آنفولانزای معده: 12 خوراکی مفید برای التهاب معده + خوراکیهای مضر


آنفولانزای معده: 12 خوراکی مفید برای التهاب معده + خوراکیهای مضر

ما غذاهای سالم و خوشمزه می‌خوریم تا جوانه‌های چشایی‌مان را راضی کنیم و برای مدت طولانی شکم‌مان را سیر نگه داریم. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که وقتی به آنفولانزای معده یا گاستروآنتریت مبتلا می‌شوید، چه غذاهایی را باید مصرف کنید؟ خوب، واقعیت این است که برای درمان هرگونه مشکلی که در بدن‌مان به وجود آمده‌است، هیچ درمانی بهتر از داشتن یک رژیم...

ما غذاهای سالم و خوشمزه می‌خوریم تا جوانه‌های چشایی‌مان را راضی کنیم و برای مدت طولانی شکم‌مان را سیر نگه داریم. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که وقتی به آنفولانزای معده یا گاستروآنتریت مبتلا می‌شوید، چه غذاهایی را باید مصرف کنید؟ خوب، واقعیت این است که برای درمان هرگونه مشکلی که در بدن‌مان به وجود آمده‌است، هیچ درمانی بهتر از داشتن یک رژیم غذایی مناسب وجود ندارد. آدم‌های زیادی وجود دارند که در جستجوی بهترین غذاها برای آنفولانزای معده هستند و اگر شما یکی از آن‌ها هستید، نگران نباشید، زیرا امروز در این پست، در مورد بهترین غذاها برای آنفولانزای معده صحبت خواهیم کرد. خوردن این مواد غذایی می‌تواند به شما در خلاص شدن از شر آنفولانزای معده کمک کند.

آنفولانزای معده: 12 خوراکی مفید برای التهاب معده + خوراکیهای مضر

مواد غذایی که مصرف می‌کنید قطعا تأثیر مستقیمی بر عملکرد بدن ما دارند. اما زمانی که مشکل به طور مستقیم مربوط به معده است، اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود. آنفولانزای معده، که به عنوان گاستروانتریت نیز شناخته می‌شود، عفونت مربوط به معده و روده است. اگر چه، آنفولانزا نامیده می‌شود، اما در واقع عفونتی مانند آنفلوانزا نیست.

بهترین مواد غذایی برای آنفولانزای معده

من یک بار به آنفولانزای شدید معده مبتلا شدم اما خوشبختانه با کمک غذاهای مغذی و مناسب، به سرعت بهبود یافتم. بنابراین در این نوشتار برنامه‌ی غذایی خودم را در اختیارتان می‌گذارم و از بهترین مواد غذایی برای آنفولانزای معده صحبت خواهم کرد. می‌توانید از این مواد غذایی برای خلاص شدن از آنفولانزای معده یا گاستروانتریت استفاده کنید. همچنین برخی از نکات دیگری را که به شما کمک می‌کنند تا روند بازیابی‌تان را تسریع کنید، ذکر خواهم کرد. از این رو، اگر از آنفولانزای معده رنج می‌برید و در این فکر هستید که چگونه آن را سریع درمان کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: درمان رفلاکس یا اسید معده: ۳۴ درمان خانگی ریفلاکس معده

دلایل و علایم ابتلا به آنفولانزای معده

آنفولانزای معده معمولا توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود، اما گاهی اوقات نیز ممکن است توسط باکتری و انگل رخ بدهد. بسیاری از آدم‌ها اغلب آن را با مسمومیت غذایی اشتباه می‌گیرند به علت علائم مشابهی که بین این دو وجود دارد از جمله اسهال، تهوع، استفراغ، درد شکم، تب (گاهی اوقات)؛ اما این دو بیماری یکی نیستند. مسمومیت غذایی نوعی پاسخ سریع به خوردن مواد غذایی آلوده است، اما معمولا در عرض ۱ تا ۲ روز از بین می‌رود. از سوی دیگر، اگر به آنفولانزای شدید معده آلوده شوید، ممکن است حتی به مدت ۱۰ روز علائم آن را تجربه کنید.

