فیروزه شهر بابک در مسیر رشد و توسعه


فیروزه شهر بابک در مسیر رشد و توسعه محمدرضا محمودی،امان‌الله نظریان معادن فیروزه شهربابک یکی از نادرترین معادن جهان هستند که سنگ فیروزه و سنگ مس در یک نقطه و یک معدن وجود دارند و متاسفانه این معادن و ظرفیت‌های آن هنوز ناشناخته باقی مانده است. دراین راستا بر آن شدیم این ظرفیت قابل اهمیت گوهرسنگی ایران را در گفتگو با آقایان امان...

فیروزه شهر بابک در مسیر رشد و توسعه [۱۱ شهریور, ۱۳۹۷]

فیروزه شهر بابک در مسیر رشد و توسعه

محمدرضا محمودی،امان‌الله نظریان

معادن فیروزه شهربابک یکی از نادرترین معادن جهان هستند که سنگ فیروزه و سنگ مس در یک نقطه و یک معدن وجود دارند و متاسفانه این معادن و ظرفیت‌های آن هنوز ناشناخته باقی مانده است. دراین راستا بر آن شدیم این ظرفیت قابل اهمیت گوهرسنگی ایران را در گفتگو با آقایان امان الله نظریان مدیر عامل و محمد رضا محمودی رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی فیروزه شهر بابک معرفی نماییم.

جناب نظریان ابتدا لطفا پیرامون نحوه تشکیل اتحادیه، تعاونی های تحت پوشش آن توضیحاتی بیان نمایید؟
اتحادیه شرکت های تعاونی فیروزه شهرستان شهربابک دومین اتحادیه کشوری است که پس از اتحادیه نیشابور در حال حاضر با ۳۲ شرکت تعاونی تحت پوشش و عضو در حدود شش سال پیش فعالیت خود را آغاز نموده است. لازم به ذکر است که به دنبال پیدایش و ظهور سنگ فیروزه ابتدا در معدن مس میدوک شهر بابک تعدادی از مردم و جوانان شهرستان شهر بابک به صورت خودجوش و بدون حمایت از سایر دوایر و ارگان های خصوصی و یا دولتی به فکر تشکیل و تاسیس شرکت های تعاونی افتادند که حدود ۱۰ شرکت تعاونی به ثبت رسید. پس از آن این شرکت ها احساس کردند که نیاز به یک تشکیلات منسجم و فراگیر دارند تا بتوانند اهداف اقتصادی خود را در جهت بهره وری بهتر و بیشتر در چارچوب آن تشکیلات که به نام اتحادیه شرکت های تعاونی فیروزه شهرستان شهربابک نام‌گذاری شد، به پیش برند. بدین طریق بود که اتحادیه شرکت های تعاونی فیروزه شکل گرفته و مراحل قانونی آن انجام شد.
لازم به ذکر است معدن میدوک شهر بابک در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر بابک حدود بیش از ۳۰ سال است که فعالیت خود را زیر نظر شرکت ملی مس ایران آغاز نموده و از همان ابتدای کار یعنی باطله برداری سنگ فیروزه نیز پدیدار شد و چون سنگ شناخته شده ای نبود می توان گفت حدود ۲۰ سال سنگ به همراه باطله برداری‌ها به خاک ریزها و دپوهای اطراف معدن منتقل می‌شد و در لابلای آن خاکریزها دفن می گردید. در دهه‌ی سوم فعالیت معدن میدوک بود که سنگ فیروزه مورد توجه قرار گرفت و به تدریج با آنالیز و شناسایی سنگ های آبی و سبز معدن، تعدادی از جوانان دانشگاهی و غیر دانشگاهی فیروزه بودن این سنگ را به اثبات رساندند. در حقیقت سنگ ارزشمند فیروزه باعث بروز و پیدایش شرکت‌ها یا تعاونی ها شد که از اجتماع آنها اتحادیه به وجود آمد، به تدریج تعداد تعاونی ها روز به روز افزایش یافته و شرکت‌های نو ظهوری به ثبت رسیدند که با توجه به شرایط، جذب اتحادیه شدند. هم اکنون آمار این شرکت‌ها به بیش از ۱۰۰ نعاونی می رسد. البته همه آنها فعال نبوده و چنانچه در آینده ماده ی اولیه ی مورد نیاز آنها یعنی فیروزه قانونمند گردد به طور یقین تمامی آنها به عضویت اتحادیه در خواهند آمد. در این صورت سهم فیروزه در فضیه اشتغال پررنگ تر شده و در راستای اقتصاد مقامتی ایفاء نقش خواهد کرد.

