راه های نفوذ لقمه حرام به سبک زندگی/وظیفه منتظران در بحران های اقتصادی


راه های نفوذ لقمه حرام به سبک زندگی/وظیفه منتظران در بحران های اقتصادی

حجت الاسلام علم الهدی با اشاره به عوامل ورود لقمه حرام به سبک زندگی و تاثیرات سوء آن بر فرهنگ انتظار، گفت: چشم و همچشمی، طمع و عدم قناعت به آنچه داریم و بی توجهی به وضعیت فقرا باعث می شود حق دیگران را پایمال و حق الناس را به نفع خود مصادره کنیم.

حجت الاسلام محمدباقرعلم الهدی، مدیر حوزه علمیه قاسم بن الحسن(ع) در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، در پاسخ به این پرسش که چه عواملی سبب باز شدن پای لقمه حرام به سبک زندگی و تحت تاثیر قرار دادن فرهنگ انتظار می شود، اظهار کرد: مهمترین چالشی که فراروی رفتارهای اجتماعی انسان ها وجود دارد، عبور از خطوط قرمز است که تاثیرات نامطلوبی برای سبک زندگی دارد و ازجمله این خطوط قرمز، لقمه حرام است.

وی ادامه داد: لقمه حرام به عنوان اصلی ترین عامل انحراف و تزلزل در زندگی انسان حتی نسل های بعدی را متاثر می کند. در ادبیات دینی ما درباره لقمه و تهیه مال حلال برای برکت زندگی توصیه های بسیار شده و حتی در این ارتباط آمده که ممکن است خداوند از حق خودش بگذرد اما نسبت به درآمدهای حرام که ریشه در حق الناس دارد به هیچ وجه از گناه انسان نمی گذرد.

علم الهدی تصریح کرد: لقمه حرام در حقیقت همان حق الناسی است که به صورت ناجوانمردانه در زندگی انسان ها راه می یابد و مسیر زندگی شخص حرام خوار را تغییر داده و بر خانواده و نسل او هم اثر می گذارد؛ عبور از این خط قرمز مساوی با وارد شدن حرام به زندگی و پایمال کردن حق مردم است.

کارشناس معارفی رسانه ملی در مورد علل راه یابی لقمه حرام به سبک زندگی، گفت: یکی از علل این نقیصه را می توان رواج چشم و هم چشمی در زندگی دانست، وقتی انسان ها به خودشان نپردازند و با هوای نفس خویش مبارزه نکنند، گرفتار چشم و هم چشمی می شوند و این نقطه آغاز دست درازی انسان به راه های نامشروع مثل غصب اموال دیگران می شود و پای حرام خواری را به سبک زندگی باز می کند.

وی اضافه کرد: دومین مساله ای که سبب وارد شدن لقمه حرام به زندگی می شود آن است که افراد به حقوق خود قانع نباشند و همواره تلاش کنند که چیز بیشتری را به دست بیاورند. از سوی دیگر طمع نیز از دیگر عواملی است که حرام خواری را در زندگی شدت می بخشد، در روایت است: «کسی که طمع به مال مردم داشته باشد، ذلیل می شود».

علم الهدی با بیان اینکه عدم همراهی با فقرا و نداشتن رحم و مروت نسبت به محرومان از دیگر کلیدهای لقمه حرام برای ورود به سبک زندگی است، تاکید کرد: انسان هایی که گرفتار این کابوس و طمع و چالش عبور از خطوط قرمز پروردگار عالم می شوند، نورانیت قلب را از دست داده و کار این فرد به جایی می رسد که حتی دارویی که مربوط به درمان دردهای مردم است را احتکار می کند در حالی که این را حق خود می داند؛ یعنی لقمه حرام باعث می شود ناحق به حق تعبیر شود.

وی در پاسخ به پرسشی بر این مبنا که آیا مشکلات و چالش های اقتصادی می تواند توجیهی برای دور زدن خطوط قرمز دین باشد، گفت: خیر، ادبیات دینی به ما می گوید هنگام بروز مشکلات حتی از حقوق مسلم خودمان چشم پوشی کنیم تا مشکلات اقتصادی جامعه را ساماندهی کنیم، لذا انسان محتکر در ادبیات دین ما رذل ترین انسان معرفی شده است، ولو اینکه بهترین ظواهر را داشته باشد.

علم الهدی در ادامه بیان کرد: نقل است در زمان امام صادق(ع) قحطی شد، حضرت(ع) مقداری گندم در منزل داشتند و به مردم مدینه گفتند ما مقداری گندم داریم هر کسی که می خواهد بیاید به او بدهیم، برخی آمدند و خطاب به امام(ع) گفتند: خودتان عیال وارهستید و فرداروز به این گندم نیاز پیدا می کنید، امام صادق(ع) پاسخ دادند: «ما رزق و روزی «امروزمان» را از خدا طلب می کنیم و فردا هم اگر زنده باشیم خداوند خود رزق ما را می رساند»، در نتیجه گندمی که داشتند را در اختیار مردم مدینه قرار دادند.

وی اضافه کرد: وقتی امام صادق(ع) چنین کردند، گشایش در امور مردم ایجاد شد چون دیگران هم به تبع حضرت(ع) آنچه را داشتند با دیگران تقسیم کردند و مشکلات بتدریج رنگ باخت. امروز هم افرادی که داعیه دین داری و مسلمان بودن می کنند اگر امکاناتی که در اختیارشان است را در اختیار دیگر مومنان قرار دهند، وضعیت جامعه متفاوت می شود.

مدیر حوزه علمیه قاسم بن الحسن(ع) با اشاره به وضعیت کنونی کشور و چالش های اقتصادی، گفت: مردم ایران مردم بزرگوار و فهمیده و مومن با ریشه های اعتقادی بسیار اصیل اند و نباید فریب دشمن را خورده و وارد بازی های شوم اقتصادی شوند. باید با تکیه بر داشته های بومی و اقتصاد مقاومتی از این بحران عبور کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید مقاوم تر و با صلابت تر و مقتدرانه تر برای برون رفت از معضلات پیش رو وارد صحنه شویم و دلگرم به رحمت و مشکل گشایی خداوند متعال باشیم؛ این انقلاب مربوط به کسی نیست، تاکنون هم که به چهل سالگی رسیده به دلیل مدیریت های میانی و کلان نبوده بلکه عنایت امام زمان(عج) ما را به اینجا رسانده و با همین عنایت می توان از این مشکلات به سلامت عبور کرد.

پایان پیام/248

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اجرای ده‌ها ویژه‌برنامه به مناسبت سالروز ولادت امیرالمومنین علی(ع)