اهمیت بومیسازی در تلویزیون| تلاش سعید آقاخانی برای شوخی درست با کُردها/ ماجرای برادرزن آقای نون.خ و بهنامی که کُردی حرف نمیزند
تصویربرداری سریال نون.خ در برف و سرما ادامه دارد؛ از هیچ موقعیت بکر و دیدنی نمیگذرند و مراقبت میکنند تا شوخیها بیمزه و لوده نشوند و کُردها را آزرده نکند.
خبرگزاری تسنیم- مجتبی برزگر
آپارتماننشینی و توجه به پایتخت و شهرنشینی، یکی از نقدهایی است که به تلویزیون و سریالسازانش شده است؛ سریالهایی که از دریچه دوربینهایشان، روستا و منطقه بکر و دیدنی نمایش داده نشد. جمعیت زیاد و آلودگی که تهران را نشان میداد و یا کارگردان و عوامل خیلی دل و دماغ رفتن به روستاها و نشان دادن فرهنگها و آداب و رسوم را نداشتند. بیشتر با سوژهای نخنما شده و تکراری به سراغ شهرنشینی رفتند و یا در پایتخت متمرکز شدند. شاید شروع "پایتخت" در تلویزیون و رسیدن به ششمین فصل، چراغ سبزی را به کارگردانها نشان دهد که با پرداختن به موضوعات روستایی و توجه به گویشها و آداب و رسوم مناطق مختلف میتوانند مخاطب را پاگیرِ سریالشان کنند.
نوبت به بومیسازی در تلویزیون رسیده است
با نگاهی به تصویربرداری برخی از سریالها این نکته به ذهن میرسد که تلویزیون از آپارتمان خارج شده است؛ چرا که فصل ششم "پایتخت" برای نوروز 1399 در شیرگاه مازندران ساخته میشود؛ "نون.خ"2 در کرمانشاه و مناطق کردستان مهیای آنتن رمضانی میشود. "افرا" سریال گلیکی است و "سرباز" هم به مناطق خوزستان کشیده شد. "آخر خط" در مشهد تمام شد و "ایلدا" روزهای سخت برفی و سرما را در ارتفاعات خرمآباد میگذراند.
اطلس اقوام و آداب و رسوم روی آنتن صداوسیما
سریال "نفوذ" در مناطق مختلف کشور و با تعدد لوکیشن، به روزهای پایانی میرسد که از اوایل مهرماه سال 1399 و شبکه یک سیما پخش شود. "جشن سربرون" در خارج از تهران فیلمبرداری میشود و جزو سریالهای الف ویژه تلویزیون است. البته که قرار است سریالهای دیگر هم برای اقوام دیگر در نظر گرفته شوند؛ این خوشایند رسانهای است که از آن به عنوان تریبون اصلی نظام جمهوری اسلامی یاد میشود.
شوخی با اقوام و مراقبت سعید آقاخانی
در این میان شاید کار سعید آقاخانی و گروهش سختتر باشد چون با اقوامی شوخی میکنند که کمتر کارگردانی به سراغشان رفته است. قوم پرجاذبه با مناطق بکر و دیدنی که نمایششان، مخاطب را به بازدید از کرمانشاه و کردستان وا میدارد. سفری که رفتنش برای یکبار هم که شده است به ایرانیها توصیه میشود؛ مردمانی که تخمه یکی از کالاهای صادراتیشان به حساب میآید. همانطور که کارگردان "نون.خ" آن را بستر و درونمایه اصلی داستانش قرار داده است. در سریال کاراکترهایی را میبینیم که جیبهای لباس کُردیشان پُر از تخمه است.
"نون.خ" به تهران میآیند
روزهای تصویربرداری را در روستای کمجمعیت "پریان" واقع در منطقه دینور استان کرمانشاه، سپری میکنند اما قرار است در روزهای آینده به تهران بیایند و کار را در پایتخت ادامه بدهند؛ البته که به تعبیر مهدی فرجی تهیهکننده سریال، بعد از تهران به شمال میروند و دوباره به کرمانشاه برمیگردند. گروه "نون.خ" برای آنتن رمضانی، تا روز آخر فیلمبرداری خواهند داشت.
