30 درصد کشمش کشور از ملایر صادر می‌شود


30 درصد کشمش کشور از ملایر صادر می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه کشمش مهمترین محصول فرآوری شده انگور است و در استان همدان سالانه 40 هزار تن تولید کشمش داریم، گفت: 30 درصد کشمش کشور از ملایر به سایر کشورهای جهان صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌اله شهبازی بعدازظهر پنجشنبه 5 مهرماه در ششمین آئین ملی خوشه برتر شهرستان ملایر، افزود: 60 واحد کشمش پاک‌کنی در ملایر با ظرفیت 80 هزار تن مشغول فعالیت هستند.

وی به قدمت 7 هزار ساله کشت انگور در دنیا اشاره و اظهار کرد: برگزاری این جشنواره به همت یک شرکت تعاونی مربوط به بخش خصوصی که از جمعی از فارغ‌التحصیلان و مهندسی حوزه باغداری و کشاورزی تشکیل شده است، جای تقدیر دارد.

شهبازی خاطرنشان کرد: بیشترین تولید محصولات باغبانی در سطح دنیا، در ایران و در ملایر، به انگور اختصاص یافته است، به گونه‌ای که به طور میانگین در دنیا سالانه 77 میلوین تن، در ایران سالانه 3 میلیون و 800 هزار تن، در استان همدان سالانه 400 هزار تن و در شهرستان ملایر سالانه 240 هزار تن انگور تولید می‌شود.

60 درصد انگور استان در ملایر تولید می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه ملایر بزرگترین تولیدکننده انگور در سطح استان همدان به شمار رفته و 60 درصد انگور استان در ملایر تولید می‌شود، ادامه داد: متوسط تولید انگور در هکتار در ایران 13 تن، در همدان 18 تن و در ملایر 23 تن است.

شهبازی با اشاره به اینکه این درحالیست که متوسط تولید انگور در هکتار در دره‌جوزان ملایر حدود 35 تن در هکتار است، گفت: همین امر یکی از دلایل انتخاب این منطقه برای ثبت جهانی انگور است.

لزوم تولید ارقام بازارپسند انگور برای تازه‌خوری در بخش صادرات

وی با بیان اینکه کشت و کار سنتی، خشکسالی و کمبود آب، سرمازدگی‌های بهاره و زمستانه و عدم وجود ارقام تازه‌خوری از جمله مشکلات حوزه انگور کشمش استان همدان است، یادآور شد: باید بخش از باغات انگور ملایر به سمت تولید ارقام بازارپسند برای صادارت به منظور تازه‌خوری بروند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان بر لزوم ارتقای دانش فنی باغدارن و کارخانجات تأکید کرد و افزود: اصلاح سیستم کشت از سنتی و خوابیده به داربستی و تغذیه اصولی و صحیح باغات در اولویت کار سازمان جهادکشاورزی است.

شهبازی با اشاره به اینکه 85 درصد هزینه‌های آبیاری نوین قطره‌ای به صورت بلاعوض توسط دولت پرداخت می‌شود، ادامه داد: باتوجه به ظرفیت بالای ملایر هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در این زمینه نداریم و همه متقاضیان می‌توانند به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفات بیماری‌های کلیدی چون" زنجره مو" در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: باغدارن باید برای حمل انگور از باغات به کارخانجات حتماً از سبدهای بهداشتی و ویژه حمل استفاده کنند.

لزوم ایجاد بارگاه‌های جدی برای خشک کردن انگور در ملایر

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان بر لزوم ایجاد بارگاه‌های جدید برای خشک کردن و اقتصادی کردن انگور در ملایر تأکید و تحقق این امر را در دستور کار سازمان عنوان کرد و گفت: پیوند سرشاخه‌ها برای تعویض تاج درختان انگور به منظور ارتقای محصولات ضروری است.

شهبازی پیشنهاد داد: برای شناسایی مشکلات موجود و انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی با همکاری بخش خصوصی یک باغ انگور در ملایر به عنوان "باغ مادر " انتخاب شود تا با همکاری متخصصان و اساتید دانشگاهی اقدامات علمی روی آن انجام شده و به یک عنوان الگو در کشور مطرح شود.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

واکسیناسیون متولدین 60 در مناطق روستایی نهاوند