خداحافظی با ایده روبوتاکسی تسلا؟ موانع قانونی و فنی بر سر راه ایلان ماسک
این خودروها، برخلاف انسان، انعطافپذیری لازم برای یادگیری سریع را ندارند و همین مسئله باعث تأخیر در تحقق کامل این فناوری شده است.
ایلان ماسک و شرکت تسلا باید با رویای خودرانهای بدون راننده (Robotaxis) در ایالات متحده خداحافظی کنند.
به گزارش ایتنا، با وجود وعدههای مکرر ماسک درباره عرضه این فناوری، موانع نظارتی و چالشهای فنی مانع از ورود این خودروها به خیابانهای آمریکا شده است.
تسلا در رویداد رونمایی اکتبر 2024 اعلام کرد که نسخه بدون ناظر (unsupervised) از سیستم تمامخودران (FSD) خود را برای مدلهای 3 و Y در تگزاس و کالیفرنیا در سال 2025 عرضه میکند و تولید روبوتاکسیها فاقد فرمان و پدال را برای سالهای 2026 یا 2027 برنامهریزی کرده است. اما قوانین سختگیرانه و مسائل ایمنی، روند توسعه آنها را کند کرده است.
یکی از چالشهای اصلی، قوانین پیچیده فدرال و ایالتی در خصوص ایمنی خودروهای خودران است. فناوری FSD تسلا هنوز نتوانسته به استانداردهای لازم در شرایط عملی دست یابد. همچنین، عدم شفافیت درباره مسئولیتپذیری در صورت وقوع تصادف به نگرانیها دامن زده است. این ابهام که مقصر چه کسی است - تسلا، توسعهدهنده نرمافزار یا مسافر - موجب احتیاط مقامات در صدور مجوز شده است.
مسائل فنی هم یکی دیگر از موانع پیش رو است. خودروهای خودران نیاز به سیستمهای پیچیده یادگیری ماشین دارند که به حجم زیادی از دادههای دنیای واقعی وابسته است. این خودروها، برخلاف انسان، انعطافپذیری لازم برای یادگیری سریع را ندارند و همین مساله باعث تأخیر در تحقق کامل این فناوری شده است.
از سوی دیگر، در تگزاس قوانینی وجود دارد که به شرکتها اجازه استفاده از خودروهای خودران را میدهد، اما همچنان نیاز به ثبت، بیمه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد. احتمالاً در سال 2025 قوانین جدیدتری برای نظارت بر حذف رانندگان انسانی تصویب خواهد شد.
سرمایهگذاران نیز نسبت به عدم ارائه اطلاعات واضح از سوی تسلا در مورد برنامههای آینده و وضعیت توسعه FSD ابراز نگرانی کردهاند. رویداد رونمایی اکتبر باعث افت 10 درصدی ارزش سهام تسلا شد و تاکنون این کاهش بهطور کامل جبران نشده است.
در نهایت، مشکلات نظارتی و فنی، به همراه خطرات ایمنی ناشی از فناوریهای خودران، مانعی جدی بر سر راه رویای روبوتاکسیهای ایلان ماسک در آمریکا است.
به گزارش ایتنا، با وجود وعدههای مکرر ماسک درباره عرضه این فناوری، موانع نظارتی و چالشهای فنی مانع از ورود این خودروها به خیابانهای آمریکا شده است.
تسلا در رویداد رونمایی اکتبر 2024 اعلام کرد که نسخه بدون ناظر (unsupervised) از سیستم تمامخودران (FSD) خود را برای مدلهای 3 و Y در تگزاس و کالیفرنیا در سال 2025 عرضه میکند و تولید روبوتاکسیها فاقد فرمان و پدال را برای سالهای 2026 یا 2027 برنامهریزی کرده است. اما قوانین سختگیرانه و مسائل ایمنی، روند توسعه آنها را کند کرده است.
یکی از چالشهای اصلی، قوانین پیچیده فدرال و ایالتی در خصوص ایمنی خودروهای خودران است. فناوری FSD تسلا هنوز نتوانسته به استانداردهای لازم در شرایط عملی دست یابد. همچنین، عدم شفافیت درباره مسئولیتپذیری در صورت وقوع تصادف به نگرانیها دامن زده است. این ابهام که مقصر چه کسی است - تسلا، توسعهدهنده نرمافزار یا مسافر - موجب احتیاط مقامات در صدور مجوز شده است.
مسائل فنی هم یکی دیگر از موانع پیش رو است. خودروهای خودران نیاز به سیستمهای پیچیده یادگیری ماشین دارند که به حجم زیادی از دادههای دنیای واقعی وابسته است. این خودروها، برخلاف انسان، انعطافپذیری لازم برای یادگیری سریع را ندارند و همین مساله باعث تأخیر در تحقق کامل این فناوری شده است.
از سوی دیگر، در تگزاس قوانینی وجود دارد که به شرکتها اجازه استفاده از خودروهای خودران را میدهد، اما همچنان نیاز به ثبت، بیمه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد. احتمالاً در سال 2025 قوانین جدیدتری برای نظارت بر حذف رانندگان انسانی تصویب خواهد شد.
سرمایهگذاران نیز نسبت به عدم ارائه اطلاعات واضح از سوی تسلا در مورد برنامههای آینده و وضعیت توسعه FSD ابراز نگرانی کردهاند. رویداد رونمایی اکتبر باعث افت 10 درصدی ارزش سهام تسلا شد و تاکنون این کاهش بهطور کامل جبران نشده است.
در نهایت، مشکلات نظارتی و فنی، به همراه خطرات ایمنی ناشی از فناوریهای خودران، مانعی جدی بر سر راه رویای روبوتاکسیهای ایلان ماسک در آمریکا است.