همکاری های بین بخشی به افزایش صادرات از مرز باشماق می انجامد


سنندج – ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان...
سنندج – ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با اشاره کمتر بودن صادرات از کردستان در مقایسه با استان های دیگر غرب کشور گفت: افزایش همکاری های بین بخشی در مرز باشماق مریوان موجب افزایش صادرات از این مرز می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین فیروزی شامگاه دوشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی کردستان اظهار داشت: در حال حاضر استان کردستان از لحاظ صادرات بعد از استان های کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی قرار دارد که باید تلاش کنیم رده استان ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه کردستان در پنج ماهه گذشته امسال 500 میلیون دلار، آذربایجان 800 میلیون دلار و کرمانشاه یک میلیارد و 200 هزار دلار صادرات داشته است، اضافه کرد: از حجم کنونی صادرات کالا راضی نیستیم چرا که امسال همچون سال گذشته شاهد نا امنی در عراق نیستیم و نیازمندی های آنها هم افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه بهسازی فضای 30 هکتاری مرز باشماق و افزایش نیروهای مرزبانی در بخش مسافرین و ترانزیت می تواند در افزایش رونق مرز و صادارت موثر باشد، تاکید کرد: می خواهیم به افزایش 100 درصدی مبادلات مرزی برسیم که این با همکاری های بین بخشی دستگاه های مرتبط امکان پذیر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هیچکدام از دستگاه ها با حضور شرکت انبارهای عمومی در مرز باشماق موافق نیستند اظهار داشت: با توجه به اینکه حضور این شرکت به افزایش بهره وری صادرات هم کمکی نکرده است در این کارگروه مصوب می شود که این شرکت سه ماه از مرز باشماق خارج شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: در این مدت فضای مربوطه ساماندهی می شود و همزمان پرونده حقوقی برای حضور یا عدم حضور این شرکت پیگیری خواهد شد.
فیروزی با اشاره اینکه مرز باشماق پیشانی نظام جمهوری اسلامی است تاکید کرد: هرکسی که امنیت مرز را برهم زند باید با اشد مجازات مواجه شود.
وی با بیان اینکه یکی از درخواست های مهم مردم و دولت از مجلس با تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان محقق شد، افزود: این منطقه امتیازات فراوانی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم می کند.
وی گفت: معافیت های کامل 20 ساله مالیاتی، قانون کاری متفاوت و شرایطی که امنیت روانی، ذهنی و مالی سرمایه گذار را محقق می کند از جمله این امتیازات است.
فیروزی اضافه کرد: انتقاداتی به منطقه آزاد در مورد رانت تغییر کاربری زمین مطرح می شد که بر اساس بخشنامه جدید بررسی ها برای تغییر کاربری در استانداری و مورد به مورد صورت می گیرد.

**افزایش صادرات و مبادلات از مرز کردستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم گفت: 90 درصد مبادلات مرزی کردستان از مرز باشماق صورت می گیرد و می توان از این مرز برای حل مشکلات ناشی از تحریم بهره برد.
محمد دره وزمی اظهار داشت: کل مبادلات از مرز استان کردستان در پنج ماهه گذشته امسال 2 میلیارد و 575 میلیون دلار و از نظر وزنی یک میلیون و 712 هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر دلاری 12 درصد و از نظر وزنی 43 درصد رشد داشته است.
وی افزود: میزان صادرات از مرز کردستان در پنج ماه گذشته امسال 251 میلیون دلار و از نظر وزنی هم 426 هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر دلاری 70 درصد و از نظر وزنی 93 درصد رشد داشته است.

**افزایش خروج کالاهای همراه مسافر در مریوان
فرماندار مریوان هم در این نشست گفت: تا 2 هفته پیش روزانه 2 هزار و 300 نفر و اکنون روزانه هزار و 100 نفر وارد مرز می شوند و بیشتر آنها به همراه خود کالا از مریوان خارج می کنند.
محمد شفیعی خواستار تشکیل نشست تنظیم بازار در این رابطه شد و اضافه کرد: اقلام خوراکی اساسی مریوان در حال خروج از مرز است و می تواند موجب کمبود این کالاها در مریوان شود.
وی با تاکید بر اینکه امنیت کامل در مرز باشماق برقرار است افزود: اگر به صورت موردی نزاعی رخ داده باشد قابل قبول نیست اما در همین حد بوده است.
فرماندار مریوان خواستار خروج شرکت انبارهای عموی از مرز باشماق شد و گفت: این محوطه باید تحویل پایانه و یگان گمرک شود.

**هنوز به خریدار خارجی احترام نمی گذاریم
مدیر گمرک باشماق هم در این کارگروه با اشاره به اینکه مولفه های اصلی موثر در رشد صادرات در مرز زیرساخت و سایر سازمان ها است گفت: شاهد کمبود نیروی اداره استاندار و اداره گذرنامه هستیم که به عنوان مثال از هشت گیت گذرنامه یک یا حداکثر 2 گیت آن در مرز باشماق فعال است.
فرید حق پناه اضافه کرد: در غرب کشور تنها در مرز باشماق است که شرایطی برای تاجر عراقی فراهم نیست که قبل از تحویل کالا آن را رویت کند و به همین دلیل در آن سوی مرز پس از رویت در بسیاری موارد یا کالا عودت داده می شود یا با قیمتی ارزانتر از تاجر ایرانی خریداری می شود که این موجب متضرر شدن طرف های ایرانی می شود.
وی با اشاره به اینکه اگر این مشکل حل شود مرز باشماق رونق می گیرد، اظهار داشت: هنوز دستگاه های مرتبط به این تفکر نرسیده اند که ما باید منت خریدار را بکشیم و به او احترام بگذاریم.

**تعهد ارزی مشکل صادرکنندگان
رئیس اتحادیه صادرکنندگان کردستان هم در این کارگروه با اشاره به بهبود شرایط صادرات گفت: تعهد ارزی یا پیمانکاری ارزی در این شرایط به یک مشکل برای صادرکننده تبدیل شده است.
محی الدین محمودی اظهار داشت: تعهد صادرکننده برای اینکه ارز خود را به سامانه نیما بیاورد با توجه به نبود بانک ایرانی در عراق و فراهم نبودن امنیت لازم برای جابجایی ارز به معضلی برای او مبدل شده است.
وی با بیان اینکه حفظ بازار اقلیم کردستان عراق برای اقتصاد منطقه و کشور مهم است، اضافه کرد: عراقی ها امروزه در مقابل خرید کالای ایرانی به تجار کشوربه جای دلار، دینار و یا ریال می دهند.
6108

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته