رفع عطش روستا‌های خشک‌سال ایران با کمک «نذر آب»


« نذر آب»، طرحی است که با کمک سازمان جمعیت هلال احمر در سراسر کشور از جمله سیستان و بلوچستان با هدف کاهش اثرات ناشی…

رفع عطش روستا‌های خشک‌سال ایران با کمک «نذر آب»

چگونه به طرح «نذر آب» کمک کنیم؟

رفع عطش روستا‌های خشک‌سال ایران با کمک «نذر آب»
سیناپرس: « نذر آب»، طرحی است که با کمک سازمان جمعیت هلال احمر در سراسر کشور از جمله سیستان و بلوچستان با هدف کاهش اثرات ناشی از خشکسالی آغاز شده است؛ با اجرای این طرح ۵۲۱ روستای دچار تنش آبی در سیستان و بلوچستان شناسایی شده‌اند.

امید روح نواز، معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در مورد فعالیت‌هایی که در کمپین نذر آب در استان سیستان و بلوچستان از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر دریافت شد، اظهار کرد: در کنار شناسایی مناطقی که مشکل آب شرب داشتند و آغاز طرح تیم‌هایی برای انجام آموزش و سالم سازی آب نیز اقدام کرده‌اند همچنین همزمان با انجام این کمپین تیم‌های درمانی تخصصی و فوق تخصصی نیز در منطقه مستقر شدند .

وی اضافه کرد: 188 متخصص در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت دهان و دندان، بیماری‌های پوستی، اطفال و کودکان و همچنین 144 پزشک عمومی به صورت داوطلبانه در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و به 12 هزار و 615 نفر خدمات تخصصی دادند که از این میان 339 نفر خدمات جراحی محدود نیز دریافت کردند. در حوزه عمومی نیز به 13 هزار و 996 نفر خدمات درمانی ارائه شد. همچنین 70 دندانپزشک با تخصص‌های مختلف نیز خدمات درمانی را به 2472 نفر ارایه کردند .

وی افزود: پزشکان کاروان‌های سلامت به افراد سالمندی که توان مراجعه به آنها نداشتند نیز خدمت رسانی کردند و با مراجعه به در منازل آنها را ویزیت کردند. همچنین بسته‌های حمایتی در قالب طرح نیابت به خانواده‌ها ارایه شد و از خانواده‌های شهدا نیز بازدید به عمل آمد. در قالب طرح ارمغان مهر نیز لوازم تحریر میان دانش آموزان توزیع شد. همچنین توزیع ست‌های بهداشتی نیز از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

«نذر آب» در سایر استان‌های خشک ایران

محمود محمدی‌نسب، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به جزییات اجرای «نذر آب» در سه استان دیگر کشور در ادامه اجرای این برنامه داوطلبانه در سیستان و بلوچستان؛ به تشریح یک امدادرسانی ناتمام پرداخت و گفت: این طرح در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برای کمک به عوارض خشکسالی و تامین آب شرب مورد نیاز مردم راه‌اندازی شد و به مرور در استان‌های درگیر خشکسالی چون کرمان، خراسان جنوبی، بوشهر و ... نیز اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مسایل مرتبط با خشکسالی در 19 شهرستان درگیر خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان به یکی از استان‌های کشور سپرده شده است، افزود: هم‌اکنون دو سوم کشور به صورت مستقیم به موضوع خدمت‌رسانی برای کمک به رفع بحران خشکسالی در سیستان و بلوچستان ورود کرده‌اند و پس از شناسایی 521 روستای استان، تامین آب شرب این روستاها در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای تداوم اجرای طرح نذر آب نیازمند تامین منابع مالی هستیم، گفت: 70 تانکر سیار باید 5 ماه در سال آب شرب مناطق نیازمند را تامین کنند و لذا در این زمینه به مرور نیازمند مشارکت و کمک همه مردم کشور به منظور سرپا ماندن این طرح ملی هستیم.

به گفته محمدی‌نسب پویش «نذر آب» در سیستان و بلوچستان در سه موضوع خرید مخازن آب برای 521 روستا و 200 هزار نفر جمعیت، توزیع 50 هزار بسته غذایی یک ماهه میان نیازمندان و اعزام کاروان‌های سلامت از 19 استان کشور به 19 شهرستان استان و معاینه 44 هزار و 177 نفر اجرا شده و درصورت دریافت کمک‌های مردمی، این طرح با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

چگونه به طرح «نذر آب» کمک کنیم؟

حبیب درگاهی، رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر درباره راه‌های جمع آوری کمک های مردمی به طرح «نذر آب» گفت: هموطنان نیکوکار می‌توانند به منظور تسریع و تسهیل در یاری‌رسانی به آسیب‌دیدگان از خشکسالی مناطق محروم جنوب شرق کشور، با شماره‌گیری کد دستوری #۵۱۵۱*۷۳۳* از طریق تلفن همراه، مساعدت‌های نقدی خود را به هر میزان برای تامین آب شرب هموطنان آسیب‌دیده از خشکسالی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی واریز کنند.

وی افزود: همچنین شماره حساب ۶۶۶۶۶ جمعیت هلال احمر در بانک‌های ملت، صادرات، رفاه، سپه، کشاورزی، مهر ایران، دی، پارسیان و پست بانک به این امر خیر اختصاص یافته است.

گزارش: فرزانه صدقی

لینک کوتاه

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اولین اطلاعات از +Claw 8 AI؛ نسل بعدی کنسول‌های دستی MSI با پردازنده Core Ultra 200 اینتل