بهمن موتور اینوی هیبرید / Envoy HEV مشخصات و قیمت در ایران
بهمن موتور ادعا میکند ۵۰ درصد خودروی انوی، ساخت داخل خواهد بود. از سویی دیگر، پلتفرم و بدنهی این مدل کاملا مشابه چانگان به نظر میرسد. فهرست محتوا طراحی ظاهری و نمای بدنه بهمن موتور اینوی طراحی داخلی و نمای کابین بهمن اینوی پیشرانه و...
بهمن موتور ادعا میکند ۵۰ درصد خودروی انوی، ساخت داخل خواهد بود. از سویی دیگر، پلتفرم و بدنهی این مدل کاملا مشابه چانگان به نظر میرسد.
فهرست مشخصات بهمن موتور اینوی هیبرید Envoy HEV منتشر شده است. این محصول، در ظاهر مشابه چانگان ایدو DT است اما پیشرانه تمام بنزینی خودروی چینی را با فناوری هیبرید جایگزین کرده است.
واردات CS35 پلاس توسط سایپا به مرحلهٔ نهایی رسیده است و این کراساور کوچک، در خیابانهای کشور دیده میشود. حالا شایعات پرشمار از افزایش تنوع محصولات چانگان در ایران خبر میدهند و مدلهای مختلف، مثل یونیتی و ایدو پلاس نیز، مورد توجه سایپا و گروه بهمن هستند.
خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. چانگان طی همکاریهای مشترک با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی، سالها مدلهای متنوع خارجی را در چین مونتاژ میکرد و حالا یکی از مهمترین خودروسازان شرق آسیا محسوب میشود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و فروش ۲/۳ میلیون دستگاه در سال دارد.
ایدو DT و ایدو پلاس پلتفرم مشترک دارند اما ایدو DT که اساس بهمن اینوی خواهد بود، کمی کوچکتر است. ایدو DT در چین با پیشرانههای ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و یک لیتر توربو از سال ۲۰۱۴ تا کنون تولید میشود. نسل دوم ایدو DT با طراحی ۲۰۱۸ در کلاس سدان متوسط، مشابه چری آریزو ۵ دستهبندی میشود و از نظر امکانات، خودروی میانرده است.
طراحی ظاهری و نمای بدنه بهمن موتور اینوی
برخلاف مدلهای قبلی، الگوبرداری از تویوتا کمری در ایدو DT، کمتر شده است. البته میتوان این خودروی چینی را دارای شباهت با بسیاری دیگر مدلهای ساخت ژاپن یا کره دانست؛ اما در مجموع، طراحی اقتصادی، ارزانقیمت و عامهپسند برای ایدو DT ، وجود دارد.
جلوپنجرهٔ بزرگ پلاستیکی با خطوط افقی، حس یک لوکس را از ایدو DT، دور میکند. فرم اسپرت چراغها متناسب با دیگر اجزای بدنه به نظر میرسد. نمای سپر و حفرههای طرفین، دارای ادوات پلاستیکی ارزانقیمت هستند. حجمدهی سپر و درپوش موتور، با کشیدگی تا لبهی جلوپنجره و پرهیز از خطوط اضافی، نکات مثبت این خودرو محسوب میشوند.
در نمای جانبی و عقب نیز، فرم بدنه و خطوط تیز روی آن، کاملا توی دید هستند. درپوش صندوق، پیچیدگی خاصی ندارد و همراه سپر پلاستیکی، ایدو DT را کاملا اقتصادی نشان میدهد. جایگاه مخصوص پلاک و چراغهای چند ضلغی، معدود جذابیتهای این خودرو هستند. رینگ ۱۶ اینچ با تایرهای ۱۹۵ میلیمتر در مدلهای پایه ارایه میشوند.
چانگان ایدو DT با طول ۴,۵۷۵ میلیمتر، عرض ۱,۷۵۰ میلیمتر، فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱,۵۰۰ میلیمتر تولید میشود. این خودرو در مجموع و ضمن مقایسه با سدانهای چینی موجود در ایران، جذاب و چشمگیر محسوب نمیشود؛ همچنین به راحتی میتوان کشور سازنده را تشخیص داد.
طراحی داخلی و نمای کابین بهمن اینوی
برخلاف نمای بیرونی، ترکیب داشبورد ایدو DT فراتر از یک خودروی چینی اقتصادی است. مواد نرم و مبله در بخش میانی، دیده میشوند و طراحی جزئیات شامل خروجیهای هوا و کلیدهای گردان، قابل قبول است.
مانیتور لمسی ۱۰ اینچ با پنل تخت پشت فرمان، فضای کابین چانگان ایدو DT را مدرن جلوه میدهند. طرح فرمان، نیز D شکل است. بخش میانی و ادوات نزدیک دسته نیز، تفاوت خاصی با دیگر خودروهای چینی ندارند.
کاهش کلیدهای فیزیکی در داشبورد نکته مثبت است؛ اما مدلهای ساده و کم آپشن از چانگان ایدو DT ، ترمز دستی اهرمی خواهند داشت که نکته منفی مهم برای خودروهای امروزی محسوب میشود. طراحی صندلیها و تودریها نیز، مشابه دیگر مدلهای اقتصادی ساخت چین است.
پیشرانه و تجهیزات فنی بهمن اینوی هیبرید
اینوی هیبرید مجهز به یک موتور بنزینی ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی است. توان پیشرانه بنزینی، ۶۵ کیلووات (معادل ۸۷ اسب بخار) و قدرت موتور الکتریکی ۱۰۱ کیلووات (معادل ۱۳۵ اسب بخار) است. در کل، این مجموعه توان تولید ۲۲۲ اسب بخار، قدرت و ۳۱۲ نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس خودرو نیز از نوع DHT است.
گیربکسDHT در لاماری و تیگو ۸ پلاگین هیبرید وجود دارد. نام DHT خلاصه شده عبارتDedicated Hybrid Transmissions است که معنای گیربکس مختص خودروهای هیبرید را می دهد. گیربکس های DHT صرفا نمونه برقی سازی شده از CVT ها با نام e-CVT نیستند و در واقع عملکردی متفاوت ارائه می دهند. این گیربکس می تواند در شرایط مختلف ۹ حالت رانندگی داشته باشد و تعویض حالت برقی بنزینی را انجام دهد.
باتوجه به گشتاور بسیار خوب بهمن اینوی، میتوان انتظار داشت این خودرو در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر فراهم کند. میانگین مصرف سوخت ۴ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر نیز برای انوی محتمل است.
براساس کاتالوگ منتشر شده، مهمترین امکانات رفاهی بهمن اینوی به شرح ذیل است:
- ترمز پارک برقی
- سامانه کنترل پایداری (ESC)
- ترمزهای دیسکی عقب و جلو
- ۲ کیسه هوای ایمنی
- ترمزهای ABS، EBD و BA
- سامانه کنترل حرکت در سربالایی
- ایموبلایزر
- چراغ های روشنایی در روز (دی لایت)
- تعویض دنده الکترونیکی
- سیستم کروز کنترل
- روشنایی خودکار چراغ های جلو (اتو لایت)
- سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
- مانیتور لمسی ۱۰ اینچی
- تنظیم برقی صندلی راننده
- روکش چرمی صندلی ها
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
- سانروف
- آینه داخلی ضد تابش نور
- آینه های جانبی جمع شونده همراه با گرمکن
- تنظیم تهویه مطبوع به صورت الکتریکی
- سامانه پایش باد تایرها (TPMS)
- رینگ های آلومینیومی
حدود قیمت بهمن موتور اینوی در ایران
باتوجه به نوسانات نرخ ارز و ادعای داخلی سازی توسط شرکت تولید کننده، پیشبینی قیمت برای اینوی (Envoy) مشکل است. چانگان ایدو DT در بازار چین، هیبریدی نیست و به دلیل استفاده از ادوات پلاستیکی ارزانقیمت، خودروی اقتصادی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری محسوب میشود. از سویی دیگر، سدانهای چینی هیبریدی مشابه بهمن اینوی، در کشور سازنده، آستانه قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار دارند.
از مجموع موارد فوق میتوان نتیجه گرفت، بهمن اینوی برای مصرفکنندهی ایرانی، حدود ۱/۲ میلیارد تومان قیمتگذاری شود. آریزو ۵ توربو، هماکنون با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور، عملکرد فنی مشابه بهمن انوی دارد اما هیبریدی نیست و به قیمت ۱/۳ میلیارد تومان عرضه میشود. این شرایط، رقابت محصول جدید بهمن موتور با رقیب مونتاژ مدیران خودرو را سخت خواهد کرد؛ مگر اینکه قیمت بنزین تغییر کند و مدلهای هیبرید کم مصرف، برای مشتری ایرانی جذاب شوند.