به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی چند روز گذشته شهرداری تهران لایحه طرح ترافیک سال ۹۸ را به شورای شهر ارسال کرد و در این لایحه پیشنهاد افزایش حدودا ۲۰ درصدی نرخ آرم را داده است.

و اما طرح ترافیک و محدودیت در رفت و آمد از سال 1358 در ایران آغاز شده و در طول سال‌ها گسترده‌تر شده اما هیچ زمانی نتیجه مورد نظر از آن حاصل نشده است. این در حالی است که استفاده از این روش در دنیا منسوخ شده و راهکارهایی همچون مدیریت استفاده از فضاهای شهری، افزایش مالیات بنزین و مدیریت بهینه فضاهای پارک و بهبود نظام حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزون بر این، اجرای این طرح سلب حقوق مالکیت شهروندان نیز به شمار می آید. در همین راستا با رئیس سابق پلیس راه کشور به گفتگو پرداختیم.

علیرضا اسماعیلی اجرای طرح‌های ترافیکی را نشانه ناکارآمدی مدیران شهری دانست و در ادامه به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: فلسفه طرح زوج و فرد هم به دلایل حقوقی، هم فنی و هم شهروندی در دنیا رد شده است؛ اجرای این طرح به معنای ناکارآمد بودن سیستم مدیریت شهری است. اگر بسترهای ترددی شهر استاندارد و عرضه و تقاضا تعریف شده باشد و امکانات حمل و نقل عمومی در دسترس، سریع و ارزان باشد، عمدتا مردم نیازی به استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی نخواهند داشت.

وی مشکلات در حوزه مهندسی راه و همچنین خدمات دهی به تقاضا را علت عدم کاهش ترافیک و آلودگی هوا برشمرد و افزود: زمانی که تقاضا بالا و عرضه محدود باشد، یعنی ظرفیت ها توان پاسخگویی به تردد این حجم از ماشین را ندارد. مسئله حائز اهمیت دیگر این است که حمل و نقل عمومی از مترو و تراموا گرفته تا اتوبوس و بی آر تی باید توسعه یابد تا مردم مجبور نشوند برای هر سفری از خودرو شخصی استفاده کنند. در نتیجه، تعداد خودروهای شخصی کم می شود و ترافیک عادی شده و از آلودگی هوا کاسته می شود و نیاز به طرح زوج و فرد نخواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی، طرح ترافیک و زوج و فرد را سلب حقوق شهروندی برشمرد و اظهار کرد: محروم کردن بخش وسیعی از مردم -هم از نظر فنی و هم حقوقی- فی ذاته اشکال دارد و روشی است که در تمام دنیا منسوخ شده است. وقتی شخصی ماشین می خرد، برای 365 روز بیمه و عوارض پرداخت می کند؛ بدین معنا که از لحاظ حقوقی هم باید 365 روز از ماشین خود استفاده کند و اینکه بتوان او را شش ماه سال از حق خود محروم کرد، به طوری که گاهی حتی از در منزل هم نتواند خارج شود، پایه قانونی ندارد.

این در حالی است که مسئولان ادعا دارند که برای حفظ سلامت شهروندان و کاهش آلودگی چنین طرح هایی را اجرا می کنند؛ در صورتی که فرمول های دیگری هم برای حل این معضل وجود دارد اما ما ترجیح می دهیم آنها را نادیده بگیریم و از همین روش ساده استفاده کنیم که هم حقوق شهروندی و حق الناس را ضایع می کند و هم منت سر مردم گذاشته می شود.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه استفاده از این طرح ها یک دور باطل است که باید با اقتدار به آن پایان داد، افزود: مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که این شش ماهی که فرد از خودرو خود محروم است، پس باید چه کار کند. زمانی که حمل و نقل عمومی کارا وجود نداشته باشد، شخص باز هم باید از خودروهای شخصی استفاده کند؛ در نهایت یک دور باطل است و هیچ کس هم تصمیم نمی گیرد . بهتر است ؛برای یک بار هم که شده اقرار به اشتباه بودن این روند و بهره گیری از یک راه حل های درست دیگر داشت .تا 15 سال قبل فقط تهران دچار این معضل بود اما اکنون اصفهان، مشهد، شیراز و اکثر کلانشهرها دچار همین معضل شده اند که با یک اقدام عاقلانه و شجاعانه و یک مدیر جسور قابل حل است.