این بیماری علاوه بر علائم فوق، همچنین می‌تواند سردرد شدید، درد عضلانی بیش از حد و از دست رفتن کامل اشتها را سبب شود. بنابراین، اگر تمام این علائم برای مدت طولانی ادامه یابد، مشکل‌تان آنفولانزای معده است نه مسمومیت غذایی.

انواع مختلف آنفولانزای معده وجود دارد و بیش‌تر آن‌ها مسری هستند. این بیماری معمولا با تماس نزدیک با فردی که به آن آلوده شده‌است انتقال می‌یابد، مانند خوردن نوشیدنی یا غذا به طور مشترک، از طریق ارائه‌ی مراقبت‌های بهداشتی به فرد آلوده یا پدر و مادری که کودک‌شان به آنفولانزای معده مبتلا شده و همچنین دست زدن به اشیاء آلوده و سپس لمس بینی، دهان یا چشم.

آنفولانزای معده هر فردی را بسیار ضعیف می‌کند، اما خوشبختانه، غذاهایی وجود دارد که کمک شایانی به فرد می‌کنند. شما نباید مواد غذایی اشتباه را که در واقع مشکلات معده را تشدید می‌کنند و باعث بروز اشکالات بیش‌تر می‌شوند، مصرف کنید. بلکه باید غذاهایی را بخورید که به طور بالقوه به معالجه‌ی معده یا مشکل پیش آمده کمک می‌کنند. اگر در این فکر هستید که بهترین مواد غذایی را برای آنفولانزای معده بدانید، پس نگران نباشید زیرا این نوشتار همان چیزی است که به دنبال‌اش هستید.

بهترین مواد غذایی برای آنفولانزای معده یا گاستروانتریت (مواد غذایی که باید بخوریم)

یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای داشتن زندگی سالم ضروری است، اما هنگامی که از هر گونه مشکل سلامتی رنج می‌برید، همیشه یک مجموعه‌ی خاص از مواد مغذی وجود دارد که بهترین عملکرد را برای بدن‌تان دارند. در این صورت، دیگر غذاهای سالم ممکن است تاثیر مثبتی روی شما نداشته باشند، در حقیقت، در برخی موارد، حتی می‌تواند مشکل را بدتر کنند. بنابراین، بسته به بیماری رخ داده، باید غذاهای مغذی خاصی را مصرف کنید. و از آن‌جایی که موضوع این نوشتار آنفولانزای معده است، بهترین مواد غذایی را برای درمان آن خواهید شناخت. آن‌ها را به دقت بررسی کنید و در رژیم غذایی‌تان قرار دهید تا سریع از شر این بیماری خلاص شوید.

مطلب مرتبط: ۳۰ بهترین درمان خانگی نفخ شکم یا باد معده که معجزه می کنند

۱. موز

موز یکی از مغذی‌ترین میوه‌ها است که وقتی مبتلا به آنفولانزای معده هستید باید آن را به میزان بیش‌تری مصرف کنید. دلیل اصلی فایده‌ای که این میوه در درمان آنفولانزای معده (گاستروآنتریت) دارد وجود پتاسیم در آن است که وقتی از علائم اصلی آنفولانزا مانند اسهال یا استفراغ برای مدت طولانی رنج می‌برید، به سرعت از بین می‌رود.

آنفولانزای معده: 12 خوراکی مفید برای التهاب معده + خوراکیهای مضر

موز کمک می‌کند که بدن‌تان پتاسیم را دوباره به دست آورد و به آرامی آنفولانزای معده را درمان کند. علاوه بر این، موز به راحتی قابل هضم است، بنابراین بدن بیمار برای هضم آن دچار فشار مضاعف نخواهد شد. به این ترتیب هنگامی که مبتلا به این بیماری هستید می‌توانید موز بخورید زیرا یکی از بهترین مواد خوراکی برای درمان آنفولانزای معده است.

