عطر سیب میزبان هیات های مذهبی


عطر سیب میزبان هیات های مذهبی

امسال بن های اهدایی به هیات ها حذف شد تا تمامی هیات های مذهبی بتوانند با حضور در نمایشکاه عطر سیب از تخفیفات ویژه این نمایشگاه به صورت یکسان برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، هرساله با نزدیک شدن به ماه محرم، بازار لوازم مورد نیاز هیات‌ها، مساجد و تکیه‌ها رونق می‌گیرد و تولیدکنندگان این صنف به عرضه اقلام و تجهیزات مورد نیاز هیات ها می پردازند. در این میان چند سالی است که نمایشگاه عطر سیب برای حمایت از فرهنگ عاشورا و هیات های مذهبی و به صورت متمرکز تجهیزات در اختیار هیات ها قرار می دهد.

امسال، شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب علی رغم تمام اما و اگرها، هر چند با تاخیر، همانند سال های گذشته در آستانه ماه محرم از سوی شورای هیئات مذهبی و با همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف استان تهران و شهرداری تهران، روز شنبه 17 شهریور ماه در بوستان ولایت آغاز به کار کرد و تا 23 شهریور نیز ادامه خواهد داشت.

شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب در قالب اقلام تبلیغاتی، فرهنگی، پرچم و کتیبه، تجهیزات برقی و صنعتی آشپزخانه، تجهیزات صوتی و الکتریکی و غرفه شهروند برای عرضه مواد غذایی، تجهیزات مورد نیاز هیات های مذهبی را در بوستان ولایت عرضه کرده است.

غرفه های نمایشگاه عطر سیب اما در مقایسه با سال گذشته با استقبال کمتر هیات های مذهبی مواجه شده اند؛ این موضوعی است که یکی از غرفه داران تجهیزات صوتی و الکتریکی مطرح می کند و می گوید: با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت ها، امسال برخی تولیدکنندگان نیز در این نمایشگاه حضور نیافته اند.

وی از خلوتی غرفه ها و مراجعه کم هیات ها گله مند است و می گوید: افزایش قیمت ها و عدم توزیع بن های مرسوم مانند سنوات گذشته بین هیات ها باعث شده است تا قدرت خرید کاهش یابد و بازار خرید و فروش تجهیزات هیات رونق کمتری داشته باشد.

غرفه ها تقریبا خلوت است و کمتر کسی به نمایندگی از هیات و یا به صورت انفرادی برای خرید اقلام و تجهیزات صوتی و الکتریکی در نمایشگاه حضور دارد. وارد یکی از غرفه های عرضه تجهیزات صوتی با عنوان اکو تک می شوم، خانم غرفه دار مشغول گفت گو با فردی است که برای خرید آمده، چند دقیقه ای منتظر می شوم تا صحبت شان تمام شود، فرد بدون اینکه کالایی بخرد، از غرفه خارج می شود.

درخصوص رونق بازار و وضعیت فروش کالاهایشان سوال می کنم، خانم غرفه دار می گوید: خودمان تولید کننده هستیم و تجهیزات صوتی و الکتریکی را به قیمت تمام شده کالا ارائه کرده ایم اما باز هم آنطور که باید مشتری نیست. وی به دستگاه صوتی پاور میکسر اشاره می کند و می گوید به عنوان مثال قیمت تمام شده این سیستم،5میلیون و 400 هزار تومان است که اگر مشتری داشته باشیم، تا 4میلیون و 900 هزار تومان هم تخفیف می دهیم، اما در این 3 روز که از نمایشگاه می گذرد، فروش زیادی نداشته ایم.

به بخش عرضه تجهیزات برقی و صنعتی آشپزخانه می روم. در غرفه فروش جاروهای برقی صنعتی؛ قیمت جاروهای برقی از 700 هزار تومان تا 2میلیون و 500 هزار تومان است. غرفه دار که خود نیز تولید کننده است، درخصوص استقبال هیات ها از نمایشگاه عطر سیب امسال، می گوید: گرانی اجناس باعث شده است بخشی از هیات ها که توان خرید کمتری دارند، اقلام مورد نیاز را اولویت بندی کنند و تجهیزات ضروری هیات را تهیه کنند.

درباره کاهش تعداد مشتری ها که از غرفه دار سوال می کنم، وی که حدود 60 سال سن دارد و عمری را در تولید تجهیزات برای هیات ها سپری کرده است، می خندد و می گوید: همه از پول خوششان می آید، وقتی پول کم باشد، خوب هیات ها کمتر خرید می کنند. اما خدا را شکر ما مشتری های خاص خودمان را داریم. سخن که به اینجا می رسد، می گوید: اگر دنبال پول باشیم که نمی آییم و در این نمایشگاه ها شرکت نمی کنیم، حس و حال معنوی پیش از ورود به محرم و شور حسینی است که ما را به این فضاها می کشاند، وگرنه اگر به صرف فروش و کسب درآمد باشد که در مغازه خود نشسته ایم و داریم کار می کنیم.