چه میزان اشتغال ایجاد شده است؟
در حقیقت افراد و گروه های مختلفی هستند که در صنعت فیروزه شهر بابک یا به طور مستقیم و یا غیر مستقیم دخیلند. افراد و یا گروه‌ها را می‌توان به دو قسمت مجاز و غیر مجاز و یا قانونی و غیرقانونی تقسیم کرد. حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر هستند که به طور مستقیم و مجاز با گذرانیدن دوره آموزشی در مجموعه شهرستان و در بخش فرآوری مشغولند و به همین تعداد نفر به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم و غیر مجاز و حتی بدون این که دوره های آموزشی را گذرانده باشند از همین نعمت خدادادی ارتزاق می کنند.
در کنار تعاونی های ثبتی و کارگاه های حاصل از فعالیت آن ها جمعی نیز تمایل به فعالیت خانگی نشان داده و با صراحت می توان گفت امروزه اگر تعداد کارگاه های خانگی بیشتر از کارگاه های تعاونی ها نباشد همپای آنان فعالیت دارند. یعنی این که به تعداد نفراتی که در بخش کارگاه های تعاونی به اشتغال رسیده اند به همان تعداد نیز در کارگاه های خانگی ایجاد اشتغال شده است و بخشی از جمعیت جویای کار در خانه خودشان مشغول کار شده اند و می توان به جرات گفت که حتی کارگاه های خانگی گوی سبقت را از کارگاه های تعاونی ربوده و پیشی گرفته اند. این مطلب را از آمار آموزش دیده های مراکز مختلف می توان دریافت. تقریبا حدود ۶۰۰-۷۰۰ نفر در گروه های سنی مختلف آموزش های لازم در بخش برش و تراش سنگ فیروزه را آموخته اند که جمعی در کارگاه های متعلق به تعاونی ها و جمعی در کارگاه های خانگی خود مشغول فرآوری فیروزه هستند.

لطفا پیرامون گروه های مجاز و غیر مجاز در صنعت فیروزه شهربابک بیشتر توضیح دهید.
در حال حاضر دو گروه در مجموعه معادن میدوک (میدوک، چاه فیروزه و ایجو) در زمینه برداشت و جمع‌آوری فیروزه فعال هستند. گروه اول به‌صورت قانونی و با هماهنگی کامل مجتمع مس شهربابک و در حقیقت با ماموریت واحد امور معدن و زیر نظر این واحد، فیروزه را جمع‌آوری می‌کنند و تحویل انبارهای موجود در معدن می‌دهند تا این‌که بعداً در مورد سنگ‌های جمع‌آوری‌شده تصمیم نهایی گرفته شود و گروه دیگر مجموعه افرادی هستند که به‌صورت غیرقانونی و غیرمجاز و بیشتر در اطراف خاک‌ریزهای این معادن و اکثراً شبانه دست به جمع‌آوری سنگ‌های فیروزه می‌زنند. چون میزان سنگ‌های جمع‌آوری‌شده به‌وسیله این گروه اخیر از حجم بالایی برخوردار است و تابع هیچ قانون و مقرراتی نیست بنابراین سطح عرضه به بازار را بالابرده و با تاثیر بر قیمت‌ها، باعث افت آن می‌شود. البته در این زمینه به‌وسیله مسئولان مجتمع به‌خصوص واحد حراست و دوایر دولتی مثل فرمانداری و ارگان‌های نظامی و دادگاه‌های شهرستان تدابیری اندیشیده شده است تا با این موضوع برخورد جدی شود و به امید خدا و همت مسئولان در آینده نزدیک این چالش کمرنگ و یا به‌طورکلی از میان خواهد رفت.
در رابطه با تاریخچه برداشت فیروزه در منطقه شهر بابک توصیحاتی بیان فرمایید؟
واقعیت این است که از زمان و تاریخ شروع برداشت فیروزه در اطراف و اکناف شهرستان شهر بابک اطلاع دقیقی در دسترس نیست، هر چند گزارش ها و یادداشت های سیاحان و جهانگردانی که از منطقه شهر بابک عبور کرده اند و از طرفی آثار به جای مانده از دست کندها و تونل های حفاری شده در کوهساران و حتی دشت های شمال، جنوب، شرق و غرب شهر بابک نشان دهنده قطعی استفاده از سنگ فیروزه می باشد. در عین حال متاسفانه زمان و تاریخ دقیق این دست کندها و استفاده از فیروزه هنوز مشخص و معلوم نیست. در خصوص برداشت فیروزه از معادن منطقه به دو مطلب باید توجه شود.
اول این که بیش از ۹۰ درصد فیروزه این منطقه همراه با فلز مس و در معادن مس وجود دارد. این همراهی مس و فیروزه باعث ایجاد شک و شبهه در دست کندها و تونل ها شده است و دقیقا برای ما معلوم نیست که کنده کاری‌ها بیشتر به چه منظوری بوده است، استحصال مس یا فیروزه و یا هر دو؟ چون عیار معادن مس منطقه از قابلیت خوبی برخوردار است. یعنی عیار بالای سنگ مس خود باعث تشکیل فرآیند فیروزه مرغوب، به دلیل تنوع رنگی سنگ فیروزه که خود ناشی از عیار بالای مس در این معادن می باشد و در هیچ جای دنیا دیده نشده است.
دوم این که شهر بابک و مناطق مسکونی آن در طول تاریخ گذشته دچار حوادث و ناهنجاری‌های تاریخی و انسانی مثل جنگ ها، هجوم اقوام بیگانه، قتل و غارت شده است که بنا بر شواهد تاریخی حداقل در دو دوره ی متفاوت شهر بابک به طور کلی خالی از جمعیت گردیده و در کل تخریب و محو شده است و این رویدادهای تاریخی در برداشت و استفاده از سنگ مس و یا فیروزه وقفه ایجاد کرده است.
آثار بدست آمده از تمدن جیرفت که آن را به عهد دقیانوس و بیش از هفت هزار سال تخمین زده اند و فیروزه های به کار رفته بر روی ظروف و اشیاء تمدن جیرفت از تنوع رنگی برخوردارند، به طوری که بعضی از رنگ های اختصاصی فقط در معادن مس و فیروزه شهربابک دیده می‌شود، اشیاء یافت شده در عمق زمین نیز گاهی با فیروزه تزئین شده اند که به عنوان مثال از تاج خشایارشاه که در منطقه راویز از توابع شهر بابک یافت شده است، نام برده می شود و متاسفانه این اثر به دست دلالان عتیقه افتاده و دقیقا مشخص نیست که در کدام موزه جهانی است.
در تاریخ معاصر و صده های کذشته کلمه شهر بابکی اصولا به فیروزه اطلاق می شده است. (لغت نامه دهخدا) به مانند این که امروزه وقتی برای خرید فیروزه گفته می شود نیشابوری. فروشنده و یا طرف مقابل دقیقا متوجه می شود که منظور فیروزه است.

