صنعت بیمه میتواند باعث کاهش فقر شود
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: صنعت بیمه وبیمه ایران میتواند باطراحی وگسترش بیمههای جدید درچارچوب برنامه هفتم توسعه به کاهش فقر درکشور کمک کند.
گروه بانک و بیمه بازارنیوز؛ «بابک نگاهداری»رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در یک همایش متعلق به بیمه ایران با اشاره به تدوین چارچوبهای جدید و نوع نگاهی تازه به توسعه کشور در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاستهای کلی برنامه هفتم به آن اشاره خاص کردند، بحث عدالت است. هم اکنون ضریب جینی در کشور به ۰.۴ درصد رسیده و این یعنی نابرابری در کشور افزایش یافته است. همچنین جمعیت زیر خط فقر کشور به ۲۶.۵ میلیون نفر رسیده و طبقه متوسط که راهبر توسعه کشور است، لاغر شده است. برای درمان این وضعیت یکی از اهرمهای مناسبی که وجود دارد، صنعت بیمه است.
وی گفت: صنعت بیمه و در رأس آن بیمه ایران که بخش عمده بازار بیمهای کشور را دراختیار دارد، میتواند با تدوین بیمههای جدید و گسترش بیمههای موجود مانند بیمههای عمر و زندگی، به کاهش فقر کمک کند. گسترش این بیمهها علاوه بر اینکه منابع لازم برای توسعه سرمایه گذاری صنعت بیمه در اقتصاد کشور را فراهم میآورد، میتواند به توسعه آموزش، کاهش نابرابریها و افزایش رفاه اجتماعی منجر شود. از همین رو توسعه بیمههای عمر برای کاهش فقر یکی از محورهای مهم مورد توجه دربرنامه هفتم توسعه است وافزایش ۵۰ درصدی این بیمهها برای پنج سال آینده هدف گذاری شده است.
وی با بیان اینکه ارتقای حکمرانی درصنعت بیمه را دردستور کار داریم، افزود: افزایش شفافیت، نظارت وپاسخگویی درصنعت بیمه، افزایش سواد مالی مردم وآشنایی بیشتر افکار عمومی با صنعت بیمه جزو برنامههای دردست تدوین است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس بااشاره به اینکه چهار چالش وسه پنجره فرصت کشوردرچارچوب برنامه هفتم توسعه به عنوان اولویت مورد توجه قراردارد، ادامه داد: صنعت بیمه کشور اگر بخواهد به رسالت خوددرتوسعه کشور عمل کند، باید نگاهی به این اولویتها داشته باشدکه یکی از مهمترین آن، ایجاد منابع مالی از طریق شرکتهای سرمایه گذاری است. باخلق منابع مالی ازاین طریق میتوان ریسک سرمایه گذاری درکشوررا پوشش داده وبه فعالان اقتصادی کشور انگیزه بدهید.
نگاهداری اظهار کرد: دربرنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است ضریب نفوذ صنعت بیمه به هفت درصد برسدواز این طریق میتوان فضای امنی برای کسب وکار ایجاد کرد. چرا که قراراست رتبه فضای کسب وکار ایران دردنیا از ۱۲۷ کنونی به پله ۷۷ برسدوصنعت بیمه یکی از ارکان اصلی تحقق این هدف است.
این مقام مسئول با تاکید برضرورت دانش بنیان شدن بیشتر صنعت بیمه وحمایت از شرکتهای دانش بنیان گفت: هم اکنون ۹/۰ درصد ارزش افزوده صنایع ما مربوط به بخش دانش بنیان است که صنعت بیمه دراین بخش هم میتواند کمک زیادی به کشور بکند.
وی بااشاره به نیاز کشوربه سرمایه گذاری ونقش صنعت بیمه درتامین آن افزود: صنعت بیمه میتواند بااستفاده از منابع دراختیار خود درنقاطی که کشور نیاز به سرمایه گذاری دارد؛ مانند شبکههای حمل ونقل، راه اندازی کریدورهای ترانزیتی ومانند آن درکرانههای خلیج فارس ودریای عمان به کمک کشور بیاید. هم اکنون تغییراتی درنظام بین الملل درحال ایجاد شدن است وجهت حرکت سرمایه به سوی شرق است که متأسفانه یا خوشبختانه، خاورمیانه محل رقابت ابرقدرت هاخواهد بود؛ لذا ایران باید دراین نظام جدید برای خود جایابی مناسبی داشته باشد.
وی درادامه توضیح داد: ما دربرنامه هفتم توسعه توجه حکمرانی را به سوی دیپلماسی اقتصادی جلب کردیم که یکی از محورهای آن این است که کریدورهای ترانزیتی باید به طور حداکثری از داخل ایران عبور کنندوکشورهای دیگر دررقابت باایران، نمیخواهند چنین شود؛ لذا صنعت بیمه وبیمه ایران از طریق همین منابع میتواند دربخش حمل ونقل وترانزیت وایجاد زیرساختهای مربوطه به کشور کمک کند.
نگاهداری افزود: همچنین سرمایه گذاری دردیگر بخشهای زیرساختی نظیر کشاورزی وامنیت غذایی، زنجیره ترانزیتی، انرژی وافزایش ارزش افزوده صنایع از دیگر محورهای مورد نیاز برای سرمایه گذاری صنعت بیمه است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: جمع بندی مااین است که رفع موانع سرمایه گذاری ودیپلماسی اقتصادی شاه کلید برون رفت از مشکلات کنونی کشور است که ابزارهای مهمی برای تحقق این هدف دردست صنعت بیمه قرار دارد ولذا بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمهای کشور باید برای فراهم کردن منابع لازم برای این نقش آفرینی، تجهیز کند.
در ادامه این همایش، حسن شریفی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بیمه ایران اظهارکرد: بیمه ایران ۳۳ درصدسهم صنعت بیمه کشوررا به خود اختصاص داده وفروش بیمه ایران به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از این رقم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده که بیشتر آن دربخش خودروبوده است.
وی بااشاره به جهت گیریهای جدید بیمه ایران تصریح کرد: درسال ۱۴۰۱ رویکرد بیمه ایران درکنار فروش با کیفیت، تغییر نگرش دربرخی حوزهها مانند استفاده از سیستمهای نوین ودانش بنیان ودانش محور وآنلاین است. دراین راستا سامانه پرداخت خسارت درحوزه خودرووبخشهای ثالث وبدنه به صورت برخط راه اندازی شده که این امر معطلی مردم را به حداقل رسانیده وباعث تغییر نگاه افکار عمومی به بیمه ایران شده است.
شریفی ادامه داد: ریل گذاری وسیاستهای بیمه ایران دردوره جدید تفاوت اساسی کرده که این امر میرودتا این شرکت بزرگ بیمهای را متحول کند.
پایان پیام//