فاجعه آموزشی دامن‌گیر دانش‌آموزان کرمانشاهی /جای خالی این 17 هزار نفر در مدرسه!


فاجعه آموزشی دامن‌گیر دانش‌آموزان کرمانشاهی /جای خالی این 17 هزار نفر در مدرسه!

امسال جای 17 هزار دانش‌آموز کرمانشاهی بازمانده از تحصیل سر کلاس‌های درس خالی است و این یعنی یک فاجعه آموزشی در استانی که سردمدار انواع مشکلات و معضلات اقتصادی و فرهنگی رخ داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد ، شاید کمی خنده‌دار باشد در قرن 21 بخواهیم از بچه‌های بازمانده از تحصیل آن هم در دنیایی که تمام فعالیت‌هایش دانش‌بنیان شده است صحبت کنیم، اما حقیقت این است که این زخم دردناک بر پیکر و چهره کرمانشاه دومین استان بیکار کشور بدجور خودنمایی می‌کند.

حق تعلیم و تربیت و آموزش و یادگیری یکی از مهمترین و اساسی ترین حقوق هر انسانی بویژه در سال های متعارف ابتدایی (6 تا 12) سال و یکی از اهداف مهم نظام تعلیم و تربیت است که متاسفانه 17 هزار نفر از بچه‌های کرمانشاه از این حق اولیه محرومند!

همین بچه‌های بازمانده از تحصیل فردا والدینی بی‌سواد خواهند بود و آینده فرزاندشان هم قطعا تاریک تر از امروز خودشان است و این چرخه فقر اقتصادی و فرهنگی تداوم خواهد یافت؛ بازماندگان از تحصیل علاوه بر محرومیت از تحصیل در زندگی روزمره، شغل، سبک زندگی، سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی و... نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

هرچند اقداماتی در برخی استان‌های کشور اقداماتی برای ادامه تحصیل این بچه‌ها همچون مدارس خاص صورت گرفته اما در کرمانشاه انگار خبری نیست.

فاجعه آموزشی دامن‌گیر دانش‌آموزان کرمانشاهی /جای خالی این 17 هزار نفر در مدرسه!

وجود ۱۷هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کرمانشاه

مجید یزدان‌پناه، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل اظهار داشت: ۱۷ هزار و ۱۷۵ دانش آموز بازمانده از تحصیل در سطح استان وجود دارد که۶ هزار و ۳۳۳ نفر پسر و بقیه آن دختر هستند.

وی با بیان اینکه این محصلان در گروه های سنی ۶ تا ۱۱ سال، ۱۲ تا ۱۴ و نیز ۱۵ و ۱۶ سالگی هستند، افزود: شهرستان کرمانشاه با هفت هزار و ۹۳۴ دانش آموز و قصرشیرین با ۱۷۰ محل بیشترین و کمترین بازمانده از تحصیل را دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بیان کرد: ۸۰۰ دانش آموز در اسلام آباد، ۲۵۳ نفر در پاوه، ۹۲۶ دانش آموز در ثلاث باباجانی، یک هزار و چهار دانش آموز در جوانرود، ۴۷۰ نفر در دالاهو، ۳۷۱ دانش آموز در روانسر، یک هزار و ۶۵ نفر در سرپل ذهاب، یک هزار و ۵۴ دانش آموز در سنقر، ۷۲۷ نفر در صحنه، ۷۴۸ دانش آموز در کنگاور، ۲۰۲ نفر در گیلانغرب و یک هزار و ۴۵۱ نفر در هرسین نیز بازمانده از تحصیل هستند.

وی عنوان کرد: ۷۷۹ دانش آموز۶ ساله بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که ۴۱۵ نفر آنان پسر است.

یزدان پناه از وجود ۲ هزار و ۹۸۸ نفر بازمانده از تحصیل در رده سنی ۶ تا ۱۱ سال خبر داد و گفت: پنج هزار و ۳۰۰ دانش آموز ۱۲ تا ۱۴ ساله و هشت هزار و ۱۰۸ دانش آموز ۱۵ و ۱۶ ساله بازمانده از تحصیل در سطح استان داریم.

فاجعه آموزشی دامن‌گیر دانش‌آموزان کرمانشاهی /جای خالی این 17 هزار نفر در مدرسه!

