واکنش مسکو به کنفرانس صلح اوکراین


واکنش مسکو به کنفرانس صلح اوکراین

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس یا هیچ رویداد دیگری که درباره «فرمول صلح» ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین باشد، شرکت نخواهد کرد.

زاخارووا پنجشنبه شب درباره بیانیه سوئیس مبنی بر اینکه روسیه به «کنفرانس صلح» اوکراین در ماه ژوئن دعوت نشده است، اظهار کرد: طرف سوئیسی آشکارا وقایع را وارونه جلوه می‌دهد. روسیه نه در نشست سوئیس شرکت می‌کند و نه در هیچ رویداد دیگری که درباره فرمول زلنسکی باشد؛ حتی اگر به چنین نشست‌هایی دعوت شویم.

وی با بیان اینکه سوئیس نمی‌تواند سکویی برای گفت‌وگوهای حل و فصل بحران اوکراین باشد، افزود: این کشور جایگاه بی‌طرفی و قابلیت میانجیگری خود را از دست داده است. سوئیس در کنار رژیم کی‌یف قرار گرفته و فعالانه از آن حمایت می‌کند، موضع ضدروسی دارد، علیه ما تحریم وضع کرده و راهبردهایی اتخاذ می‌کند که روسیه را از نظام امنیت اروپایی کنار گذاشته است.

واکنش مسکو به کنفرانس صلح اوکراین

وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرده که برن بیش از ۱۶۰ هیات را به کنفرانس صلح اوکراین در ماه ژوئن دعوت کرده است اما از روسیه دعوت به عمل نیامده است.

زاخارووا گفت: ما از شرکای خود می‌خواهیم که هوشیار بوده و از شرکت در چنین رویدادهایی خودداری کرده و اجازه ندهند که به اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و غرب علیه روسیه کشیده شوند.

وی افزود که هدف از برگزاری چنین کنفرانس‌هایی «صلح نیست بلکه ادامه تقابل با روسیه است.»


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


ناتو چگونه از اوکراین حمایت کرد؟