جشنواره ونیز 2018


جشنواره ونیز 2018

در این نوشتار از بخش کافه هفت قصد داریم از جشنواره ونیز 2018 بگوییم. با مجلۀ آنلاین روزچین همراه باشید. جشنواره فیلم ونیز جشنواره فیلم ونیز نخستین‌بار در سال 1932 میلادی برگزار شد و از آن سال تاکنون همچنان برقرار بوده و برگزار شده است؛ هرچند طی سال‌های جنگ جهانی دوم یا برگزار نشد یا اینکه...

جشنواره ونیز 2018

در این نوشتار از بخش کافه هفت قصد داریم از جشنواره ونیز ۲۰۱۸ بگوییم. با مجلۀ آنلاین روزچین همراه باشید.

جشنواره فیلم ونیز

جشنواره فیلم ونیز نخستین‌بار در سال ۱۹۳۲ میلادی برگزار شد و از آن سال تاکنون همچنان برقرار بوده و برگزار شده است؛ هرچند طی سال‌های جنگ جهانی دوم یا برگزار نشد یا اینکه کامل نبود و بخش‌هایی از آن حذف شده بود، اما یکی از مستمرترین جشنواره‌هایی‌ست که در میان سینماگران اعتبار زیادی دارد.

البته باید گفت که جشنواره فیلم ونیز تنها به سینما اختصاص ندارد و جشنواره بین‌المللی موسیقی معاصر ونیز، جشنواره بین‌المللی تئاتر ونیز، نمایشگاه بین‌المللی معماری ونیز، جشنواره بین‌المللی رقص معاصر ونیز و جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان کارناوال ونیز نیز رویدادهای دیگری هستند که زیر نظر مجموعه جشنواره‌های ونیز برگزار می‌شوند و در میان هنرمندان از اعتبار بالایی برخوردارند. در یک کلام جشنواره ونیز قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان به‌شمار می‌آید. قبل از ارائه توضیحاتی درباره جشنواره ونیز ۲۰۱۸ توضیحات مختصری درباره جوایز جشنواره ونیز می‌دهیم.

جوایز جشنواره ونیز

شیر طلایی

شیر طلایی که برای اولین‌بار در سال ۱۹۴۹ توسط کمیته سازماندهی معرفی شد، بزرگ‌ترین جایزه‌ای‌ست که در جشنواره فیلم ونیز به آثار برگزیده اهدا می‌شود.

در سال۱۹۷۰، شیر طلایی دوم معرفی شد؛ این جایزه به‌صورت افتخاری بنا به صلاحدید هیئت‌داوران به هنرمند برگزیده اهدا می‌شود.

شیر نقره‌ای

یکی دیگر از جایزه‌های معتبر جشنواره ونیز شیر نقره‌ای است که به بهترین کارگردان در بخش مسابقه اهدا می‌شود.

اوسلای طلایی

در جشنواره فیلم ونیز دو جایزه اوسلای طلایی وجود دارد که یکی از آن‌ها به بهترین مشارکت فنی در بخش‌های فنی اهدا می‌شود و دیگری برای بهترین فیلمنامه در نظر گرفته شده است و به بهترین نویسنده اهدا می‌شود.

جایزه انسانیت

جایزه انسانیت که مبلغ آن ۵۰ هزار دلار است، به سینماگران و بازیگرانی اهدا می‌شود که از نام و اعتبارشان برای کمک به کمپین‌ها و مؤسسه‌های خیریه و هر اتفاق انسان‌دوستانه دیگر استفاده می‌کنند و در راه ارتقای انسانیت می‌کوشند.

جام ولپی

جام ولپی جایزه‌ای‌ست که به بهترین بازیگران زن و مرد این جشنواره اهدا می‌شود.

جیگر-لوکولتور گلوری

این جایزه از سال ۲۰۰۶ به فیلمسازی که مشارکتی اساسی در نوآوری سینمای معاصر داشته است اهدا می‌شود.

