چرا اسکار پیاستری در سیلورستون پنالتی دریافت کرد؟
استواردهای فرمول یک توضیح دادند چرا اسکار پیاستری، راننده مکلارن، در گرندپری بریتانیا پنالتی ۱۰ ثانیهای بابت تخلف در پشت سیفتیکار (ماشین ایمنی) دریافت کرد. در دور ۲۱ از ۵۲، در یک مسابقه شلوغ با شرایط آبوهوایی متغیر، پیاستری که پیشتاز...
استواردهای فرمول یک توضیح دادند چرا اسکار پیاستری، راننده مکلارن، در گرندپری بریتانیا پنالتی ۱۰ ثانیهای بابت تخلف در پشت سیفتیکار (ماشین ایمنی) دریافت کرد.
در دور ۲۱ از ۵۲، در یک مسابقه شلوغ با شرایط آبوهوایی متغیر، پیاستری که پیشتاز طولانیمدت مسابقه بود، دقیقاً وقتی چراغهای سیفتیکار خاموش شد (نشانه شروع دوباره مسابقه در دور بعد)، در مسیر مستقیم به شدت روی ترمز زد.
مکس ورشتپن که در رده دوم بود مجبور شد ترمز بزند و برای جلوگیری از برخورد، از سمت راست او رد شود؛ که لحظهای باعث شد به طور موقت از پیاستری جلو بیفتد و بعد فوراً جایگاهش را پس داد.
این اتفاق شباهتی به ماجرای جورج راسل در کانادا داشت که ردبول بابت ترمزگیری او در پشت سیفتیکار اعتراض کرده بود؛ اما در مورد راسل، داورها پذیرفتند که ترمزگیریاش شدید نبوده و در حد عادی برای گرم کردن لاستیکها انجام شده بود.
اما داوران سیلورستون معتقد بودند پیاستری «خط قرمز» را رد کرده؛ بهویژه با ترمزگیری شدید و ناگهانی (فشار ترمز ۵۹.۲ پیاسآی) که سرعت او را از ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت به ۵۲ کیلومتر بر ساعت کاهش داد. به نظر آنها این ترمزگیری غیرقابل پیشبینی و برخلاف مقررات ورزشی بود.
در بیانیه استواردها آمده:
وقتی که مدیر مسابقه اعلام کرد سیفتیکار در همین دور به داخل میرود و چراغهای آن خاموش شد، خودروی ۸۱ ناگهان به شدت ترمز گرفت (فشار ترمز ۵۹.۲ پیاسآی) و سرعتش را در مسیر مستقیم بین پیچهای ۱۴ و ۱۵ از ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت به ۵۲ کیلومتر بر ساعت کاهش داد.
این باعث شد خودروی ۱ برای جلوگیری از برخورد، حرکت اجتنابناپذیری انجام دهد و لحظهای از خودروی ۸۱ جلو بیفتد که بلافاصله جایگاهش را پس داد.
طبق ماده ۵۵.۱۵ مقررات ورزشی فیا، خودروی ۸۱ موظف بود از لحظه خاموش شدن چراغهای سیفتیکار، بدون ترمزگیری شدید یا مانورهای ناگهانی که ممکن است رانندگان دیگر را به خطر بیندازد، با سرعت یکنواخت حرکت کند.
کاری که خودروی ۸۱ انجام داد، آشکارا نقض این ماده بود. بر اساس دستورالعملهای مربوط به جریمهها، پنالتی ۱۰ ثانیهای برای خودروی ۸۱ در نظر گرفته شد.
پیاستری که این جریمه را در آخرین پیتاستاپ خود سپری کرد و باعث شد همتیمیاش لندو نوریس در خانه به پیروزی برسد، از این پنالتی بسیار عصبانی بود.
پیاستری بعدتر در صحبت با رسانهها درباره احساسش نسبت به اتفاق پیشآمده توضیح بیشتری داد:
فکر میکنم جریمه خیلی سختگیرانه بود، ولی به هر حال خوشحالم که امروز ماشین سریعی داشتیم، چیزی که لازم بود ثابت کنم رو نشون دادم. فقط ناراحتکنندهست وقتی چیزی که حقته ازت گرفته میشه، ولی خب، همینه که هست.
من ترمز گرفتم، دیدم چراغهای سیفتیکار خاموش شد، واسه همین دوباره گاز ندادم، بعد مکس [ورشتپن] ازم رد شد که یکم عجیب بود، بعدشم بابت همین جریمه گرفتم؛ همینقدر ساده.
سرعتمون خوب بود، هر کاری لازم بود انجام دادم، فقط نتیجهای که حقم بود رو نگرفتم.
مکس ورشتپن هم درباره پنالتی پیاستری و اتفاقات مشابه با راسل گفت:
هیچکس موقع مسابقه چیزی به من نگفت. ولی این جور سناریوها برای من هم چند بار پیش اومده.
برام عجیبه که حالا یهدفعه اسکار اولین کسی شده که براش ده ثانیه جریمه میدن.
پیاستری در نهایت دوم شد و فاصلهاش در جدول قهرمانی با نوریس به فقط هشت امتیاز کاهش پیدا کرد.