بیوگرافی و زندگی نامه ابی
بیوگرافی ابی ابراهیم حامدی در تاریخ بیست و نهم خرداد ماه سال ۱۳۲۸ متولد شد که در جامعه او را به نام هنری ابی به عنوان خواننده موسیقی پاپ ایران می شناسند. او در زمره خوانندگان ایرانی است که دارای صدای تنور است. ابی فعالیتهای متعددی در...
بیوگرافی ابی
ابراهیم حامدی در تاریخ بیست و نهم خرداد ماه سال ۱۳۲۸ متولد شد که در جامعه او را به نام هنری ابی به عنوان خواننده موسیقی پاپ ایران می شناسند. او در زمره خوانندگان ایرانی است که دارای صدای تنور است. ابی فعالیتهای متعددی در سبکهای راک، بالاد، موسیقی فولکلور، پاپ، دنس، هاوس و ترنس موسیقی بوده و در هر کدام از آنها ترانه ای را تولید کرده است.
عدهای از افراد ابی را با یکی از خوانندگان مشهور انگلیسی به نام تام جونز قیاس میکنند که وجه تفاوت آنها در این است که ابی کاملا در نقطه تضاد تام جونز، گرایش سیاسی دارد.
ابی هم اکنون در عرصه موسیقی به لقب آقای صدا شهرت دارد. او بدون هیچ آموزش و گذراندن تحصیلات در این زمینه فعالیت داشته و در حال حاضر در کشور اسپانیا اقامت دارد.
منوی دسترسی سریع
خلاصه زندگی نامه
نام: ابراهیم حامدی
لقب: ابی
تاریخ تولد: ۲۹ خرداد شمسی ۱۳۲۸-۱۹ ژوئن ۱۹۴۹ میلادی
محل تولد: تهران، ایران
ژانر: موسیقی پاپ فارسی
ساز(ها): آواز، درامز
سال های فعالیت: ۱۳۴۷ – اکنون
ناشر (ان): کلتکس رکوردز
آونگ میوزیک: شرکت ترانه
همسر (ها): فیروزه مقدادی – مهشید برومند
تعداد فرزندان: ۴
اعضای پیشین: بلک کتس
نوع صوت: تنور
وبسایت: ebihamedi.com
زندگی نامه
پدر ابی دارای اصلیتی از شهر اراک بوده که به شغل خیاطی مشغول بود و مادرش از اهالی کلاک کرج و خانه دار بوده است. ایام کودکی ابی در منطقه میدان فوزیه تهران که هم اکنون میدان امام حسین (ع) نام گرفته، واقع در خیابان شهرستانی زندگی کرده و بزرگ شد. او در یک خانواده ۸ نفره که دارای چهار خواهر و یک برادر بوده زندگانی خود را سپری کرد.
ابی در دوره متوسطه موفق شد که تحصیلات خود را در رشته ریاضی به اتمام رسانده و دیپلم خود را کسب کند. پس از آن در سال ۱۳۵۳ آبی با فیروزه مقدادی ازدواج کرده و زندگی مشترک خود را آغاز کرد. این زوج صاحب سه دختر به نامهای عسل، سایه و خاتون شدند که ابی به عنوان پدر برای هر کدام از فرزندانش ترانه ای مجزا خوانده است. دو سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ابی جهت اجرای کنسرت به کشور آمریکا عازم شد و پس از آن با موفقیت انقلاب مردم ایران، در آن کشور اقامت گزید.
سالها بعد ابی از همسر اول خود جدا شده و پس از آن با مهشید برومند پیوند ازدواج بست. مهشید از ازدواج اول خود دارای یک فرزند پسر به نام فرشید است که در حال حاضر به عنوان پسر خوانده ابی شناخته می شود. چنین نقل شده که شروع آشنایی ابی و مهشید، مربوط به یکی از کنسرت های ابی در شهر گوتنبرگ بوده است.
هم اکنون مهشید برومند مسئولیت مدیریت برنامه های ابی را عهده دار بوده که در همه کنسرت های او حضوری فعال دارد. از آنجا که مهشید همسر دوم ابی از نظر ترکیب صورت و چهره، شباهت بسیاری به کتایون ریاحی بازیگر معروف ایران دارد، از این رو موجب مشکلات متعددی برای این بازیگر سینما در فضای مجازی ایران شد. برخی از عکس های انتشار یافته از مهشید در یکی از اجراهای ابی، باعث ایجاد سوء تعبیر و انتشار مطالب کذب گستردهای بر ضد کتایون ریاحی گردید.
ابی گرایش زیادی به موسیقی یونانی داشته و از بین خوانندگان مورد علاقه اش می توان از پیتر گابریل، فردی مرکوری، استینگ، بونو و جیم موریسون از گروه راک دورز نام برد. ابی در خانه خود، اجازه نمی دهد که ترانه هایی که خودش خوانده، پخش شود، چرا که او هیچ رغبتی به گوش سپردن به صدای خود در فضای منزل ندارد.
شبکه های اجتماعی ابی
اینستاگرام:
آدرس پیج ابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام: ebi@
توییتر:
آدرس پیج ابی در شبکه اجتماعی توییتر: Ebihamedi@
فیسبوک:
آدرس پیج ابی در شبکه اجتماعی فیسبوک: ebi
یوتویوب:
آدرس پیج ابی در شبکه اجتماعی یوتویوب: ebihomepage
زندگی هنری
دوران نوجوانی:
او در مصاحبهای در پاسخ به این پرسش که خوانندگی را چگونه آغاز کرد میگوید:
«از زمان چهار پنج سالگی، رادیو به ایران آمده بود ولی ما آنقدر بودجه نداشتیم که یک رادیو بخریم. ضمن اینکه هنوز برق هم به همه جا نیامده بود. به موسیقی گوش میکردم و آن را دوست داشتم. تفریح من در خانه خواندن بود، ضمن اینکه بارها هم گفتهام که از کلاس سوم دبستان در مدرسه صبحها سر صف، قرآن با قرائت اجرا میکردم. خب این هم برای خودش یک نوع خوانندگی است. در سن ده یازده سالگی، رادیو و خوانندگانی بودند و مرتب فکر و ذکر من به غیر از مسئله درس خواندن، خوانندگی بود. در خانه برای همکلاسیهایم و همینطور برای بچهمحلها میخواندم»
ابتدا در یک گروه دوستانه به نام سان بویز و سپس در باشگاهها و کاخهای جوانان به صورت رسمی شروع به خواندن میکند. در گروه سان بویز، ابتدا از آهنگهای ایتالیایی، بهخصوص ترانههای آلبانو کاریسی خواننده و بازیگر بنام ایتالیایی تقلید میکند سپس به اجرای ترانههایی از خوانندگان مطرح آن دوران مانند جیم موریسون، اریک بوردون، تام جونز و پپینو دی کاپری رو میآورد.
او اولین بار در کاخ جوانان جنوبی به روی صحنه میرود. تجربهٔ اولین اجرای رسمی ابی از زبان خودش شنیدنی است. آنطور که وی در مصاحبهای نقل کردهاست در اولین اجرا از استرس بسیار، نیمی از بدنش کاملاً بیحس شده و اصطلاحاً به خواب میرود. او این واقعه را جزو خاطرات تلخ اما فراموشنشدنی خود ذکر کردهاست.
آغاز خوانندگی به صورت حرفه ای:
ابی در آن ایام با دو برادر به نامهای شهبال و شهرام شب پره آشنا می گردد. پس از آنکه در سان بویز، شهبال شب پره متوجه صدای ابی میشود، به او توصیه می کند تا در قالب گروه بلک کنز فعالیت نماید. او در حدود دو سال به همراه فرهاد مهراد خواننده راک ایرانی، به عنوان یکی از اعضای گروه بلک کنز به کار پرداخته و در این ایام در صحنه نمایش کاباره کوچینی ترانه هایی را خوانده است. سپس ابی از گروه مذکور خارج شده و در کنار برخی از آهنگسازان و ترانه سرایان مشهور آن زمان، شروع به فعالیت می کند. ابی با اشاره به ایام همکاری با فرهاد در ترکیب گروه بلک کنز، از آن روزگار به عنوان دوره تعلیم و آموزش خود ذکر کرده و خودش را مدیون فرهاد خوانده است.
آن هنگام که ابی به حیطه موسیقی وارد شد، خوانندگان انگشت شماری در ایران در عرصه موسیقی پاپ مشغول به کار بودند که در میان آنها می توان از ویگن، عارف و منوچهر سخایی نام برد. پس از چندی، ابی اولین ترانه مستقل خود را با عنوان عطش به بازار ارائه کرد که جهت فیلمی با همین نام تولید شد. او دومین ترانه اش به نام چرا چرا با سروده ای از مسعود هوشمند و آهنگسازی حسین واثقی را عرضه کرد. ولی سومین ترانه ای که ابی به طور رسمی ارائه کرده و آن را عامل شهرت خود میداند، ترانه ای به نام شب با سروده ای از اردلان سرفراز و موسیقی منصور ایران نژاد بود که برای نخستین بار در شوی مشهوری با عنوان میخک نقره ای توسط فریدون فرخزاد پخش گردید.
ابی از همان ایام شروع خوانندگی در این حرفه، نسبت به الگو برداری و همانند سازی مقطعی اجتناب می کرد و حتی در خصوص برخی از خوانندگان جوان همان عصر که در تولیدات خود از یکدیگر نسخه برداری و تبعیت می کردند، آن را تعرض به حد و مرز دیگران قلمداد می کرد. پس از آن زمانی که ابی با حضور در جشنواره بین المللی آواز ترکیه، ترانه ای را از خود ارائه کرد، موفق شد توجه همگان را به خود جلب کند.
از همان دورانی که ابی به طور رسمی شروع به خوانندگی کرد، صدای او موضوع صحبت رسانه های مختلف گردید. برای مثال مقاله ای با موضوع ابی در شماره سال دهم مجله جوانان، با عنوان «صدای ابی رانندگان را دچار هیستریک سرعت میکند» انتشار یافت که بیان میکرد نوع صدای ابی به حدی پرقدرت و تاثیرگذار است که ابعاد حماسی را دربر گرفته و موجب برانگیختن احساسات و رفتارهای خشن و آشفته در رانندگان اتومبیل، حین راندن می شود.
خوانندگی بدون کلاس:
ابی در مصاحبه ای اذعان داشته که: تاکنون جهت خوانندگی به هیچ کلاس آموزشی مراجعه نکردم، از آنجا که هیچ نیازی به انجام این کار در من وجود نداشت. برخی از گرایش ها همچون نقاشی، سرودن ترانه و شعر گفتن در زمره احساساتی است که احساس آن در درون هر فرد وجود دارد. از نظر من این احتمال هست که جهت افزایش توانمندی و آن احساس لازم باشد که در حضور یک معلم، استاد و یا در کلاس به آموزش پرداخت. ولی در حیطه فعالیتی که من به آن مشغول هستم، این طور نیست. چون انجام آن بیشتر جنبه حسی دارد.
جشنواره بینالمللی آواز ترکیه:
در سال ۱۹۷۴ میلادی ابی به همراه نوش آفرین به عنوان دو خواننده ایرانی، جهت حضور در جشنواره بین المللی ترانه خوانی ترکیه به استانبول عازم شدند. جشنواره مذکور که جهت به اجرا درآوردن ترانه های روز برگزار می شد، برای اولین بار در سرتاسر جهان در کشور ترکیه صورت گرفت. از شاخههای دیگر این فستیوال میتوان به زمینه های سینما، نقاشی، مجسمهسازی و دیگر رشتههای هنری اشاره کرد.
طریقه گزینش افراد جهت شرکت در این فستیوال به این صورت بود که سه ماه پیش از شروع آن، یک گروه متشکل از برترین و مشهورترین خبرگان صدا به تعداد ۵ نفر به کشور ایران عازم شده و با بررسی و پژوهش در فعالیت و صدای همه خوانندگان جوان در کشور ایران و مشاهده برنامه هایی که در رادیو و یا بر روی صحنه نمایش داده اند، سرانجام از میان خانمها نوش آفرین و از آقایان ابی جهت حضور در این جشنواره انتخاب کردند.
سفیر ارسالی این جشنواره در ایران یکی از خوانندگان مشهور ترکیه به نام آی فری بوده که یک هفته پیش از شروع اجرای جشنواره به تهران عازم شده و دعوت نامه های رسمی را با خود می آورد. پس از آن، او به همراه نوش آفرین و ابی رهسپار ترکیه می شوند. مقرر گردیده بود که در کشور ترکیه دو خواننده ایرانی در وهله اول برنامه های تمرینی را در کنار گروه ارکستر ۷۰ نفره به تمرین پرداختند و پس از آن بر روی صحنه قرار گیرند. دوران برگزاری این جشنواره به مدت پنج روز بوده است.
بدین ترتیب نوش آفرین با ترانه ای به نام کاکلی تولید فریدون خشنود و ابی با آهنگ شکار از تولیدات حسن شماعی زاده در این جشنواره حضور یافت که در نهایت مقرر می کنند، از کشور ایران فقط یک شرکت کننده اجازه انجام رقابت داشته که در پی آن نوش آفرین به نفع آبی از این رقابت صرف نظر می کند. در پی ترانه خوانی بالغ بر ۲۰۹ نفر خواننده، تعداد ۶ نفر به مرحله نهایی صعود می کنند که ابی نیز در زمره خوانندگان نهایی معرفی شد. درنهایت آبی با رقابت میان شش نفر خواننده، موفق شد با آهنگ شکار در جایگاه خواننده منتخب هیئت داوران برگزیده شود و در پی آن پلاک و دیپلم افتخار جشنواره به او تعلق گرفت.