نحوه استخراج فیروزه در گذشته به چه شکل بوده است؟ درحال حاضر چگونه است؟
استخراج و برداشت فیروزه از معادن میدوک و معادن چاه فیروزه و معدن ایجو که هر سه معدن در یک راستا و در حاشیه جنوبی دامنه‌های رشته کوه های مرکزی ایران و به فاصله ۴۰ الی ۵۰ کیلو متری از یکدیگر واقع شده اند در گذشته به صور مختلف در سطح زمین و حفر تونل بوده است به طور ی که هنوز آثار باقیمانده از تونل‌های کنده شده هم در کوهستان و هم در دشت ها دیده می شوند. در محل معدن میدوک که بیشترین رگه‌های فیروزه را دارا می باشد، رگه های فیروزه از سطح تا عمق زمین وجود دارند و برداشت فیروزه از این معدن بیشتر برداشت سطحی بوده و اصولا نیازی به حفاری و ایجاد تونل نداشته است. در مناطق و معادن دیگر که تونل ها بیشتر به خاطر به دست آوردن سنگ مس ایجاد و فیروزه خود به خود برداشت می شده است. از آنجایی که کوهستان به لحاظ امنیت از درجه بالایی برخوردار است رشته کوه شمال و شمال غربی شهربابک که همان رشته مرکزی ایران و همان رشته مسی جهانی است و از مرزهای هند تا کوه های توروس و آنتی تورس ترکیه و در نهایت اروپا ادامه می یابد یکی از شاهراه های جاده ابریشم بوده که در طول این رشته کوه کشیده شده است و یقینا این راه از محل معدن میدوک عبور می کرده و فیروزه این معادن را وارد تجارت آسیا، اروپا نموده است.
امروز برداشت فیروزه از معادن نامبرده و در هر سه معدن موجود فقط از طریق انفجار و باطله برداری به خاطر فلز مس صورت می گیرد. روش انفجاری به خاطر استحصال مس، سنگ فیروزه را تحت الشعاع قرار داده و بخشی از فیروزه به همراه باطله به خاکریزها و قبرستان های فیروزه می رود و بخشی هم توسط کارگران شرکت‌های معرفی شده و مورد تأیید مجتمع مس برداشت می شود که متأسفانه تا کنون قانون و مقررات مشخصی در مورد آنان تعریف نشده است.
البته در اینجا قابل ذکر است که معادن فیروزه شهربابک از نادرترین معادن جهان هستند که سنگ فیروزه و سنگ مس در یک نقطه و یک معدن وجود دارند. بنابراین هر گونه اقدامی در محل معدن و در جهت استحصال سنگ مس، متاسفانه عینا فیروزه را هم در بر می گیرد و به زبان دیگر فیروزه معادن شهر بابک به طور صد در صد تحت تاثیر و دستخوش فلز مس و به ناچار دنباله رو صنعت مس می باشد. لذا زادگاه صنعت مس شهر بابک و صنعت فیروزه شهر بابک در یک محل است و این امر محاسن و معایب خاص خود را دارد. در این گونه معادن حرف آخر را صنعت مس می زند نه صنعت فیروزه.

ذخایر معدن چگونه است؟
معدن مس میدوک بیشترین و متنوع ترین فیروزه را داراست، فیروزه این معدن به دو قسمت فیروزه گل قرمز که در محیط خشکی و سطح معدن بوجود آمده است و فیروزه گل سفید محیط آبی در عمق معدن تقسیم می شود. که البته فیروزه گل قهوه ای خشکی هم از رنگ و سختی و جلاپذیری نسبت به فیروزه محیط آبی ارجحیت دارد. سال های اولیه شروع به کار معدن کلا فیروزه گل قهوه ای برداشت می شد و در حال حاضر فیروزه برداشت شده از نوع گل سفید است. اصطلاح گل قهوه ای و یا گل سفید منسوب به باطله همراه با فیروزه است، اصولا فیروزه های با باطله فهوه ای رنگ از بازار بهتری برخوردارند تا فیروزه های باطله سفید.
فیروزه به دست آمده در انفجار به چهار قسمت تقسیم می شوند:
۱٫ بخشی جمع آوری می گردد.
۲٫ بخشی در زیر چرخ های رفت و آمد وسایل سنگین خرد و خمیر می شود.
۳٫ بخشی به خاکریزها و دپو می‌رود و به تاریخ سپرده می شود.
۴٫ بخشی هم به صورت غیر مجاز وارد بازار می گردد.
از میزان احتمالی ذخیره معادن میدوک برآورد دقیقی در دست نیست. آنچه که به طور قطع و یقین می‌توان گفت این است که چون این معدن فیروزه و معدن مس عیار بالا همزیست و با هم هستند تا زمانی که فلز مس وجود داشته باشد فیروزه هم در لابلای توده های مسی وجود دارد. تجربیات چهل ساله ی گذشته نشان می دهد که این دو از هم جدا پذیر نبوده و پیوسته فیروزه چه در توده های باطله و چه توده های مواد وجود داشته و دارد. البته امکان تخمین میزان فیروزه این معادن وجود دارد و این اقدام باید در آینده صورت بگیرد.

