واکنش وزارت امور خارجه به سخنان کامرون درباره حق اوکراین برای حمله به روسیه


واکنش وزارت امور خارجه به سخنان کامرون درباره حق اوکراین برای حمله به روسیه

وزیر امور خارجه انگلیس در جریان سفر به کی یف گفت: ظاهراً اوکراین حق دارد با تسلیحات انگلیسی به خاک روسیه حمله کند.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس در مورد گویا حق کی یف در حمله به خاک فدراسیون روسیه با سلاح های انگلیسی، رژیم کی یف را با گروه تروریستی "القاعده" (سازمان تروریستی ممنوعه در فدراسیون روسیه)، که توسط غرب "تغذیه می شود" مقایسه کرد.
وزیر امور خارجه انگلیس در جریان سفر به کی یف گفت: ظاهراً اوکراین حق دارد با تسلیحات انگلیسی به خاک روسیه حمله کند.
زاخارووا به اسپوتنیک گفت: «بگذار آنها برای این واقعیت آماده شوند که رژیم کی یف با اسلحه های انگلیسی به خاک بریتانیا حمله خواهد کرد، همانطور که تروریست های القاعده (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) که توسط غربی ها تغذیه می شدند، به آن دست زدند».
پیش از این گزارش شده بود که دریاسالار تونی راداکین رئیس ستاد دفاعی بریتانیا در مصاحبه با فایننشال تایمز ابراز اطمینان کرده بود که نیروهای اوکراینی از سلاح های دوربرد از جمله موشک های ATACMS که از ایالات متحده به آنها منتقل شده است برای حمله به خاک روسیه استفاده خواهند کرد. او معتقد است که اوکراین قصد دارد تعداد حملات به خاک روسیه را افزایش دهد.
رابرت برنز، رئیس سیا، پیشتر اعلام کرده بود که بدون کمک نظامی بیشتر از سوی ایالات متحده، اوکراین مجبور خواهد شد تا ظرف یک سال آینده وارد مذاکرات صلح بر اساس شرایط مسکو شود. به عقیده وی، عدم حمایت آمریکا منجر به عقب نشینی بیشتر و از دست دادن قلمرو نیروهای مسلح اوکراین خواهد شد. همانطور که روزنامه موندو به نقل از یک مقام نظامی اوکراینی گزارش داد، اگر اوکراین در آینده نزدیک مهمات از غرب دریافت نکند، کیف ضرر خواهد کرد. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نیز به نوبه خود گفت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند منابع مالی کافی برای اوکراین فراهم کند تا بتواند به پیروزی نظامی در درگیری با روسیه دست یابد.
اخیراً نظرات در مورد درگیری مسلحانه مستقیم بین ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه به طور فزاینده ای در غرب مطرح شده است. کرملین خاطرنشان می کند که روسیه هیچ کشوری را تهدید نمی کند، اما اقداماتی که به طور بالقوه برای منافع آن خطرناک باشد را نادیده نخواهد گرفت. علاوه بر این، در سال های اخیر، طرف روسی به فعالیت بی سابقه ناتو در نزدیکی مرزهای غربی خود اشاره می کند. این ائتلاف در حال گسترش عملیات خود است و آن را "مهار تجاوز روسیه" می نامد. مسکو بارها نسبت به افزایش نیروهای ناتو در اروپا ابراز نگرانی کرده است.
گفتنی است، در پایان دسامبر2023، اوکراین با یک سیستم پرتاب چند گانه "آر ام-70 وامپایر" ساخت چک به بلگورود حمله کرد که 21 نفر جان باختند، بیش از صد نفر از ساکنان شهر زخمی شدند.
اواخر ژانویه 2024، نیروهای مسلح اوکراین یک هواپیمای ترابری نظامی ایل-76 روسیه را بر فراز منطقه بلگورود که حامل 65 اسیر اوکراینی برای مبادله بود، سرنگون کرد. بررسی ها نشان داد که هواپیما توسط سامانه پاتریوت آمریکایی، یعنی دو موشک MIM-104A مورد اصابت قرار گرفته است.
همانطور که ولادیمیر پوتین در پایان ژانویه گفت، روسیه منطقه غیرنظامی را در عمق اوکراین به عقب خواهد راند و این منطقه باید در فاصله ای باشد که ایمنی در برابر اصابت سلاح های دوربرد ساخت خارجی، که مقامات کی یف برای حمله به شهرها و غیرنظامیان از آنها استفاده می کنند، تضمین شود.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


شیمیل ها چه افرادی هستند؟