حل ناترازی بنزین با ظرفیت‌های فعلی CNG قابل حل است


حل ناترازی بنزین با ظرفیت‌های فعلی CNG قابل حل است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG گفت: هم اکنون روزانه حدود ۲۱ میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف می‌شود، یعنی بالغ بر نیمی از ظرفیت زیرساختی ایجاد شده در این بخش بلااستفاده مانده است و می‌توانیم بدون هزینه و سرمایه‌گذاری مجدد و فقط با فراهم کردن شرایط سیاست‌گذاری، مشکل ناترازی بنزین را به راحتی حل کنیم.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG گفت: هم اکنون روزانه حدود ۲۱ میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف می‌شود، یعنی بالغ بر نیمی از ظرفیت زیرساختی ایجاد شده در این بخش بلااستفاده مانده است و می‌توانیم بدون هزینه و سرمایه‌گذاری مجدد و فقط با فراهم کردن شرایط سیاست‌گذاری، مشکل ناترازی بنزین را به راحتی حل کنیم.

به گزارش ایسنا، محسن جوهری، امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ورود سوخت‌های جایگزین در سبد سوخت خودروها یکی از راهکارهای موثر رفع ناترازی بنزین است، اما باید توجه داشت چه نوع سوختی باید وارد چرخه حمل و نقل کشور شود، اظهار کرد: در دهه ۷۰ شمسی، سوخت LPG وارد سبد سوخت خودروها شد اما به دلایل متعددی موجب شد تا این سوخت کنار گذاشته شود؛ از جمله این دلایل به ناایمن بودن این نوع سوخت در چرخه حمل و نقل و نبود ظرفیت کافی برای تأمین پایدار آن بود.

وی با بیان اینکه بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها بعد از ۲۰ سال و اندی، بازگشت به یک تجربه شکست خورده است، گفت: در دو دهه اخیر، میلیاردها دلار هزینه ملی صرف تأمین زیرساخت‌های توزیع و مصرف سوخت ایمن و پاک CNG در کشور شده و امروز این ظرفیت را داریم که روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین با ۵۰ میلیون مترمکعب CNG جایگزین شود که از این ظرفیت استفاده کاملی نمی شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG با بیان اینکه ورود LPG به سبد سوخت خودروها آدرس غلط دادن به نقشه راه انرژی کشور است، گفت: در سند تأمین انرژی در بخش حمل‌ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰، LPG از سبد سوخت خودروها در کشور حذف و عرضه LPG را صرفاً برای مصارف عمدتاً پخت‌وپز و گرمایش خانوارهایی که به شبکه گاز طبیعی دسترسی ندارند، مورد تأکید قرار گرفته اما مجلس با نادیده گرفتن این سند بالادستی، اصرار بر ورود LPG به سبد سوخت خودروها دارد و امروز عده‌ای بدون توجه به آسیب‌های بسیار این تصمیم غیرکارشناسی، به دنبال گنجاندن این موضوع در برنامه هفتم توسعه هستند.

وی افزود: سوخت LPG نسبت به بنزین و CNG، سوختی ناایمن است، هیچ زیرساختی برای عرضه آن وجود ندارد و باید سالها با صرف هزینه سنگین میلیاردها دلار، زیرساختی را فراهم کنیم که امروز در بخش CNG آن زیرساخت را داریم، اگر مدافعان ورود LPG به سبد سوخت خودروها، به فکر حل ناترازی بنزین بودند، این مشکل با استفاده از ظرفیت‌های فعلی CNG قابل حل بوده است.

جوهری خاطرنشان کرد: با ورود LPG به سبد سوخت خودروها، صنعت CNG آسیب جدی می‌بینید و این به معنای آن است که به تنها جایگزین و راهکار عملی رفع ناترازی بنزین آسیب می‌زنیم، درحالی که LPG سالها طول می کشد بتواند به سبد سوخت خودروها بیاید، همین امروز آسیب جدی را به امنیت تأمین انرژی بخش حمل و نقل می زند و نتیجه آن تشدید ناترازی بنزین خواهد بود.

وی تصریح کرد: جدا از این مسئله که تصمیم به ورود LPG به سبد سوخت خودروها موجب تشدید ناترازی بنزین می‌شود و دولت در سال آتی باید هزینه های بیشتری را صرف واردات بنزین کند، با ایجاد تقاضا در این بخش و عدم پایداری تأمین LPG برای تقاضای ایجاد شده در سالهای آتی، شاهد تبدیل ایران از صادرکننده LPG به وارد کننده آن خواهیم بود.

جوهری با بیان اینکه توجیه مدافعان ورود LPG به سبد سوخت خودروها، جلوگیری از هدررفت یا قاچاق آن است، گفت: جلوگیری از هدررفت یا قاچاق LPG نیازمند اصلاح روش‌های توزیع با استفاده از بستر سامانه سدف است و اگر این اصلاح صورت نگیرد، ورود یا عدم ورود به سبد سوخت خودروها، نقشی در جلوگیری از قاچاق یا هدررفت این سوخت ایفا نخواهد کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بدهی سنگین به صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی/ بحران نقدینگی در داروخانه‌ها