قرص گریپین 3 چیست؟ (کاربرد دارو و عوارض مصرف آن)


قرص گریپین 3 چیست؟ (کاربرد دارو و عوارض مصرف آن)

قرص گریپین 3 (Gripin 3) با نام دیگر آدولت کلد (adult cold) از داروهای ضدسرماخوردگی است که حاوی فنیل افرین، کلرفنیرامین و استامینوفن است. سرگیجه و سردرد از عوارض مصرف این دارو به شمار می‌آید.

قرص گریپین 3 چیست؟ (کاربرد دارو و عوارض مصرف آن)


سرویس سلامت - سرماخوردگی از بیماری‌های شایعی است که اکثر ما در طول سال حداقل یک بار آن را تجربه می‌کنیم. این بیماری علائمی نظیر ضعف، بی‌حالی و آبریزش را دارد، به علاوه در مواردی نیز با سرفه، تب و گلو درد همراه می‌شود. اگرچه سرماخوردگی را نمی‌توان جزء بیماری‌های خطرناک و جدی به حساب آورد، اما باید برای بهبود و درمان آن اقدام کرد. گاهی افراد مبتلا به این بیماری مایل هستند سریع‌تر بهبودی خود را به دست آورند، در چنین شرایطی ممکن است پزشک به منظور تسریع در فرآیند بهبودی برای آن‌ها داروهایی نظیر قرص گریپین ۳ را تجویز کند. در ادامه با این دارو بیشتر آشنا می‌شویم.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

معرفی قرص گریپین ۳ مقدار و نحوه مصرف عوارض قرص گریپین ۳ نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف قرص گریپین ۳

معرفی قرص گریپین ۳ چیست؟

قرص گریپین۳ (Gripin3) با نام دیگر آدولت کلد (adult cold) از ترکیب فنیل افرین، کلرفنیرامین و استامینوفن ساخته شده است. این دارو اغلب در درمان علائم سرماخوردگی (به خصوص سرماخوردگی‌های ویروسی بزرگسالان) مانند آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب استفاده می‌شود. این دارو را می‌توان جزء داروهای مسکن، ضدالتهاب و ضدتب به حساب آورد که در درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سینوزیت و آلرژی استفاده می‌شود.

اکثر افراد تصور می‌کنند در هر شرایطی مجاز به استفاده از داروهای ضد سرماخوردگی هستند در صورتی‌که این گونه نیست و بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی به‌ ویژه بیماری‌‌های عروق قلب و نارسایی قلبی و کسانی که دچار تنگی نفس شده‌اند، باید با مشورت پزشک و با احتیاط از قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده کنند؛ زیرا این قرص دارای منقبض‌کننده‌های عروقی است و با تنگ‌کردن عروق موجب تشدید بیماری‌های قلبی می‌شود.

مقدار و نحوه مصرف

میزان مصرف این دارو در بزرگسالان دو قرص هر ۴ تا ۶ ساعت است. در کودکان نیز یک قرص هر ۴ ساعت، با نظر پزشک استفاده می‌شود.

عوارض قرص گریپین۳

هر دارویی به موازات اثرات درمانی مطلوب، ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته شود. عوارض قرص آدولت کلد یا همان گریپین ۳ شامل خواب‌آلودگی، تحریک‌پذیری، سرگیجه، سردرد، افزایش اشتها، بی‌قراری، تاکی‌کاردی (تند شدن‌ غیرطبیعی‌ ضربان‌ قلب‌) و افزایش فشار خون، می‌شود.

توجه داشته باشید که نباید از این دارو برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از شش سال استفاده شود، مگر اینکه پزشک مصرف مقدار تعیین شده‌ای از دارو را برای کودک، مجاز بداند.


قرص گریپین 3 چیست؟ (کاربرد دارو و عوارض مصرف آن)

 

نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف قرص گریپین۳

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی، تنها با نظر پزشک مجاز است. اگر به هر کدام از ترکیبات این دارو حساسیت دارید، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. در صورت احساس تغییرات رفتاری-ذهنی، زنگ زدن گوش، مشکل در ادرار، تغییرات دیداری، ضربان قلب نامنظم و سریع، حملات ناگهانی قلبی، واکنش‌های حساسیتی مثل راش، خارش و تورم، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی، بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید. داروهای پایین‌آورنده فشار خون، داروهای ضدافسردگی، داروهای تضعیف‌کننده و یا محرک سیستم عصبی مرکزی با داروی گریپین ۳ تداخل دارند. از این‌رو توصیه می‌شود به طور همزمان، مورد استفاده قرار نگیرند. بهتر است این دارو را همراه با شیر یا غذا، مصرف کنید. هیچ‌گاه مقدار دارو را خودسرانه افزایش ندهید. افزایش مقدار داروی مصرفی، به معنای سرعت بخشیدن به روند بهبودی نیست. طی درمان با این دارو، الکل مصرف نکنید. در صورت فراموش کردن یک دوز به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید، اما در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را استفاده نکنید و دوز بعدی را نیز دو برابر ننمایید. چنانچه با مصرف این دارو علائم بیماری از جمله تب برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید. یکی از عوارض احتمالی این دارو خواب‌آلودگی است، از این‌رو توصیه می‌شود آن را قبل از خواب مصرف کرده و در حالت خواب‌آلودگی از رانندگی، اجتناب کنید. در افراد مبتلا به تیروئید، بیماری قلبی، مشکلات کبدی، فشار خون بالا، دیابت، گلوکوم (آب سیاهبزرگی پروستات، زخم معده و یا مشکلات تنفسی، دارو باید با احتیاط و تحت نظر پزشک، مصرف شود. در صورت مصرف سایر داروهای خواب‌آور، آرامبخش یا داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین، پیش از مصرف قرص این دارو، با پزشک مشورت کنید. همچنین از مصرف همزمان داروی سرماخوردگی با داروهای نظیر کاربامازپین، فنی توئین و ریفامپین، همچنین داروی مهار کننده MAO خودداری نمایید. همزمان با مصرف این دارو، ترکیبات دارویی دیگر که حاوی استامینوفن، دیفن هیدرامین یا فنیل افرین است، نباید مصرف شود.

قرص گریپین 3 چیست؟ (کاربرد دارو و عوارض مصرف آن)

روش‌های خانگی درمان سرماخوردگی

خوشبختانه سرماخوردگی را می‌توان با استفاده از طب سنتی، درمان کرد. برای رفع علائم سرماخوردگی می‌توان به ترکیب عسل و آبلیمو اعتماد کرد. این ترکیب یکی از معجون‌های شفادهنده است که برای رفع سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر مصرف چنین خوراکی‌هایی، می‌توان با استراحت کافی و نوشیدن هر چه بیشتر مایعات گرم، خیلی زود در نبرد با سرماخوردگی پیروز شد. در لینک‌ زیر اطلاعات مفیدی درباره درمان خانگی سرماخوردگی قرار داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم به منظور تسریع در روند بهبودی و درمان سرماخوردگی، آن‌ها را مطالعه کنید.

بیشتر بدانید: توصیه‌های ساده،‌کاربردی و خانگی برای درمان سرماخوردگی

جمع بندی

سرماخوردگی از بیماری‌هایی است که متاسفانه هیچ‌کس از ابتلا به آن در امان نیست. این بیماری بی‌خطر بوده و تنها چند روز آسایش شما را سلب خواهد کرد. عطسه و آبریزش بینی که از علائم این بیماری است می‌تواند در صورت ادامه دار‌شدن، بسیار کلافه‌کننده باشند. در چنین شرایطی است که به داروهای متوقف‌کننده سرماخوردگی پناه می‌بریم. از آنجا که تمام داروهای شیمیایی عوارضی را به دنبال دارند، بهتر است از درمان‌های خانگی استفاده کنید. در این رابطه توصیه می‌کنیم مطلب درمان خانگی سرماخوردگی با داروهای گیاهی را نیز مطالعه کنید. شما چه تجربه‌ای از مصرف دارو برای درمان سرماخوردگی دارید، آیا برای شما موثر بوده‌اند؟! خواهشمندیم در صورتی‌که تجربه مصرف این دارو یا داروهای مشابه را داشته‌اید، دیدگاه خود را از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما و دیگر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

 
مطلب مرتبط:
 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس