مسجد «نصیرالملک» و سه هوا


مسجد «نصیرالملک» و سه هوا

مسجد «نصیرالملک» شیراز به طور مستقیم توسط متولی موقوفه «نصیرالملک» اداره می شود و اما از لحاظ موقوفه و میراثی بودن، دو اداره اوقاف و میراث به آن نظارت دارند، این مدیریت سه گانه باعث تداخل در کار شده است.

خبرگزاری شبستان – شیراز:

آخرین خبری که از مسجد نصیرالملک شیراز منتشر شد، نصب سازه فلزی در این بنای تاریخی است، سازه ای که به گفته کاظم شفیعی، متولی موقوفه «نصیرالملک»، بنا بوده قرینه این سازه با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی در طاق قرینه این مسجد ایجاد شود.

وی که نصب این سازه را با نظر مستقیم کارشناسان میراث فرهنگی می داند، می گوید: تمام مراحل به شکل کتبی به اداره کل میراث فرهنگی اعلام شده و پس از نظر کارشناسان میراث این سازه که برای ایجاد حجره بوده، نصب شده است.

شفیعی با اشاره به اینکه طرح آشنایی گردشگران با فرهنگ اسلامی از مرداد گذشته آغاز شد و در این طرح کارشناسان و روحانیون مسلط به زبان های خارجی مطالب در خصوص دین اسلام ارائه می کنند، اضافه می کند: این طرح یک طرح نمونه است و این محل از لحاظ ارزیابی های موجود نمره عالی کسب کرده است.

اما روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با ارائه تکذیبیه ای به رسانه های جمعی استان، این موضوع را رد کرد، در این بیانیه آمده است:

«با سلام

احتراماً، با توجه به انتشار مطلبی در خصوص استفاده از سازه‌ های فلزی در نمای مسجد نصیرالملک شیراز، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس به منظور آگاهی و ضرورت شفاف سازی اذهان عمومی توجه مخاطبین و خوانندگان محترم را به مواردی ذیل جلب می نماید.

به اطلاع مخاطبین می رساند، مدیر پایگاه بافت تاریخی- فرهنگی شیراز، کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و نمایندگان یگان حفاظت پس از اطلاع و بازدید میدانی از وضعیت کنونی مسجد، کار را متوقف نمودند و مقرر گردید اداره کل اوقاف نسبت به پرچیدن سازه ها مذکور اقدام نماید در غیر این صورت، موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

شایان ذکر است، متولی و بهره بردار از مسجد نصیرالملک شیراز، اداره کل اوقاف استان فارس می باشد و متولیان امر می بایست، قبل از هر گونه اقدام، معاونت میراث فرهنگی فارس را در جریان اقدام خود قرار می دادند.

گفتنی است به دلیل تاریخی و ثبتی بودن این مسجد، اداره کل میراث فرهنگی فارس با هر گونه دخل و تصرف خلاف ضوابط میراث فرهنگی در این مسجد مخالف می باشد.»

جواد یزدانی، مدیر روابط عمومی اوقاف و امور خیریه فارس هم در گفتگو به خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیراز گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس بر مسجد نظارت دارد، اما متولی مسجد و موقوفه «نصیرالملک»، آقای شفیعی است.

مسجد نصیرالملک شیراز که به خاطر رنگ های بدیع آن، به مسجد صورتی معروف شده است، در سال 1267 هجری شمسی بعد از 12 سال، به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به «نصیرالملک» و با معماری محمدحسن معمار، ساخته شد، این مسجد به طور مستقیم توسط متولی آن اداره می شود و بر اساس قوانین موقوفات از زاویه ای هم اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس بر آن تولی گری دارد و از لحاظ میراثی هم تحت اشراف، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس است، این مدیریت سه گانه باعث تداخل در کار شده است.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس و متن روز روانشناس و مشاور | بیش از 30 عکس و متن تبریک روز روانشناس