وجود ۱۴۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش چندی پیش در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور از وجود ۱۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل خبر داد و گفت: آماده همکاری با نهادهای مربوط هستیم تا با هم افزایی و البته پیگیری متمرکز بتوانیم کار بازگشت این کودکان را به مدرسه به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پررش به عنوان متولی اصلی انسداد مبادی بیسوادی و بازماندگان از تحصیل فعالیت می‌کند اظهار کرد: لازم است مابقی دستگاه‌ها از انجام فعالیت‌های موازی در این زمینه اجتناب کنند. به نظر می‌رسد اگر همه بپذیرند تولی گری اصلی برعهده ماست و دیگران می‌توانند به ما کمک کنند شاهد دستاوردهای بهتری خواهیم بود.

حکیم‌زاده افزود: مجموعه اقدامات ما از سال ۹۲ منجر به بازگشت و آموزش ۱۴۳ هزار کودک بازمانده از تحصیل به نظام آموزش رسمی شده است و نرخ ثبت نام در دوره ابتدایی به ۹۸.۱۳ درصد در سال ۹۶ رسیده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده و مشکلاتی که کودکان بازمانده دارند گفت: انتظار ما این است که همه نهادهای ذیربط با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند. از جمله مهمترین اقداماتی که دراین زمینه انجام شده تشکیل شورای راهبری انسداد مبادی بیسوادی در استان‌ها به منظور تسریع و تسهیل در امور است.

حکیم زاده ادامه داد: البته شیوه نامه اجرایی انسداد مبادی بیسوادی در سال ۹۲ به ادارات کل استان‌ها ارسال و دبیرخانه کشوری آن در آذربایجان شرقی مستقر شده است و ما متناسب با شرایط، برنامه عملی در استان‌ها پیاده کرده ایم. هر ساله آمار بازماندگان از تحصیل را به تفکیک در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم این کودکان را به صورت موردی مورد توجه قرار داده و به مدرسه برگردانند.

وی درباره آمار بازماندگان از تحصیل و اختلافات آماری موجود در این زمینه نیز گفت: فهرست موجود که در آن بازماندگان با مشخصات کامل احصاء و درج شده رقم ۱۴۰ هزار بازمانده از تحصیل را نشان می دهد که تمام تلاش ما این است با بررسی نقطه به نقطه بتوانیم کودکان را به مدرسه برگردانیم. آماده همکاری هستیم تا با هم افزایی و همکاری و البته پیگیری متمرکز بتوانیم کار را به نتیجه برسانیم.

فاجعه آموزشی دامن‌گیر دانش‌آموزان کرمانشاهی /جای خالی این 17 هزار نفر در مدرسه!

آسیب‌های اجتماعی برای کودکان بازمانده از تحصیل بیشتر است

یک کارشناس امور اجتماعی در گفتگو با مرصاد، مسائل فرهنگی و اقتصادی را مهم ترین دلایل جاماندن و ترک تحصیل دانش آموزان عنوان کرد و رایگان کردن کامل تحصیل، فرهنگ سازی درباره اهمیت تحصیل دختران برای آینده جامعه و خانواده‌ها و ارائه خدمات آموزشی یکسان در تمام مناطق محروم و پیشرفته را از راهکارهای کاهش آمار این کودکان عنوان کرد.

احمدی معتقد است که با توجه به تغییر جامعه، توسعه یافتگی و ورود فناوری های مختلف شرایط موجود دامنه تهدیدها و آسیب های اجتماعی برای کودکان بازمانده از تحصیل گسترده تر و پیچیده تر شده است.

وی با اشاره به آثار و محرومیت های زیادی که بی‌سوادی برای بازماندگان از تحصیل به همراه دارد، گفت: این مسئله بر زندگی خانوادگی فرد و شغل آنها بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

این کارشناس امور اجتماعی ضمن تاکید بر لزوم فراهم کردن زمینه ادامه تحصیل این دانش‌آموزان تصریح کرد: باید هرچه سریعتر دستگاه‌های مربوطه به ویژه آموزش و پرورش در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش مرصاد، انگار در این استان که در شاخص‌های توسعه همیشه جایگاه آخر را دارد بی‌سوادی هم نمی‌خواهد به ایستگاه آخر برسد و اینگونه فقر فرهنگی و اقتصادی باید در یک چرخه همیشگی گریبانگیر کرمانشاه باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...