دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)


دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)

همان‌طور که در مطلب قبلی در مورد همدان گفتیم، این شهر نام‌های دیگری از قبیل هگمتانه، هگمتان، اکباتان، اکباتانا، آمدانه، آنادانا نیز داشته است که نام هگمتانه به‌مرور زمان در دورۀ ساسانیان به اَهمتان، اَهمدان و سپس به همدان دگرگون شده‌ است. با مجلۀ آنلاین روزچین همراه باشید تا شما را بیشتر با جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های همدان آشنا...

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)

همان‌طور که در مطلب قبلی در مورد همدان گفتیم، این شهر نام‌های دیگری از قبیل هگمتانه، هگمتان، اکباتان، اکباتانا، آمدانه، آنادانا نیز داشته است که نام هگمتانه به‌مرور زمان در دورۀ ساسانیان به اَهمتان، اَهمدان و سپس به همدان دگرگون شده‌ است. با مجلۀ آنلاین روزچین همراه باشید تا شما را بیشتر با جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های همدان آشنا کنیم.

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن کلسترول خون هستید این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​

دانلود رایگان

مکان‌های مذهبی همدان

در همدان مساجدی قدیمی وجود دارند که قدمت آن‌‎ها بیش از چندصد سال است. همدان، جزء نخستین شهرهایی‌ست که علویان از طبرستان به آنجا هجرت کرده و در آنجا ساکن شدند. به‌همین‌دلیل قبرهای برخی از فرزندان و نوادگان ائمه که در این شهر زندگی می‌کردند، امروزه به‌صورت امامزاده و زیارتگاه در آمده است؛ امامزاده عبدالله، امامزاده کوه، امامزاده حسین، امامزاده اهل ابن علی، امامزاده اسماعیل، امامزاده خضر و چند امامزاده دیگر گواهی بر این سخن است. مسجد جامع همدان، مسجد میرزا تقی و مسجد شورین هم از مکان‌های مذهبی مسلمانان هستند که گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جلب می‌کنند.

مسجد جامع همدان

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)مسجد جامع همدان

مسجد جامع همدان به سبک مساجد دورۀ فتحعلی‌شاه قاجار در تهران و قزوین و چند شهر دیگر ساخته شده است. به‌گفتۀ کارشناسان شروع ساخت این بنا به زمان فتحعلی‌شاه یا آغاز سلطنت محمدشاه قاجار بازمی‌گردد. البته طبق نقل‌قول‌هایی، مسجد بنای قدیمی‌تری دارد و تعدادی از شبستان‌های آن بعد‌ها تجدیدِبنا شده است.

بقعه اِستِر و مردخای

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)آرامگاه استر و مردخای از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است.

همان‌گونه که پیشتر گفتیم، همدان یکی از شهرهایی‎‌ست که یهودیان بسیاری در آن زندگی می‌کردند. بقعه استر و مردخای یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های همدان است. این آرامگاه از اصلی‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان به‌شمار می‌رود. وجود این زیارتگاه، از عوامل مهم شکل‌گیری و تداوم حضور یهودیان در همدان بود. در بالای دیوار مقبره، کتیبه‌ای وجود دارد که نوشتۀ روی آن به زبان عبری و به‌صورت برجسته گچ‌بری شده است. خطوط عبری روی صندوق استر به سده‌های هشتم و نهم هجری برمی‌گردد.

همدان آرامگاه‌ فیلسوفان و پیامبران

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)امامزاده ناصر تویسرکان

استان تاریخی همدان با داشتن بناهای تاریخی و باستانی بسیار، سالانه در ایام تعطیلات پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری‌ست. آرامگاه‌ها که تعداد آن‌ها کم نیست، بخشی از دیدنی‌های همدان هستند؛ آرامگاه‌های ابوعلی سینا، باباطاهر، حیقوق نبی، یوشع بن نوح (پیامبر یهود) و… .

آرامگاه ابوعلی سینا، نماد شهر همدان

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)آرامگاه شیخ ابوعلی سینا، نماد شهر همدان است.

ابوعلی سینا، پزشک و فیلسوف و دانشمند ایرانی که شهرت جهانی دارد، در شهر تاریخی بخارا به دنیا آمد و در شهر همدان از دنیا رفت. آرامگاه این فیلسوف بزرگ جهان اسلام، در میدانی به همین نام بنا شده است؛ میدانی با درختان چنار کهنسال و آبنماهایی زیبا.

طرح آرامگاه ابوعلی سینا از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ اسلام یعنی برج قابوس بن وشمگیر در شهر گنبدکاووس گرفته شده است. از تالار جنوبی آرامگاه به‌عنوان موزه برای نگهداری اشیای کشف‌شده‌ مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و از تالار شمالی به‌عنوان کتابخانه و موزه‌ برای نگهداری کتاب‌های خطی و آثار نفیس ابوعلی سینا استفاده می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی همدان

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)طبیعت بکر و زیبای دشت میشان همدان

یکی دیگر از دیدنی‌های همدان دشت میشان است. دشت میشان یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای همدان است که در دامنه‌های کوه الوند قرار دارد. این دشت یکی از مقاصد طبیعت‌گردی همدان محسوب می‌شود و همه‌روزه پذیرای طبیعت‌گردان و کوه‌پیمایان بسیاری‌ست.

در مسیر کوه‌پیمایی این دشت، از دره‌ای زیبا و خرم به نام دره عباس‌آباد عبور می‌کنید. منظره‌ این دره مملو از باغ و درختان بلند و سرسبز است که در پاییز شکوه و جلوۀ کم‌نظیری دارد. کتیبه باستانی گنج‌نامه نیز در انتهای این جاده قرار دارد.

سوغات خوشمزه همدان

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)آش برنج یکی از غذاهای محلی و خوشمزه همدان است.

شیرینی‌ها و غذاها از دیگر عوامل جذب گردشگر به شهر همدان است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به همدان سفر کردید از این غذاهای خوشمزه که در نوع خود بی‌نظیر هستند هم بچشید؛ قدمت بعضی از آن‌ها به چندصد سال پیش برمی‌گردد.

آش گوجه‌فرنگی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و سنتی همدان است که طعمی متفاوت و خاص دارد. آش برنج، آش بروش، تله کنجی، سرکوله، دیزی، کوفته همدانی، آش هویج و جو، سرداشی و تاماشی از دیگر غذاهای خوشمزه همدان هستند.

صنایع‌دستی و سوغات هگمتانه

دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)سفال لالجین همدان که به پایتخت سفال جهان مشهور است

از خاطرات خوش در هر سفر خرید سوغاتی‌ست. هر شهری صنایع‌دستی و سوغات خاص خود را دارد. صنایعی که بیانگر فرهنگ مردمان آن سرزمین است. همدان نیز سوغات مخصوص به خود را دارد. شهر لالجین در این استان به پایتخت سفال جهان شهرت دارد.

در همدان بخشی از صنایع‌دستی وابسته به طلا و نقره هستند. طلاکوبی، طلاکاری روی شیشه، نقره‌کوبی و نقره‌سازی از جمله این صنایع‌اند. قالی‌بافی، گلیم‌بافی، سفالگری، سرامیک، نقاشی، تذهیب، مینیاتور و… از دیگر صنایع این استان هستند. منبت‌کاری، معرق، قابسازی، صنایع مسی، قلم‌زنی و آبگینه نیز هنرهایی هستند که همدانی‌ها در آن‌ها هم مهارت دارند.

گردشگاه‌ها و مناظر زیبا و دیدنی‌های همدان بسیار هستند و ما فقط به چند نمونه از این بناها و جاذبه‌ها به‌صورت خلاصه اشاره کردیم. رودهای الوسجرد، دره مرادبیگ، دره عباس‌آباد، سد اکباتان، سد آبشینه، امامزاده عبدالله، کوه چنگ الماس و کوه قره‌داغ از دیگر دیدنی‌های همدان به شمار می‌روند.

آیا شما تاکنون به استان همدان سفر کرده‌اید؟ کدام‌یک از جاذبه‌های دیدنی همدان را بیشتر دوست دارید؟ از خاطرات و تجربه‌هایتان از سفر به شهرهای استان همدان برای ما بگویید.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
دیدنی‌های شهر همدان پایتخت گردشگری 2018 قاره کهن (2)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان