ناصر حسینیمهر مترجم، مدرس، بازیگر و کارگردان تئاتر ایران که این روزها جدیدترین فعالیت خود در زمینه کارگردانی تئاتر را با «مسخ» کافکا آغاز کرده است درباره وضعیت تمرین این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از بین ۴۰۰ نفر متقاضی حاضر در آزمون بازیگری نمایش «مسخ»، با حضور ۱۸ بازیگر تمرین های این اثر نمایشی را شروع کرده ایم.
وی در ادامه درباره وضعیت فعلی تئاتر ایران و حرکت تئاتر به سمت گیشه محور شدن تاکید کرد: من بدون هیچ تردیدی اعتقاد دارم که اوضاع نابسامان تئاتر امروز ما نتیجه اشتباه های بعضی مدیران مرکز هنرهای نمایشی در ادوار مختلف بوده است، به ویژه برنامه ریزی سلیقه ای و کوتاه مدت آنها که نتوانست به فعالیت جمعیت رو به افزایش تئاتر سامان دهد.
حسینیمهر معتقد است که نظام تئاتری ما تا به حال در ایجاد هماهنگی های خلاق بین وضعیت مالی، سالن ها و هنرمندان تئاتر موفق نبوده است.
این کارگردان تئاتر اظهار کرد: پیشنهادهای مشورتی خانه تئاتر هم به جای اینکه پیشنهادهایی علمی برای سازماندهی تئاتر در سراسر کشور باشد بیشتر محفلی بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: همه این مسایل فضای بی شکل و متزلزلی برای دستگاه تئاتری ما به وجود آورده و باعث شده کسانی از این شرایط سوءاستفاده کنند؛ کسانی که در این زمینه کهنهکار یا از وابستگان به این دستگاه بودند. در ۴ تا ۵ سال گذشته سالن های خصوصی توسط چه کسانی و بر چه معیارهایی شکل گرفت؟ چطور سالن ها با قدم هایی که برداشتند تبدیل به جولانگاه دلال های تئاتر شدند و امروز چه چیزی به مخاطب تئاتر عرضه می کنند؟
حسینی مهر در پایان تصریح کرد: آنچه امروز در امپراتوری تئاتر تجاری ما وجود دارد نتیجه کم کاری دولتمردان تئاتری ما بوده و هیچ راه نجاتی هم نداریم جز اینکه این مدیران دولتی تئاتر اشتباه های خود را تصحیح کنند. جامعه تئاتری قربانی نحوه اداره ملوک الطوایفی تئاتر است و این شیب قهقرایی به جایی ختم می شود که شاید دیگر نشانی از تئاتر باقی نماند.
ناصر حسینیمهر مترجم، مدرس، بازیگر و کارگردان تئاتر ایران که این روزها جدیدترین فعالیت خود در زمینه کارگردانی تئاتر را با «مسخ» کافکا آغاز کرده است درباره وضعیت تمرین این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از بین ۴۰۰ نفر متقاضی حاضر در آزمون بازیگری نمایش «مسخ»، با حضور ۱۸ بازیگر تمرین های این اثر نمایشی را شروع کرده ایم.
وی در ادامه درباره وضعیت فعلی تئاتر ایران و حرکت تئاتر به سمت گیشه محور شدن تاکید کرد: من بدون هیچ تردیدی اعتقاد دارم که اوضاع نابسامان تئاتر امروز ما نتیجه اشتباه های بعضی مدیران مرکز هنرهای نمایشی در ادوار مختلف بوده است، به ویژه برنامه ریزی سلیقه ای و کوتاه مدت آنها که نتوانست به فعالیت جمعیت رو به افزایش تئاتر سامان دهد.
حسینیمهر معتقد است که نظام تئاتری ما تا به حال در ایجاد هماهنگی های خلاق بین وضعیت مالی، سالن ها و هنرمندان تئاتر موفق نبوده است.
این کارگردان تئاتر اظهار کرد: پیشنهادهای مشورتی خانه تئاتر هم به جای اینکه پیشنهادهایی علمی برای سازماندهی تئاتر در سراسر کشور باشد بیشتر محفلی بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: همه این مسایل فضای بی شکل و متزلزلی برای دستگاه تئاتری ما به وجود آورده و باعث شده کسانی از این شرایط سوءاستفاده کنند؛ کسانی که در این زمینه کهنهکار یا از وابستگان به این دستگاه بودند. در ۴ تا ۵ سال گذشته سالن های خصوصی توسط چه کسانی و بر چه معیارهایی شکل گرفت؟ چطور سالن ها با قدم هایی که برداشتند تبدیل به جولانگاه دلال های تئاتر شدند و امروز چه چیزی به مخاطب تئاتر عرضه می کنند؟
حسینی مهر در پایان تصریح کرد: آنچه امروز در امپراتوری تئاتر تجاری ما وجود دارد نتیجه کم کاری دولتمردان تئاتری ما بوده و هیچ راه نجاتی هم نداریم جز اینکه این مدیران دولتی تئاتر اشتباه های خود را تصحیح کنند. جامعه تئاتری قربانی نحوه اداره ملوک الطوایفی تئاتر است و این شیب قهقرایی به جایی ختم می شود که شاید دیگر نشانی از تئاتر باقی نماند.