حراج بوندس لیگا!


حراج بوندس لیگا!

از وب سایت روزنامه آلمانی FAZ

طرفداری - از چند هفته پیش فصل جدید رقابت های فوتبال در قاره سبز آغاز شده و در آلمان نیز از سوی تماشاگران استقبال بسیار خوبی از شروع رقابت های بوندس لیگا شده است، به طوری که هشت باشگاه آلمانی اعلام کرده اند که در مقایسه با سال گذشته بلیط های بیشتری را برای همه رقابت های فصل به فروش رسانده اند. در مجموع بیش از نیم میلیون طرفدار فوتبال در آلمان بلیط تمامی بازی های تیم محبوب خود را برای تمام فصل پیش خرید کرده اند.

چنین اتفاقی در حالی روی می دهد که بوندس لیگا از مدت ها پیش جذابیت خود را از دست داده است. در فصل گذشته بایرن مونیخ برای ششمین مرتبه متوالی قهرمانی مقتدرانه خود در این رقابت ها را جشن گرفت و در فصل جدید نیز مونیخی ها با کسب دو پیروزی 3-1 و 3-0 در مقابل تیم های هوفنهایم و اشتوتگارت به صدر جدول این رقابت ها تکیه زده اند و به احتمال فراوان نمی توان مانع بزرگی در راه رسیدن به هفتمین عنوان قهرمانی متوالی برای آنها متصور بود. به همین دلیل از نظر بسیاری از کارشناسان فوتبال، بوندس لیگا به رقابتی خسته کننده بدل شده که تنها طرفداری و وابستگی به یک باشگاه، دلیل اصلی پر شدن استادیوم ها از سوی فوتبال دوستان در طول فصل است.

در این تابستان مسائل ناخوشایندی در فوتبال آلمان روی داده که در شروع فصل جدید بوندس لیگا بر روی این رقابت ها سایه افکنده است. حذف فاجعه بار آلمان از رقابت های جام جهانی 2018، رفتار عجیب فدارسیون فوتبال آلمان در موضوع ملاقات اوزیل و گوندوعان با رئیس جمهور ترکیه و بحث های به وجود آمده در جامعه فوتبال آلمان بر سر مجوز حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در فوتبال این کشور و لغو قانون 1+50 جهت تقویت جایگاه بوندس لیگا در قیاس با سایر لیگ های بزرگ اروپایی از مهمترین این مسائل بوده است.

حراج بوندس لیگا!

لیگ های فوتبال در کشورهای انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و حتی فرانسه با کمک سرمایه گذاری الیگارش های روس، شیوخ ثروتمند عرب و میلیاردرهای چینی و آمریکایی در حال افزایش فاصله خود با بوندس لیگا هستند. باشگاه های حاضر در لیگ این کشورها در سال های اخیر با کمک صاحبان جدید خود سرمایه گذاری وسیعی در بازار نقل و انتقالات انجام داده اند و علاوه بر انجام انتقال بازیکنان گران قیمتی نظیر نیمار، پوگبا، ام باپه، دمبله، کوتینیو و رونالدو بسیاری از نیازهای خود را از بوندس لیگا تامین کرده اند. به خصوص می توان مدعی شد که لیگ برتر جزیره بیشترین سود را از بوندس لیگا داشته است. برای نمونه در چند فصل گذشته بازیکنان با کیفیتی نظیر دی بروین، فیرمینو، اوبامیانگ، گوندوعان، اوزیل، کیتا، سانه و همچنین سرمربیان بزرگی نظیر گواردیولا و کلوپ فوتبال آلمان را به مقصد انگلیس ترک کرده اند. اتفاقی که به قیمت کاهش کیفیت بوندس لیگا تمام شده است.

و بوندس لیگا؟ در این تابستان بازیکنی 29 ساله به نام اکسل ویتسل به دورتموند پیوسته که تا کنون از تجربه حضور در هیچ کدام از تیم های بزرگ اروپایی برخوردار نبوده و در فصل های اخیر در لیگ فوتبال چین مشغول به بازی بوده است. از این هافبک بلژیکی می توان به عنوان مهمترین ورودی بوندس لیگا در تابستان اخیر نام برد، چون صرف نظر از این بازیکن بیشتر خریدهای بوندس لیگا را استعدادهای جوانی از کشورهای مختلف اروپایی و آمریکای جنوبی تشکیل می دهند که به احتمال فراوان پس از چندین فصل تجربه اندوزی در بوندس لیگا راهی فوتبال انگلیس یا اسپانیا خواهند شد. در حقیقت بوندس لیگا در این چند فصل اخیر از لیگ فاتح جام جهانی به کارگاهی آموزشی تبدیل شده است.

با این تفاسیر تنها از بایرن مونیخ می توان به عنوان امید بوندس لیگا و فوتبال آلمان برای درخشش در سطح قاره اروپا نام برد، به خصوص اینکه اولی هونس رئیس این باشگاه برای تابستان آتی خبر از تغییر سیاست های نقل و انتقالاتی بایرن مونیخ و انجام خریدی بزرگ داده است. در حقیقت تنها با جذب بازیکنی بزرگ شانس قهرمانی بایرن مونیخ در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا افزایش می یابد، اما بی تردید تنها درخشش بایرن مونیخ برای جذاب تر شدن رقابت های بوندس لیگا کافی نخواهد بود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تساوی‌های کشنده یقه پیکان را گرفت!