مطلب مرتبط: مهمترین دلایل باد معده یا نفخ شکم که همه باید بدانند

۲. برنج

آنفولانزای شدید معده به طور معمول یک هفته یا گاهی اوقات کمی بیش‌تر طول می‌کشد و همین میزان برای به شدت ضعیف شدن بدن کافی است. اکثر مردم بسیار خسته می‌شوند از این‌که به معنای واقعی کلمه هیچ انرژی‌ای ندارند نه برای نشستن و نه برای راه رفتن. نداشتن انرژی به این دلیل است که بیمار نه فقط پتاسیم بلکه چندین ماده‌ی غذایی ضروری دیگر را که همه در حفظ عملکرد مناسب بدن شما نقش دارند، به یکباره از دست می‌دهد. در چنین وضعیتی، اگر شما برنج مصرف کنید، بدن‌تان کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای را دریافت می‌کند که یک راه عالی برای جایگزینی سریع مواد مغذی از بین رفته هستند. به این ترتیب میزان زیادی از ضعف بدن‌تان کاسته می‌شود.

با این حال، شما باید برنج ساده میل کنید یا کمی چاشنی ساده که باعث ناراحتی معده‌ی شما نمی‌شود به آن اضافه کنید. در طول ابتلا به آنفولانزای معده باید از مصرف غذاهای تند و اسپایسی به شدت پرهیز کنید.

۳. کراکرها

کراکرها میان‌وعده‌هایی عالی هستند و یکی از بهترین غذاها برای از بین بردن آنفولانزای معده محسوب می‌شوند. آن‌ها هم خوشمزه هستند و هم به ماندن مواد غذایی دیگر در معده کمک می‌کنند و مانع از برگشت آن‌ها می‌شوند. این بیسکوییت‌ها همچنین حاوی مواد مغذی خنثی هستند که در حین جایگزینی مواد مغذی از دست رفته به ثبات وضعیت معده نیز کمک می‌کنند. بنابراین، هر زمان که به این بیماری مبتلا شدید، کراکرها را به عنوان یک میان‌وعده‌ی مفید و مقوی انتخاب کنید.

۴. نان تست

نان تست قطعا یکی از بهترین مواد غذایی است که برای از بین بردن آنفولانزای معده استفاده می‌شود. درست مثل کراکرها و برنج، خوردن نان تست نیز یک راه عالی برای نگه داشتن مواد غذایی در معده است، بدون این‌که باعث بروز فشاری روی سیستم گوارشی شما شود. البته توصیه می‌شود که نان تست تهیه شده با غلات کامل را مصرف کنید، اما اگر احساس می‌کنید مدفوع‌تان بیش از حد شل است، نان سفید بخورید.

۵. سوپ آبکی

آنفولانزای معده: 12 خوراکی مفید برای التهاب معده + خوراکیهای مضر

اگر خوردن غذاهای خشک و بدون قند شما را خسته می‌کند، پس خوردن سوپ آبکی نیز واقعا گزینه‌ای عالی برای مبارزه با آنفولانزای معده است. آب مرغ یا سبزیجات مزه‌ی خوبی دارد و برای شما یک تغییر خوشایند است. سوپ‌های آبکی همچنین حاوی چربی‌ها و پروتئین‌هایی هستند که بدن ضعیف شما نیاز دارد اما در عین حال فشار زیادی روی معده‌ی شما وارد نمی‌کنند، به همین دلیل اغلب مصرف آن‌ها در زمان درمان آنفولانزای معده توصیه می‌شود.

در صورتی که به دلیل این بیماری، مدت کوتاهی است که یک وعده غذای درست و حسابی نخورده‌اید، پس یک تکه تست با کمی کره در کنار آب مرغ یا سبزیجات می‌تواند یک غذای کامل برای شما فراهم کند. این وعده غذا جوانه‌های چشایی شما را ارضا می‌کند و سبب می‌شود که خیلی زود سلامتی‌تان را باز بیابید.

۶. تراشه‌های یخ

آنفولانزای معده بدن شما را دهیدراته (بدون آب) می‌کند و باعث می‌شود که به شدت احساس ضعف داشته باشید. خب، این نتیجه‌ی آشکار استفراغ و اسهال مداوم است. در چنین وضعیتی، شما باید از بدن خود مراقبت کنید و آن را هیدراته نگه دارید، اما نوشیدن آب زیاد مشکل معده‌تان را افزایش می‌دهد. از این رو، مکیدن مقداری یخ یک گزینه‌ی مناسب محسوب می‌شود زیرا به آرامی آب مورد نیاز را برای بدن‌تان تامین می‌کند، و در عین حال سبب بروز هیچ مشکلی برای معده‌ی مریض شما نمی‌شود.

