انویدیا در Reflex 2 یک قدم فراتر رفته و با استفاده از Frame Warp تأخیر ورودی را نسبت به نسل گذشته این فناوری به نصف کاهش داده است. در ادامه این خبر با شهر سخت افزار همراه باشید.
این فناوری که در نمایشگاه CES 2025 معرفی شد، ترکیبی از حالت تأخیر پایین Reflex و فناوری جدید Frame Warp است که به طور قابل توجهی تأخیر را کاهش میدهد. این تکنولوژی جدید با بهروزرسانی فریمهای بازی بر اساس جدیدترین ورودی ماوس قبل از ارسال آن به صفحه نمایش، تأخیر را کاهش میدهد.
رفلکس ۲ چگونه کار میکند؟
این فناوری بر اساس مطالعهای است که تیم تحقیقاتی eSports NVIDIA چهار سال پیش انجام داد. در این تحقیق نشان داده شد که بروزرسانی فریمها بر اساس جدیدترین ورودی از سمت کاربر، آن هم درست قبل از ارسال تصویر به نمایشگر، به شکل قابل توجهی به هدفگیری سریعتر در بازی های تیراندازی منجر میشود. به این ترتیب، جابجایی یا تغییر شکل یک فریم موجود برای نمایش نتیجه عمل، میتواند بهبودهای قابل توجهی در تأخیر ایجاد کند.
این دقیقا همان چیزی است که فناوری Frame Warp در نسخه دوم NVIDIA Reflex انجام میدهد. زمانی که یک فریم توسط GPU رندر میشود، CPU موقعیت دوربین بازی در فریم بعدی را در خط لوله بر اساس ورودی بازیکن محاسبه میکند. Frame Warp موقعیت جدید دوربین را از CPU نمونهبرداری کرده و فریم رندر شده توسط GPU را به موقعیت جدید دوربین تغییر شکل میدهد. این کار در آخرین لحظه انجام میشود تا ورودی جدید روی صفحه نمایش داده شود.
برای جلوگیری از ایجاد اختلال در تصویر که در اثر تغییر موقعیت دوربین بخشهای جدیدی از صحنه را نمایش میدهد، NVIDIA یک الگوریتم پیش-رندر (Predictive Rendering) بهینهشده برای کاهش تأخیر را توسعه داده که از دادههای دوربین، رنگ و عمق فریمهای قبلی برای پر کردن حفرههای ایجاد شده در تصویر استفاده میکند. بهطوریکه بازیکنان فریم رندر شده با موقعیت بهروزشده دوربین را با کمترین ایراد و با تأخیر کمتری مشاهده میکنند. تمام اینها به بازیکنان کمک میکند تا هدفگیری و ردیابی دشمنان خود را بهبود بخشند.
عملکرد Reflex 2 در دنیای واقعی
در کنار توضیحات فوق، NVIDIA نسخه دوم Reflex با فناوری Frame Warp را در بازی The Finals از استودیوی Embark به نمایش گذاشت. بدون Reflex، با یک RTX 5070 در رزولوشن 4K و تنظیمات حداکثری، تأخیر ۵۶ میلیثانیه است که با Reflex 1 به ۲۷ میلیثانیه و با Reflex 2 به ۱۴ میلیثانیه کاهش مییابد.
نسخه دوم NVIDIA Reflex با فناوری Frame Warp همچنین بهبودهای چشمگیری در سناریوهایی که عملکرد سیستم توسط CPU محدود شده است، ایجاد میکند. در بازی VALORANT، که به زودی از این فناوری پشتیبانی خواهد کرد، با یک کارت گرافیک RTX 5090 که میتواند بازی را با بیش از ۸۰۰ فریم در ثانیه اجرا کند، رفلکس ۲ تأخیر را به طور میانگین به زیر ۳ میلیثانیه کاهش میدهد که واقعاً چشمگیر است.
در همین رابطه بخوانید:
- فناوری DLSS 4 انویدیا معرفی شد؛ افزایش 8 برابری نرخ فریم دهی بازیها
- معرفی فناوری جذاب NVIDIA Reflex به همراه جزئیات برای همه گیمرها
نسخه دوم NVIDIA Reflex همزمان با سری کارتهای گرافیک GeForce RTX 50 به بازار عرضه خواهد شد و پشتیبانی از سایر کارتهای گرافیک RTX در آینده به آن اضافه خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این فناوری جدید میتوانید به وبسایت رسمی NVIDIA مراجعه کنید.
توجه: برای اطلاع از آخرین اخبار نمایشگاه CES به صفحه اختصاصی مراجعه کنید.