انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها فرصتی مغتنم برای ایجاد اشتغال، صادرات و رشد اقتصادی کشور


انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها فرصتی مغتنم برای ایجاد اشتغال، صادرات و رشد اقتصادی کشور انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها و نقش مهم اتحادیه فیروزه تراشان مشهد در این انتخاب بر هیچ‌کس پوشیده و پنهان نیست. با توجه به اهمیت این انتخاب و لزوم استفاده بهینه از این فرصت برای بازیابی جایگاه...

انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها فرصتی مغتنم برای ایجاد اشتغال، صادرات و رشد اقتصادی کشور [۱۱ شهریور, ۱۳۹۷]

انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها

فرصتی مغتنم برای ایجاد اشتغال، صادرات و رشد اقتصادی کشور

انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها و نقش مهم اتحادیه فیروزه تراشان مشهد در این انتخاب بر هیچ‌کس پوشیده و پنهان نیست. با توجه به اهمیت این انتخاب و لزوم استفاده بهینه از این فرصت برای بازیابی جایگاه کشور و استان در بازار جهانی گوهرسنگ‌ها، در این شماره از ویژه‌نامه، خبرنگار ما گفت‌وگوی با برخی از اعضای هیات مدیره اتحادیه فیروزه تراشان مشهد داشته است که باهم می‌خوانیم:

سعید جاودانی، نایب‌رئیس اتحادیه فیروزه تراشان مشهد در ابتدا پیرامون نقش اتحادیه در انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها گفت: به دست آوردن عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها که توسط هیئت ژوری یونسکو ارزیابی شد آن‌هم در مقابل کشورهایی مانند تایلند، هند، برزیل و … در سایه فعالیت اتحادیه فیروزه تراشان مشهد و در کنار تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دیگر دست‌اندرکاران طرح بود که به بار نشست. نکته مهم اینکه وجود معدن فیروزه نیشابور و فیروزه‌های انبوه تراشیده شده در سطح بسیار بالا در مشهد باعث ترغیب داوران به این رای شد.
وی تصریح کرد: در ایران با توجه به اینکه سنگ‌های نیمه قیمتی دیگری مانند آماتیست، گارنت، زبرجد و … را داریم اما فقط سنگ ارزشمند فیروزه است که در مقادیر بسیار زیاد و تجاری تراشیده و معامله می‌گردد.

عبدالصمد رحیمی، رئیس اتحادیه فیروزه تراشان مشهد در ادامه انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها را فرصتی بسیار مغتنم برای تولید، ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار، صادرات، رونق، رشد و شکوفایی اقتصاد استان و کشور دانست و گفت:باید برای استفاده از این فرصت و ظرفیت، بخش دولتی و بخش خصوصی دست دردست هم همت کنند تا بتوان ضمن تثبیت این فرصت از مزایای آن نیز به خوبی استفاده نمود.
وی ضمن اشاره به این‌که ۸۵ درصد از واحدهای تراش سنگ فیروزه در مشهد قرار دارد تأکید کرد: هم‌اکنون مشکلات گسترده‌ای بر سر راه تولید و صادرات وجود دارد که باعث شده موفقیت چندانی نصیب استان خراسان رضوی نشود و در این راستا باید گمرک مشهد به‌عنوان پایانه صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور معرفی شود.
رئیس اتحادیه فیروزه تراشان مشهد ضمن انتقاد از کندی استفاده از فرصت و ظرفیت‌های انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها گفت: همان اوایل مسئولان محترم ذیربط قول‌های مساعدی در رابطه با اختصاص یک مجتمع عظیم برای تراش و تولید فیروزه و دیگر گوهرسنگ‌ها، اختصاص وام‌های کم‌بهره به تولیدکنندگان و واحدهای خصوصی و درنهایت ایجاد اشتغال و صادرات دادند. که امیدواریم با همت و تلاش مضاعف دست‌اندرکاران امر، این مهم نیز تحقق یابد.
استاد حسن تشکری پیشکسوت و عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فیروزه تراشان مشهد هم ضمن تائید مطالب فوق گفت: اختصاص وام کم‌بهره به تراشندگان، راه‌اندازی مجتمعی که هنرمندان و اساتید فن بتوانند با توان مالی کم مانند اجاره به‌شرط تملیک در یک مکان گرد هم‌آیند باعث رونق هنر صنعت گوهرسنگ‌ها در مشهد خواهد شد.
وی افزود: همچنین تبلیغات رسانه‌ای در سطح شهر مشهد، کشور و حتی بین‌المللی به‌خصوص فضای مجازی، ایجاد المان‌های متعدد در سطح شهر و سایر نقاط گردشگری می‌تواند در رونق این هنرصنعت مؤثر و در راستای شعار امسال مقام معظم رهبری پیرامون تقویت تولید ملی باشد.

مجید مدالیان عضو دیگر هیئت‌مدیره اتحادیه فیروزه تراشان مشهد هم در رابطه با مهم‌ترین چالش‌ها و موانع صادرات این صنعت در استان چنین گفت: همان‌طوری که بارها در جلسه‌های متعدد اعلام‌شده است بهترین راه، کاهش بروکراسی اداری صادرات فیروزه و دیگر گوهرسنگ‌ها و مصنوعات آن‌که با نقره تلفیق‌شده در گمرک است.
وی افزود: وجود ارزیاب بانک مرکزی به‌طور ثابت در مشهد از دیگر ضروریات است که صادرکنندگان مشهد را مجبور می‌کند برای ارزیابی اجناس خود با تمام مخاطرات سرقت و یا آسیب دیدن اجناس برای ارزیابی به تهران بروند و دوباره به مشهد برگردند. همچنین تعیین حد متعادل معافیت گمرکی با هماهنگی اتحادیه‌ها و تاییدیه آن‌ها برای توریست‌ها و مسافران که بتوانند مقادیر حدود ۵ کیلوگرم و یا زیر ۱۰ کیلوگرم را با خود به همراه ببرند نیز به افزایش صادرات کمک خواهد کرد.
جاودانی، در پایان اظهار امیدواری نمود: ترتیبی اتخاذ گردد تا سنگ خام فیروزه نیشابوری با قیمتی عادلانه و مناسب و بدون جمع‌آوری فیروزه‌های مرغوب آن به دست استادکاران با توان مشهدی برسد که بتوانند فیروزه‌ای باکیفیت عالی و تراش هنرمندانه برای صادرات تولید کنند.

برچسب ها : -


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