AMD در کارتهای گرافیک کنونی خود از ریزمعماری RDNA 3 استفاده میکند و سری آینده RX 8000 نیز با ریزمعماری RDNA 4 عرضه خواهد شد. با این حال به نظر میرسد تیم سرخ برنامهای برای توسعه RDNA 5 ندارد. بر اساس اطلاعات اخیراً فاششده، ریزمعماری UDNA جایگزین RDNA 4 خواهد شد و نقشه راه پردازندههای گرافیکی AMD را سادهتر میکند.
انتظار میرود اولین پردازندههای گرافیکی گیمینگ مبتنی بر ریزمعماری UDNA در سهماهه دوم سال 2026 وارد مرحله تولید شوند. جالب اینجاست که ریزمعماری RDNA 4 عمدتاً بر بازار محصولات میانرده و اقتصادی تمرکز خواهد داشت و احتمالاً عرضه محصولات ردهبالا به نسل UDNA موکول خواهد شد. AMD با این وقفه استراتژیک قصد دارد فناوریهای شتاب دهنده مبتنی بر هوش مصنوعی مانند نسل چهارم FSR را بهبود بخشد تا توانایی رقابت با فناوری DLSS انویدیا را پیدا کند.
شایعات درباره ریزمعماری AMD UDNA
یک منبع قابل اتکا در فروم چیپهل (Chiphell) به نامژانگژونگهاو مدعی شده سری RX 9000 مبتنی بر یک ریزمعماری جدید به نام UDNA خواهد بود. جالب تر اینکه وی مدعی شده شتابدهنده هوش مصنوعی Instinct MI400 در بخش ALU دارای طراحی مشترک با پردازندههای گرافیکی مخصوص گیمینگ Radeon RX 9000 خواهد.
این طراحی مشابه معماریهای GCN پیشین AMD است، پیش از آنکه ریزمعماریهای CDNA و RDNA مسیر جداگانهای پیدا کنند. گفته میشود که کنسول پلیاستیشن 6 نیز از ریزمعماری UDNA بهره خواهد برد.
در حال حاضر، پلیاستیشن 5 و نسخه پرو آن از ریزمعماری قدیمی تر RDNA 2 استفاده میکنند، هرچند که مدل پرو برای بهبود قابلیتهای رهگیری پرتو (Ray Tracing) از برخی ویژگیهای ریزمعماری جدیدتر RDNA 4 برخوردار است. هنوز اطلاعات دقیقی درباره معماری پردازنده مرکزی (CPU) پلیاستیشن 6 در دست نیست، اما گمانهزنیها حول معماریهای Zen 4 یا Zen 5 میچرخد.
این یکپارچگی، الهامگرفته از اکوسیستم CUDA انویدیا است که قابلیت سازگاری بین پلتفرمهای مختلف؛ از لپتاپها تا سرورهای قدرتمند را فراهم میکند. AMD با حذف RDNA 5 و تمرکز بر UDNA، نهتنها چالشهای ناشی از نگهداری ریزمعماریهای جداگانه را کاهش میدهد، بلکه قابلیت بهینهسازی بخشهای مرتبط با حافظه را نیز بهبود میبخشد.
ادعا شده این شرکت معتقد است ادامه توسعه RDNA 5 از نظر اقتصادی و استراتژیک منطقی نیست، زیرا UDNA قرار است جایگزین آن شود. همچنین، AMD در حال فراهمکردن پشتیبانی نرمافزار ROCm برای تمام محصولات خود، از سری Radeon مصرفکننده تا Instinct MI سازمانی است؛ به طوری که تسریع توسعه نرمافزاری برای یک پلتفرم به کل مجموعه محصولات این شرکت گسترش می یابد.