میرطاهر مظلومی برادرزن "نون.خ"
مجید یاسر، میرطاهر مظلومی و شقایق دهقان به سری دوم "نون.خ" اضافه شدهاند؛ کاری که از میراث فرهنگی و جاذبههای گردشگری حمایت میکند. شخصیت دایی شفیع برادر زن نورالدین خانزاده – سعید آقاخانی را به میرطاهر مظلومی سپردهاند و مجید یاسر هم با کاراکتر "بهنام" به تلویزیون برمیگردد که البته گویش و لهجه کُردی ندارد. هنوز نقش شقایق دهقان مشخص نشده و البته جلوی دوربین هم نرفته است. زمزمههایی از ازدواج آقای "نون.خ" در سری دوم مطرح شده که البته او پیش از این، پاسخی به این ابهام داده است.
کار سختِ عوامل "نون.خ" در ارتفاعات سردِ کرمانشاه
شرایط فیلمبرداری در کرمانشاه با برف و سرما دنبال میشود؛ آنقدر که وقتی در لوکیشن قرار میگیریم مجبور میشویم دستهایمان را در جیبهایمان قرار بدهیم؛ به خود میلرزیم اما آقای "نون.خ" و عواملش دیالوگ میگویند. گاهی اوقات راه بسته میشود و راهداری کرمانشاه به میدان میآید؛ چند روز آینده به تهران میآیند بعد به رشت و بخشهای دیگر مناطق کردنشین و کرمانشاه میروند تا مخاطبین علاقهمند به سریالهای تلویزیون، ماه رمضان 1399 دوباره نون.خ را با ماجراهای جدید ببینند.
تلویزیون باید از آپارتمان خارج شود
در گپ و گفت با سعید آقاخانی و مهدی فرجی کارگردان و تهیهکننده کار، به این نتیجه رسیدیم که "نون.خ"، پایش را فراتر گذاشته و به مناطق زلزلهزده کرمانشاه رفته است، کردستان را بیشتر میبیند و سری به شمال میزند؛ سفر کوتاهی هم به تهران خواهد داشت. مناطق بکر و دیدنیهای زیبای کرمانشاه و کردستان به رخ کشیده میشوند؛ قدمی که تلویزیون باید برای نشان دادن آداب و رسوم و سنن ایرانیاش بردارد و سریالسازانش از لوکیشنهای آپارتمانی خارج شوند و به دیدنیهای ایران سر بزنند و سوژهها و موضوعهایش را در دل اتفاقات و فضای کاملاً ایرانی به منصه ظهور برسانند.
چطور به کرمانشاه و کردستان رسیدند؟
این اتفاق را سریال "پایتخت" شروع کرد و بعداً بنابر طرحی که محسن تنابنده در ذهنش خطور میکند، "نون.خ" شکل میگیرد البته با شکل و شمایل دیگری که به محض حضور سعید آقاخانی ورق برمیگردد و این پروژه به دلِ کردستان و کرمانشاه میرود.
سلطانهای تخمه به ماه رمضان آمدند
حالا ماجراهای جدید آقای نون.خ و دیگر سلطانهای تخمه داستان به سفرههای افطار ماه مبارک رمضان ایرانیها میآید. سعید آقاخانی خودش در وهله اول جلوی دوربین قرار گرفت تا به عنوان نقش اول سریال، زنگ آغاز را رسماً به صدا درآورد. با اضافه شدن میرطاهر مظلومی، شقایق دهقان و مجید یاسر، شخصیتهای جدیدی هم به قصه اضافه میشوند و جذابیت داستانی هم بالاتر میرود. توجه به گویش و لهجه و اصرار کارگردان بر استفاده از بازیگران بومی خودش نقطه عطف این سریال تلویزیونی است.
بازیگران جدید و کاراکترهای اصلی و بومی
فارغ از نقش نورالدین خانزاده که برعهده سعید آقاخانی کارگردان "نون.خ" است، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، سیروس میمنت، شیدا یوسفی، صبا ایزدپناه، هدیه بازوند و ... همچون فصل اول، در بخش دوم این سریال تلویزیونی نیز حضور دارند و هومن حاجیعبداللهی در همان روزهای نخست پیشتولید اعلام شد که بازیگر غایب از فصل اول "نون.خ" است.
