از نیسان آبی تا ایکس تریل ؛ نگاهی به سرگذشت نیسان در ایران
گجت نیوز (https://gadgetnews.net) محصولات نیسان بیش از 50 سال در ایران حضور دارند و طی این سالها سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دادند. در این مقاله قصد داریم با محصولات این برند ژاپنی از نیسان آبی تا ایکس تریل آشنا شویم. شرکت نیسان به عنوان یکی از بزرگترین و معروفترین خودروسازان در جهان شناخته میشود... نوشته از نیسان آبی تا ایکس تریل ؛...
محصولات نیسان بیش از ۵۰ سال در ایران حضور دارند و طی این سالها سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دادند. در این مقاله قصد داریم با محصولات این برند ژاپنی از نیسان آبی تا ایکس تریل آشنا شویم.
شرکت نیسان به عنوان یکی از بزرگترین و معروفترین خودروسازان در جهان شناخته میشود که در اوایل قرن بیستم میلادی تاسیس شد. در واقع سه سرمایهگذار و بازرگان ژاپنی در آن زمان شرکتی را با نام داتسون تاسیس کردند. شرکت داتسون در سال ۱۹۳۴ میلادی برای ایجاد یک هلدینگ بزرگ صنعتی با شرکت نیهون سانگیو ادغام شد. سرانجام با مشارکت ۷۴ شرکت این هلدینگ با نماد نیسان وارد بازار مبادلات سهم بورس توکیو شد و تا به امروز توانست محصولات متعددی را تحت نشان نیسان به بازارهای مختلف عرضه کند.
این خودروساز ژاپنی بیش از نیم قرن در بازار ایران حضور دارد و با عرضه محصولات مختلف از وانت نیسان تا شاسی بلند پیشرفته ایکس تریل توانسته به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کند. از این رو قصد داریم در این مقاله سرگذشت نیسان در ایران و محصولات مهمی که به بازار عرضه کرده را مورد بررسی قرار دهیم.
نگاهی به سرگذشت نیسان در ایران
وانت جونیور
نیسان وانت جونیور نخستین محصول شرکت نیسان برای بازار ایران محسوب میشود. در واقع نیسان وانت یا نیسان آبی معروف همان نسل سوم نیسان وانت جونیور است که برای اولین بار شرکت زامیاد آن را در سال ۱۳۴۹ به بازار عرضه کرد. این خودرو بعدها در سال ۱۳۶۵ با نام سایپا ۲۴ به مشتریان عرض شد. در حال حاضر نیز شرکت سازنده آن را با نام زامیاد ۲۴ به فروش میرساند، اما در نزد مشتریان همچنان این خودرو با نامهای نیسان وانت و نیسان آبی شناخته میشود.
این شرکت ژاپنی نسل سوم وانت جونیور را طی سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ میلادی به بازار عرضه کرد، اما تولید این خودرو در ایران به مدت ۵۰ سال ادامه داشته و هنوز سایپا برای توقف تولید آن زمانی در نظر نگرفته است. این وانت که برای باربری شهری طراحی شده در ایران برای حمل و نقل بارهای کمتر از ۳ تن مورد استفاده قرار میگیرد.
مشتریان ایرانی میتوانند این خودرو را در دو مدل بنزینی و دیزلی سفارش دهند که موتور بنزینی قدرتی برابر با ۱۰۰ اسب بخار و مدل دیزلی نیز قدرتی برابر با ۹۳ اسب بخار را به تولید میرساند. گیربکس ۴ دنده دستی در مدل بنزینی و گیربکس ۵ دنده دستی در مدل دیزلی وظیفه انتقال قدرت به چرخهای عقب را بر عهده دارند. گفتنی است شرکت سایپا در حال حاضر وانت پادرا پلاس را نیز به بازار عرضه میکند و انتظار میرود این خودرو طی چند سال آینده به جایگزین نیسان وانت نوستالوژیک تبدیل شود.
نیسان پاترول
نیسان پاترول به عنوان یکی دیگر از محصولات نیسان محسوب میشود که توانست در ایران موفق ظاهر شود. این خودرو چهار چرخ محرک در سالهای دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ به یکی از گزینههای محبوب مشتریان نسبتا ثروتمند بازار ایران تبدیل شد. نسل سوم پاترول سری ۱۶۰ و ۲۶۰ در سال ۱۳۶۴ در این به تولید رسید و تولیدکننده پس از ۸ سال برای آن امکاناتی چون زاپاس بند عقب، گارد محافظ جلو، رینگهای پهن، کولر و فرمان هیدرولیک در نظر گرفت.
