به گزارش پارس نیوز، برج میلاد با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار در ارتفاع 435 متر یکی از بلندآوازه‌ترین سازه‌‌های پایتخت است که قرار بود در کنار برج آزادی و پل طبیعت به عنوان یکی از بالانسرهای گردشگری تهران در جذب توریست و گردشگر باشد. این سازه که در ابتدا با هدف ایجاد یک فضای فرهنگی و گردشگری کلنگ آن بر زمین زده شد نتوانست پس از گذشت 12 سال از افتتاح آن و طی فراز و نشیب‌های بسیار آنگونه که باید رسالت نمادگونه خود را برای پایتخت‌نشینان ایفا کند.

احداث برج میلاد در ابتدا بر 2 محور رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی و ایجاد جاذبه گردشگری و بهره‌مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی بنا شد. این سازه هر چند در ایفای نقش خود در محور نخست توانست موفق عمل کند اما متأسفانه از بُعد گردشگری و فرهنگی تنها به مهملی برای مطرح شدن نگرش یا جریانی خاص تغییر کاربری پیدا کرد و بسیاری از ظرفیت‌های آن مغفول ماند و نتوانست پاسخگوی ضروریات کلان‌شهر تهران در فضای عملکردی آن بوده و جایگاه خود را به عنوان نماد تهران تثبیت کند.

جای خالی برنامه های فرهنگی و هنری فاخر در برج میلاد

در واقع برج میلاد برای شهروندان تهرانی که بیش از یک دهه شاهد قد کشیدن طبقه طبقه این سازه غول‌پیکر بودند نتوانست همچون برج آزادی جای پایی در خاطره جمعی آن‌ها باز کند و همه بُعد فرهنگی و گردشگری آن به برگزاری جشنواره‌هایی محدود برای مخاطبانی با طیف خاص محصور شده است که همین خود فلسفه کاربردی برج را زیر سئوال می‌برد‌.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری برج میلاد نیازمند تغییر رویکرد در نگاه مدیریتی است

در این راستا حسن خلیل‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به کارکرد اولیه برج میلاد اظهار داشت: کارکرد برج میلاد صرفاً گردشگری نبوده بلکه بیشتر به عنوان یک برج مخابراتی مطرح بوده که در کنار آن می‌توان از ظرفیت‌های تفریحی، علمی و گردشگری آن نیز استفاده کرد همچنان که در حال حاضر نیز با برگزاری نمایشگاه‎ها و جشنواره‌هایی در این زمینه اداره می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ارزیابی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت برج میلاد در ورود به حوزه‌های گردشگری صورت نگرفته اما به نظر می‌رسد در حد توان توانستند بهره‌برداری‌های لازم را داشته باشند.

جای خالی برنامه های فرهنگی و هنری فاخر در برج میلاد

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران سپس با اشاره به رویکرد مدیران برج میلاد تصریح کرد: مدیریت برج میلاد زیرنظر شرکت‌هایی وابسته به شهرداری است بنابراین برای بهره‌برداری از حوزه‌های گردشگری در برج میلاد باید مدیریت آن تغییر کند و فعالیت‌های آن باید زیر مجموعه یک معاونت گردشگری قرار گیرند تا بتوان با اهداف از پیش تعیین شده برنامه شهرداری مطابقت پیدا کرده و آن اهداف را محقق کنند.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه شهرداری در حوزه گردشگری برنامه مشخصی ندارد افزود: در برنامه سوم توسعه در ماده ۷۲ تشکیل سازمان گردشگری تصویب شده است اما شهرداری تاکنون لایحه را به صحن شورا نیاورده و ما در حوزه گردشگری در تهران و نه فقط در برج میلاد و یا در شهرداری بلکه حتی در وزارت گردشگری نیز تهران به عنوان شهری با ویژگی‌های متنوع گردشگری مورد توجه قرار نگرفته است.