با اضافه شدن این چند بازیگر اما قرار است شخصیتهای جدیدی به تناسب داستان اضافه شوند؛ البته بازیگران بومی جدیدی هم به جمع شخصیتهای کُرد و یا دیگر سلاطین تخمه سریال، به تدریج اضافه میشوند.
با عروسی دختر نورالدین تمام شد
"نون.خ" ماجراهای سلطانهای تخمهای را نمایش داد که از شخصیت محوری داستان طلبکارند و اتفاقات جذابی که به عروسی دختر نورالدین رسید و حالا باید ببینیم که در ماه رمضان 1399 چه اتفاقات جدیدی، روی قاب سیما نقش میبندد.
"نون.خ" دوم 25 قسمتی است و روزهای آغازین فیلمبرداریاش را در کرمانشاه طی میکند. حدوداً نیمی از دوران فیلمبرداری در مناطق کرمانشاه و کردستان، روستایی به نام "کندوله" و "اورامان" میگذرد؛ البته گروه، سری به شمال کشور هم میزنند و در تهران هم تصویربرداری خواهند داشت.
امتیاز ویژه "نون.خ" در رمضان 1399
مهدی فرجی تهیهکننده سریال "نون.خ"2 کنداکتور رمضانی را برای این سریال امتیاز دانست و گفت: با توجه به نوروزی شدن سریال "پایتخت"، "نون.خ" با فرصت بیشتر به رمضان میآید و این بازه زمانی، امتیاز ویژهای برای این سریال محسوب میشود. در جای سردی میان کوهها فیلمبرداری میکنیم، داخل روستاها راهها کمی محدود است و مردم روستا همهچیز را برای تصویربرداری آماده کردهاند. روستای پرنیان و کندوله از آثار تمدنی کرمانشاهند. اولین شاهنامهای که به کردی ترجمه شده است از این اهالی است و از شاهنامه و مشاهیر استان در سریال استفاده میکنیم.
نگارش فصل دوم همچنان ادامه دارد
با گذشت حدود دو ماه از آغاز به کار تاکنون حدود 25 درصد از فصل دوم این مجموعه تلویزیونی که قرار است ماه رمضان سال 1399 روی آنتن شبکه یک سیما برود، تصویربرداری شده است. همچنین مراحل فنی از جمله تدوین و صداگذاری همزمان با تصویربرداری جلو میرود. نگارش فصل دوم سریال "نون خ" همچنان ادامه دارد و به 30 درصد پایانی نزدیک شده است.
سعید آقاخانی مراقبت میکند که به اقوام توهین نشود
به سراغ عوامل سریال "نون.خ" رفتیم از تأثیرها و مزایای ساخت سریالهای بومی در تلویزیون سؤال کنیم:
سعید آقاخانی کارگردان سریال در گفتوگوی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره خروج از لوکیشنهای آپارتمانی و توجه به فضاهای بکر و دیدنی، تصریح کرد: من خودم احساس میکنم تماشاچی آنقدر لوکیشنهای آپارتمانی و فضای تهران را دیده، خسته شده است. با تنوع ایجاد کردن و آمدن به اقلیمهای مختلف، مخاطب جذب میشود. آمدن به این فضاها خیلی به لحاظ بصری و فرهنگی، کمک میکند.
او درباره مراقبت از طنز درست و شوخیهایی که به اقوام برنخورد، افزود: با مراقبت و دقت خاصی باید حرکت کنیم تا شوخیها و طنزها تبدیل به توهین نشوند؛ این اتفاقات آنقدر دست و پا را میبندند و کار را برای ما سخت میکنند که همواره هراس داریم نکتهای یا چیزی به کسی بربخورد. البته در سری قبل هم به این نکته توجه و طوری قصهمان را روایت کردیم که به جای احساس تمسخر، همه در کنار هم با دیدن اتفاقات مختلف نمایشی، لذت ببرند. در این سری هم کاراکترهایمان را طوری طراحی کردیم که به گونهای باشند به کسی برنخورد و مشکلی پیش نیاید؛ اساساً کار طنز، سخت است.
آیا "نون.خ" فصلهای بعدی دارد؟
آقاخانی با اشاره به ادامه "نون.خ" در فصلهای بعدی، گفت: نون.خ اگر ادامه پیدا کند هم با قوم کُرد ادامه میدهد و تا آخر کُرد میمانیم. امیدوارم بتوانیم فصل دوم را به خوبی بسازیم؛ پنج ماه تصویربرداری داریم و اینجا به شدت سرد است؛ جالب است بدانید 2 شب پیش در برف ماندیم و راهداری راه را برایمان باز کرد. مقداری سخت است و امیدواریم کار خوبی شود؛ باید مردم دوست داشته باشند تا به سراغ سریهای بعد برویم.
روایت الماسی از رویکرد توجه سریالسازان به بومیگرایی
غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما در خصوص رویکرد توجه سریالسازان به بومیگرایی و پرداختن به نمایههای آداب و رسوم استانها به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: اتفاق درستی است و به دنبال آن میرویم که دوربین را فراتر از بخشهای تهران ببریم و مناطق دیدنی، گردشگری و آداب و رسوم آنها معرفی شوند. "به رنگ خاک" این قدم را برداشت و در جزایر جنوبی کشور تولید شد و طبیعتاً بعد از "پایتخت" و "نون.خ" که به قومیتهای مازندرانی و کُرد میپردازد؛ "افرا" هم در لاهیجان تصویربرداری میشود. انشاءالله با امکانات و تجهیزاتی که فراهم شود راه توجه به بومیسازی با قدرت و تداوم ادامه یابد.
توجه تلویزیون به میراث فرهنگی و گردشگری از نگاه مدیر شبکه1
مجید زینالعابدین مدیر شبکه یک بر ادامهدار بودن مسیر توجه به بومیگرایی در تلویزیون با سریالسازی و برنامهسازی تأکید کرد و گفت: بعد از شروع تصویربرداری سریال "افرا" به سراغ تولید مسابقه جدید تلویزیون رفتهایم؛ مسابقهای که نامش "ایران" است و شرکتکنندگان را ملزم میکند به سؤالاتی در این باره پاسخ بدهند. این روزها مسابقه "سبقت" روی آنتن رفته است؛ کاری که مدتها ساختار آن فراموش شده بود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل به وزارت شده است و شبکه یک هم به عنوان شبکه ملی تلویزیون میتواند در این راستا گامهای جدی بردارد، به معرفی مناطق دیدنی چه در عرصه سریالسازی و چه برنامهسازی بپردازد، شما چه برنامههایی در این راستا دارید، خاطرنشان کرد: شعار شبکه یک، شبکه یک شبکه هر ایرانی است و چشمانداز روشنی را پیشرو داریم؛ طبیعتاً برای تولید برنامه به این چشمانداز میاندیشیم و برای تحقق این شعار مهم، رویکردها و رویههایی ترسیم شدهاند. مسابقه "ایران" هم در این راستا طراحی شده و نخستین مسابقهای است که همه سؤالاتش شرکتکننده را ملزم میکند ایران را با تمام ابعاد و زوایایش بشناسد؛ زیرا باید به پرسشهایی پاسخ بدهد که درباره ایران است.
مدیر شبکه یک به توجه ویژه برنامه "صبح بخیر ایران" به گردشگری با حضور بازیگری معروف اشاره کرد و افزود: نگاه بومیگرایی و توجه به صنعت گردشگری و میراث فرهنگی آنقدر برای شبکه یک حائز اهمیت است که در ساختار جدید برنامه "صبح بخیر ایران" علیرام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون به شهرهای مختلف میرود و مناطق دیدنی و آثار طبیعی و گردشگریاش را معرفی میکند. اینها همه قطعات پازلیاند که اهداف مهمی را دنبال میکنند.
میرطاهر مظلومی در نقش "دایی شفیع"
میرطاهر مظلومی بازیگر جدیدی است که به "نون.خ"2 پیوسته و به تازگی جلوی دوربین رفته است. او نقش دایی شفیع و برادر زن "آقای نون.خ" را بازی میکند؛ او به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: سرما و سختی وجود دارد اما آرامش سعید آقاخانی و عوامل آنقدر زیاد است که سختی و سرمایی متوجه نمیشویم. کار بومی و حضور در لوکیشنهایی به دور از آپارتمانهای معمول، همیشه برای من لذتبخش بوده است. همانطور که در برخی از کارهای دیگر اینچنین بوده است.