شرکت سازنده در سال ۱۳۸۲ فرایند تولید نیسان پاترول را به دلیل تولید آلایندگی زیاد موتور و همچنین مصرف سوخت بالا متوقف کرد که البته پس از آن رونیز به عنوان جایگزین پاترول به بازار عرضه شد. نیسان پاترول در دو نسخه دو یا چهار در به بازار ایران عرضه شد و از موتورهای ۶ سیلندر ۲۸۲۶ سیسی یا ۴ سیلندر ۲۳۸۹ سیسی با گیربکس دستی و دنده کمک بهره میبرد. در حال حاضر نیسان پاترول به دلیل این که از لحاظ فنی مشابه نیسان وانت است و عملکرد آفرودی مناسبی ارائه میدهد به گزینه محبوب آفرودبازها و علاقهمندان به طبیعتگردی تبدیل شده است.
رونیز
نیسان رونیز یکی دیگر از محصولات نیسان در ایران است که در برخی از بازارها با نام اصلی نیسان پالادین نیز شناخته میشود. نیسان رونیز را باید نسخه ارتقا پیدا کرده نیسان اکسترا دانست که نسل اول آن در سال ۱۳۸۲ به شکل یک فیس لیفت توسط پارس خودرو به بازار عرضه شد. این شاسی بلند دو دیفرانسیل به یک موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و گیربکس ۵ سرعت با دنده کمک مجهز بود. ضمن این که سیستم تعلیق کارآمد، قابلیت دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین در کنار کابین جادار باعث شد تا این خودرو بتواند نگاه بسیاری از مشتریان ایرانی به ویژه آفرودبازها را به خود جلب کند.
پیشرانه نیسان رونیز میتوانست قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۸ نیوتنمتر را به تولید برساند. این خودرو ظرف مدت ۱۵.۲ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و مصرف سوخت آن به شکل متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۳ لیتر است. شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۸۹ تولید این خودرو را متوقف کرد.
سرانزا
نیسان سرانزا در واقع مدل خانوادگی وانت پیکاپ نیسان محسوب میشود که از لحاظ پلتفرم و مشخصات فنی مشابه نیسان رونیز است. از ویژگیهایی مهم این خودرو میتوان به دسترسی مناسب به قطعات یدکی به دلیل اشتراک پیشرانه با نیسان پیکاپ و رونیز، قابلیت دو دیفرانسیل، توان فنی مناسب، کابین جادار و ارتفاع مناسب از سطح زمین اشاره کرد که چنین ویژگیهایی آن را برای طبیعتگردی و آفرود به گزینه مناسبی تبدیل کرده است. البته با توجه به این که نیسان رونیز و پیکاپ در بازار حضور داشتند، این خودرو آنچنان موفق ظاهر نشده است. در واقع شرکت سازنده این خودرو را در سال ۱۳۸۲ به بازار عرضه کرد، اما تولید آن به دلیل استقبال کم بعد از مدتی متوقف شد.
ماکسیما
اوایل دهه ۸۰ شاهد عرضه نسل پنجم نیسان ماکسیما a33 به بازار بودیم که توانست لقب یکی از محبوبترین محصولات نیسان در بازار ایران را از آن خود کند. البته مشخصات فنی بالا و کیفیت ساخت مطلوب در کنار نبود رقبای مناسب در ابتدای کار باعث موفقیت این خودرو شده بود.
شرکت سازنده برای این خودرو موتور ۶ سیلندر تنفس طبیعی ۳ لیتر را در نظر گرفت که میتواند قدرتی برابر با ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۷۱ نیوتنمتر را به تولید برساند. مشتریان میتوانند این سدان خانوادگی را با گیربکسهای ۵ سرعت دستی یا ۴ سرعت اتوماتیک سفارش دهند. همچنین چابکی این خودرو باعث شد تا در نزد مشتریان جوان به گزینه محبوبتری تبدیل شود.
این خودرو در نسخه دستی ظرف مدت ۸.۴ ثانیه و در نسخه اتوماتیک ظرف مدت ۹.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. این خودرو در سالهای ۸۱ تا ۹۱ توسط پارس خودرو تولید و به بازار عرضه شد که توانست طی این بازه آمار فروش خوبی را ثبت کند. ضمن این که بازار خرید و فروش مدلهای کارکرده آن نیز بسیار پر رونق بود.
نیسان قشقایی
نسل اول قشقایی در سال ۲۰۰۹ به بازار ایران راه پیدا کرد. شرکت پارس خودرو نیز تا مدتی وظیفه مونتاژ این کراس اوور جمعوجور را بر عهده داشت. این خودرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر طبیعی ۲ لیتری مجهز بود که میتوانست قدرتی برابر با ۱۳۸ اسب بخار و گشتاور ۱۹۶ نیوتنمتر را به تولید برساند. گیربکس CVT نیز قدرت تولیدی را به چرخها منتقل میکرد. این خودرو میتوانست ظرف مدت ۱۰.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو در دو نسخه SE و LE به بازار عرضه شد، اما مدل LE به دلیل قابلیت دو دیفرانسیل و آپشنهای بیشتر توانست به گزینه محبوبتری تبدیل شود.