۷. پوره‌ی سیب

این ماده‌ی خوراکی یکی از ایده‌آل‌ترین غذاها برای زمان بیماری است و حتی زمانی که با آنفولانزای معده دست و پنجه نرم می‌کنید، خوردن پوره‌ی سیب می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب باشد. ممکن است در این فکر باشید که چه‌طور چنین چیزی ممکن است؟ خوب، دلیل اصلی تاثیر پوره‌ی سیب این است که در آن پکتین وجود دارد، نوعی فیبر محلول که سیستم بدن را هیدراته نگه می‌دارد، حتی زمانی که بیمار هستید. علاوه بر این، پوره‌ی سیب همچنین باعث کاهش اسهال می‌شود که این هم به نوبه‌ی خود یک تاثیر عالی است و از این رو پوره‌ی سیب به عنوان یکی از بهترین غذاها برای آنفولانزای معده محسوب می‌شود. خوردن این ماده‌ی خوراکی می‌تواند به شما در بهبود سریع آنفولانزای معده کمک کند.

۸. لیمو

آنفولانزای معده: 12 خوراکی مفید برای التهاب معده + خوراکیهای مضر

میوه‌ی دیگری که می‌توانید در زمان ابتلا به آنفولانزای معده مصرف کنید، لیمو است. عطر و طعم ترش و طراوت‌بخش لیمو می‌تواند سبب شود که احساس بهتری داشته باشید. لیمو در کشتن پاتوژن‌ها در بدن بسیار موثر است و باعث کاهش دفعات استفراغ و اسهال در شما می‌شود. بنابراین، اگر از آنفولانزای معده رنج می‌برید، چند برش لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و بنوشید. همچنین ممکن است چند قطره آب لیمو روی پاستا یا برنج یا سایر غذاهایی که می‌خورید بریزید.

۹. کدو گردویی

بسیاری از شما ممکن است اطلاعی نداشته باشید، اما کدو گردویی یکی از غذاهای مقوی است که مصرف آن در زمان بیماری‌ها فایده‌ی زیادی دارد و شما می‌توانید هنگام ابتلا به آنفولانزای معده نیز آن را بخورید. این ماده‌ی خوراکی یک بمب مواد مغذی است به این ترتیب که پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C و فولات مواد مغذی مهمی هستند که در آن یافت می‌شوند. بنابراین، طبیعی است که وقتی این مواد مغذی وارد بدن شما می‌شوند، به آرامی قوت و انرژی می‌گیرید و می‌تواند از پس بیماری آنفولانزی معده بربیایید.

۱۰. مرغ ساده

اگر کم‌کم دارید از شر بیماری آنفولانزای معده خلاص می‌شوید و روی روند بهبودی قرار دارید و گرسنه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مقداری مرغ مصرف کنید. شاید در این فکر هستید که علت این توصیه چیست؟ خوب، پروتئین موجود در مرغ به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان قوت می‌دهد و روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.

اما یادتان باشد که فقط مرغ بدون چربی بخورید و ادویه و فلفل در طبخ آن به کار نبرید. در عوض، بدون استفاده از ادویه‌ها، آن را بسیار ساده بپزید. شما می‌توانید مرغ را با مقداری برنج یا پاستا به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل بخورید.

۱۱. چای گیاهی

یک روش خوشمزه برای آبرسانی بدن‌تان و آرام کردن معده، نوشیدن چای گیاهی مانند چای نعناع یا چای زنجبیل است. علم ثابت کرده‌است که زنجبیل است درمان مناسبی برای حالت تهوع و استفراغ است. از این رو نوشیدن چای گیاهی مخصوصا چای زنجبیل برای از بین بردن علائم آنفولانزای معده بسیار مفید خواهد بود. تنها چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که چای گیاهی‌تان را به صورت خیلی گرم ننوشید و بهتر است آرام آرام آن را میل کنید.

