موردراز روستایی در کهگیلویه که از حداقل امکانات ابتدایی برخوردار است


روستای "موردراز" از توابع بخش دیشموک بیست و پنجمین ایستگاه سلامت هلال احمر کهگیلویه بود که طرح کاروان سلامت در آن اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طرح کاروان سلامت هلال احمر کهگیلویه یک طرح ابتکاری در راستای خدمات انسان دوستانه جمعیت هلال احمر به مردم محروم در روستاهای کمتر توسعه یافته برگزار می شود.

کاروان سلامت جمعیت هلال احمر کهگیلوبه این بار به روستای "موردراز" از توابع بخش دیشموک رسید.

روستای 110 نفری "موردراز" بیست و پنجمین ایستگاه سلامت هلال احمر کهگیلویه است که این طرح در آن اجرا شد.

این کاروان علاوه بر ارائه خدمات رایگان پزشکی بسته های غذایی را بین خانوارهای بی بضاعت توزیع کرد.

در همان نگاه اول به روستا و جاده خاکی نامناسب نشان از عمق محرومیت و نداشتن حداقل امکانات ابتدایی را برای مردم این منطقه فریاد می زد.
از بهداشت و درمان که دیگر هیچ خبری نیست و طبق گفته مردم روستا، اولین مسئولانی را که در این روستا به چشم خود دیده اند همین کاروان هلال احمر کهگیلویه است.
سادگی، فقر و محرومیت در چهره مردمان این روستا به روشنی دیده می‌شود، مردمانی که همواره در طول انقلاب اسلامی پا به پای مردم از میهن اسلامی دفاع کرده اند اما در مقابل به آنها توجهی نشده و می توان گفت هیچ امکاناتی برای بهبود زندگی مردم در نظر گرفته نشده است.

مردم این روستا از کمبود آب آشامیدنی سالم، اختلال در خطوط شبکه‌های تلفن همراه، نبود گاز، نبود مرکز درمانی مناسب و کمبود پزشک و ماما، نبود مدرسه و ترک تحصیل دانش‌آموزان و حتی نداشتن شورا و دهیار به عنوان دیگر مشکلات روستای " موردراز" نام بردند.

سید عادل رهبریان در حاشیه اجرای این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا هدف از اجرای آن را خدمات رسانی به مناطق محروم عنوان و افزود: در این کاروان علاوه بر ویزیت رایگان و دارو به ارزش دو میلیون تومان؛ بسته های غذایی به ارزش سه میلیون تومان بین مردم توزیع شد.

رییس جمعیت هلال احمر کهگیلویه، خدمات رایگان در این کاروان را شامل 110 نفر عنوان کرد.

وی از حمایت های مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان در اجرای طرح های کاروان سلامت تشکر کرد و با توجه به استقبال جعفر نیکبخت، فرماندار کهگیلویه از طرح کاروان سلامت گفت: این کاروان قرار بود با حضور بنده اجرایی شود که به علت شرایط کاری مقدور نشد اما در سفرهای بعدی حتما کاروان سلامت را همراهی خواهم کرد.

اولویت ما برای آسفالت روستاهای بالای ۵۰ خانوار است

علی اصغر تارم، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: اولویت اداره راه برای آسفالت کردن راه‌های روستایی شامل روستاهایی است که بالای 50 خانوار و یا راههاییست که چندین روستا را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه روستای موردراز زیر 50 خانوار است، افزود: موردراز روستای عشایری است و تاکنون به عنوان یک روستا آمار آن را به اداره راه اعلام نکردند.

تمام تلاش ما این است که دانش آموزی از تحصیل بازنماند

محمد نوروزی‌نیا، رئیس اداره آموزش و پرورس بخش دیشموک در گفت‌وگو با ایسنا استاندارد احداث مدرسه متوسطه راهنمایی را بالای 81 دانش‌آموز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه فاصله روستای مورخانی تا موردراز کمتر از دو کیلومتر است، افزود: مدرسه متوسطه راهنمایی با بهترین مصالح در روستای مورخانی در حال ساخت است و تاکنون هیچ گونه دانش‌آموزی دال بر ترک تحصیل برای ما گزارش نشده است.

نوروزی با بیان اینکه نمی شود برای هر روستا که دارای چهار دانش آموز راهنمایی است مدرسه تاسیس کنیم، عنوان کرد: به واسطه اینکه دانش آموزان ترک تحصیل نکنند و اینکه نرم احداث مدرسه راهنمایی 81 نفر است اما با داشتن 35 دانش‌ آموز؛ در حال احداث مدرسه متوسطه هستیم.

وی همچنین از پیگیری احداث خوابگاه شبانه روزی برای دانش‌آموزان روستاهای دور در بخش دیشموک خبر داد و افزود: تمام تلاش ما این است که هیچ دانش آموزی از تحصیل عقب نیفتد و باز نماند.

روستای موردراز با کم آبی مواجه است

حسن امیریان، بخشدار دیشموک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص مشکل کم‌آبی روستای موردراز گفت: متاسفانه چشمه‌های اطراف روستا همگی خشک شدند و با مشکل کم آبی رو به رو هستند.

وی بیان کرد: در خصوص جاده دسترسی به این روستا سعی ما بر این است که جزو پروژه‌های سال 97 کاری برای آن انجام دهیم.

امیریان تصریح کرد: نمی توانیم به صورت مداوم یک پزشک در هر روستایی مستقر کنیم منتها به صورت گردشی پزشک ماهیانه به همه روستاها سر میزند و مردم را مداوا می‌کند.

علی‌بخش فرامرزی، مسئول مرکز خدمات جامع سلامت دیشموک اظهار کرد: هفته‌ای یک بار پزشک و ماما در خانه‌ بهداشت دشتک زنان باردار، کودکان، بیماران فشار خون و دیابتی و دیگر بیماران را ویزیت و پرونده‌ها را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، انتظار می رود مسئولان استانی و شهرستانی با حضور در این روستا و ضمن دیدن و لمس کردن مشکلات آنها از نزدیک، نسبت به رفع مشکلات آنها و اجرای طرح های بهداشتی و درمانی نسبت به ارتقای سطح بهداشتی روستائیان همکاری کنند.

گزارش از: سیده مریم پیروزان خبرنگار ایسنا کهگیلویه وبویراحمد

"موردراز" روستایی در کهگیلویه که از حداقل امکانات ابتدایی برخوردار است

"موردراز" روستایی در کهگیلویه که از حداقل امکانات ابتدایی برخوردار است

"موردراز" روستایی در کهگیلویه که از حداقل امکانات ابتدایی برخوردار است

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ عاشقانه جدید آناهیتا همتی و همسر دکترش