عملکرد ضعیف برج میلاد ناشی از رویکرد مدیریت دولتی است

علیرضا نادعلی تهیه‌کننده برنامه‌های فرهنگی و هنری با انتقاد از رویکرد غالب بر مدیریت برج میلاد اظهار داشت: شهر تهران با این حجم از وسعت و جمعیت به لحاظ بهره‌مندی از سالن‌های باکیفیت برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیار ضعیف است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از برنامه‌ها که باید در محل نمایشگاه بین‌المللی، برج میلاد، سالن وزارت کشور یا هتل اسپیناس پلاس برگزار ‌شود متأسفانه به دلیل شیوه مدیریتی خاص به درستی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد.

نادعلی افزود: برج میلاد امکانات بسیار خوبی دارند و به لحاظ موقیت مکانی، دسترسی، پارکینگ و تجهیزات و امکانات شیک مکانی مناسب برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی در سطحی گسترده است اما به دلیل نوع نگاه مدیران هیچ بهره‌برداری در جهت استفاده بهینه از آن صورت نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر واگذاری مدیریت برج میلاد به بخش خصوصی تصریح کرد: واگذاری برج میلاد به بخش خصوصی به ‌دلیل درآمدزایی مناسب آن می‌تواند کاربرد بهتری داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از سالن‌های جنبی برج بلااستفاده است و حتی در سالن اصلی آن نیز برنامه درخوری برگزار نمی‌شود و در بسیاری از شب‌ها سالن‌های آن خالی از برنامه است.

بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی برج میلاد نیازمند مدیریتی جهادی و اثرگذار است

همچنین عیسی‌لو معاون سابق مالی ‌برج میلاد با بیان اینکه سازه برج میلاد تبلور خودباوری مهندسان جوان ایرانی است و با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت جهادی این سازه عظیم با این وسعت و پیچیدگی تنها با تکیه بر مدیریت جهادی ساخته شده است، گفت:‌ باید بهره بر

داری آن نیز در شرایط آن اتفاق بزرگی که در مسیر ساخت آن طی شده پیگیری شود.

وی بیان کرد: ظرفیت عظیم برج میلاد فضایی مناسب برای کار و فعالیت در زمینه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراهم کرده است که بهره‌برداری از آن مترصد اقدامی اثرگذار و یک مدیریت جهادی است.

معاون سابق مالی ‌ اداری برج میلاد افزود: با مدیریتی حاذق در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و هنری به نظر می‌رسد بتوان موضوعات در حوزه‌های مختلف را مدنظر قرار داده و در چارچوب‌های نظام و بیانیه مقام معظم رهبری در مورد گام دوم انقلاب که تأکید بسیار هوشمندانه در پیشرفت و توسعه شده بتوان بهره‌برداری بهتری از فضای برج میلاد داشت.

عیسی‌لو تصریح کرد: موضوع مهمی که در بهبود فرایند بهره‌برداری از ظرفیت‌های عظیم برج میلاد باید مورد توجه قرار گیرد دیده شدن حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کنار یکدیگر است.

وی ادامه داد: نباید موضوعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به صورت جدای از هم و مستقل دیده شوند بلکه باید با تعریف یک طرح تفصیلی و جامع برای آن شرایط را برای استفاده از ظرفیت‌های برج میلاد ارتقا بخشید.

عیسی‌لو سپس با تأکید بر مخاطب‌شناسی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی برج میلاد بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد حوزه مخاطب‌شناسی است که هم در خصوص مباحث درآمدزایی و هم مسائل اجتماعی و فرهنگی باید مطالعه جامعی در خصوص مخاطبان برج‌میلاد داشته باشیم.

معاون سابق مالی ‌ اداری برج میلاد افزود: برج میلاد در ارتباط با افزایش درآمدها با توجه به مباحث فرهنگی باید به صورت یک پکیج دیده شود و فعالیت‌های درآمدی و اقتصادی آن نباید مستقل از موضوعات فرهنگی دیده شود بلکه باید با مدنظر قرار دادن مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی، مباحث اقتصادی و درآمدزایی نیز در کنار آن مورد توجه قرار گیرد.