خوانندگی در خارج از ایران:
تا قبل پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابی تک آهنگ های متعددی را بر روی صفحه انتشار داده بود، ولی در این حین هیچ آلبوم مستقلی را به بازار عرضه نکرد. پس از انقلاب ترانه های مذکور در خارج از کشور به شکل آلبوم های مستقل و در قالب نوار کاست ارائه گردید. ابی در اثار و ترانه های خود تعامل و همکاری با شاعران نامداری همانند ایرج جنتی عطایی، اردلان سرفراز، منصور تهرانی و شهیار قنبری و آهنگسازان معروفی همچون فرید زلاند، سیاوش قمیشی، واروژان، محمد شمس، شادمهر عقیلی، حسن شماعی زاده، اسفندیار منفردزاده و بابک بیات داشته است.
در سال های زندگی در خارج از ایران، او کنسرت های متعددی در سالن های بین المللی با ظرفیت زیاد ارائه کرده که تعدادی از آنها به نفع امور خیریه تخصیص داده شد. در این میان در سال ۲۰۰۷ میلادی جهت برگزاری کنسرت در کنار ارکستر سمفونی آخن، از ابی دعوت می شود. کنسرت مذکور مستقیم از رادیو WDR پخش شده و از همین شبکه تلویزیون نیز، ضبط گردید. پس از خاتمه این برنامه، روزنامه اخن نسبت به اجرای ابی تعریف و تحسین نموده و از انرژی او در صحنه سخن گفته است. ابی در سال ۲۰۱۰ کنسرت های خیریه ای در رویال آلبرت هال در شهر لندن به اجرا درآورد که درآمد حاصل از آن جهت مبتلایان به بیماری ام اس اختصاص داده شد.
با وجودی که سالها از اقامت ابی در خارج از ایران سپری شده است، ولی تعدادی از طراحان ایرانی با تمسک به نام او، جهت بالا رفتن شهرت اجناس تجاری خود استفاده می کنند. تعدادی از خوانندگانی که در کشور ایران به این حرفه روی آورده اند، متاثر از شیوه ترانه سرایی و طریقه خواندن ترانه هایش هستند. قاسم افشار در زمره این خوانندگان بوده و ترانه خلیج فارس ابی را بازخوانی کرده است. حتی در انجام حرکات فیزیکی نیز در زمان برگزاری کنسرت مشابهت هایی با ابی داشته است. الگوبرداری قاسم افشار از ابی به شکلی بود که یکی از آهنگسازان معروف به نام تورج شعبانخانی از او به علت مبادرت به این روش الگو برداری، انتقاداتی بیان کرده است.
ویژگی ها و وجوه تمایز او:
کتابی به نام آوازهای زیر زمین که ابراهیم نبوی تألیف آن را بر عهده داشته، خصوصیات ابی در جایگاه یک خواننده اینچنین قید شده است:
«نخست: اغلب کارشناسان موسیقی فارسی معتقدند صدای ابی قدرتمندترین صدای پاپ فارسی است.
دوم: فعالیتهای ابی در طول نیمهٔ دوم زندگیاش نه تنها کاهش نمییابد بلکه این دوران، نقطهٔ عطفی در حرفهاش محسوب میشود و این نخستین ویژگی است که ابی را از خوانندهٔ پاپ جدا میکند و در کنار خوانندهٔ کلاسیک یا اپرا قرار میدهد.
سوم: ابی از معدود خوانندگان پاپ است که ممکن است مخاطب ترجیح بدهد کنسرت او را از همان خانه بشنود؛ اجراهای او شاید چیزی فراتر از صدای ضبطشدهٔ او نیست.
چهارم: ابی بیشتر مورد توجه مخاطبانی است که به رغم آنکه میدانند در موسیقی پاپ برخلاف موسیقی سنتی، جنس و قدرت و طنین صدای آوازهخوان چندان موضوع مهمی نیست، صدای ابی را از این منظر نیز در خور توجه و ستایش قلمداد میکنند.
پنجم: کنسرتهای او پس از انقلاب که در خارج از ایران برگزار شدهاست، پربیننده است. کمتر اتفاق میافتد که مانند خوانندگان دیگر پاپ، موسیقیاش موجب رقصیدن شود یا اصولاً برای رقصیدن دیگران بخواند.»
تعدادی از صاحب نظران عرصه موسیقی نیز نسبت به صدای ابی نظراتی ارائه کرده اند که در میان آن ها آندرانیک در جایگاه آهنگساز، تنظیمکننده و رهبر ارکستر بوده که به ستایش و تمجید از حرارت، انرژی و انعطافپذیری صدای ابی پرداخته است. آندرانیک او را به عنوان معدود خوانندگانی دانسته که احساس پر قدرتی در موسیقی داشته و استنباط صحیحی از مذاق و سرشت مردم و مخاطب دارد.
همنوایی مردم در کنسرت های ابی از جمله ویژگیهای خاص و دل پسند او محسوب می شود. به حدی که از ابی به عنوان نخستین خواننده ایرانی یاد می کنند که ارزش و اهتمام ویژهای به این همخوانی داشته، و این هم صدایی را در آلبوم های ارائه شده از کنسرت هایش ضبط و ارائه کرده است.
ترانه های خاص:
ابی در سه تا از ترانه هایش دکلمه هایی را گنجانده است. یکی از آنها آهنگ خورجین از آلبوم شب زده بوده که توسط محمود محمد یوسف انجام شد. دومین آهنگ به نام بانوی خاوری از آلبوم حسرت پرواز و در عین حال قطعه هایی از ترانه یه دختر که هر دو آنها با دکلمه خودش اجرا گردید. همچنین ترانه پیر با مقدمه ای مبسوط به زبان مسعود امینی، سراینده این اثر دکلمه شد که تاکنون این آهنگ به شکل رسمی انتشار نیافته است.
هنگامی که ابی دوران جوانی را پشت سر می گذاشت، مهارت خود را در حیطه خوانندگی در زبان انگلیسی نیز به مرحله نمایش گذاشت رسمی دو ترانه در آلبوم هایش انتشار یافت یکی از آنها ترانه دو صدایی به نام Papaدر کنار شهرام شب پره از آلبوم تپش و دیگری ترانه Far Away از آلبوم پیر بوده است. در حقیقت ترانه papa به معنای پدر، اجرای مجددی از آهنگهای یکی از خوانندگان معروف کانادایی به نام پل آنکا بوده که در خصوص اهمیت عشق و مهربانی در بین اعضای خانواده سخن گفته است که در نهایت همه انسانها به نوعی از عزیزان خود فاصله گرفته و جدا می شوند. ولی در آن هنگام نیز یادآوری ایام خاطره انگیز و عبرت های زندگی، احساس قشنگی را برای انسان به جا می گذارد.
ابی مدتی اقدام به بازخوانی برخی از آهنگ های دیرینه اش نموده که همانند ریمیکس دو آهنگ خالی و مست چشات بوده و در زمره آلبومی با عنوان یادگاری انتشار یافت. شبکه تلویزیونی من و تو با انجام تحقیق و بررسی در موضوع ماندگارترین ترانه های ایرانی از بین مخاطبان، اعلام کرده که در این میان ترانه کی اشکاتو پاک میکنه در جایگاه بهترین آهنگ ابی شناخته شد.از سایر ترانه های منتخب ابی در این لیست به ترتیب اولویت شامل ستاره های سربی، مست چشات، درخت، خالی، خلیج فارس، محتاج، شب زده، پوست شیر، گریه نکن، با تو و شکار بوده است.
در سال ۱۳۹۲ ابی با مشارکت شادمهر عقیلی موزیک ویدئویی به نام رویای ما ارائه کرد که شمارش بازدید آن در وب سایت یوتیوب بالغ بر سه میلیون و نهصد هزار بار بوده است. در سایت مذکور کسب این رقم بازدید از ویدئو کلیپ های ابی بی نظیر بوده است. زیبایی موزیک رویای ما به اندازهای بود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز آن را نادیده نگذاشته و چندی آهنگ بدون کلام آن را از شبکه دوم سیما، در جایگاه آهنگ پس زمینه اعلام برنامه ها پخش می کرد.
ابی و سایر خوانندگان:
در اولین دوران آغاز خوانندگی ابی اکثر اوقات در کنار شهرام شب پره کارهایی را ارائه کرده است که برخی به صورت اجرای مشترک در کاباره ها و برخی دیگر با تولید تک آهنگ به شکل صفحه انجام میشد که اکثریت آهنگ های مذکور انگلیسی زبان بوده است که از شناخته شده ترین آنها A Chili Pum ترانه بوده است. بر خلاف تصور عموم که فعالیت ابی را به همراه داریوش به یاد می آورند، او در دهه پنجاه شمسی در بیشتر شبکه های ایرانی، به همراه شهرام شب پره به شکل یک زوج هنری معرفی شد. به قدری بین آنها رفاقت و صمیمیت برقرار بود که در بینشان هیچ اثری از چشم و هم چشمی و یا رقابت دیده نمی شد.
ابی در کارنامه خوانندگی اش، تولیدات مشترک زیادی در کنار سایر دیگر خوانندگان ایرانی دیده می شود. از بین خوانندگان کلاسیک او در کنار داریوش آهنگ نون و پنیر و سبزی، شاهرخ آهنگ همخون، سلی و نلی آهنگ خدا میداند و هایده آهنگ شب عشق را اجرا کرده است. همچنین ابی به همراه خوانندگان جوانی مانند آرش آهنگ بگو ای یار، نوید و امید آهنگ گریز، کامران و هومن آهنگ مگه فرشته هم بده و آهنگ کلبه و شادمهر عقیلی آهنگ رویای ما و آهنگ یه دختر را ارائه کرد. ابی تنها در یک کار در کنار سیاوش قمیشی اجرای مشترکی داشته که با همخوانی قسمتی از ترانه کوه یخ صورت گرفت. در تعدادی از ترانه ها نیز ابی فقط قسمتی از ترانه را در کنار خواننده اصلی آهنگ همنوایی میکند که از آنها می توان آهنگ جسارت از امیر آرام و همچنین آهنگ شهر ظلمت از شاهرخ نام برد.
ابی با تعدادی از خوانندگان نیز به صورت اجرای مشترک و جمعی با عنوان زمین یا زلزله تولید کرد این اثر یک ترانه ۱۲ دقیقه ای با حضور تعدادی از خوانندگان ایرانی و خارجی در زبان های فارسی، انگلیسی، ترکی، ارمنی و عبری و ترکیبی بین موسیقی پاپ و سرود بوده است. در ترانه مذکور علاوه بر ابی خوانندگانی همچون ستار، لیلا فروهر، اندی، فرشید امین، هلن، دلارام و یعقوب ظروفچی قسمتی از ترانه را اجرا کردند.
پس از آن، ابی در جشن کریسمس سال ۲۰۱۴ آهنگی در کنار لیل کولت، یکی از خوانندگان معروف زن اسرائیلی به زبان انگلیسی با عنوان I Can Hear Christmas انجام داد. محتوای ترانه مذکور شامل تقاضای ملحق شدن و ایجاد روابطی بر پایه شفقت و مهربانی ما بین مسلمانان و یهودیان به دلیل ایام کریسمس مسیحیان بوده است.
ابی در تعدادی از آهنگهایش ترانه هایی را اجرا کرده که خوانندگانی پیش از او و یا برخی پس از او آن را اجرا کرده اند. که از آنها آهنگ پاییز با آهنگ سازی سیاوش قمیشی بوده که پیش از ان، سیاوش به عنوان خواننده آن را اجرا کرده بود. همچنین ترانه عسل با خوانندگی ستار، آهنگ راه من با اجرای داریوش، ترانه گل واژه با اجرای هایده، آهنگ هم وطن با خوانندگی شهرام شب پره و مجموعهای از ترانه های آلبوم تاج ترانه که متعلق به گوگوش بوده و ابی به علت تجدید خاطره آهنگساز این مجموعه به نام روژان مجدداً آن را اجرا کرده است.
ابی در زمره معدود خوانندگانی است که در اغلب اوقات با روی گشاده در کنار تعداد دیگری از خوانندگان بر روی صحنه اجرا کرده است. برخی از خوانندگانی که ابی در طول سالهای فعالیتش، کنسرت های مشترکی با آنها اجرا کرده است شامل داریوش، بیژن مرتضوی، شهرام شبپره، سیاوش قمیشی، کامران و هومن، آرش، شادمهر عقیلی و گوگوش بوده است.
ابی اصولاً اهتمام بسیاری به انتخاب و علاقه های نسل جوان قائل بوده و این موضوع از جمله دلایلی است که موجب همکاری او با خوانندگان و آهنگسازان جوان بوده است. او سالهای اخیر به سمت اجرای موسیقی الکترونیکی گرایش داشته و اعتقاد دارد، که انجام این نوع سبک باعث بالا بردن کیفیت ضبط ترانهها شده و سهولت ارتباط بیشتر با نسل جوان که رغبت زیادی به این نوع موسیقی داشته را فراهم می کند. ابی در کنار آرش به اجرای ترانه بگو ای یار به شکل دو صدایی پرداخته که به شیوه موسیقی الکترونیک ارائه گردید.
ابی و آهنگسازان:
از بین اشخاصی که اقدام به ساختن آهنگ جهت ترانه های ابی کرده بودند، فرید زلاند با دارا بودن سی و نه آهنگ و سیاوش قمیشی با بیست و هفت آهنگ، بیشترین همکاری را با او داشته اند. فرید زلاند در آخرین آهنگسازی برای ابی تعداد سه آهنگ در آلبوم طلوع کن و آخرین اثر سیاوش قمیشی در ترانه های ابی، مجموع آهنگ های آلبوم شب نیلوفری میباشد. ابی سال های اخیر در تولید ترانه هایی که ارائه کرده، نسبت به آهنگسازان سنتی تا حدی اجتناب کرده و در تولید آلبوم پیشین خود با شوبرت آواکیان، شادمهر عقیلی، علیرضا افکاری مشارکت داشته و آهنگ هایی ارائه کرده است.
در میان آهنگسازانی که ابی با آنها همکاری داشته، فرید زلاند با ۳۹ آهنگ و سیاوش قمیشی با ۲۷ آهنگ در صدر قرار دارند. آخرین کار فرید زلاند برای ابی سه آهنگ از آلبوم «طلوع کن» و آخرین کار سیاوش قمیشی برای ابی، مجموع آهنگهای آلبوم «شب نیلوفری» است. ابی در سالهای اخیر از طیف آهنگسازان سنتی فاصله گرفته و دو آلبوم اخیر خود را با همکاری شوبرت آواکیان، شادمهر عقیلی، علیرضا افکاری وارد بازار کردهاست.
