روی تقویم علامت بگذارید: زمان عرضه پردازنده‌های اینتل Panther Lake با فناوری ساخت 18A مشخص شد


روی تقویم علامت بگذارید: زمان عرضه پردازنده‌های اینتل Panther Lake با فناوری ساخت 18A مشخص شد

با تأیید مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، نسل جدید پردازنده‌های اینتل Panther Lake برای عرضه در میانه سال ۲۰۲۵ روی ریل پیشرفت قرار دارد. این خبر که در جریان روند بررسی نتایج مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ اینتل اعلام شده، نشان می‌دهد که اینتل قصد دارد به...

با تأیید مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، نسل جدید پردازنده‌های اینتل Panther Lake برای عرضه در میانه سال ۲۰۲۵ روی ریل پیشرفت قرار دارد. این خبر که در جریان روند بررسی نتایج مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ اینتل اعلام شده، نشان می‌دهد که اینتل قصد دارد به صورت بسیار جدی‌تری از قبل وارد حوزه پردازش هوش مصنوعی در ابعاد کامپیوترهای خانگی شود؛ اتفاقی که کوالکام و AMD نیز آن را با جدیت دنبال می‌کنند.

بنابر اعلام Tech Radar، پردازنده‌های Panther Lake که بر پایه فرآیند 18A ساخته می‌شوند، قرار است تا یک سال دیگر وارد بازار شوند.

پت گلسینگر مدیر عامل تیم آبی در این خصوص اعلام کرده که پلتفرم Core Ultra فعلی با پردازنده‌های نسل بعدی که قرار است امسال عرضه شوند (یعنی Lunar Lake و Arrow Lake) عملکرد هوش مصنوعی دستگاه را سه برابر تقویت خواهد کرد. گلسینگر در این زمینه می‌گوید:

در سال ۲۰۲۵ با Panther Lake، ما عملکرد هوش مصنوعی را تا دو برابر دیگر هم افزایش خواهیم داد.

روی تقویم علامت بگذارید: زمان عرضه پردازنده‌های اینتل Panther Lake با فناوری ساخت 18A مشخص شد

این پیشرفت، نتیجه استراتژی «موتور اجرایی» اینتل است که شامل توسعه پنج فرآیند جدید در تولید طی چهار سال آیند می‌شود. این روند با فرآیند Intel 7، با اسم رمز Sapphire Rapids و Emerald Rapids (Xeon) آغاز شد و به فرآیند Intel 4 با نام Meteor Lake (Ultra) رسید و اکنون به فرآیند 20A با Arrow Lake و در نهایت به Panther Lake خواهد رسید.

با توجه به این که Arrow Lake قرار است در اوایل سال ۲۰۲۵ عرضه شود، نسل بعدی با فرآیند 18A چند ماه بعد از آن وارد بازار خواهد شد. از دید صاحب‌نظران، این برنامه‌ریزی بسیار جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد و اگر این مسیر به خوبی و بدون تاخیر دنبال شود، عملکرد هوش مصنوعی دستگاه‌های رده مصرفی کاربران می‌تواند با سرعتی که تاکنون دیده نشده، قابلیت‌های بسیار جذابی را ارائه دهد که تا همین یکی دو سال پیش هم تصورشان ممکن نبود.

در نهایت باید بگوییم که شرکت اینتل اعلام کرده است که نسل جدید پردازنده‌های Panther Lake با فرآیند 18A در حال ساخت است و انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به آمادگی تولید و فازهای آزمایشی برسد. این پردازنده‌ها، که به عنوان بخشی از سری Intel Core Ultra شناخته می‌شوند، به دنبال Ultra 100 (Meteor Lake)، Ultra 200 (Arrow Lake) و Lunar Lake (200V) در بازار عرضه خواهند شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

«Red Bird IMI» شرکت تولید بین‌المللی «All3Media» را تصاحب می‌کند