۱۲. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها برای سلامتی کلی بدن عالی هستند، اما در هنگام ابتلا به آنفولانزای معده فایده‌ی آن‌ها برای بدن بی‌نظیر است. مطالعات قبلا اثربخشی پروبیوتیک‌ها را در درمان اسهال که یکی از عوارض اولیه‌ی آنفولانزای معده است (تقریبا یک روزه زودتر) تایید کرده‌اند. بنابراین، هنگامی که اسهال تحت درمان قرار می‌گیرد، به طور طبیعی بهبودی این بیماری در شما آغاز می‌شود.

یکی از غذاهای غنی از پروبیوتیک عالی قطعا کفیر نارگیل است که برای درمان کم‌آبی بدن نیز مفید است. این نوشیدنی، در واقع، الکترولیت‌ها را برای درمان کم‌آبی بدن فراهم می‌کند و همچنین باکتری‌های خوب را برای بدن‌تان تامین می‌کند که همین به روده‌تان پس از تمام آسیب‌هایی که دیده‌است، کمک می‌کند.

مواد غذایی که در هنگام ابتلا به آنفولانزای معده باید از خوردن آ‌ن‌ها پرهیز کنیم

برای خلاص شدن از شر آنفولانزای معده در کنار غذاهایی که باید مصرف کنیم، فهرستی نیز وجود دارد از مواد غذایی که برای بهبودی باید از خوردن آن‌ها پرهیز کنیم. مواد غذایی قیدشده در ادامه‌ی مطلب مواردی هستند که مصرف آن‌ها آنفولانزای معده را بدتر می‌کند. در صورتی که از آنفولانزای معده رنج می‌برید، باید از آن‌ها دور بمانید.

۱. قند

قند یکی از مواردی است که باید از مصرف آن اجتناب کنید زیرا اصلا برای معده‌ی شما که در حال حاضر دچار مشکل است، خوب نیست. خوردن قند در حالی که مبتلا به آنفلوانزا هستید، وضعیت را حتی بدتر می‌کند. از این رو، علاوه بر اجتناب از مصرف قند، باید از مواد غذایی دیگری که غنی از قند هستند، نیز اجتناب کنید.

آنفولانزای معده: 12 خوراکی مفید برای التهاب معده + خوراکیهای مضر

۲. لبنیات

مورد دیگری که باید از مصرف آن اجتناب کنید، لبنیات و محصولات لبنی است. این دسته از مواد غذایی می‌تواند موجب ناراحتی معده و ایجاد عوارض بیش‌تر در هنگام ابتلا به آنفولانزای معده شود.

۳. الکل

الکل به خودی خود مضرات زیادی برای سلامت کلی بدن دارد و زمانی که مبتلا به آنفولانزای معده هستید، نوشیدن آن مشکلات جدی ایجاد می‌کند. این ماده وضعیت معده شما را بدتر می‌کند و سبب کم‌آب شدن سیستم بدن‌تان می‌شود.

۴. کافئین

زمانی که به بیماری آنفولانزای معده مبتلا هستید،‌ بهترین حالت این است که از مصرف کافئین و سایر مواردی که حاوی کافئین هستند، پرهیز کنید؛ به این دلیل که مواد خوراکی حاوی کافئین می‌توانند روده‌تان را منقبض کنند و در نتیجه سبب بدتر شدن اسهال شوند.

۵. محصولات گوجه‌فرنگی

محصولات گوجه‌فرنگی بخشی از مواردی هستند که هضم‌شان برای معدi دشوار است و بنابراین اگر از آنفولانزای معده رنج می‌برید باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

۶. غذاهای ناسالم

منظور ما از مواد غذایی ناسالم، غذاهای تند، چرب و روغنی است که برای معده‌ی بیمار شما ابدا مناسب نیستند. بنابراین، باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید و فقط غذاهای مفید برای درمان آنفولانزای معده را مصرف کنید که در بالا راجع به آن‌ها صحبت کردیم.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

منبع: bodyandbeans

آنفولانزای معده: ۱۲ خوراکی مفید برای التهاب معده + خوراکیهای مضر

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه