درخواست کانادا از آلمان برای مقابله با نقض حقوق بشر در عربستان


درخواست کانادا از آلمان برای مقابله با نقض حقوق بشر در عربستان

وزیر امور خارجه کانادا از آلمان درخواست کرد برای حفظ حقوق بشر در سراسر جهان به خصوص عربستان سعودی در کنار اتاوا بایستد.

درخواست کانادا از آلمان برای مقابله با نقض حقوق بشر در عربستان

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزنس اینسایدر، در ادامه تشدید تنش‌ها میان کانادا و عربستان سعودی، «کریستیا فریلند»، وزیر امور خارجه کانادا امروز (دوشنبه) از آلمان درخواست کرد که برای حفاظت از حقوق بشر در سراسر جهان در کنار اتاوا بایستد.

وزیر امور خارجه کانادا در یک سخنرانی در برلین بدون اشاره مستقیم به روابط این کشور با عربستان سعودی اعلام کرد: کانادا در هر شرایطی از حفظ حقوق بشر در سراسر جهان حمایت می‌کند. حتی وقتی که به ما می‌گویند این مسئله به ما ارتباطی ندارد و حتی زمانی که به ما می‌گویند عواقب آن را خواهید دید. ما روی حمایت آلمان در این مسئله حساب می‌کنیم.

در چند هفته اخیر تنش‌ها میان عربستان سعودی و کانادا به شدت تشدید شده است. دولت کانادا پیشتر در توییتی درباره موج بازداشت فعالان مدنی زن در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری آن‌ها شد. به دنبال آن، عربستان سعودی سفیر کانادا را اخراج کرد و همه روابط تجاری، مالی، تحصیلی و پزشکی خود با اتاوا را متوقف کرد. عربستان همچنین سفیر خود در کانادا را به ریاض فراخواند و همه پرواز‌ها به مقصد تورنتو و بالعکس را به حالت تعلیق درآورد.

روابط میان برلین و ریاض هم از نوامبر سال گذشته میلادی پس از آنکه «زیگمار گابریل»، وزیر امور خارجه سابق آلمان گسترش ماجراجویی‌های سیاسی در خاورمیانه را محکوم کرد، به سردی گرایید. بسیاری بر این باورند که منظور زیگمار گابریل از این صحبت‌ها اقدامات عربستان سعودی در منطقه بوده است. به دنبال آن، عربستان سعودی سفیر خود در برلین را فراخواند و حتی بسیاری از شرکت‌های بزرگ آلمانی را –که در سال‌های اخیر با وزارت بهداشت عربستان همکاری می‌کردند—تحریم کرد.

درواقع عربستان سعودی همچنان کشور‌های اروپایی را که از دخالت ریاض در جنگ داخلی یمن انتقاد کرده‌اند، هدف حملات لفظی قرار می‌دهد و حتی روابط خود را با آن‌ها قطع می‌کند.

عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ بدون مجوز سازمان ملل در تلاش برای احیای قدرت هم پیمان نزدیک خود منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش انصارالله، یمن را هدف حملات مرگبار هوایی قرار داده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم