سنسورهای لیدار جدید نیسان، ایمنی خودروها را به سقف میچسبانند
گجت نیوز (https://gadgetnews.net) جدیدترین نسخه فناوری کمک راننده ProPilot و سنسورهای لیدار نیسان، نوید آیندهای بدون تصادف را میدهند. در ادامه شاهد جزئیات بیشتر سیستم کمک راننده این خودروساز ژاپنی باشید. نیسان اخیراً از نمونه اولیه جدیدی از فناوری پرو پایلت (ProPilot) با نام ProPilot Concept Zero پرده برداشته است که از فناوری لیدار نسل بعدی...
جدیدترین نسخه فناوری کمک راننده ProPilot و سنسورهای لیدار نیسان، نوید آیندهای بدون تصادف را میدهند. در ادامه شاهد جزئیات بیشتر سیستم کمک راننده این خودروساز ژاپنی باشید.
نیسان اخیراً از نمونه اولیه جدیدی از فناوری پرو پایلت (ProPilot) با نام ProPilot Concept Zero پرده برداشته است که از فناوری لیدار نسل بعدی برای رانندگی خودکار بهره میگیرد. این فناوری قدمی تازه در مسیر دستیابی به رانندگی بدون تصادف و مرگ و میر به شمار میرود.
این خبر جدید بخشی از برنامه بزرگتر این خودروساز ژاپنی است که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی به اشتراک گذاشته شده بود. طبق این برنامه، نیسان تا سال 2030 مجموعاً 15 خودروی تمام برقی جدید و 23 مدل برقیشده معرفی میکند و تا سال 2028 باتری حالت جامد را روانه بازار میکند. با این حال، این پایان کار نیست؛ این شرکت بهتازگی اعلام کرده است که نسل جدید فناوری کمکراننده ProPilot با سنسورهای لیدار جدید تا سال مالی 2030 تقریباً به تمامی مدلهای جدید آن راه پیدا خواهند کرد.
ویژگیهای جدیدترین نسخه فناوری ProPilot نیسان
خودروی آزمایشی مورد استفاده جهت نمایش فناوری پرو پایلت، سدان نیسان اسکای لاین است. 10 دوربین و 7 سنسور رادار دور این خودروی آزمایشی را فرا گرفتهاند، اما برجستهترین ویژگی این نمونه اولیه، سنسور لیدار Luminar روی سقف است که بدون اینکه سایر خودروها مانع آن شوند، بهترین دید نسبت به جاده را ارائه میدهد.
این سنسور لیدار نسل جدید تا فاصله بیش از 300 متر را پوشش میدهد، درحالی که بُرد سنسورهای لیدار کنونی کمتر از 160 متر است. این سنسور جدید همچنین از میدان دید عمودی گستردهتر و وضوح تقریباً دو برابر بهرهمند است.
دوربینهای اپتیکال در تشخیص و دستهبندی اشکال، حروف، علائم راهنمایی و رانندگی و خطکشی جاده خوب عمل میکنند، ولی از طرفی دیگر، رادارها تشخیص فاصله و سرعت را با کمی تاخیر به نحو احسن انجام میدهند. به گفته نیسان، سنسور لیدار جدید آن میتواند بهتر از دو دستگاه مذکور فضا، شکل و سرعت اشیاء را اندازهگیری کند. این باعث میشود قابلیت احساس و تشخیص خودرو تا حد قابل ملاحظهای به انسانها نزدیکتر شود.
نیسان میگوید که هر سه نوع سنسور در کنار هم، چیزی تحت عنوان «درک واقعیت عینی» یا یک مدل سهبعدی 360 درجه زنده از جاده، وسایل نقلیه و اشیاء پیرامون خودروی مجهز به فناوری پرو پایلت را تشکیل میدهند. این مدل به همراه الگوریتمهای پیشبینی تازه توسعهیافته و کنترل خودکار بهبودیافته سیستمهای فرمان و ترمز، هرچه بیشتر به راننده کمک میکنند تا از تصادفات پیچیده و اغلب غیر منتظره دوری کند.
با نسل جدید ProPilot، خودرو میتواند جهت جلوگیری از برخورد با خودروی دیگری که متوقف شده، بهصورت خودکار ترمز کند. همچنین قادر است برای جلوگیری از تصادف، ناگهان تغییر مسیر بدهد و قبل از اینکه به عابر پیادهای برخورد کند، محکم ترمز کند. جالبتر از همه این است که پرو پایلت امکان انجام این دو امر بهصورت همزمان را برای خودرو مهیا میسازد.
نیسان این هفته طی ارائهای برای ژورنالیستها، عملکرد ProPilot در موقعیتهای پیچیده متعددی را به نمایش گذاشته است؛ بهعنوان مثال، زمانی که با قیچی کردن یک تریلی سه لاین مسدود میشود، خودروی مجهز به این فناوری چند بار مسیر خود را تغییر میدهد، از سرعت خود میکاهد و از خودروها و اشیاء جاخالی میدهد.
پرو پایلت یک فناوری کمکراننده محسوب میشود، ولی نیسان هدف از تبدیل آن به یک فناوری خودران دارد. از این رو، رانندگی خودکار بین دو نقطه و توانایی فناوری لیدار در تشخیص و مسیریابی در سرعت پایین بدون استفاده از نقشه از پیش اسکن شده را هم نمایش داده است. ورود به پارکینگ، پیادهکردن سرنشینان در ورودی مکانهایی مثل هتل و رستوران و پیمودن مسیرهای طولانی، تواناییهای فناوری خودران مذکور هستند.
نیسان در حال حاضر برنامه دارد تا ProPilot را بین سال 2025 تا 2030 ارائه بدهد. بنا بر برنامههای اولیه، این خودروساز بزرگ ژاپنی تا سال 2026 فناوری کمکراننده پرچمدار خود را روی بیش از 2.5 میلیون دستگاه از خودروهای برند نیسان و اینفینیتی (Infiniti) پیادهسازی میکند و تا سال 2030 هم این فناوری را در تمامی مدلهای خود در دسترس قرار خواهد داد.