حقیقتی که در کلام آقای وزیر درباره «افایتیاف» نیست
وزیر اقتصاد در حالی این روزها بر تصویب اف ای تی اف در ایران اصرار میکند و فواید این کار را بر می شمارد که ایشان به یک مسئله اشارهای ندارد و آن اینکه در شرایط بحرانی منطقه و در حالی که آمریکا سکاندار این نهاد جهان می باشد چگونه میتوان دل خوش به دستاوردهای پیوستن به اف ای تی اف بود. یکی از نکاتی که در هفتههای اخیر همتی وزیر اقتصاد در کنار بالا بردن قیمت ارز نیمایی که گرانی نرخ ارز در بازار آزاد را رقم زده بر آن تاکید دارد پیوستن ایران به اف ای تی اف است. گویی ایشان اصرار دارند که آنچه غرب با تحریم و تهدید و دولت دوازدهم و یازدهم با سیب و گلابیهای برجام نتوانست به تصویب رساند این روزها در لوای نام وفاق و شاه کلید حل مشکلات اقتصادی کشور به تصویب رساند در حالی از فواید آن به کرات سخن گفته می شود چنانکه در زمان امضای برجام چنان عنوان می شد که با برجام رونق اقتصادی چنان می شود که مردم دیگر نیاز به یارانه نداشته باشند و آن را به دولت پس دهند.وزیر اقتصاد گفته است پیگیریهای لازم و اقدامات ضروری برای رفع محدودیتها و تعلیق اقدام تقابلی گروه اقدام ویژه مالی (FATF) را بر مبنای منافع ملی انجام میدهیم.عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «عادی سازی پرونده ایران در FATF یعنی:رفع محدودیت پولی و مالی ۲۰۰ کشور و نهاد بین المللی علیه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی.خنثی سازی پروژه منزوی کردن نظام پولی و مالی کشورمان توسط آمریکا و متحدینش.عادی سازی روابط بانکی ایرانیان، از دانشجو گرفته تا تجار و فعالین اقتصادی در سراسر جهان.افزایش هزینههای دولت آمریکا در تهدید و تطمیع کشورها و نهادهای بین المللی برای اجرای تحریمها علیه ایران.وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیریهای لازم را انجام و اقدامات ضروری جهت رفع محدودیتها و تعلیق اقدام تقابلی گروه اقدام ویژه مالی (FATF) را بر مبنای منافع ملی کشورمان به عمل میآورد.»پیش از این نیز وزیر اقتصاد گفته بود که مسئولیت سازمانی FATF با وزارت اقتصاد است و با رهنمود رئیسجمهور، این موضوع را در راستای منافع ملی پیش میبریم و از طریق مبادی قانونی آن را حل خواهیم کرد. این سخنان در حالی مطرح میشود که بسیاری تاکید دارند که روند کنونی دولت جز تضعیف وضعیت ایران کارکردی نخواهد داشت. در همین راستا نیز فارس آورده است مجید شاکری کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اساساً دو نگاه در مورد FATF وجود دارد، اظهار داشت: یک نگاه FATF را یک نهاد کاملا فنی و حقوقی میبیند که به لحاظ حرفهای در زمینه تأمین مالی تروریسم، پولشویی و تأمین مالی اشاعه سلاحهای هستهای مخالفت میکند و باید یکسری استانداردهایی را که اعلام میکند را ما انجام بدهیم.وی افزود: نگاه دیگر این است که هر پرونده این نهاد محل چانهزنی سیاسی است مثل پرونده ترکیه، امارات، ایسلند، کوبا، پاکستان و چین که نمونههایی است که نشان میدهد شما با یک نبرد سیاسی روبهرو هستید.