تعدادی غرفه نیز تجهیزات آشپزخانه هیات ها ( اجاق گاز، سماور، ملاقه و کفگیر، چاقو، آبگردان و …) عرضه کرده اند. غرفه دار جوانی پشت پیشخوان نشسته است. از نبود مشتری کلافه به نظر می رسد. و با تلفن همراهش مشغول وبگردی است. با وی به گفتگو می پردازم.

از کسادی بازار فروش می گوید و اینکه به ودلیل افزایش قیمت ارز و گران شدن فلزات، قیمت اقلام آشپزخانه ای که عمدتا آلومینیوم، مس و آهن است نیز افزایش یافته است. وی می گوید باتوجه به افزایش قیمت ها، میزان و حجم فروش مان خیلی بالا نیست. علی رغم اینکه تخفیف 10 تا 20 درصدی نیز داده ایم اما امسال خیلی استقبال نشده است.

هرچه سایر بخش های نمایشگاه عطر سیب خلوت بود و کم مشتری، بخش فروش مواد غذایی و خوراکی هیات ها، پر رونق است و قفسه های کالا به سرعت خالی می شوند و چند نفری مسئول آن هستند که اقلام خوراکی ( قند، چای، برنج، مرغ، شکر، حبوبات و ….) را سریع جایگزین کنند. خریداران زیادی در صف پرداخت صندوق ها ایستاده اند.

بخش اقلام تبلیغاتی، فرهنگی، پرچم و کتیبه نیز در مقایسه با غرفه های تجهیزات صوتی و برقی و آشپزخانه، پر رونق تر بود. در کنار نمایندگان هیات های مذهبی، بعضا خانواده ها نیز برای خرید سربند، پرچم، پیراهن مشکی، گلاب، عود و … به این بخش مراجعه می کنند.

رییس اجرایی شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبستان گفت: نمایشگاه عطر سیب امسال در قالب 54 غرفه دایر شده است که عمدتا از تولیدکنندگان تجهیزات هیات ها در این نمایشگاه به عرضه محصولات خود پرداخته اند.

مهدی قربانی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران به صورت رایگان غرفه هایی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است با رویکرد حذف واسطه و تخفیف حداکثری از تولیدکننده بگیرد برای مصرف کنندگان که شامل هیات ها، مساجد و حسینیه ها است.

وی با بیان اینکه مواد غذایی نیز توسط فروشگاه شهروند و با تخفیف 59 درصد به هیات ها، مساجد و حسینیه ها عرضه می شود، افزود: در اقلام دیگر مورد نیاز هیات ها نظیر تجهیزات برقی، آشپزخانه و صوتی نیز 30 درصد تخفیف برای مصرف کنندگان در نظر گرفته ایم.

معاون فرهنگی معاون اداره کل فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی حاضر، تولیدکنندگان حداقل سود را در نظر گرفته اند تا هیات ها نیز بتوانند نسبت به خرید اقلام اقدام کنند.

قربانی با بیان اینکه سال های قبل بن هایی برای خرید بین هیات ها توزیع می شد، گفت: تصمیم گیری بر این بوده که روی محصولات عرضه شده تخفیف بیشتری بدهیم تا همه بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مبلغ بن هایی که هر ساله در اختیار هیات ها قرار می گرفت، با توجه به قیمت های امسال، رقم قابل توجهی نبود بنابراین امسال تصمیم گرفتیم که به صورت عمده در ارائه محصولات تخفیف داده شود تا همه هیات ها بتوانند به صورت یکسان از تسهیلات استفاده کنند.

رییس اجرایی شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب با اشاره به فعالیت های جانبی فرهنگی نمایشگاه عطر سیب، گفت: برگزاری تعزیه، برپایی نمایشگاه عکس و پرده خوانی و دمام زنی از جمله برنامه های جانبی فرهنگی این نمایشگاه است.

قربانی با بیان اینکه نمایشگاه عطر سیب از 17 تا 23 شهریور همه روزه از ساعت 10 صبح تا ساعت 20 شب برای بازدید عموم مردم در بوستان ولایت دایر است، گفت: همه محصولاتی که هیات ها به آن نیاز دارند در این مکان گردآوری شده است و همچنین فضای تردد، پارکینگ و دسترسی به مترو از تسهیلاتی است که می تواند زمینه را برای حضور هیات ها و خرید اقلام مساعدتر سازد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل