می‌گفتند. مهم‌ترین راه‌های کاروان‌رو در زمان پادشاهی مادها در این شهر یعنی اکباتانا با هم تلاقی داشتند. به بیان دیگر هگمتانه قلب ماد قدیم به‌‌شمار می‌رفت.

همدان اولین پایتخت شاهنشاهی مادها

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)صد کتیبه سنگی به‌نمایش گذاشته‌شده در همدان

همدان از کهن‌ترین شهرهای دنیاست که نخستین شاه قوم ماد یعنی دیاکو این سرزمین را بنیان نهاد. همدان در منطقه غربی و کوهستانی ایران قرار دارد و مرکز استان همدان است. پادشاه دیاکو، هگمتانه را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. موقعیت این شهر برای پایتخت‌شدن مناسب بود. چون مشرف به راهی بود که به بابِل و آشور می‌رفت. هرودوت این‌طور می‌نویسد: «به دستور دیاکو، نخستین پادشاه ماد، در اکباتانا استحکامات عظیمی برپا شد. این استحکامات شامل هفت دژ بزرگ و مشهور به نام قصر هفت‌حصار و کاخ‌های شاهی بود.» به‌گفتۀ باستان‌شناسان تپه و بناهای امروزی هگمتانه در مرکز همدان، برجای‌ماندهٔ بقایای همین بناها هستند.

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن کلسترول خون هستید این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​

دانلود رایگان

در حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلادمسیح، نخستین‌بار نام همدان در کتیبه‌های آشوری «اَمدانه» نوشته شده است؛ هگمتانه، هگمتا، اکباتا، اکباتان، آمدان و آنادان دیگر نام‌های این شهر بودند. «آمدانه» از کلمهٔ ماد گرفته شده و به‌معنیِ «محل سکونت مردم ماد» است. ازآنجایی‌که آشوریان به قوم ماد «آمادای» می‌گفتند، محل سکونت مادها را نیز آمادانه نامیدند.

تاریخ هگمتانه، نخستین پایتخت شاهنشاهی ماد

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)تپه باستانی هگمتانه با وسعتی نزدیک به ۴۰ هکتار

شهر همدان در دامنهٔ کوه الوند قرار گرفته و از شهرهای سردسیر ایران محسوب می‌شود. در امرداد سال ۱۳۸۸، همدان چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران انتخاب شد. استان همدان را می‌توان ایران کوچک نامید. با اینکه در گذشته بیشتر جمعیت این استان ترک بودند، ولی به‌دلیل هم‌جواری آن با اقوام دیگر ترکیب جمعیتی متنوعی به خود گرفته است و اقوام مختلفی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم خاصی در این استان کنار هم زندگی می‌کنند؛ اقوامی مثل تُرک، لر و لک، فارس‌ و کرد.

اقوام ترک در شمال و غرب استان، به‌ویژه در شهر همدان سکونت دارند. اقوام لر و لک در شهرستان‌های ملایر و نهاوند زندگی می‌کنند. اقوام فارس بیشترین ساکنان مرکز استان را به خود اختصاص داده‌اند. اقوام کرد نیز در غرب، شمال‌غرب و بیشتر در مجاورت استان‌های کردستان و کرمانشاه سکونت دارند. جالب است بدانید که همدان یکی از مراکز عمدهٔ استقرار یهودیان در ایران بوده است و امروزه اقلیت‌های مسیحی‌ و یهودی‌ همچنان در این استان سکونت دارند. به‌دلیل حضور اقوام مختلف، پراکندگی زبان و لهجه نیز در سطح استان به‌خوبی قابلِ‌مشاهده است؛ زبان‌هایی مثل ترکی، فارسی، لری و کردی.

همدان امروزی، پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ آسیا

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)گنبد علویان از شاهکارهای معماری و گچ‌بری متعلق به دوره سلجوقیان است.

استان همدان یکی از استان‌های زیبا در غرب کشور است. این استان جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. همدان با داشتن بناهای تاریخی فراوان، طبیعت زیبا، پیست اسکی ارسباران و رودها و سدها پذیرای همه نوع سلیقه‌ای است. دیدنی‌های شهر همدان بسیار زیاد و درخورِ بازدید هستند. همدان با آثار تاریخی، باستانی، فرهنگی و طبیعی متعدد و با پیشینه غنی تاریخی‌اش، توانست عنوان «پایتخت گردشگری آسیا» در سال ۲۰۱۸ را به نام خود ثبت کند. ۲۰ روستای مهمِ هدف گردشگری، به‌ویژه «ملحم‌دره» و «حبشی» که به ماسوله‌های غرب کشور شهرت دارند، در انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری سال ۲۰۱۸ کمک زیادی کردند.

دیدنی‌های شهر همدان

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)شهر زیرزمینی سامن، شهری پنهان مربوط به دوره اشکانیان است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های شهر همدان آن‌قدر زیاد است که این شهر را به یکی از مقصدهای گردشگری تبدیل کرده است. استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران به‌اندازه‌ای که باید در زمینه گردشگری و جذب توریست فعال نبوده است. شاید یکی از علل آن، بی‌اطلاعی مردم از تاریخ و گذشته این شهر باستانی باشد. برای آگاهی بیشتر از دیدنی‌های شهر همدان با مجلۀ آنلاین روزچین همراه باشید.

بناهای تاریخی یادگار گذشتگان

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)مجسمه شیر سنگی که روی تابوت مربوط به دوران پارتی قرار دارد.

استان همدان با داشتن بناهای تاریخی و دیدنی، پنجمین شهر فرهنگی و توریستی ایران محسوب می‌شود. از آثار تاریخی و دیدنی‌های شهر همدان که به دورۀ قبل از اسلام مربوط می‌شود، می‌توان تپهٔ هگمتانه، کتیبه‌های گنج‌نامه و مجسمه شیر سنگی را نام برد. از دیگر جاذبه‌های تاریخی مهم این شهر، محوطه باستانی شیر سنگی است که گورستان پارتی را نیز در خود جای داده است.

از دیدنی‌های شهر همدان که مربوط به دوره پس از اسلام است می‌توان بقعهٔ خضر، بنای زیبای گنبد علویان، آرامگاه استر و مردخای، پل آبشینه دوره صفوی، مسجد جامع همدان، بازار همدان و میدان امام را نام برد؛ برج قربان یادگار دورهٔ سلجوقی (از آثار تاریخی قرن هفتم هجری) و حمام قلعه یادگار دورهٔ قاجار، از دیگر بناهای تاریخی همدان هستند.

تپه هگمتانه

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)موزه تپه هگمتانه که اشیا پیداشده از این شهر باستانی را در آن نگهداری می‌کنند.

تپه هگمتانه، وسیع‌ترین تپه باستانی ایران است که بقایای ابنیهٔ مربوط به اقوام کاسی، مادی، هخامنشی و بعد از آن را در خود جای داده است. این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران است که در کنار آتنِ یونان و رمِ ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان هستند که همچنان زنده و مهم مانده‌اند و زندگی در آن‌ها جریان دارد.

تپه هگمتانه در طول قرون گذشته بارها موردِحفاری قرار گرفته است و طی حفاری‌های انجام‌شده، آثار ارزشمند بسیاری نیز در آن کشف شده است. از عجایب کشف‌شده این شهر باستانی، شبکه‌ منظم و پیشرفته‌ آبرسانی‌ست.

موزه‎های همدان، صندوقچه اسرار تاریخ

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)موزه تاریخ‌طبیعی همدان

همدان از شهرهایی‌ست که موزه‌های بسیاری دارد. این موزه‌ها فقط شامل اشیا و اسناد تاریخی همدان نیستند، بلکه موضوعات مختلفی دارند. موزه‌های تاریخ طبیعی همدان، هگمتانه، بوعلی‌سینا، دفاع مقدس، ‏سفال، نظری، مفاخر و مشاهیر همدان، حمام قلعه و صنایع‌دستی همدان از مشهورترین موزه‌های شهر کهن همدان هستند.

چشم‌اندازهای طبیعی هگمتانه

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)طبیعت زیبای جاده و جنگل عباس‌آباد همدان

همدان گردشگاه‌ها و مناظر بسیار زیبایی‌ دارد. غارها، دره‌ها، رودها، سدها و پارک‌ها چند نمونه از این مکان‌های گردشگری هستند. غار علی‌صدر، بزرگ‌ترین غار آبی جهان و از غارهای تالابی در کشور، از معروف‌ترین دیدنی‌های شهر همدان است. دره‌ مرادبیگ، عباس‌آباد، گنج‌نامه و امامزاده کوه از جمله مناظر زیبای طبیعی و دیدنی‌های شهر همدان هستند.

سد اکباتان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. اطراف این سد جنگل‌کاری شده است و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر تبدیل کرده است.

دره گنج‌نامه، گنج طبیعت

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه در دل کوه‌های الوند همدان

یکی از زیباترین دیدنی‌های شهر همدان، دره گنج‌نامه است. این مجموعه‌ توریستی، تفریحی و ورزشی با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی مقصدی ایده‌آل برای گردشگران محسوب می‌شود.

دره گنج‌نامه در ۵ کیلومتری شهر همدان قرار دارد و چون در موقعیت مرتفع‌تری واقع است، آبشارهای طبیعی در اطراف آن جاری هستند. کتیبه‌های گنج‌نامه، آبشار گنج‌نامه و آتشکده بهرام در این دره قرار دارند. در اسناد تاریخی آمده است که همدان در زمان‌های گذشته، دارای ضرابخانه بوده است. برخی از باستان‌شناسان باتوجه‌به واژهٔ گنج‌نامه معتقدند که شاید ضرابخانه در همین دره قرار داشته ‌است.

کتیبه‌های سنگی یافت‌شده در این دره به «کتیبه‌های گنج‌نامه» معروف هستند. پیست اسکی، تاریک‌دره، تله‌کابین گنج‌نامه، تله اسکی، تله سیژ، ورزش تعادل هوایی، پیاده‌روی روی پل معلق، تیرول یا پرواز فردی روی کابلی به طول ۵۲۰ متر از دیگر جاذبه‌های مجتمع گردشگری این منطقه هستند.

غار علی‌صدر، بزرگ‌ترین غار آبی جهان

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)غار علی‌صدر

غار علی‌صدر تنها غار آبی کشور و از زیباترین جاذبه‌های گردشگری‌ست که در ارتفاعات ساری‌قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. محوطه غار از دالان‌های پیچ‌درپیچ و دهلیزهای متعددی تشکیل شده است. مجموعه‌آب‌های واردشده به درون غار، دریاچه بزرگی را به وجود آورده‌اند که واقعاً دیدنی‌ست.

برای بازدید از غار علی‌صدر باید سوار قایق شد. زمین‌شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی نسبت می‌دهند؛ یعنی ۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل.

ادامه دارد…

برای مشاهدۀ ویدئوی دیدنی‌های شهر همدان و همچنین کسب اطلاعات بیشتر درمورد جاذبه‌های گردشگری این شهر با مجلۀ روزچین همراه باشید.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (1)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!