این کارشناس اقتصادی توضیح داد: بعد از برجام، FATF یک برنامه اقدامی به ما داد و قرار شد ما را از لیست سیاه خارج کند. در آن زمان این موضوع برای ما فایدهای نداشت چون از بین اقدامتی که برای ما تعلیق شد یک موضع باقی ماند که ارزیابی هم جانبه ذینفعان تراکنشها بود. زمانی که ساختار عمومی تحریمها برقرار است اضافه شدن چنین ذربینی نتیجهای ندارد.وی با بیان اینکه FATF اطلاعاتی از ما نمیگیرد گفت: FATF تا جایی که ممکن است میخواهد جریان اطلاعات میان واحد اطلاعات مالی کشورها (FIU) را تسهیل کند. اجباری وجود ندارد اما دائماً با تحمیل استانداردهای جدیدتر طرفین را به سمتی میبرند که ناچار شوند اطلاعات را بدهند.شاکری بیان کرد: در تهران اینچنین وانمود میشود که یکسری طرفدار پولشویی هستند که میگویند FATF بد است اما یکسری مخالف پولشویی هستند که اینها میگویند FATF خوب است. اصلا اینگونه نیست. بر سر اجرای تمام اقدامات حاضر در برنامه اقدام ایران به جز یک گام در بدنه کارشناسی ایران تفاهم وجود دارد.این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تمام مسائل مربوط به مبارزه با پولشویی و چیزهایی که اعمال مبارزه با پولشویی را آسان میکند مربوط به غیر موارد الحاق به سیافتی و پالرمو است، گفت: سیافتی و پالرمو هم اشکالاتی دارد. شما نمیتوانید به سیافتی بپیوندید و اگر دیدید خوب نیست از آن خارج شوید. از زمانی که درخواست خروج میدهید تا خارج شوید یک سال طول میکشد و کسی اگر بخواهد اقدامی علیه شما انجام دهد در طول این یک سال انجام میدهد. وی ادامه داد: مشکل سیافتی این است که اگر از شما اطلاعاتی خواستند شما نمیتوانید اطلاعات را ندهید. در متن کنوانسیون سیافتی آمده است که کسی هم نمیتواند این اطلاعات را از شما بخواهد. پس متن سیافتی شما را به سمت دعوا بین FIUها میبرد و شما با طوفانی از پروندهها مواجه میشوید که بسیار برای شما هزینه ایجاد میکند. شاکری بیان کرد: برخی میگویند اشکالی ندارد ما این هزینه را میدهیم بهتر از این است که در لیست سیاه کنار کره شمالی بمانیم. حالا ما الحاق به کنوانسیون را انجام میدهیم. آیا موضوع حل میشود؟ خیر. ما که الحاق به سیافتی را که نمیخواهیم ما خروج از بیانیه مجمععمومی FATF یا پلن D را میخواهیم.این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: بعد از اینکه ارزیاب بررسی میکند که آیا ما گامها را انجام دادیم یا خیر یک گروهی به نام بررسی همکاری بینالمللی (RCIG) آن بررسی میکند و بعد پلن D است. آمریکاییها هم در RCIG و هم در پلن D خیلی مسلط هستند و اگر بدون اینکه ضمانت بگیریم از آمریکاییها برای اینکه در این دو مورد جلوی ما را نگیرند، یک هزینه بدون نتیجه است.وی با بیان اینکه میتوان این ضمانت را گرفت، گفت: چون آنها قدرت بیشتری دارند باید الحاق به سیافتی همزمان با رفع تحریمها به عنوان بخشی از بسته مذاکرات پیگیری شود. وی ادامه داد: آیا اینکه از امریکا خیلی صحبت میکنم به معنای این نیست که آنها را دست بالا میگیرم برای این است که آنها این نهاد را بزرگ کردند. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تبدیل پیوستن به FATF به یک کارزار سیاست داخلی کمکی به ما نمیکند، اظهار کرد: آمدن رئیسجمهور به مجمع تشخیص و فشار به این نهاد برای اینکه مجمع، الحاق به این دو کنوانسیون را تصویب کند صرفاً ابزار ما برای خروج از لیست سیاه را تضعیف میکند.