بابک بیات:
ابی نخستین ترانههایش را با آهنگسازی بابت بیات شروع کرد. از کارهایی که او به همراه بابک بیات اقدام به تولید آن کرد، ترانه های خاکستری، سایه، خورجین، مولای سبزپوش، تپش، خاتون بوده است. ابی در گفتگویی با خبرنگاران رسانههای مختلف، با نام بردن از بابک بیات و ایرج جنتی عطایی آنها را در جایگاه رموز پیشرفت خود مطرح کرده است.
فرید زلاند:
یکی از پر هیاهو ترین آهنگهای ابی در اسر فعالیت حرفهایاش ترانه سیاسی با عنوان راه من بود که فرید زلاند آهنگسازی آن را برعهده داشت. همچنین این آهنگ باعث ایجاد اختلافات عمیقی میان ابی با آهنگساز و ترانه سرای این اثر می شود. شهباز قنبری اشعار آهنگ راه من را بر اساس ترانه My Way سروده هایی که توسط فرانک سیناترا در سال ۱۹۶۹ در آلبومی که با این نام بود، ارائه گردید و از جمله فعالیت های برجسته این هنرمند شناخته شد.
در ابتدا فرید زلاند ترانه مذکور را جهت خوانندگی ابی آهنگسازی و ضبط کرده بود، ولی به عللی از ادامه آن انصراف داده و این ترانه با صدای داریوش در ترکیب آلبوم مستقل به بازار عرضهعرض. از آنجا که ابی نیز گرایش بسیاری به این ترانه داشته و خود را به عنوان آفریننده تحریر های گنجانده در این آهنگ قلمداد میکرد و به عکس بیانات آهنگساز مدعی بود که مبلغی جهت دستمزد آهنگساز، ترانه سرا و تنظیم کننده به طور کامل به آنها پرداخت کرده است، لذا به هیچ وجه از آن چشمپوشی نکرده و این ترانه را با صدای خود بر روی سایت خودش منتشر می کند که پس از گذشت چندی موجب انتقاد و اعتراض فرید زلاند از این اقدام می گردد.
در ترانه های ابی همواره شاهد بودیم که فرید زلاند افزون بر سایر آهنگساز ها اثراتی را برای ابی تولید کرده و ترانه های زیبا و دوست داشتنی از مشارکت آنها عرضه شده است. ولی مدتهای مدیدی است که تقابل و همکاری میان این دو هنرمند آهنگساز و خواننده به طور کامل از بین رفته و این امر منبعث از اختلافاتی است که در جریان تولید آهنگ راه من ایجاد شده بود. ولی فرید زلاند در یکی از گفتگو ها با رسانه های خبری علت اجتناب از تعامل با آبی را دور شدن ابی از ایام فعالیت های کاری پیشین دانسته و اعتقاد داشت که احوال و نگرشی که در تولید کارهای گذشته ابی همچون محتاج، گریه نکن، عطر تو و غیره دیده می شد، باعث ایجاد انگیزه و دلیلی جهت تولید آهنگ بوده است که در حال حاضر دیگر وجود ندارد.
سیاوش قمیشی:
در سال ۱۳۸۱ پس از آنکه سیاوش قمیشی به طور کامل ترانه و آهنگ های آلبوم شب نیلوفری را برای ابی آهنگسازی و اجرا کرد، اختلاف نظراتی بین آن دو پدید آمد که در آخر باعث شد روابط این دو هنرمند گسسته شود. در این میان سیاوش قمیشی علاوه بر آهنگسازی آلبوم ستاره های سربی، مسئولیت تولید آهنگ آلبوم شب نیلوفری را نیز عهده دار بود. سیاوش در کارنامه کاری خود تعداد ۲۷ آهنگ را برای ترانه های ابی ارائه کرده است. لذا در بین خوانندگان موجود، ابی بیشترین آمار را از آهنگ های سیاوش قمیشی به خود اختصاص داده است. البته ابی و سیاوش در گذشته در کنار همکاریهای حرفه ای، ارتباط دوستانه ای نیز با یکدیگر داشته اند.
نت و آکورد آهنگها:
یکی از آهنگسازان و نوازندگان نامدار ایرانی به نام فریبرز لاچینی، در سایت شخصی خود آهنگ های بیکلام تعداد بی شماری از ترانه های ابی که خودش مسئولیت نواختن آن را عهده دار بوده در کنار نوت هایشان، در معرض دید و استفاده مخاطبان عرضه کرده است. همچنین در این میان دیوانی از آلبوم ها به نام بوی دیروز که مشتمل بر هفده مجموعه بوده، به فریبرز لاچینی اختصاص دارد که در هر یک از آهنگ های هر آلبوم، به شکل متفرق و نامنظم، آهنگ بی کلام یک یا نهایت دوتا از ترانه های ابی را نیز ارائه کرده است.
سیاوش قمیشی از آهنگسازان ایرانی است که به تولید موسیقی بی کلام گرایش داشته است. او در یکی از آلبوم ها با عنوان City Of The Sun (شهر آفتاب)، آهنگ بی کلام سه ترانه از آثاری که در سال های گذشته توسط خودش برای ابی تولید شده بود، را به نمایش گذاشته است که به ترتیب تولید شامل Illuminata (ترانهٔ مداد رنگی)، Inside The Circle (ترانهٔ پیچک) و Moon Gate (ترانهٔ پاییز) می باشد.
در سومین جلد از کتابی به نام چهل سال پاپ نوشته عباس براری، رکورد ۳۳ آهنگ از ترانه های ابی را که عباس براری تنظیم و تدوین کرده، توسط انتشارات رهام به چاپ رسیده است. متن اشعار خوانده شده در ترانه های ابی نیز در کتابی مجزا به نام ترانههای ماندگار: ستارههای سربی به همت حامد حمیدا جمع آوری شده است که در سال ۱۳۷۹ انتشار یافت. کتاب مذکور با پیشگفتاری در موضوع سیر ترانه سرایی در ایران شروع شده و پس از آن متن ترانه های خوانده شده ابی تا پیش از سال به چاپ رسیدن کتاب، به شکل سیزده دفتر ارائه می شود.
ترانه خلیج فارس:
در یکی از سال های اخیر برگزاری کنسرت ابی در دبی، حواشی بسیاری با خود داشته است. او اجرا نکردن ترانه خلیج فارس را در دبی به این دلایل ارائه کرد که: «مسئله خلیج فارس یک اختلاف سیاسی بین ایران و امارات و چند کشور دیگر است و من به عنوان یک هنرمند به خودم اجازه دخالت در این موضوع را نمیدهم! لغو نکردن امکان برگزاری هر ساله کنسرت و اینکه بتواند دوباره برای اجرای کنسرت به دبی بیاید و مردم را ببیند اعلام نمود.»
سخنان و عباراتی که ابی در توجیه اجتناب از خواندن ترانه خلیج فارس ارائه کرد، از آن جهت که او همواره در جریانات سیاسی واکنش نشان داده و جبهه گیری می کند، با این کلامش که «مسئله خلیج فارس یک اختلاف سیاسی است و من دخالت نمی کنم» در تضاد بوده و عنوان می کرد که منافع شخصی او در قبال میهن و سرزمینش اولویت دارد. لذا با عکسالعمل های شدیدی از طرف مخاطبان، هواداران و مردم ایران رو به رو شد که تعدادی از این واکنش ها ذکر میگردد:
قیمت خلیج فارس برای ابی اندازه یک کنسرت بود!
شارلوت
اِبی گفته اسم خلیج فارس یه اختلاف سیاسیه، من دخالت نمیکنم!
آره؛ اون همه ترانه سیاسی و فعالیت سیاسیت علیه ایران هم سیاسی نیست، فعالیت شیمیاییه
آدم
سیاست رو از آهنگای ابی بگیری فقط یه عربده میمونه، نوبت خلیج فارس که میشه هنرمنده، سیاسی نیست!
#خلیج_فارس_ مَـغرورِ جَـذّاب
از اِبی و امثالش ناراحت نشید؛
وطن آنها ایران نیست، اصلا آنها وطن ندارند و فقط فارسیزبان هستن.
#خلیج_فارس
ابی راست میگفت که آدم سیاسی نیست، اصلا چیزی از سیاست حالیش نیست
این آدم اقتصادیه، فقط پولو میشناسه دنبالش بو میکشه، دین و اعتقاد و ناموسش فقط پوله، پول!
#خلیج_فارس_ آرما
فیلم شناسی
ابی در کارنامه هنری خود دو بار به عنوان بازیگر در فیلم ها نقش داشته است. یکی از آنها فیلم بوی گندم است که در سال ۱۳۵۶ توسط محمد دلجو و امیر مجاهد ساخته شد و فیلم دیگر به نام ناخدا یا خدا، در سال ۱۳۵۲ به کارگردانی نصرالله وحدت تولید گردید. فیلم بوی گندم روایت زندگی سه نفر به نامهای سیامک، اسی و تقی ، به عنوان سه رفیق مفلس و بینوا بودن که ابی عهده دار نقش تقی در آن بوده است. تقی دچار اعتیاد بوده و پند و اندرزهای دوستش سیامک جهت کنار گذاشتن اعتیاد، تاثیری در اون نداشت و سرانجام نیز در خاتمه داستان جانش را از دست می دهد.
از سایر بازیگران این فیلم میتوان به محمد دلجو، آیلین ویگن و شهرام شب پره اشاره کرد. چندی بعد ابی نسبت به نقش پردازی در این فیلم اظهار پشیمانی کرده و آن را به منزله فعالیت در عرصه ای غیر از مهارت و تخصصش دانسته است. ابی در فیلم ناخدا یا خدا نیز نقش مختصری ارائه کرده است.
ابی در سالهای پیش از انقلاب اسلامی در نقش خواننده در فیلم هایی از سینمای ایران نقش هایی ایفا کرده است. بر اساس ارقام ارائه شده از بانک جامع اطلاعات سینمای کشور ایران، در بین تعداد ۲۹۶ خواننده ای که در زمینه سینمای ایران نقش هایی را ارائه کردهاند، ابی با اجرای خوانندگی در ۱۰ فیلم، جایگاه سیزدهم را در این زمینه دارد. او در این زمینه با شهپر، خواننده دیگر ایرانی رتبه ای یکسان دارد. نام ده فیلمی که او در آنها خوانندگی کرده است شامل:
فیلم | سال تولید | ترانهسرا | آهنگساز |
---|---|---|---|
عطش | ۱۳۵۱ | مسعود هوشمند | حسین واثقی |
بیحجاب | ۱۳۵۲ | مسعود هوشمند | حسین واثقی |
هیاهو | ۱۳۵۳ | ایرج جنتی عطایی | بابک بیات |
ذبیح | ۱۳۵۴ | – | واروژان |
بتشکن | ۱۳۵۵ | ایرج جنتی عطایی | بابک بیات |
شب زخمی | ۱۳۵۶ | منصور تهرانی | سلی |
سلام تهران | ۱۳۵۶ | زویا زاکاریان | واروژان |
خاکستری | ۱۳۵۶ | ایرج جنتی عطایی | بابک بیات |
بوی گندم | ۱۳۵۶ | زویا زاکاریان و شرمین شجره | سیاوش قمیشی |
باغ بلور | ۱۳۵۷ | منصور تهرانی | حسن شماعیزاده |
بر فراز آسمانها | ۱۳۵۷ | نامعلوم | واروژان/ شهرداد روحانی (تیتراژ پایانی فیلم) |
در این میان سکانس هایی از فیلم که بر روی آن ترانه هایی از ابی تدوین شده، شامل موارد زیر است: صحنه هایی که بهروز وثوقی در نقش جوانی مجرم و تبهکار در حال هیاهو و اغتشاش در هفتمین کاباره است. طی فیلم کندو به کارگردانی فریدون گله و موسیقی واروژان و سروده ایرج جنتی عطایی، همچنین در آخرین صحنه های فیلم بوی گندم که محمد دلجو در نقش سیامک، در حالی که از ضربات چاقو زخم هایی بر باسش به جا مانده، سوار بر موتور به جانب فرودگاه حرکت کرده و به دنبال ملحق شدن به دختر محبوبش است به همراه آهنگی از سیاوش قمیشی و ترانه ای با عنوان پیچک سروده شرمین شجره، در عین حال آخرین سکانس از فیلم بر فراز آسمانها به کارگردانی محمدعلی فردین، در صحنهای که مادر کهنسالی پس از جستجوی پسرش که هم اکنون خلبانی موفق بوده آن را پیدا کرده و در همان حین صحنه هایی از به پرواز درآمدن هواپیما ها و خاطرات پیشین آن مادر، به نمایش در می آید.
ابی در اولین سال های سکونت در خارج از ایران در تولید مجموعه تلویزیونی به نام خداحافظ تهران در کنار محمد دلجو شهرام شب پره آیلین ویگن حضور داشت که به علت پارهای از مسائل، مجموعه مذکور به هیچ وجه به نمایش در نیامد. همچنین پس از گذشت حدود ۴۰ سال، قسمتی از ترانه پوست شیر به شکل نقش جایگزین بر چهره اصلی ابی، در بخش هایی از فیلم سینمایی نهنگ عنبر به نمایش درآمد.
آهنگ بر فراز آسمانها:
واروژان تهیه و ساخت موسیقی متن فیلم «بر فراز آسمانها» را برعهده گرفت. همچنین تیتراژ خاتمه فیلم مذکور دارای آهنگی با عنوان بر فراز آسمانها بوده که شهرزاد روحانی آن را آهنگسازی کرده و با صدای ابی ارائه گردید. لازم به ذکر است که هیچ اطلاعاتی در زمینه شاعر و ترانه سرای این موزیک در اختیار نیست.
آلبومشناسی:
- خلیج سال ۱۹۹۰
- نازی ناز کن سال ۱۹۹۱
- شبزده سال ۱۹۹۱
- کوه یخ سال ۱۹۹۱
- نون و پنیر و سبزی (با داریوش) سال ۱۹۹۲
- غریبه سال ۱۹۹۲
- ستارهٔ دنبالهدار سال ۱۹۹۳
- معلّم بد سال ۱۹۹۳
- اتل متل سال ۱۹۹۴
- ستارههای سربی سال ۱۹۹۵
- عطر تو سال ۱۹۹۶
- تپش سال ۱۹۹۶
- با تو سال ۱۹۹۶
- تاج ترانه سال ۱۹۹۷
- پیر سال ۱۹۹۹
- طلوع کن سال ۱۹۹۹
- شب نیلوفری سال ۲۰۰۳
- حسرت پرواز سال ۲۰۰۶
- یادگاری (با کامران و هومن) سال ۲۰۰۹
- حس تنهایی سال ۲۰۱۱
- جان جوانی سال ۲۰۱۴
- لالهزار سال ۲۰۱۹
ابی پس از ارائه آلبوم شب نیلوفری به بازار، صحبت هایی در مورد بازنشستگی بیان کرده بود. ولی همچنان در حیطه ساخت آلبوم و اجرای کنسرت با شدت و حدت بسیاری عمل می کند. او چنین نظری دارد که اجرای کار ها بر روی صحنه و فرصت انتشار آلبوم، به عنوان مجالی جهت یادگیری برایش مهیا میکند و بر تجربه هایش افزوده می گردد. از این رو، چنین فعالیت هایی مهم ترین دلیل و انگیزه جهت ادامه پیشه اش است. از نظر او خوانندگی به منزله عشقی است که در هیچ برهه ای از آن جدا نمی شود.
تک آهنگ های استودیو:
بدون درنظر گرفتن تک آهنگهای ویژهای که ابی در محافل و کاباره های پیش از انقلاب و همچنین کنسرت های برگزار شده در خارج از کشور خواننده است، در کنار آنها او اقدام به خواندن تعدادی تک آهنگ استودیوی نیز کرده که به علت هایی در آلبوم های رسمی اش انتشار نیافته اند. این ترانه ها در بین طرفداران ابی به عنوان «ترانههای بیبام ابی» شهرت یافت. در اینجا لیست کاملی از نام ترانه های مذکور را قید می کنیم.
- پنجرهها (مشترک با جمعی از خوانندگان)
- بر فراز آسمانها
- رؤیای ما (مشترک با شادمهر عقیلی)
- A Chili Pum (مشترک با شهرام شبپره)
- کتاب سوخته
- همین خوبه (با مشارکت شادمهر عقیلی در موزیک ویدیو)
- Marcella (مشتـرک با شهـرام شبپره)
- عید نوروز
- نگرانت میشم
- زمین (مشترک با جمعی از خوانندگان)
- تکسوار
- یه دختر (مشترک با شادمهر عقیلی)
- جشن مهرگان (سرود انقلاب سفید)
- دلتنگی
- بانوی ما (مشترک با سلی و نلی)
- راه من
- شهبانو (مشترک با نوشآفرین)
- عطش
- زنجیرو ورچین (دلنگ دلنگ)
- تهمت
- جهان سوم (ناجی شرق)
- ظالم
- یه روزی مهربون بودی
- خونه
- شب (اجرای کامل)
- پریا
لازم به ذکر است که درستی انتصاب ترانه «تکسوار» به ابی، با توجه به مشابهت هایی در ابعاد جنس صدا و شیوه آواز خوانی موجب دودلی و ابهام است. در این میان عده ای به تک آهنگ های دیگری اشاره کرده و آنها را به ابی منتسب کردهاند. ولی به علت عدم ارائه فایل صوتی در این زمینه نسبت به صحت و سقم این جریان، اطمینان نداشته و از آوردن لیست آنها اجتناب میکنیم.
مفهوم ترانه ها
مضامین سیاسی:
ابی رغبت و تمایل زیادی به خواندن ترانه هایی با محتوای سیاسی، اجتماعی و همچنین عاشقانه دارد. او ترانه های مختلفی با موضوع کشور ایران خوانده که تعداد زیادی از آنها از محتوای سیاسی انتقادی و حتی چالش برانگیز برخوردار بوده است. از جمله ترانه های سیاسی ابی می توان از «خلیج فارس»، «خانه سرخ است» و «بشکن» نام برد. در یکی از ترانه های ایی با عنوان نون و پنیر و سبزی که فرید زلاند آهنگسازی، شهباز قنبری سرودن اشعار و منوچهر چشم آذر تنظیم آن را عهده دار بودند، به عنوان نمادی از ترانه های اعتراضی او محسوب می شود. ابی ترانه مذکور را به صورت مشترک در کنار داریوش به اجرا درآورد که در جایگاه ترانه های ممنوعه در سالهای ابتدایی دهه ۱۳۷۰ در ایران، به شکل نامحسوس رد و بدل می شد.
فارغ از بعد سیاسی، ابی در ترانه هایش به مشکلات اجتماعی همچون تنگدستی، حق گویش و حقوق زنان نیز مطالبی را عرضه کرده است، که از این جمله میتوان به ترانه های هلا، سیاه پوش ها و بانوی خاوری اشاره کرد.
مضامین عاشقانه:
در ترانه های ابی در برخی اوقات عشق هم به شکل مادی و جسمانی بیان شده و انسان عاشق با اشاره به چشم، لب، قد و جسم یار مطالبی را عرضه می کند که همچون ترانه مداد رنگی بوده است. در عین حال برخی مواقع عشق به قدری عمیق و دست نیافتنی مطرح شده که عباراتی از معراج، هجرت و پیوستن به خدا بیان میشود و ترانه رازقی نمونه ای از این مدعاست. تعداد بسیاری از ترانه هایی با مضمون عاشقانه، برگرفته از سرودههای شعرای معاصر بوده که برخی اوقات اشعار معنوی از شاعران پیشین نیز دیده شده است. همچون ترانه حیلت رها کن که سروده آن منتسب به مولوی بوده و آهنگ خدا میداند که شعر آن از شمس مشرقی شاعر و عارف قرن ششم هجری است.
از جمله ترانه های معنوی ابی می توان از آهنگ مولای سبز پوش با اشعار ایرج جنتی عطایی نام برد که در زبان و ادبیات فارسی اصطلاح سبز پوش اصولاً مختص افرادی است که در سطوح بالای معنوی قرار دارند که شامل فرشتگان، انبیا، خضر نبی و یا جلوه گر شدن مسیر عرفانی است. با این وجود، ترانه مذکور به نوعی سیاسی نیز قلمداد می شود. به طوری که در آلبوم وحدت؛ پایان ۲۵۰۰ سال دیکتاتوری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران انتشار یافت، آهنگ مذکور در کنار سایر ترانه های سیاسی یا رویکرد ملی خوانندگان آن ایام شناخته شد.
مضامین بحثانگیز:
بسیاری از افراد ابی را از منظر فعالیت خواننده ای خطر پذیر و از نظر گزینش آهنگ و ترانه، به عنوان روشنفکر و مدرن خوانده اند. خطرپذیری در کارهای ابی موجب شد که دو آلبوم آخر او علی الخصوص سه ترانه با نام های من اگر خدا بودم، خدا با ماست و جهان بینی به طور برجسته دیده شود. ابی در ترانه من اگر خدا بودم با اشاره به وجود شر در عالم و همچنین توجه به جریان وقوع زلزله بم، حتی وجود خدا، حکمت و علم و عدالت او را زیر سوال برده و خود را در جایگاهی فرض می کند که همانند انسان های بی دین و کافر رویدادهای جهان خلقت را علی و پوچ بداند! ترانه خدا با ماست نیز به نوعی از حد و مرزها خارج شده است.
با این اختلاف که در نقطه تضاد ترانه من اگر خدا بودم، سعی دارد با نشان دادن خدا به عنوان شریک زندگی انسان در تمام ابعاد و عرصههای زندگی، مسیر جدیدی را برای مقابله با زشتی و ناپاکی ها در مقابل انسان قرار دهد. لذا دو ترانه مذکور از نظر ساختار و مضمون کاملاً در نقطه مقابل هم قرار دارند. ابی در ترانه جهان بینی با اشاره به فلسفه زندگی انسان، دیدگاه ها و نگرش های فکری بشریت را به سخره گرفته و تنها ایدئولوژی عشق را به عنوان دیدگاه معتبر و با ارزش در جهان معرفی می کند.
ابی نسبت به چگونگی و کیفیت عبارات و اشعاری که در ترانه ها می خواند، اهمیت بسیاری قائل بوده و این به منظور بی توجهی و نادیده انگاشتن ملودی و موسیقی کارهایش نیست. در برخی از کارها ملودی تاثیر بسیاری داشته که باعث تولید ترانه ای زیبا می شود. برای مثال دو آهنگ ستاره های سربی و شب گربه به آهنگسازی ایرج جنتی عطایی بر دو ملودی که سیاوش قمیشی از قبل آنها را ساخته بود، ترانه ای ارائه گردید.
دو ترانه که از نظر مضمون ساختاری منحصر به فرد از سایر ترانه های ابی داشته است، میتوان از ترانههای خونه و مادربزرگ نام برد. ترانه خونه که گویشی ساده و محاورهای داشته، دلبستگی و رابطه عاطفی به محل زندگی و خانه را از نگاه یک بچه بیان می کند.در حقیقت خانه ای که به برکت وجود مادر سرشار از صمیمیت، یکرنگی، تعهد، نیایش و پایداری است.
در وهله نخست ترانه مذکور در سال ۱۹۸۲ میلادی در آلبوم خداحافظ تهران انتشار یافت و پس از آن در سال ۱۹۹۶ میلادی در ترکیب آلبوم با تو مجدداً منتشر شد. ترانه مادر بزرگ نیز در توصیف و شرح مادربزرگی بیان شده که دار فانی را وداع گفته است، لکن داستانهای به پاکی دریایی او، همچنان در اذهان و خاطرهها جاودان است.
حاشیه های زندگی ابی
تراشیدن ریش بعد از پنجاه سال:
ابی با انتشار ویدئویی از جریان تراشیدن ریش هایش پس از گذشت پنجاه سال، به شرط جمع آوری مبلغ ۱۰ هزار دلار جهت امور خیریه اطلاع داد. پس از آنکه کمک های نقدی مردم جمع آوری گردید، ابی طی پستی در صفحه شخصی اینستاگرامش ویدئویی از اصلاح صورت خود ارائه کرد که به طور کامل آن را تراشیده بود و در زیر آن درج کرد:
«پس از چندین دهه از زدن ریش خودم خودداری میکردم، برای اینکار هدفی تعیین کردم و گفتم تنها در این صورت حاضرم این کار رو انجام بدم، اما هرگز فکر نمیکردم به این سرعت کمکها جمعآوری بشه و مجبور بشم برم جلوی آیینه!»
داوری مسابقه پرشیا کات تلنت:
رقابت پرشین گات تلنت Persain Got Talent که در دورهای از سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، جمعهها ساعت ۲۲ از شبکهٔ امبیسی پرشیا تهیه و پخش شد، در حیطه استعدادیابی افراد فعالیت داشت. ابی به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران این رقابت قرار گرفت. او به همراه مهناز افشار، آرش لباف و نازنین نور در زمره داوران این برنامه بود.
فعالیت های خیریه:
در تیر ماه سال ۱۳۹۹ ابی به واسطه موسسه خیریه ای که خودش به نام با تو آن را بنیان نهاد بود، از هوادارانش درخواست کرد که وجوه نقدی خود را جهت ارائه به یونیسف واریز کنند.
ابی بیان کرده بود:
«تصمیم گرفتم در راستای این حرکت بزرگ و خیرخواهانه، بعد از تقریباً ۵۰ سال از آخرین باری که ریشهای خودم رو اصلاح کردم، و برای ایجاد انگیزه به افزایش کمکهای مالی و مشارکت شما عزیزان در این کمپین، برای دومین بار بعد از سال ۱۹۷۱ و به محض رسیدن میزان مشارکت به ۱۰ هزار دلار، ریشهای خودم رو اصلاح کنم. کامل و از ته!»
فعالیتهای سیاسی:
ابی تا قبل از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران، تعدادی ترانه در مضمون اجتماعی و انتقادی ارائه کرده بود که در میان آنها ترانه شکار دیده می شد. ترانه مذکور به مدت دو سال از پخش آن در رادیو جلوگیری شد که در نهایت این آهنگ با دریافت جایزه از جشنواره بین المللی آواز ترکیه شهرت یافت. ولی بعد از انقلاب اسلامی، ابی به علت خواندن ترانه هایی با الفاظ تند و سیاسی همچون نان و پنیر و گردو، به عنوان یک خواننده اعتراضی و سیاسی به همراه داریوش معرفی گردید.
ابی از همان نخستین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی و در طی سالهای اخیر با اجرا کردن حدود ۱۵ ترانه سیاسی یا اجتماعی با محتوای سیاسی، به شکلی اعتراض و مخالفت خود را با دولت وقت کشور ایران ارائه کرده است. او در شهریور ماه سال ۱۳۸۷ طی مصاحبهای با رسانههای خبری گفت:
«اصلاً نالازمترین و غیرضروریترین چیز که میتوانست برای آن مملکت اتفاق بیفتد، انقلاب اسلامی بود»
ابی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران، با ارائه آهنگ انتقادی با عنوان تصمیم و انتشار ویدئوی استعماری، به شکلی اشاره به جریانات پس از انتخابات داشته است. رسانه های خارج از کشور نیز به طور مبسوط، انعکاس گسترده ای به ترانه مذکور داشته اند.
برای کسب درآمد؛ کافیه یکسری قواعدی که ثروتمندان بلد هستن رو تو هم یاد بگیری. اینکه چطوری پول دربیاری و ثروتمند بشی تو جلسهی آموزشی بهت یاد داده شده. بعد ازدیدن این جلسه، زندگیت عوض میشه.
در افسردگی غم به لایههای عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما بهوجود میآورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشهیابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید. برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.