نیسان تینا
شرکت پارس خودرو نیسان تینا یا تایا را به عنوان جایگزین ماکسیما به بازار ایران عرضه کرد، اما با توجه به این که این خودرو از کیفیت ساخت بالا، امکانات و آپشنهای مناسب در کنار سواری نرم بهره میبرد، نتوانست همانند ماکسیما موفق ظاهر شود. پارس خودرو این سدان ژاپنی را دو نسخه فول xv و نیمه فول xl طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ به بازار عرضه کرد.
نیسان تیانا به موتور ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری مجهز بود که میتوانست قدرتی برابر با ۱۸۲ اسب بخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتنمتر را به تولید برساند. گیربکس CVT ایکس ترونیک نیز قدرت تولیدی این پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکرد. این خودرو ظرف مدت ۹.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹.۴ لیتر بود.
مورانو
نیسان مورانو یکی دیگر از محصولات نیسان برای بازار ایران محسوب میشود که توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. نسل اول این خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار ایران آمد. همچنین در سال ۲۰۰۹ نسل دوم این شاسی بلند ژاپنی نیز شانس حضور در بازار ایران را پیدا کرد. مدل LE این خودرو از یک موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر و گیربکس CVT ایکس ترونیک و دو دیفرانسیل بهره میبرد. پیشرانه این شاسی بلند میتواند قدرتی برابر با ۲۵۶ اسب بخار و گشتاور ۳۳۴ نیوتنمتر را به تولید برساند. همچنین این خودرو میتواند ظرف مدت ۸ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت این خودرو نیز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۰.۹ لیتر اعلام شده است.
نیسان پیکاپ
شرکت پارس خودرو در اوایل دهه ۸۰ شمسی یک وانت پیکاپ قدرتمند نسبتا اقتصادی را به بازار ایران عرضه کرد. نیسان پیکاپ در ابتدای ورود مورد توجه نهادهای دولتی و خدمات قرار گرفت که از دلایل محبوبیت آن میتوان به توان فنی نسبتا بالا، سیستم تعلیق کارآمد، توانایی حمل بار مناسب، پیشرانه قدرتمند و توانایی مناسب در عبور از مسیرهای طبیعی اشاره کرد.
نیسان پیکاپ به یک موتور ۲.۴ لیتری مجهز شده که از لحاظ فنی در سطح مدلهای سرانزا و رونیز قرار میگیرد. پارس خودرو تولید این خودرو را از سال ۱۳۸۰ شروع کرد. همچنین در سال ۱۳۹۰ نیز مدل نیوفیس آن به بازار عرضه شد. سرانجام تولید این پیکاپ در سال ۱۳۹۲ توسط سایپا متوقف گردید و این خودروساز مدل چینی پیکاپ ریچ را به عنوان جایگزین به بازار عرضه کرد.
نیسان جوک
نیسان جوک به عنوان یک کراس اوور محبوب در بازارهای بینالمللی محسوب میشود که در ایران نیز موفق ظاهر شده است. این کراس اوور ژاپنی در سال ۲۰۱۶ در تیپ اسکای پک و پلاتینیوم به بازار ایران عرضه شد که به یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری اتمسفریک مجهز بوده و میتواند قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار را به تولید برساند. گیربکس CVT ایکس ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخها را بر عهده دارد.
همچنین مدتی بعد نسخه توربوشارژ این کراس اوور در قالب تیپ اسپرت به بازار ایران آمد. این خودرو به موتور ۱۶۱۸ سیسی پرخوران مجهز است که میتواند قدرتی برابر با ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۲ نیوتنمتر را تولید کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو نیز ۸.۴ ثانیه اعلام شده بود. البته نیسان جوک وارداتی حضور بلندمدتی را در ایران تجربه نکرده و فقط مدلهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ آن موفق به حضور در ایران شدند.
نیسان ایکس تریل
نیسان ایکس تریل که جزو یکی از محبوبترین کراس اوورهای سایز متوسط جهان قرار دارد در نسل سوم خود با مدل ۲۰۱۶ به بازار ایران راه پیدا کرد. پلتفرم این خودرو مشابه رنو کولئوس بوده و به دلیل عملکرد فنی مطلوب، امکانات مناسب، کیفیت ساخت بالا و طراحی جذاب توانست نزد مشتریان ایرانی به محبوبیت خوبی دست پیدا کند. همچنین از سال ۲۰۱۸ شاهد عرضه نسخه فیس لیفت این خودرو با طراحی ظاهری جذابتر از قبل بودیم، اما پس از آن به دلیل ممنوعیت واردات خودرو عرضه آن متوقف شد.
نیسان ایکس تریل ۲۰۱۸ به یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری مجهز شده که میتواند قدرتی برابر با ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۳ نیوتنمتر را تولید کند. گیربکس ۷ دنده CVT تیپ ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت تولیدی به تمام چرخها را بر عهده دارد. این خودرو ظرف مدت ۹.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر نیز مصرف سوخت ۸.۳ لیتری را به همراه دارد.