سازمان ملل خواستار محاکمه رئیس ستاد کل ارتش میانمار شد


سازمان ملل خواستار محاکمه رئیس ستاد کل ارتش میانمار شد

تهران - ایرنا - کمیته تحقیق سازمان ملل متحد روز یکشنبه پس از ارائه گزارش کشتار مسلمانان روهینگیا توسط نظامیان میانمار، خواستار محاکمه رئیس ستاد کل ارتش این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، کمیته تحقیق سازمان ملل متحد، ژنرال 'مان آونگ هلانگ' رئیس ستاد کل ارتش میانمار را به کشتار مسلمانان روهینگیا متهم کرد.
این کمیته همچنین هلانگ را به مشارکت در تجاوز گروهی به زنان و دختران مسلمان روهینگیا متهم کرد و خواستار پیگیری قضایی در این باره شد.
ای در حالیست که دولت میانمار گزارش درخواست سازمان ملل برای محاکمه فرماندهان ارتش این کشور را نپذیرفته است.
یک روز پس از انتشار گزارش سازمان ملل متحد که در آن فرماندهان ارتش میانمار به 'نسل‌کشی' اقلیت مسلمان این کشور متهم شده اند، رهبران اقلیت روهینگیا از این سازمان خواستند اطمینان حاصل کند که ژنرال های ارتش میانمار که در ارتکاب خشونت و جنایت بر ضد مسلمانان این کشور دست داشته اند، محاکمه و مجازات شوند.
به گزارش ایرنا، هزاران نفر از آوارگان روهینگیایی همزمان شنبه گذشته همزمان با 25 اوت (سوم شهریورماه) سالگرد قتل عام مسلمانان در ایالت راخین میانمار با شرکت در راهپیمایی گسترده خواستار اجرای عدالت و مجازات عاملان نسل کشی مسلمانان توسط سازمان ملل شدند.
ناظران سیاسی موضع گیری جدید سازمان ملل را اقدامی در پاسخ به درخواست آوارگان روهینگیایی ارزیابی کردند که معتقدند این سازمان بین المللی به رغم گذشت یکسال از بحران روهینگیا تاکنون هیچ اقدام موثری برای رفع آلام روهینگیایی ها نداشته است.
سازمان ملل پیشتر فرماندهان ارتش میانمار را نسل کش خوانده و اقدامات سرکوبگرانه آنها علیه روهینگیایی ها را نسل کشی و تبعیض نژادی دانسته و این نظامیان را بدترین ارتش جهان نامیده بود.
بیش از 700 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار، قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌ها و تجاوز به زنان و دختران آنها، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و فرار به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.
ارتش میانمار اتهام ها علیه خود را رد کرده و ادعا می کنند به حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین ، پاسخ دادند.
تاکنون دولت آنگ سان سوچی رهبر معنوی میانمار و دفتر فرمانده ارتش این کشور در مورد اعلام نظر سازمان ملل واکنشی نشان نداده اند.
تعداد زیادی از سازمان های جهانی از جمله عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر خواستار مجازات فرماندهان ارتش میانمار شده اند.
به رغم اینکه سازمان ملل در یکسال گذشته کشتار روهینگیایی ها را محکوم کرده اما ارگان اجرایی آن شورای امنیت تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه نداشته است.
اروپام**9041**3404

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329