سودایی
برنده جایزه نوبل ۲۰۰۳، جایزه بوکر، جایزه فمینا بخشی از متن کتاب: او از کار خودش چندان حرفی نمی زند مبادا ثریا را خسته کند. زندگیش از راه درس دادن تو دانشگاه صنعتی کیپ تاون می گذرد. زمانی استاد زبانهای مدرن...
برنده جایزه نوبل ۲۰۰۳، جایزه بوکر، جایزه فمینا
بخشی از متن کتاب:
او از کار خودش چندان حرفی نمی زند مبادا ثریا را خسته کند. زندگیش از راه درس دادن تو دانشگاه صنعتی کیپ تاون می گذرد. زمانی استاد زبانهای مدرن بوده و از وقتی کرسی زبانهای باستانی و مدرن برای صرفه جویی ورچیده شده، استادیار علوم ارتباطات شده است. به او هم مثل همه ی کسانی که بهینه سازی شده اند، اجازه داده شده شاگرد به اندازه کافی باشد یا نباشد، سالی یک درس در حوزه ی تخصصی ش تدریس کند. امسال او شاعران رومانتیک درس می دهد. باقی ساعتهاش را «ارتباطات مقدماتی» و «ارتباطات پیشرفته».
با آن که هر روز ساعتها سر ماده درسی جدیدش وقت می گذارد، اولین جمله ی کتاب درسی «ارتباطات مقدماتی» را یاوه میداند: «جامعه ی بشری زبان را آفریده تا ما بتوانیم افکار، احساسات و مقاصد خود را به یکدیگر منتقل کنیم.» عقیده خودش، که ازش حرفی نمی زند این است که زبان از آواز سرچشمه می گیرد و آواز از این که انسان نیاز دارد روح بیش از حد بزرگ و کم و بیش تهی اش را پرکند از آوا.
در این بیست و پنج سال زندگی دانشگاهی اش سه کتاب نوشته که هیچ کدامشان نه سروصدایی کرده و نه حتا کمترین توجهی برانگیخته است: اولی درباره ی اپرا (بویتو و افسانه ی فاوست)، دومی درباره ی مکاشفات همچون جلوه ی اروس (مکاشفات ریچارد سنت ویکتور) سومی درباره ی وردزورث و تاریخ (وردزورث و بار سنگین گذشته ها)...
بخشی از متن کتاب:
او از کار خودش چندان حرفی نمی زند مبادا ثریا را خسته کند. زندگیش از راه درس دادن تو دانشگاه صنعتی کیپ تاون می گذرد. زمانی استاد زبانهای مدرن بوده و از وقتی کرسی زبانهای باستانی و مدرن برای صرفه جویی ورچیده شده، استادیار علوم ارتباطات شده است. به او هم مثل همه ی کسانی که بهینه سازی شده اند، اجازه داده شده شاگرد به اندازه کافی باشد یا نباشد، سالی یک درس در حوزه ی تخصصی ش تدریس کند. امسال او شاعران رومانتیک درس می دهد. باقی ساعتهاش را «ارتباطات مقدماتی» و «ارتباطات پیشرفته».
با آن که هر روز ساعتها سر ماده درسی جدیدش وقت می گذارد، اولین جمله ی کتاب درسی «ارتباطات مقدماتی» را یاوه میداند: «جامعه ی بشری زبان را آفریده تا ما بتوانیم افکار، احساسات و مقاصد خود را به یکدیگر منتقل کنیم.» عقیده خودش، که ازش حرفی نمی زند این است که زبان از آواز سرچشمه می گیرد و آواز از این که انسان نیاز دارد روح بیش از حد بزرگ و کم و بیش تهی اش را پرکند از آوا.
در این بیست و پنج سال زندگی دانشگاهی اش سه کتاب نوشته که هیچ کدامشان نه سروصدایی کرده و نه حتا کمترین توجهی برانگیخته است: اولی درباره ی اپرا (بویتو و افسانه ی فاوست)، دومی درباره ی مکاشفات همچون جلوه ی اروس (مکاشفات ریچارد سنت ویکتور) سومی درباره ی وردزورث و تاریخ (وردزورث و بار سنگین گذشته ها)...