العربی الجدید: تلاش مصر برای سیطره بر کشورهای حوزه دریای سرخ


العربی الجدید: تلاش مصر برای سیطره بر کشورهای حوزه دریای سرخ

خبرگزاری آریا - پارس تودی - مصر در تلاش است تا به نمایندگی از امارات، کشورهای حوزه دریای سرخ را تحت سیطره خود درآورد.

العربی الجدید: تلاش مصر برای سیطره بر کشورهای حوزه دریای سرخ
خبرگزاری آریا - پارس تودی - مصر در تلاش است تا به نمایندگی از امارات، کشورهای حوزه دریای سرخ را تحت سیطره خود درآورد.
به گزارش روزنامه قطری العربی الجدید، منابع دیپلماتیک سودان در قاهره فاش کردند، خارطوم با واگذاری دومیلیون مترمربع از اراضی سودان به مصر با عنوان ساخت منطقه صنعتی در حاشیه رود نیل و نزدیک به پایتخت، موافقت کرده است.
به گفته این منابع، این اقدام مصر، یکی از سرمایه گذاری های اقتصادی قاهره در منطقه دریای سرخ و دارای ابعاد سیاسی است.
این منابع با اشاره به این که مصر و سودان در گذشته دارای اختلافاتی بوده اند، اعتراض شدید قاهره به امضای چند توافق نامه همکاری میان سودان با ترکیه مانند توافق نامه حضور این کشور در جزیره «سواکِن» در سواحل دریای سرخ را از جمله دلایل تشدید این اختلافات و تنش در روابط دو کشور دانستند.
به دنبال امضای توافق نامه همکاری میان سودان و ترکیه، قاهره با اجرای اقدامات نظامی در دریای سرخ، اعتراض خود را به آن نشان داد، زیرا امضای این توافق نامه سبب شده بود تا مصر از ناحیه جنوب مورد تهدید نفوذ ترکیه قرار گرفته و با احتمال نفوذ ترکیه به لیبی، در مرزهای غربی نیز مورد تهدید واقع شود.
این منابع اظهار داشتند، فعالیت های اقتصادی مصر در سودان از طریق ایجاد مناطق صنعتی و یا سرمایه گذاری در ساحل دریای سرخ، نقش موثری در آرام کردن قاهره داشته است.
مصر، نماینده امارات در دریای سرخ
از سوی دیگر منابع مصری اعلام کردند، در شرایط کنونی تحرکات مصر در منطقه دریای سرخ و شاخ آفریقا به نمایندگی از امارات انجام می شود، زیرا ابوظبی دارای روابط مستحکمی با نظام کنونی قاهره است.
به گفته این منابع مصری، امارات در بسیاری از فعالیت هایی که سبب تقویت نفوذ این کشور در منطقه دریای سرخ و شاخ آفریقا می شود، سرمایه گذاری می کند و درچنین شرایطی، مصر مانند نوک پیکان امارات است که به سمت سودان نشانه رفته تا از این طریق به تدریج از نفوذ ترکیه و قطر در این مناطق کاسته شده و این نفوذ پایان یابد.
مصر و سودان در ابتدای ماه سپتامبر در راستای امضای توافق نامه هایی برای حل اختلافات دو کشور که در نشست های مشترک کمیته های وزارتی آنها و با حضور وزرای مصری و سودانی در قاهره انجام شد، درباره دریای سرخ نیز به توافقاتی دست یافتند.
بر اساس پیش نویس بیانیه سال 2018 کمیته وزارتی مصر و سودان که مقدمه تشکیل کمیته عالی مشترک دو کشور در اکتبر آینده خواهد بود، دو کشور بر اهمیت همکاری خود درباره دریای سرخ به عنوان گذرگاه آبی بسیار با اهمیت در نشست های کشورهای حوزه دریای سرخ و یا دیگر محافل در این زمینه، تاکید کردند.
این در شرایطی است که امارات برای سیطره بر منطقه دریای سرخ و حضور پر رنگ در آن، تلاش می کند. امارات از طریق شرکت «بنادر جهانی دبی» که متعلق به امیرنشین دبی است، فعالیت های اقتصادی خود را در حوزه دریای سرخ گسترش داده است.
این شرکت اماراتی در سال 2000، به مدت 20 سال امتیاز بهره برداری از بندر جیبوتی را به دست آورد و اداره، بهره برداری و توسعه بندر «العین السخنه» را در اختیار گرفت. با توجه به نزدیکی این بندر به قاهره، العین السخنه، برای امارات بسیار حایز اهمیت است.
سال گذشته نیز شرکت بنادر جهانی دبی، توافق نامه ای را با کمیته کانال سوئز امضا کرد و بر اساس آن، اجرای طرح توسعه ی منطقه ای به مساحت 95 کیلومتر مربع را در بندر العین السخنه، برعهده گرفت.
شرکت بنادر جهانی دبی در بندر جده در عربستان سعودی نیز اداره ایستگاه جنوبی کانتینرها را برعهده دارد. این شرکت در سال 2017 در مناقصه عقد قرارداد برای توسعه کامل این بندر، برنده شد.
چندی پیش نیز خبرگزاری رویترز گزارشی مفصل درباره فعالیت های امارات در منطقه شاخ آفریقا، منتشر کرد.
در این گزارش با عنوان «امارات بلند پرواز، قدرت نظامی خود را به نمایش می گذارد»، آمده است، از زمان آغاز انقلاب در برخی کشورهای عربی، ابوظبی سیاست خارجی بسیار جدی و مداخله جویانه ای را در پیش گرفته است که اثرات آن را می توان در حوزه دریای سرخ و شاخ آفریقا، مشاهده کرد.
امارات می کوشد تا در منطقه شاخ آفریقا به یک بازیگر مهم سیاسی تبدیل شده و موجودیت نظامی خود را در این منطقه حفظ کند. ابوظبی همچنین در تلاش است تا به عنوان میانجی صلح ایفای نقش کند.
از میان هفت کشور حوزه دریای سرخ، امارات اداره بنادری را در کشورهای مصر، سومالی، یمن و عربستان سعودی برعهده داشته و بنادر نظامی یمن، اریتره و سومالی لند نیز در کنترل این کشور قرار دارد.
مترجم: زهرا محب احمدی
141/116

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

15 ثروتمند آسیا در سال 2024؛ چین و هند خانه میلیاردر‌های آسیایی