نحوه فروش فیروزه استخراج‌شده به چه صورت است؟
در مورد نحوه فروش، از ابتدا تا به امروز با مقام های مسوول شهر و همچنین مسوولان شرکت ملی مس رایزنی و صحبت هایی شده است. اجماع قطعی آن است که سنگ فیروزه حتی المقدور به صورت خام فروخته نشود ودر همین شهرستان فرآوری شده و محصولات تولیدی آن به بازارهای داخلی و خارجی عرضه گردد. لازم می دانم در خصوص فیروزه و پیشبرد ساماندهی آن از نماینده محترم فعلی شهرستان در مجلس شورای اسلامی، آقای فرماندار و امام جمعه محترم، رؤسا و مسئولین فعلی مجتمع مس منطقه شهر بابک که انصافاً همکاری و جدیت تمام دارند، نهایت تشکر و قدردانی گردد.
هدف آن است که این نعمت خدادادی برای اشتغال شهرستان به کار گرفته شود و تا کنون هم اقدام‌هایی صورت گرفته است. به طوری که تعداد کارگاه های تراش فیروزه روز به روز در حال افزایش است. ارزش افزوده فیروزه شهربابک در مقابل خام فروشی آن صد به صفر است. زیرا افراد گروه های آلمانی- ایتالیایی که از نزدیک معادن و فیروزه شهر بابک را دیده اند به صراحت اقرار دارند که بی نظیرترین فیروزه جهان است و تمایل به سرمایه گذاری در بخش فیروزه شهربابک دارند که به امید خدا مراحل قانونی آن در آینده طی خواهد شد.

فیروزه شهربابک چه ویژگی و مزایایی دارد؟
فیروزه شهربابک از تنوع رنگی بالایی برخوردار است. در دو قسمت سبز و آبی. از سبز و آبی کم رنگ تا سبز و آبی پر رنگ دیده می شود. بخشی از فیروزه شهربابک هم سفید رنگ با زمینه ی آبی کم رنگ است که این نمونه بیشتر توسط خریداران غیر بومی خریداری و روانه احیاء می گردد، که پس از احیاء بی نظیر است و در بازارهای جهانی متاسفانه به نام فیروزه آمریکایی به فروش می رود. انواع مختلف فیروزه شهربابک از جلاپذیری خوبی برخوردار است. فیروزه‌های عجم و شجر هم در فیروزه شهربابک وجود دارد. فیروزه شهربابک معجونی است از طیف های رنگی که به صور مختلف خودنمایی می کنند. بعضی از انواع فیروزه شهربابک نورپذیر بوده و گاهی اصولا نور را عبور می دهند که جزء بهترین نوع فیروزه است(کتاب جهان جواهرات تالیف داریوش ادیب).

چالش های شما در مواجهه با بازارهای داخلی و خریداران سنگ فیروزه چیست؟
وقتی که فیروزه شهربابک پا به عرصه وجود گذاشت از یک طرف خوشحالی مردم منطقه شهربابک را در بر داشت و از طرف دیگر خوشحالی و استقبال سایر دست اندرکاران فیروزه را در سراسر کشور. نکته حائز اهمیت در این جا فیروزه نیشابور با قدمت چندین صد ساله و نحوه برخورد آن با پدیده فیروزه شهربابک بود. می توان گفت که تمامی صاحبان صنعت فیروزه ایران استقبال نمودند اما با فراگیر شدن عرضه به بازار و تاثیر آن بر قیمت ها باعث نارضایتی سهامداران فیروزه نیشابور شد. چالشی غیر قابل انکار دیگر که دامنگیر فیروزه شهربابک می باشد حجم ورودی آن به بازار است و چون هنوز در خصوص فیروزه ساماندهی دقیق و مشخصی صورت نگرفته لذا حجم عرضه به صورت خام به بازارها باعث کاهش قیمت ها شده است. از طرفی تبلیغات منفی خریداران از ابتدا تا به امروز مبنی بر این که فیروزه شهربابک کیفیت ندارد و یا سختی ندارد و… همه این ها باعث شده است تا فیروزه شهربابک لطمه‌های اساسی بخورد و ماهرانه تر این که آن را به نام فیروزه کرمان قلمداد کرده اند، امروزه دلالان فیروزه با تخریب فیروزه شهربابک تحت عنوان فیروزه کرمان بیشترین سود را به جیب زده اند. تنها راه برون رفت از این معضل جلوگیری از خروج بی حساب و کتاب فیروزه شهربابک از معدن و اعلام قاچاق آن در یک دوره است.

برنامه های اتحادیه برای فرآوری فیروزه چه می باشد؟
از ابتدا کارگاه هایی به صورت خودجوش برای فرآوری فیروزه به وجود آمدند که با روش‌های معمول کار تراش انجام می دهند. اتحادیه تعداد حدود ۵۰۰ نفر از افراد را به صورت رایگان آموزش داده است که تمامی آنان به کار فرآوری مشغولند. اتحادیه اعتقاد دارد که نباید در خصوص فیروزه ماشین را جایگزین انسان کرد و همواره از فرآوری دستی و انسانی تحت عنوان هنر پشتیبانی نموده است و فرآوری ماشینی را مردود می داند . البته در زمینه ی ساخت و تولید دستگاه های مجهز و دقیق تدابیری را اندیشیده است تا کیفیت تولیدات فرآوری شده در سطحی باشد که بتواند با تولیدات سایر شهر‌های سابقه‌دار در تراش فیروزه رقابت کند. به همین دلیل در حال حاضر تراشکاران شهربابکی توانسته اند بهترین فرآوری را انجام داده و حتی از بسیاری جاهای دیگر پیشی گرفته اند.

اتحادیه برای حضور در بازارهای جهانی چه برنامه هایی دارد؟
اتحادیه برای حضور در بازارهای جهانی اقدام‌هایی انجام داده است از جمله دعوت از گروه‌های ایتالیایی، عربی و حتی آلمانی در دستور کار است. البته اتحادیه هنوز به علت عدم تمکن مالی و نداشتن سرمایه لازم در کار بازاریابی به صورت جدی وارد نشده است اما تعدادی از تعاونی‌ها به بازارهای داخلی و خارجی دست یافته‌اند. اتحایه فیروزه شهربابک نوپا و چند سالی است که بوجود آمده و البته با هماهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آمد و شد توریست های داخلی و خارجی در تعامل کامل است و این موضوع می تواند اتحادیه را در دست‌یابی به بازار های خارجی کمک نماید.

از دیدگاه دست اندرکاران اتحادیه، مشکلات پیش روی صنعت فیروزه کدام است؟
در میان صنایع مربوط به سنگ به خصوص سنگ های قیمتی می توان گفت که فقط در دوره معاصر فیروزه و آن هم فیروزه نیشابور بوده است که حرفی برای گفتن داشته است و الا در مورد سنگ های غیر از فیروزه در ایران نه شناخته شده بوده اند و نه گزارشی موثق از وجود آن‌ها در منطقه ای از کشور ارائه شده است. تقریبا از سه دهه پیش صنعت سنگ به طور کلی و به تدریج خود را نشان داد که فیروزه در راس آن قرار داشت. فیروزه نیشابور به علت رگه ای بودن و مشکلات خاص استخراج آن جوابگوی حتی بازارهای داخلی هم نبود. انقلابی در صنعت فیروزه نیز بوجود آمد. کشف معادن میدوک در شهر بابک و استخراج مس و به همراه آن کشف فیروزه این معادن بود. فیروزه شهربابک یک باره و در حجم وسیعی وارد بازار شد و یک سر در گمی در صنعت فیروزه بوجود آورد. تلاطم صنعت فیروزه هنوز ادامه دارد و تا زمانی که فیروزه شهربابک جایگاه واقعی خود را پیدا نکند صنعت فیروزه ایران همچنان بدون برنامه و با کش و قوس های فراوانی روبرو خواهد بود.
از نگاه جامع و کلی صنعت فیروزه ایران به طور قاطع و ۹۰ درصد در گرو فیروزه شهربابک است. اگر فیروزه شهربابک در یک جدول زمانی سازماندهی شود، تمام مشکلات صنعت فیروزه ایران بر طرف خواهد شد. ورود حجم گسترده فیروزه شهربابک با خصوصیات و ویژگی های خاص خودش در بازار ها، مسئله قیمت ها، فروشندگان، خریداران و فیروزه تراشان را تحت‌الشعاع قرار داده و وضعیت عرضه و تقاضا را به هم زده است، باید قدر این نعمت خدادادی را دانست و در زمانی که کشور ما با بحران تحریم‌ها و بحران بیکاری روبروست، اقتصاد مقامتی را محور قرار داد و صنعت فیروزه را به سمت اقتصاد مقامتی و ایجاد اشتغال هدایت نمود. در دنیای امروز از نظر حجم و کیفیت، فیروزه ای به مانند فیروزه شهربابک وجود ندارد حتی تخمین میزان فیروزه شهربابک در معادن آن برای صدها سال آینده دور از ذهن نیست، در کدام معادن فیروزه جهان ضخامت رگه های فیروزه به بیش از ۵۰ سانتیمتر می رسد؟ از نظر اتحادیه با پیدایش فیروزه شهربابک و بروز یک انقلاب در صنعت فیروزه می توان گفت صنعت فیروزه ایران نوپاست، دولت و یا شرکت های خصوصی باید وارد قضیه شده و این صنعت را پا به پای صنعت مس به پیش ببرند. فیروزه سنگ جهانی و مورد قبول و استفاده جهانیان است و نباید آن را دست کم گرفت.

نحوه تعامل دست اندرکاران صنعت فیروزه شهر بابک با ارگان های دولتی چگونه است؟
خوشبختانه اتحادیه و سایر دست اندرکاران صنعت فیروزه شهربابک در تعامل کامل و روشن با تمامی ارگان های دولتی هستند و در حقیقت نمی توان نقش ارگان های دولتی را در قضیه فیروزه شهربابک بی اهمیت جلوه داد زیرا در اینجا معادن مس و فیروزه با هم هستند. نقش دوایر دولتی در مورد فلز مس باید در مورد فیروزه هم ایفا گردد و حضور دوایر دولتی مثل فرمانداری، اداره صنعت، معدن و تجارت، اداره کار و رفاه اجتماعی و حتی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به خصوص شرکت ملی مس ایران و مجتمع مس منطقه شهربابک در پشت سر فیروزه شهربابک لازم و قابل احساس است و تا کنون هم بوده است و این دوایر با اتحادیه در تعامل کامل هستند.

مشکلات پیش روی اتحادیه برای توسعه صنعت فیروزه چیست؟ چه راهکارهایی را برای حل موانع پیش رو پیشنهاد می نمایید.
توسعه صنعت فیروزه شهربابک در گرو یک برنامه ریزی دقیق از محل استخراج و جمع آوری تا پشتیبانی تعاونی ها و کارگاه های تراش و بازاریابی آن است که به امید خدا اقدام هایی صورت گرفته است تا اول از حجم خروجی معدن به بازار کم شود و بعد جلو حیف و میل آن گرفته شود، قیمت ها تثبیت گردند، البته برندسازی فیروزه شهربابک در دستور کار است و برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها لازم و ضروری است. بسیاری از تلاشگران عرصه فیروزه هنوز محل جغرافیایی شهرستان شهر بابک را نمی‌دانند و لاجرم با فیروزه شهر بابک آشنایی ندارند.

سخن پایانی
در پایان لازم می دانم از جدیت و پشتکار، همدلی و همراهی سروران گرامی، روسا و مسوولان دوایر دولتی، نهاد ها و ارگان های دست اندرکار فیروزه شهربابک به خصوص حضرات محترم، امام جمعه جناب آقای انصاری، نماینده شهرستان جناب آقای علی اسدی، فرماندار جناب آقای علیرضا اسدی، ریاست محترم اداره کار و امور اجتماعی جناب آقای کرهانی، مدیر محترم مجتمع مس شهربابک جناب آقای جلیل حسانی و آقایان جعفر رضازاده، سعید ملائی، حسن مهدوی پور به خصوص ریاست محترم روابط عمومی مجتمع مس شهربابک جناب آقای علی ایزدخواه که در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و موضوع فیروزه شهربابک در جهت اشتغال زایی همواره مساعدت و همراهی نموده اند کمال تشکر و قدردانی شود.

برچسب ها : - -


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