روباتها و هوش مصنوعی در آینده باعث بیکاری مردم می شوند؟
این ترس که هوش مصنوعی مشاغل انسانها را تسخیر کند همیشه وجود داشته است و با حضور روبات ها و ماشین های خودران، این ترس روز به روز بیشتر می شود .
این ترس که هوش مصنوعی مشاغل انسانها را تسخیر کند همیشه وجود داشته است و با حضور روبات ها و ماشین های خودران، این ترس روز به روز بیشتر می شود .
به گزارش صدای ایران از انتخاب، بر اساس پیشبینی های موسسه مک کینزی، یکی از معتبرترین شرکت های مشاوره مدیریت جهانی، پیش بینی می کند که 800 میلیون کارمند تمام وقت تا سال 2030 کار خود را به دلیل اتومات شدن از دست دهند یا مجبور به تغییر شغل شوند.
با این حال، این تمام واقعیت نیست و می توان با آماری دقیق تر این مشکل را تحت بررسی قرار داد:
_کمتر از 5 درصد مشاغل شامل فعالیت هایی می شود که می توانند کاملا خودکار شوند
_در بین 60 درصد از مشاغل، تنها یک سوم از کارها می تواند به صورت خودکار انجام شود
_طی 10 سال آینده هوش مصنوعی در مشاغلی نفوذ می کند که تا پیش از این مورد توجه نبودند
_بازار مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی رشدی خیره کننده خواهد داشت
فراموش نکنیم که 2 نوع برخورد با هوش مصنوعی داریم؛ از یک سو، تیم های هوش مصنوعی برای رشد همچنان با فشارهای محیطی رو به رو هستند، چرا که پذیرش فناوری جدید در محیط های پیچیده با برخی چالش های سازمانی همراه می شود. حتی برخی کارفرماها نیز برای پذیرش هوش مصنوعی و امکانات روباتیک تردیدهایی دارند.
از سوی دیگر جدید ترین نظرسنجی اپ داینامیک که با نظرات 60 هزار رهبر هوش مصنوعی جهان انجام شد نشان داد که اغلب این افراد به رشد هوش مصنوعی در توسعه کسب و کارها امید دارند و آن را موضوعی ضروری می دانند.
بسیاری از سازمان ها برای کمک به کاهش برخی از این چالش ها، هوش مصنوعی را به عنوان یک بخش مهم از اکوسیستم فناوری اطلاعات خود در نظر می گیرند. در حقیقت، 46 درصد از سازمان های فناوری اطلاعات امروزی هوش مصنوعی را برای رشد خود در نظر گرفته اند.
بر اساس نظر سنجی اپ داینامیک:
_49 درصد از پاسخ دهندگان هوش مصنوعی را عاملی قابل اعتماد برای شناسایی اشکالات و راه حل های آن در نظر می گیرند
_ حدود 44 درصد از پاسخ دهندگان به تجزیه و تحلیل خودکار مالی و ارزیابی تاثیرات تجاری هوش مصنوعی امید بسته اند
_حدود 42 درصد از پاسخ دهندگان به ایجاد اصلاح اتوماتیک در استراتژیهای خود برای نظارت بر عملکرد تاکید دارند
اغلب این پاسخ دهندگان یک ذهنیت" AIOPs" دارند. این واژه به معنای پیش بینی واکنشها، پاسخ به پژوهش ها و اقدامات در کنار تجزیه و تحلیل این اطلاعات است.
با استفاده از AIOps، تیم ها توانایی یادگیری هوشمند را برای درک و شناسایی ریشه مشکلات، پیش بینی عملکردها، توصیه بهینه سازی، و رفع خودکار مشکلات دارند.
در نهایت نمی توان گفت رشد هوش مصنوعی به همه مشاغل صدمه می زند، بلکه شاید تغییراتی را در جهت بهبود شرایط شغلی ایجاد کند.
به گزارش صدای ایران از انتخاب، بر اساس پیشبینی های موسسه مک کینزی، یکی از معتبرترین شرکت های مشاوره مدیریت جهانی، پیش بینی می کند که 800 میلیون کارمند تمام وقت تا سال 2030 کار خود را به دلیل اتومات شدن از دست دهند یا مجبور به تغییر شغل شوند.
با این حال، این تمام واقعیت نیست و می توان با آماری دقیق تر این مشکل را تحت بررسی قرار داد:
_کمتر از 5 درصد مشاغل شامل فعالیت هایی می شود که می توانند کاملا خودکار شوند
_در بین 60 درصد از مشاغل، تنها یک سوم از کارها می تواند به صورت خودکار انجام شود
_طی 10 سال آینده هوش مصنوعی در مشاغلی نفوذ می کند که تا پیش از این مورد توجه نبودند
_بازار مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی رشدی خیره کننده خواهد داشت
فراموش نکنیم که 2 نوع برخورد با هوش مصنوعی داریم؛ از یک سو، تیم های هوش مصنوعی برای رشد همچنان با فشارهای محیطی رو به رو هستند، چرا که پذیرش فناوری جدید در محیط های پیچیده با برخی چالش های سازمانی همراه می شود. حتی برخی کارفرماها نیز برای پذیرش هوش مصنوعی و امکانات روباتیک تردیدهایی دارند.
از سوی دیگر جدید ترین نظرسنجی اپ داینامیک که با نظرات 60 هزار رهبر هوش مصنوعی جهان انجام شد نشان داد که اغلب این افراد به رشد هوش مصنوعی در توسعه کسب و کارها امید دارند و آن را موضوعی ضروری می دانند.
بسیاری از سازمان ها برای کمک به کاهش برخی از این چالش ها، هوش مصنوعی را به عنوان یک بخش مهم از اکوسیستم فناوری اطلاعات خود در نظر می گیرند. در حقیقت، 46 درصد از سازمان های فناوری اطلاعات امروزی هوش مصنوعی را برای رشد خود در نظر گرفته اند.
بر اساس نظر سنجی اپ داینامیک:
_49 درصد از پاسخ دهندگان هوش مصنوعی را عاملی قابل اعتماد برای شناسایی اشکالات و راه حل های آن در نظر می گیرند
_ حدود 44 درصد از پاسخ دهندگان به تجزیه و تحلیل خودکار مالی و ارزیابی تاثیرات تجاری هوش مصنوعی امید بسته اند
_حدود 42 درصد از پاسخ دهندگان به ایجاد اصلاح اتوماتیک در استراتژیهای خود برای نظارت بر عملکرد تاکید دارند
اغلب این پاسخ دهندگان یک ذهنیت" AIOPs" دارند. این واژه به معنای پیش بینی واکنشها، پاسخ به پژوهش ها و اقدامات در کنار تجزیه و تحلیل این اطلاعات است.
با استفاده از AIOps، تیم ها توانایی یادگیری هوشمند را برای درک و شناسایی ریشه مشکلات، پیش بینی عملکردها، توصیه بهینه سازی، و رفع خودکار مشکلات دارند.
در نهایت نمی توان گفت رشد هوش مصنوعی به همه مشاغل صدمه می زند، بلکه شاید تغییراتی را در جهت بهبود شرایط شغلی ایجاد کند.