بازگشت آرامش به پایانه گمرکی «میلک» / خطری رانندگان و محموله ‎های حاضر در گمرک را تهدید نمی‌کند


بازگشت آرامش به پایانه گمرکی «میلک» / خطری رانندگان و محموله ‎های حاضر در گمرک را تهدید نمی‌کند

سخنگوی گمرک از بازگشت آرامش به پایانه مرزی میلک در پی درگیری‌های دیروز و ادامه فرایند کاهش صادرات ایران به افغانستان در 8 ماهه سال 1400 خبر داد.

بازگشت آرامش به پایانه گمرکی «میلک» / خطری رانندگان و محموله ‎های حاضر در گمرک را تهدید نمی‌کند

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «روح الله لطیفی» سخنگوی گمرک در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت پایانه مرزی میلک واقع در استان سیستان و بلوچستان، در پی درگیری‌های به وجود آمده میان نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و گروه تروریستی طالبان اظهار کرد: درحال حاضر و در پی اتمام تنش میان نیرو‌های حاضر در مرز دو کشور، وضعیت در پایانه مرزی میلک در آرامش کامل و به دور از خطر و استرس قرار دارد.

سخنگوی گمرک در خصوص اقدامات انجام شده برای تامین امنیت رانندگان و محموله‌های حاضر در گمرک میلک تشریح کرد: برای مقابله با هرگونه تهدید، کامیون‌های حاضر در محوطه و یا آماده برای ورود به خاک افغانستان، با همکاری دیگر سازمان‌های حاضر در منطقه برگشت داده شدند و تنها کامیون‌های حامل سوختی که آماده ارسال محموله خود به خاک افغانستان بودند، با انجام تدابیری به یک نقطه ایمن در همان مرز هدایت شدند؛ با اتمام تمامی مشکلات و ایجاد امنیت از صبح امروز، روابط تجاری دو کشور به مانند گذشته از سر گرفته شد.

وی در خصوص پشیمانی تجار و یا کامیونداران ایرانی از ارسال محموله‌های به خاک به افغانستان گفت: در حال حاضر چنین مسئله‌ای پیش نیامده چرا که عمده کامیون‌های مستقر در مرز‌های مشترک ایران و افغانستان عمدتا اهل افغانستان بوده و تنها بخش کمی از کامیوندارن، ایرانی هستند.

لطیفی در تشریح بیشتر این موضوع خاطر نشان کرد: از میان کامیوندارن حاضر در مرز میلک بیش از ۳ هزار کامیون افغانستانی و کمتر از ۳۰۰ کامیون ایرانی به فعالیت ترانزیتی می‌پردازند؛ درحال حاضر عمده محموله‌های ارسالی به افغانستان در همه پایانه‌های مرزی به صورت «ترانشیپمنت» انجام می‌شود، یعنی محموله‌ها در نقطه صفر مرزی تخلیه و کامیون طرف مقابل کالا‌های خود را بارگیری و سپس به عمق خاک افغانستان منتقل می‌سازد.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: تنها بخش کوچکی از کامیون‌های حامل محموله‌های سوخت برای تخلیه بار همراه خود مجبور به ورود به عمق خاک افغانستان هستند؛ البته باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که امکان ترانشیپمنت محموله‌های سوختی در مرز‌های دوغارون و ماهیرود وجود دارد، اما بعضا مشاهده می‌کنیم که بعضی از رانندگان ایرانی با عبور از مرز دوغارون محموله‌های سوختی خود را در شهر هرات تخلیه می‌کنند.

وی در ادامه پیرامون سقف بارگیری محموله توسط کامیون‌‎‌های ایرانی و افغانستانی اظهار کرد؛ درحال حاضر کامیون‌های ایرانی می‌تواند نهایتا ۲۰ تا ۲۴ تن محموله را بارگیری کنند، اما در مقابل کامیون‌های افغانستانی توانایی بارگیری ۵۰ تن محموله و انتقال آن به عمق خاک کشور خود را دارند؛ بعضا و تا قبل از روی کار آمدن طالبان، بعضی از کامیون‌هایی افغانستانی تا ۸۰ تن محموله را بارگیری می‌کردند، در حقیقت بار ۴ کامیون ایرانی برابر بود با محموله یک کامیون افغانستانی.

لطیفی در پایان و پیرامون آخرین وضعیت تجاری ایران و افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان اظهار کرد: در حال حاضر شاخص شفافی برای تعیین وضعیت تجاری دو کشور ایران وافغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان در این کشور وجود ندارد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ وضعیت صادرات ایران همچنان کاهشی بوده و در این مدت میزان تبادلات دو کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

پایان پیام//



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دیدن پورن توسط بچه ها، چگونه برخورد کنیم؟