* "سگبند" مهران احمدی و "زنها فرشتهاند"2 آرش معیریان کارهای جدید میرطاهر مظلومی است.
روایت مدیر تولید "نون.خ" از رسیدن به رئال روستایی
منصور غضنفری مدیر تولید سری دوم "نون.خ" است؛ شاید بیش از همه دوندگی و تلاش میکند تا بهترینها برای این سریال رقم بخورد. او درباره خروج سریالها از آن آپارتمانهای معمول که شبیه به هم شدهاند به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: بر اثر اینکه مردم عادت کرده بودند غالباً سریالها را در سیستم کارهای آپارتمانی ببینند، تلویزیون بینندهاش را از دست داده است و به آسیبشناسی مخاطبین تلویزیون نگاه کنیم عمدتاً سریالها شبیه به هم ساخته میشوند. نکتهای که پیش قراول آن سریال "پایتخت" بود و در فصل دوم "نون.خ" از آپارتمان خارج شدیم و به محیطهای رئال روستایی آمدیم؛ گاهی اوقات از این فضای آپارتمان خارج میشوند و به فضاهای شهری میروند. باید از این شهرنشینی به پرداختهای بکر و دیدنی روستایی رسید.
وی افزود: این را بدانید خروج از آپارتمان، پروسه و فرآیند کار را سختتر میکند؛ باید فضاهایی که انتخاب میشوند با داستان همخوانی داشته باشند، حال و هوا و عوامل همراه باشند و خیلی از اتفاقات دیگر حائز اهمیت است. اینجا پرنیان و روستاهای دیگر را انتخاب کردیم و محل اسکان و شرایط پذیرایی و خواب بازیگران و عوامل برایمان اهمیت داشت. فاصله 85 کیلومتری روستای پرنیان تا کرمانشاه را به جان خریدیم تا خروجی کار به لحاظ اتمسفر و فضای کار خوب باشد.
"نون.خ"2 از "نون.خ"1 بهتر است
مدیر تولید "نون.خ" درباره زمان مناسب و استفاده از مناطق بکر برای ساخت سری دوم این سریال، خاطرنشان کرد: شاید یکی از نکات بارز و مهم در سری دوم "نون.خ"، استفاده از فضاهای رئال و بکر روستایی است که در سری اول دست و بال سعید آقاخانی بسته بود و در این سری، نماهای زیبا از طبیعت کرمانشاه بیشتر استفاده کردهاند و این به پیشبرد قصه ما کمک خواهد کرد؛ شک نکنید "نون.خ"2 از "نون.خ"1 بهتر از آب درمیآید. از طرفی وقت و زمان مناسبتری برای شخصیتپردازی و کنداکتور رمضانی داریم. از بازیگران بومی حتی برای تک سکانس و پلان استفاده کردهایم و میرطاهر مظلومی برای نقش "دایی شفیع"، مجید یاسر و شقایق دهقان اضافه شدهاند.
* غضنفری در حالی مدیر تولید سری دوم سریال "نون.خ" است که با فیلم سینمایی "لباس شخصی" به سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر میرود؛ کاری که به گفته خودش از حجم بالای پروداکشن برخوردار است، بازیها و قصه در شرایط خوبی به سر میبرند و امیدوار است که با خروج موفقیتآمیز از مراحل تدوین حرفی برای گفتن داشته باشد.
همدلی و همراهی ثمره خروج تلویزیون از آپارتمان
مجید یاسر بازیگر جدید سریال "نون.خ" در خصوص نگاه تلویزیون به سریالسازی بومی و پرداختن به لهجه، گویش و آداب و رسوم و اقوام به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: بزرگترین حس آن همدلی است که به وجود میآید؛ وقتی همه عوامل مدتها کنار همند؛ کنار هم غذا میخورند و در محل اسکان و هتلی مشترک استراحت میکنند این همجواری 24 ساعته احساس همدلی و همراهی و صمیمیت به همراه دارد. اما در تهران فقط در زمانی که جلوی دوربینیم همدیگر را میبینیم و خیلی نمیتوانیم از حال همدیگر خبردار شویم. این کنار هم بودن عشقی را به وجود میآورد و باعث میشود تلاش کنیم خروجی مناسب و در خور شأن مخاطب ارائه شود.
