نتیجه نظرسنجی؛ کاربران زومیت استفاده کنترل‌شده از اینترنت و ابزار الکترونیکی توسط کودکان را صحیح می‌دانند


نتیجه نظرسنجی؛ کاربران زومیت استفاده کنترل‌شده از اینترنت و ابزار الکترونیکی توسط کودکان را صحیح می‌دانند

استفاده‌ی کودکان از ابزار الکترونیکی و اینترنت از چالش‌های مهم پیش روی خانواده‌ها است که ما در نظرسنجی هفته‌ی گذشته به آن پرداختیم.

کودکان سرمایه‌های خانواده و تربیت آن‌ها از اصلی‌ترین دغدغه‌های پیش‌روی پدر و مادرها است؛ از این رو در نظرسنجی هفته‌ی گذشته، نگاهی به یکی از چالش‌های پیش‌روی خانواده‌ها در سال‌های اخیر یعنی استفاده‌ی کودکان از ابزار الکترونیکی و اینترنت داشتیم و نظر کاربران را در مورد نحوه‌ی درست استفاده از چنین ابزارهایی جویا شدیم. در نظرسنجی انجام‌شده، سه گزینه‌ی زیر سوال «به نظر شما چه میزان استفاده‌ی کودکان از اینترنت، موبایل و تجهیزات الکترونیکی مناسب است» به رای گذاشته شدند:

استفاده‌ی کاملا کنترل‌شده از نظر زمان و تنوع ابزار را شیوه‌ی درست می‌دانم استفاده‌ از ابزار خاصی مانند اینترنت را برای کودکان صحیح نمی‌دانم اما دیگر ابزار را مفید دانسته و محدودیتی از نظر زمان برای آن‌ها متصور نیستم استفاده از اینترنت و دیگر ابزار ارتباط جمعی را بدون محدودیت خاص برای کودکان صحیح می‌دانم و انتخاب را به خود آن‌ها واگذار می‌کنم

زندگی در عصر اینترنت نه تنها برای کودکان بلکه برای افراد بالغ یک فرصت است، اما نباید از تهدیدهای آن نیز به‌سادگی گذشت؛ کودکان بیشتر از سایر رده‌های سنی ممکن است از چنین فضای صدمه ببینند؛ در تحقیقات انجام‌شده، نزدیک به ۶۴ درصد از کودکان آمریکایی به اینترنت دسترسی دارند. همانطور که بسیاری از کاربران در بخش دیدگاه‌ها نیز بیان کردند، احتمال درگیر شدن کودکان با ناهنجاری‌های شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های روحی قابل توجه است. ۷۲.۷۲ (۶۴۵ نفر) درصد از کاربران شرکت‌کننده در نظرسنجی زومیت، استفاده‌ی کاملا کنترل‌شده‌ی کودکان از اینترنت و گجت‌های الکترونیکی را صحیح‌ترین تصمیم می‌دانند.

نتیجه نظرسنجی؛ کاربران زومیت استفاده کنترل‌شده از اینترنت و ابزار الکترونیکی توسط کودکان را صحیح می‌دانند

با وجود انتخاب راهکار کنترلی توسط کاربران، نباید از فرهنگ‌سازی استفاده‌ی کودکان از شبکه‌های اجتماعی و آشنا کردن آن‌ها با آسیب‌ها و باید و نبایدهای این فضا چشم‌پوشی کرد. فراگیر شدن استفاده از موبایل، تبلت و لپ‌تاپ در جامعه نیز سبک جدیدی از تفریح و مطالعه را برای کودکان ایجاد کرده است؛ آشنایی کودکان با پتانسیل‌های این ابزار، امری مهم و حیاتی است؛ اما طبق نظر بسیاری از کارشناسان، گذراندن ساعت‌های متوالی با این ابزار احتمال گوشه‌گیر شدن کودکان و ضعف در یادگیری روابط اجتماعی را به خطر می‌اندازد. از طرفی چالش‌های جسمی مختلف نیز به‌عنوان عاملی منفی مطرح است. ۱۳.۶۴ درصد از کاربران شرکت‌کننده در نظر سنجی (۱۲۱ نفر)، استفاده‌ی کودکان از اینترنت را نیازمند محدودیت دانسته‌اند؛ ولی بهره‌مندی از گجت‌ها را بدون محدودیت برای کودکان صحیح می‌دانند.

گروه سوم کاربران با آزاد گذاشتن کودکان در استفاده از اینترنت و ابزار الکترونیکی موافق هستند و تصمیم‌گیری را به عهده‌ی خود آن‌ها گذاشته‌اند؛ این راهکار، شاید در صورت وجود بسترهای فرهنگ‌سازی مناسب و آشنایی کودکان با چالش‌های پیش‌روی چندان دور از دسترس نباشد؛ اما استفاده از آن، رابطه‌ی مستقیمی با سطح آگاهی جامعه‌ی پیرامون کودک و شخص او دارد؛ دسترسی آزاد کودکان، به‌عنوان آخرین و سومین گزینه نیز ۱۳.۶۴ آرا را به خود اختصاص داد.

نتیجه نظرسنجی؛ کاربران زومیت استفاده کنترل‌شده از اینترنت و ابزار الکترونیکی توسط کودکان را صحیح می‌دانند

طبق نتیجه‌ی نظرسنجی، کاربران به اعمال محدودیت کامل یا موضوعی روی استفاده‌ی کودکان از اینترنت و گجت‌ها معتقد هستند و تنها بخش کوچکی از شرکت‌کنندگان، اعمال محدودیت را نادرست می‌دانند. نظر شما در مورد نتیجه‌ی این نظرسنجی چیست؟ نقطه نظرات خود را با ما و دیگر کاربران در بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل قهرمانی پرسپولیس