جشنواره‌ ونیز ۲۰۱۸

جشنواره ونیز 2018

جشنواره‌ ونیز ۲۰۱۸ هفتاد و پنجمین سالگرد خود را در لیدو در شمال ونیز برگزار خواهد کرد. در جشنواره‌ ونیز ۲۰۱۸ فیلم همچنان که می‌مُردم به کارگردانی مصطفی سیاری به نمایندگی از سینمای ایران در بخش افق‌های این رویداد سینمایی دیده خواهد شد. فیلم کوتاه پاگرد به کارگردانی محسن بنی‌هاشمی نیز یکی از فیلم‌های بخش کوتاه افق‌های جشنواره ونیز ۲۰۱۸ است.

در جشنواره ونیز ۲۰۱۸ فاطمه معتمدآریا داور بخش افق‌ها خواهد بود و رامین بحرانی، سینماگر ایرانی-آمریکایی، نیز داور بخش فیلم‌های اول خواهد بود تا مجموعاً تعداد داوری‌های سینماگران ایرانی در این رویداد سینمایی به عدد ۱۱ (توسط ۱۰ سینماگر) برسد.

سینماگران ایرانی تاکنون دوبار داوری بخش اصلی (مسابقه رسمی) جشنواره ونیز را عهده‌دار بوده‌اند و چهاربار در بخش افق‌ها و چهاربار نیز برای انتخاب بهترین فیلم اول داوری کرده‌اند. رامین بحرانی نیز تنها سینماگر ایرانی‌تبار است که تاکنون دوبار به‌عنوان داور جشنواره ونیز انتخاب شده که هر دوبار آن برای انتخاب بهترین فیلم اول جشنواره بوده است.

جشنواره ونیز ۲۰۱۸ از ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) برگزار خواهد شد و امسال گیرمو دل تورو، فیلمساز مشهور مکزیکی، به‌عنوان رئیس داوران بخش رقابتی انتخاب شده است.

دربخش رقابتی جشنواره ونیز ۲۰۱۸ به‌جز فیلم‌های مهم ژانگ ییمو و بردلی کوپر در بخش خارج از مسابقه یا فیلم‌های جولین اشنابل، لوکا گوادانینو و لازلونمش در بخش مسابقه، امسال بیش از ۱۰ کارگردان مشهور حضور دارند.

جشنواره فیلم ونیز یکی از معتبرترین اتفاقات سینمایی‌ست که نام برخی فیلم‌های نمایش‌دهنده آن بدین صورت است:

بالاد باستر اسکروگز (The Ballad Of Buster Scruggs)، ساخته برادران کوئن نخستین مرد، ساخته دیمیان شزل ستاره‌ای متولد می‌شود، ساخته بردلی کوپر سمت دیگر باد، ساخته اورسن ولز

نکته این است که متأسفانه ایرانیان در جشنواره ونیز ۲۰۱۸ حضور کمرنگی داشتند و جنیفر کنت، تنها فیلمساز زن بخش رقابتی جشنواره ونیز است.

بخش‌های اضافه‌شده به جشنواره ونیز ۲۰۱۸

جشنواره فیلم ونیز از این پس میزبان بخش رقابتیِ جدیدی به نام «واقعیت مجازی» خواهد بود. این بخش شامل حداکثر ۱۸ فیلم واقعیت مجازی خواهد بود که از تاریخ ۳۰ اوت تا ۵ دسامبر در سالن سینمایی «کازینو» جشنواره اکران می‌شود. درباره قالب فیلم‌ها باید گفت که بیشتر آن‌ها کوتاه و نیمه‌بلند هستند. در این بخش سه جایزه بهترین فیلم VR، بهترین خلاقیت VR و جایزه بزرگ هیئت‌داوران به برگزیدگان اهدا می‌شود.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
جشنواره ونیز 2018

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فیلم و سریال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!