سعید آقاخانی با هوشمندی بالا، مدیریت میکند
وی افزود: وقتی در خارج از تهران کار میکنیم، از نظر بصری هم اتفاقات خوبی میافتد. بحث شهرنشینی و تمرکززدایی در پایتخت کمتر دیده میشود و این خودش برای بازیگر و مطمئناً مخاطب جذابیت دارد. ما داخل روستاییم و فرهنگ جدید و آدمهای به شدت صادق، پاک و بدون غل و غشی را میبینیم. این پاکی و صداقت، انگیزه میدهد و حالمان خوب میشود. حسّ جدیدی را تجربه میکنیم و قطعاً در روند ساخت تأثیر مثبت دارد، کما اینکه سعید آقاخانی با هوشمندی بالا و آگاهی کامل مدیریت میکند و همه را به سمتی میبرد که مخاطب سرمنزلها و اتفاقات خوبی را در قاب سیما ببیند.
فیلمنامه اجازه نداد بهنام "نون.خ"1 باشم
یاسر با اشاره به اینکه قرار بود در فصل اول "نون.خ" باشم، خاطرنشان کرد: شرایط فیلمنامه اجازه نداد در قسمت اول "نون.خ" حاضر شوم اما در سری دوم، از قسمت اول با شخصیت "بهنام" وارد میشوم. این نقش پیچیدگی خاصی دارد با صحبتهایی که با سعید آقاخانی و مصطفی تنابنده راجع به فیلمنامه داشتیم این پیچیدگی برجسته شود و در بستر قصه به چشم آید.
لهجه ندارم
وی در خصوص استفاده از لهجه و گویش کُردی، توضیح داد: خودم دوست داشتم گویش داشته باشم و بتوانم کُردی و یا با لهجه صحبت کنم؛ آقاخانی مخالفت کرد و خواست این شخصیت با کلام فارسی و گویش رئال اتفاق بیفتد؛ در واقع خودم را بازی کنم.
* یاسر چندین پیشنهاد داشته اما در خارج از کشور درس میخواند و بنابر فیلمنامه، سوژه و کار ایدهآل به سریال یا فیلمسینمایی اضافه میشود.
پیامهای کُردها به سیروس میمنت در شرایط زلزله و سیل
سیروس میمنت نقش کیوان را در فصل اول سریال "نون.خ" برعهده داشت؛ او همیشه علاقهمند نویسندگی و بازیگری کاری برای خطّه خودش بوده است. او درباره توجه به اقوام در تلویزیون به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: خوشبختانه قوم کرد و بسیاری از اقوام دیگر، علاقهمندند دربارهشان کارهای متفاوت و متنوعی ساخته شود و عمدتاً تأثیرگذارند؛ مگر اینکه به آنها توهین شود؛ تا توهین نبینند عکسالعملی نشان نمیدهند. سعید آقاخانی بسیار مراقب است که به این قوم غیور، توهینی نشود و یا ناراحت و آزرده نشوند. حتی شاهد بودم سکانسی خیلی خوب از آب درآمد اما به خاطر شکی که داشت شاید توهینآمیز باشد از خیر آن گذشت. همه گروه "نون.خ"، کارگردان و نویسنده میکوشند سکانس، پلان یا دیالوگ برخورندهای، به تصویر کشیده نشود. مردم کُرد هم به شدت آگاهند و از سری اول آن استقبال کردند. پیامهایی به من داده میشد که در شرایط زلزله و سیل، گِلها را کنار میگذاریم و این سریال را نگاه میکنیم و خستگی ما درمیرود.
وجه تمایز "نون.خ"1 با "نون.خ"2
او به وجه تمایز سری اول "نون.خ" و سری دوم آن، اشاره کرد و گفت: تقریباً همان روال ادامه پیدا میکند؛ مقداری قویتر شده است. چون در سری اول فهمیدیم باید چه کار کنیم و چه کار نکنیم.
لوکیشنهای آپارتمانی سالها مرا زجر میداد
میمنت در پاسخ به این سؤال که توجه به اقلیمهای دیگر و بومیسازی و خروج سریالسازان از آپارتمان چقدر تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: مسئلهای که سالها مرا زجر میداد، لوکیشنهای آپارتمانی بود. صبح تا شب در تهرانیم و اگر کار نداشته باشیم از آپارتمان بیرون نمیآییم، حالا شب هم سریالی نگاه کنیم آن هم در آپارتمان باشد این زندانی با اعمال شاقه است. هیچچیز بدتر از این نیست همه قصه در آپارتمان باشد و کار خوبی که گروهها، اقوام، لوکیشنها، لباسها و فرهنگهای مختلف را به تصویر میکشند این بسیار عالی و نقطه متمایز به شمار میرود.
کار با رضا عطاران؟
وی در خصوص همکاری با رضا عطاران، اضافه کرد: من این روزها سریال 26 قسمتی نوشتم برای شبکه نمایشخانگی که طنز اجتماعی و موقعیت است. داستان سه جوان کارگر که با هم یکجا زندگی میکنند. تا اسم کارگردان میآید اولین کسی در ذهن ما میآید سعید آقاخانی و بعد رضا عطاران است. از زمانی که عطاران به سمت سینما رفته، فقط "خوابم میآد" را با او کار کردم؛ وقتی تلویزیون بود بیشتر با هم کار میکردیم.
مردم با دیدن سریالهای بومی، از گردشگری لذت میبرند
نسرین مرادی همسر کیوان (فریده) در سریال "نون.خ" به ساخت سریالهای بومی و توجه تلویزیون به اقوام و آداب رسوم به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: این خیلی فرصت خوبی است برای اینکه اقوامی همچون کُردها را خیلی بهتر بشناسند، وقتی در قالب فیلم و سریال، این اقوام دیده میشوند به طور واقع، فرهنگشان و آداب و رسومشان برای همه شناخته میشود. زندگیهای پرجاذبه و زیبایی دارند که همه از این جاذبههای بصری و گردشگری لذت میبرند.
خوشمزگی کاراکترها بیشتر میشود
وی در خصوص تفاوتها و تمایزهای سری دوم با سری اول "نون.خ"، گفت: خوشمزگی کاراکترها در سری دوم بیشتر میشود. کنداکتور رمضانی، یک امتیازی است که برای سریالها اتفاق میافتد و چند سالی طنز در میان کنداکتور سریالهای رمضانی کمتر دیده میشود. خوشبختانه حضور ما در رمضان باعث شد شتابزدگی در تولید را کم کند و با جامعیت بیشتری به آنتن سیما برسیم. وقتی سعهصدر در سریالسازی اتفاق میافتد من که کُرد نیستم بهتر میتوانم به شخصیت کاراکتر برسم و در نتیجه، مخاطب هم با این نقش و نقشهای دیگر همذاتپنداری میکند.
خوشحالی "ندا قاسمی" از توجه تلویزیون به اقوام
ندا قاسمی نقش شیرین و یکی از دختران "نون.خ" را بازی میکند. او از سال 1387 کار تئاتر را شروع کرد و یکی دو سال بعد به صداوسیمای کرمانشاه رفت و در رادیو گویندگی کرد، مجری صداوسیما بود و در سریالهای کرمانشاهی حاضر شد تا اینکه با گروه "نون.خ" آشنا شد. او به شرایط کار با سعید آقاخانی اشاره کرد و گفت: اوایل کار سخت بود، چون حرفهای بودند و ارتباط گرفتن با این آدمها خیلی سخت و پیچیده است. خوشبختانه در ادامه کار صمیمیتی ایجاد شد و در فصل دوم، اوضاع بهتری است.
او کنداکتور رمضانی سریال را امتیاز ارزشمندی دانست و گفت: سریالهای تلویزیون یا در نوروز و یا در رمضان بهتر دیده میشوند. موقعیت خوبی است که در ماه مبارک رمضان روی آنتن میرویم. خوشبختانه درباره قوم کُرد که از این فضاهای نمایشی دور بودند کاری ساخته شد و فرهنگها و آداب رسومشان به نمایش درآید. امیدوارم توجه به اقوام و بومیسازی در تلویزیون ادامه پیدا کند.
انتهای پیام/