داغ کردن پیشرانه چه آسیب‌هایی به خودرو وارد می‌کند؟


داغ کردن پیشرانه چه آسیب‌هایی به خودرو وارد می‌کند؟

با نگاهی به پیشرانه آئودی S5 خواهید فهمید که داغ کردن آن چه آسیب‌هایی را به خودرو وارد می‌کند. اگر در حال مطالعه این مطلب هستید احتمالاً می‌دانید که مایع خنک‌کننده پیشرانه و روغن هرگز نباید با یکدیگر مخلوط شوند. مایع خنک‌کننده می‌تواند خاصیت روان...

با نگاهی به پیشرانه آئودی S5 خواهید فهمید که داغ کردن آن چه آسیب‌هایی را به خودرو وارد می‌کند.
داغ کردن پیشرانه چه آسیب‌هایی به خودرو وارد می‌کند؟

اگر در حال مطالعه این مطلب هستید احتمالاً می‌دانید که مایع خنک‌کننده پیشرانه و روغن هرگز نباید با یکدیگر مخلوط شوند. مایع خنک‌کننده می‌تواند خاصیت روان کاری روغن را از بین ببرد و این امر روی عملکرد پیشرانه تأثیر بسیار منفی خواهد گذاشت. این همان اتفاقی است که برای پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی آئودی افتاده است. نکته جالب اینکه پیشرانه یاد شده به آئودی S5 مدل ۲۰۲۲ تعلق دارد و خودرویی نسبتاً نو به شمار می‌رود. با باز کردن پیشرانه می‌توانیم شاهد مخلوط روغن و مایع خنک‌کننده باشیم که ظاهری شبیه میلک شیک شکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

داغ کردن پیشرانه چه آسیب‌هایی به خودرو وارد می‌کند؟

داغ کردن پیشرانه چه آسیب‌هایی به خودرو وارد می‌کند؟
آئودی S5

همچنین بخوانید: دلایل اصلی داغ کردن پیشرانه

نکته جالب اینکه آسیب وارد شده به این پیشرانه نسبتاً نو خیلی زیاد نیست. کارکرد دقیق خودرو مشخص نیست اما آن‌گونه که در ویدئو دیده می‌شود، قطعات مختلف خودرو به راحتی از یکدیگر جدا می‌شوند. همچنین استهلاک بسیار کمی بین قطعات گوناگون پیشرانه وجود دارد. بلبرینگ‌ها، میل‌سوپاپ و حتی دیواره سیلندرها در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارند و با توجه به اینکه پیشرانه با روغن و مایع خنک‌کننده مخلوط شده کار کرده بنابراین چنین وضعیتی جای تعجب دارد.

داغ کردن پیشرانه چه آسیب‌هایی به خودرو وارد می‌کند؟

اما چرا پیشرانه موردبحث به چنین وضعی افتاده است؟ بر اساس گفته‌ها، لوله مایع خنک‌کننده در یک نقطه خراب شده و دمای پیشرانه به شدت بالا رفته و به سایر بخش‌ها آسیب زده است. این امر در نهایت مخلوط شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور را به همراه داشته است. وضعیت قطعات نشان می‌دهد احتمالاً پیشرانه قفل نشده هرچند سر سیلندر وضعیت اصلاً خوبی ندارد. همچنین امکان آسیب دیدن بخش بالایی بلوک سیلندر نیز وجود دارد. البته باید گفت این آسیب قابل تعمیر بوده هرچند برای این آئودی S5 کل پیشرانه تعویض شده است. نکته مهم اینکه تعویض پیشرانه با گارانتی انجام نشده چراکه مجری ویدئو می‌گوید آئودی ادعای مالک را رد کرده چراکه دمای پیشرانه به خاطر مشکلات یاد شده به شدت بالا رفته و فاکتوری ۳۰ هزار دلاری را روی دست مالک گذاشته است؛ بنابراین همیشه باید حواستان به دمای آب پیشرانه باشد و خودرو را به ویژه در فصول گرم سال تحت‌فشار قرار ندهید. جلوگیری از داغ کردن پیشرانه می‌تواند با تعمیر و تعویض یک قطعه کوچک انجام شود تا به این ترتیب مانع خرابی قطعات و صرف هزینه‌های سنگین تعمیر شوید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

این علامت هشدار پشت آمپر نشانه چیست؟